Kirjoittaja Aihe: Egmontin Pulp-linja  (Luettu 87321 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

ernotam

• Tex Willer-suurkuluttaja
  • Jäsen
Vs: Egmontin Pulp-linja
« Vastaus #150 : 17.06.2011 klo 21:03:48 »
Joku toinen varmasti pitää kovasti.

No ensimmäinen 'joku' löytyy täältä. Tosin ostin vain Texin (yllätys...), muita en vielä edes huomannut. Oliko niitä?

Pidin kovasti tästä Tex- suuralbumin uudelleen julkaisusta. Kuvitus toimi jostain syystä mielestäni paremmin pienessä ruutukoossa kuin suuralbumina.  Syytä en osaa perustella, ehkäpä tykkään siitä että silmä hahmottaa koko sivun/aukeaman nopeammin?

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #151 : 17.06.2011 klo 21:17:30 »
No ensimmäinen 'joku' löytyy täältä. Tosin ostin vain Texin (yllätys...), muita en vielä edes huomannut. Oliko niitä?

A history of violence käännöksellä Väkivaltainen tausta.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #152 : 20.06.2011 klo 14:40:13 »
Tänään saapui pulp-paketti Turun Sarjakuvakauppaan.

Monet eivät, minusta käsittämättömästi, pidä Locken hermostuneen vimmaisesta viivasta makuasia.

Selailun perusteella saattaa olla että minä kuulun niihin, jotka eivät pidä... Noh, katsotaan kun ehdin kotiin lukemaan.

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #153 : 20.06.2011 klo 16:17:09 »
Tänään saapui pulp-paketti Turun Sarjakuvakauppaan.

Selailun perusteella saattaa olla että minä kuulun niihin, jotka eivät pidä... Noh, katsotaan kun ehdin kotiin lukemaan.

Oli kyllä kuppainen kokonaisuus, niin tarina kuin piirroskin. Ostin joskus englanninkielisenä, enkä todellakaan näe, miksi tämä on vaivauduttu kääntämään.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #154 : 21.06.2011 klo 00:09:35 »
Nytpä täytyy olla eri mieltä Ossin kanssa. Minusta tuo pokkari oli oikeinkin hyvä, juuri sellaista materiaalia mitä toivoisin jatkossakin lukevani Pulp-pokkareista. Piirtäjä ei noussut suosikiksi mutta kyllä piirroskin kohtuullisesti tarinaan sopi. Jokunen ruutu siellä kyllä jäi niin luonnosmaisiksi että piti arvailla mitä niissä tapahtuu.

Katsoin lukemisen jälkeen uusiksi Cronenbergin leffan, ja sanoisin, että se on kyllä vielä paljon kovempi kuin sarjakuva. Tarinaa on kirjoitettu rankasti uusiksi mutta kerrankin perustellusti. Suoraan elokuvaksi siirrettynä sarjakuvan tarina olisi luultavasti ollut varsin epäuskottava.

Sarjakuvalle 3-4 tähteä, elokuvalle täydet 5.

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #155 : 21.06.2011 klo 07:07:25 »
Katsoin lukemisen jälkeen uusiksi Cronenbergin leffan, ja sanoisin, että se on kyllä vielä paljon kovempi kuin sarjakuva. Tarinaa on kirjoitettu rankasti uusiksi mutta kerrankin perustellusti. Suoraan elokuvaksi siirrettynä sarjakuvan tarina olisi luultavasti ollut varsin epäuskottava.

Sarjakuvalle 3-4 tähteä, elokuvalle täydet 5.

Siitä olen samaa mieltä, että elokuva oli parempi kuin sarjakuva mutta ei sekään mikään helmi ollut. Lopussa William Hurt on varmaan saanut eri käsikirjoituksen kuin muut. Muuten asiallisen vakava elokuva muuttuu komediaksi.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #156 : 21.06.2011 klo 10:51:26 »
Yhdyn Väkivaltaisen taustan plaraamisen pohjalta siihen, että piirrosjälki ei miellytä. Vaikutelma saattaa muuttua kun sarjiksen lukee, mutta minulla on pinossa jo ennestään paljon muuta luettavaa, mistä tiedän varmasti pitäväni. Vielä enemmän vierastan tarinan raakuutta. Tekee pahaa katsoa ihmisten kidutusta, mitä huomasin selatessa. Siksi minulla tämä jää ostamatta.

Kertomus voi hyvinkin olla jännittävä. Veikkaan, että se ei ole niin vaisu kuin Matkalla kadotukseen. Kirjoittaja John Wagner on tekijämies, mm. Judge Dreddin luoja. Kai sarjiksessa on jotakin, kun kulttiohjaaja teki siitä kulttileffan (jota en ole nähnyt).

Tässä linkki Egmontin blogin mainokseen pokkarista. Siellä on elokuvan trailerikin.

Sinänsä laadukkaan Texin jätän väliin, koska siinä ei tunnu olevan erityistä ja koska en kerää Texejä.

Minun makuuni Pulpien ainoa täysosuma toistaiseksi on ollut Robin Hood. Se on joillekuille liian lapsellista ja vanhanaikaista. Hyvä että linjassa tarjotaan monenlaista.

Prattin korkkareita saisi yrittää Pulpeihin uudestaan.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #157 : 21.06.2011 klo 14:03:13 »
Siitä olen samaa mieltä, että elokuva oli parempi kuin sarjakuva mutta ei sekään mikään helmi ollut. Lopussa William Hurt on varmaan saanut eri käsikirjoituksen kuin muut. Muuten asiallisen vakava elokuva muuttuu komediaksi.

Mulla ei ollut tuollaisia ongelmia Hurtin (joka sai roolistaan Oscar-ehdokkuuden) kanssa. Tiivis ja toimiva elokuva alusta loppuun.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #158 : 21.06.2011 klo 17:13:56 »
Siitä olen samaa mieltä, että elokuva oli parempi kuin sarjakuva mutta ei sekään mikään helmi ollut.

siinäs olette.
Itse rankkaan yhä sarjakuvan elokuvan yli.
Jokaisella omat näkemyksensä rappiotaiteesta, mikään niistä vaan ei vaikuta riisin hintaan kiinassa.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
« Vastaus #159 : 23.06.2011 klo 22:40:36 »
En ole yllättävää kyllä lukenut koskaan History of Violence:ia, vaikka selannut olen, mutta minusta leffa oli idioottimainen, epäuskottava, epälooginen, epäomaperäinen ja muutenkin kehno tekele. Ja loppua kohden koko touhu muuttuu ihan pelleilyksi. Uskon sarjakuvan olevan parempi, koska en ole vielä kohdannut sarjakuvaa, josta tehty elokuva olisi ollut parempi. 
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

Dennis

• Jäsen
« Vastaus #160 : 26.06.2011 klo 12:44:33 »
Itse en hirvesti pitänyt David C:n leffasta, vaikka olen digannut ukon aiemmista leffoista. Leffa oli pitkästyttävä.

Sitten sarjakuvaan, en pitänyt Sampsan tavoin piirrosjäljestä, en ole tälläisen piirrosjäljen ystävä, vaan lähinnä diggaan perint. sarjakuvatyylistä. Joten hyllyyn jäi!
Je suis alle kuuden euron pizza!

Asko AA

• Jäsen
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
« Vastaus #161 : 26.06.2011 klo 22:01:23 »
Minä olen Curtvilen ja vähän Petterinkin linjoilla.

Sarjakuvan tarina ja karhean dynaaminen piirrostaide teki minuun heti alussa hyvin vahvan vaikutuksen, vaikka ronskisti analysoidun väkivallan pahimmat itsetarkoitukselliset sadistisuudet eivät koskaan ihastuta.

Cronenbergin elokuva oli minusta erinomaisesti ja purevasti leikattu ydinosa sarjakuvaromaanista, mutta sen jälkiosa uupui selvästi pikkukaupungin goottilaisen draaman päälle.
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Vastaus #162 : 27.06.2011 klo 22:16:26 »
Hetkinen, nyt minä jo unohdin, mitä mieltä Curtvile olikaan Väkivaltaisesta taustasta ja sen elokuvatulkinnasta... Kunpa olisi jokin keino saada hänet toistamaan mielipiteensä vielä kerran...

Ai niin, kerron vain oman, eriävän mielipiteeni!

Sarjakuvan ja elokuvan loppuosat ovat niin erilaiset, että niitä ei oikein voi arvottaa samoilla kriteereillä. Elokuvan ensin nähneenä olin suorastaan yllättynyt, kun sarjakuvassa päähenkilön taustaa ryhdyttiin käymään läpi takaumien kautta. Alun mysteeri olikin ollut pelkkää pohjustusta, ja hahmon tausta nimenomaan haluttiinkin paljastaa lukijoille. Juoni tempasi mukaansa, ja kostoiskun suunnittelu nosti jännitystä tehokkaasti.

(Tähän väliin kritiikkini Locken piirroksesta: Enimmäkseen se palveli asiaansa, mutta luonnosmaiseen tyyliin nähden Joeylla ja Richiellä ei ollut riittävän selvästi toisistaan erottuvia piirteitä. Jälkeenpäin näen selvästi, mitkä erot hiuksissa ja nenissä oli tarkoitus olla, mutta ne oli aivan liian helppo hukata -- esim. sivun 133 viimeinen ruutu.)

Loppupään makaabereihin kidutusmenoihin päästyäni ihmetytti, että eikö tällainen juuri olisi ollut sellaista materiaalia, jota Cronenbergin olisi voinut odottaa kuvaavan valkokankaalla. Eikä juonessa ollut mitään ilmeisesti vialla. Ihan johdonmukaisesti ja taidokkaasti kehitelty, ja silti elokuvassa kaikki kiinnostava juonellinen aines oli alkupuolen jälkeen jätetty pois.

Mutta sitten palasin miettimään, mitä tarina oikeastaan kertoi Tom McKennasta.
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #163 : 27.06.2011 klo 22:50:34 »
... Kunpa olisi jokin keino saada hänet toistamaan mielipiteensä vielä kerran...

Ai niin, kerron vain oman, eriävän mielipiteeni!

toimii kuin häkä. Minä nappaan ettet pety.

Periaatteessa spoilerissa oleva tulkintasi on, kuten aina itse kullekin, ihan oikea. Oma tulkintani sarjakuvan lopusta on kuitenkin, yllätys yllätys, erilainen.

Tom McKenna on minusta sarjakuvassa monisyisempi kuin elokuvassa, ei biologiansa, perheensä ja kasvatuksensa tulos vaan juuri nimen mukaan: hänellä on väkivallan kyllästämä menneisyys joissa ei ole mitään jaloa.

hitto nyt täytyy lukea History of violence uudestaan, taas.
Minä kun luin lopun temaattisena paluuna luvun kaksi alkuun. Kierre kulkee.

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Vastaus #164 : 28.06.2011 klo 00:52:22 »
Oma tulkintani sarjakuvan lopusta on kuitenkin, yllätys yllätys, erilainen.

Valitettavasti myöskin heikommin perusteltavissa.

"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)