Osuuskunta on hyvä keino, jos haluaa laskuttaa silloin tällöin, mutta ei halua yrittäjäksi.
...
Itse olen sitä mieltä, tekijöiden kannattaa julkaista ja tehdä niitä räpellyksiäkin esille, vaikka itse ajattelisi työn olevan keskinkertaista tai ei niin hyvää kuin muilla. Liian moni sensuroi ja itsekritisoi jo etukäteen töitään, ja jättää itsekriittisenä työt pöytälaatikkoon. Julkaisemalla ja piirtämällä (todennäköisesti) kehittyy.
Osuuskunta on yritysmuoto siinä missä muutkin. Haluatteko te nyt siis sarjakuvianne julki vai haluatteko te ryhtyä kustantajiksi - se on kaksi eri asiaa. Tietysti jos hahmotetaan osuuskunta-aate yhteisöllisenä puuhana, mikä hommaan kuuluu, niin osuuskunta on varmasti mainio tapa tehdä kimpassa omakustanteita. Kannattaa kuitenkin muistaa, ettei siinä alkuvaiheessa vielä kannata kauheati miettiä veroja ja muita, kun ekoja pienkustanteita tehdään, on musta vähän takaperoista aloittaa luomalla yritys ja sitten keksimällä sille toimintaa.
Aurahan täällä kyseli osuuskunnasta, eikö niin? Aura, sä et tarvitse osuuskuntaa, joku oikea kustantaja varmasti ottaa julkaistavakseen kaiken mitä ikinä saat piirrettyä kun vaan kerrot niille mitä olis työn alla. Maailma on muuttunut, sulle on markkinat, ala vaan kerätä studiota ympärillesi ja tee niitä sarjakuvia.
Ja mitä kaiken julkaisuun tulee; ehdottomasti samaa mieltä: kaikki ulos vaan saman tien eikä mitään jälkimurehtimisia. Julkaisematonta matskua kertyy ihan kyllin sellaisestakin materiaalista joka ei löydä kanavaansa tai joka päätyy kierrätettäväksi ja tehtäväksi paremmin jossain toisessa muodossa. Pienkustantaminen ja näkyvyys on kivaa, ja kun sitä tekee tarpeeksi, on jossain vaiheessa mahdollista että työstään alkaa saada palkkaakin.
Mutta siis nimenomaan noin päin: ensin tehdään, sitten saadaan yleisö.