Kirjoittaja Aihe: Kvaak tekee sarjakuvaa 2  (Luettu 74238 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Leo

• Jäsen
Re:Kvaak tekee sarjakuvaa 2
« Vastaus #105 : 16.07.2004 klo 09:50:14 »
Olen kuullut Staalosta aikaisemminkin ja sillon se on kuvattu sympaattiseksi olennoksi (onhan se myös lapsenvahti). Jospa päästetään Staalon koira karkuteille (jos tehdään siitä oikea  super-susi niin eiköhän  sesiitä ;D) ja Staalon kohtalon voi jättää avoimeksi tai keksiä  jotain.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #106 : 16.07.2004 klo 13:50:09 »
Itse asiassa staalonkin saa varmaan ärtyneeksi, jos se sen koira ensin tulee sankareiden kimppuun ja sankarit tietenkin puolustautuu. Staalopa ei näe asiaa näin ja lähtee itsekin puolustamaan koiraparkaansa.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Paalujuntta-Simo

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #107 : 16.07.2004 klo 13:55:11 »
Taiteilijan vapaudella sovellettu saamelainen kansanperinne on epäilemättä oikea vastaus tähän hirviöprobleemaan. Kalevalan tunkeminen Lappiin olisikin ollut vähän falskia.

Eräs pohjoisessa elänyt revontuliin liittyvä uskomus on sellainen, että revontulet ovat taistelussa kaatuneiden  sieluja. Saisikohan siitä reviteltyä jotakin? Lappiin hyökyvä muinaissotureiden zombiarmeija voisi olla liikaa... ;D

Sopivan fiiiksen saavuttamiseksi voisi olla hyvä idea katsoa Valkoinen peura, tuo klassinen kotimainen vampyyrifantasia.

Muokkailin vähän eteenpäin tuotas Jokelan ideaa. Joskus 1600-luvulla hullu munkki Petsamon luostarista kirjoitti tuohelle kuolevaslta saamelaisnoidalta kuulemansa manaukset, joilla voi kutsua Lapin hirveimmän mörön esiin "Kun revontulet ovat oiikein".

Jatkosodassa "Kaarlon" isoisä  (poromies, Lapin perinteiden syvällinen tuntija ja saamelaisen kulttuurirevivalismin innokas kannattaja) palveli  Itä-Karjalan miehitysjoukoissa, kaukopartiossa tms. Niin tai näin, hän toi tuomisinaan mukaansa omituisen tuohikirjan. Nyt kun ukko on jo yli kahdeksankymmenen, hän on höperöidyttyään päättänyt kutsua tuohikirjassa kuvatun Hirmun maan päälle. Ukko on myös katkera pojanpojalleen, joka Helsingissä koulua käytyään on vieraantunut juuristaan.  

Ukon motiivi? Ehkä hän kuvittelee voivansa neuvotella ökölöntin kanssa. Sisimmässään hän ehkä toivoo ökölöntin auttavan Saamen poljettua kansaa uuteen kukoistukseen. Vai onko tarkoituksena kostaa jotakin ja päästää öhkiäinen vapaasti riehumaan? Sääasemalla on töissä joku, joka 30 vuotta sitten teki ukolle vääryyttä? Aiheutti esimerkiksi ukon tyttären ("Kaarlon" äidin tai tädin) kuoleman? "Kaarlo" itse ei tätä tiedä.

« Viimeksi muokattu: 16.07.2004 klo 14:13:12 kirjoittanut Paalujuntta-Simo »

Esa

• Jäsen
« Vastaus #108 : 16.07.2004 klo 14:45:21 »
Hahmot on nyt sitten kai päätetty ja Kaisasta on tullut Kaarlo. Minä tyhmä menin jo luonnostelemaan Kaisaa, mutta oma vikani kun en ollut taas tarkkaillut foorumia. Tästä mun hommasta luonnostelijana. En usko että minun on kovin järkevää ryhtyä siihen hommaan ja pilata hyvää tarinaa huonoilla piirroksilla. Sen voisi jättää parempiin käsiin. Luonnoksia hahmoista voin mielelläni tehdä lisää ja jatkossakin tarinan suunnitteluun osallistua, mutta piirtää mun ei kannata.

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Vastaus #109 : 16.07.2004 klo 16:25:53 »
Tutkimusmatkalla selvisi seuraavaa:

Revontulet. Niihin ei lähteiden mukaan liitty mitään jumalolentoja yms. Lähinnä niitä käytettiin ennustamiseen ja liikkumattomien revontulien tiedettiin ennustavan huonoa säätä. Revontulia ärsytettiin liikkelle esim. viheltämällä mutta tässä olisi riskinsä kun ärsytetty revontuli saattui tulla alas ja lyödä ärsyttäjän kuoliaaksi.

Maahisista: Maahisten käänteiseen maailma oli sinällään mielenkiintoisen tuntuinen ja tarjoisi oivan sarjakuvan jossa lähdetään tutkimaan maahisten maailmaa mutta hiriviöiksi niistä ei ole.

Staalot: Kahdenlaisiin staaloihin törmäsin. Vähemmän mielenkiintoinen ensin. Staalo sanaa käytettiin noitien luomista kostajaolennoista jotka oli joko tehty savesta tai olivat eläviä kuolleita. Nämä saivat yleensä käskyn käydä murhaamassa jokun ja jos eivät löytäneet kohdetta palasivat ja tappoivat tekijänsä. Jos tällaisen staalon onnistui tappamaan niin myös tekijä kuoli. Tekijä antoi olennolle puolen elinvoimistaan.

Mielenkiintoisempi on tuo jo aiempi käsitys. Tosin tuon lastensuojelun kaltaiset lempeydet eivät kyllä oikein sovi kuvaa. Kyllä ne mielummin tuntuvat lapsia syövän. Joko staalo liikkuu yksin koiransa kanssa tai sillä on myös vaimo. Ruotsissa päin taisi olla kaikenmaailman staalo perheitä. Itse ehdottaisin yksinäistä staaloa koiransa kanssa. Seuraavia ominaisuuksia voi käyttää vaikka ne harvinaisempia olivatkin. Staalot joko sortuivat vampyrismiin (joivat ihmisten verta pillillä) tai sitten ihmissyöntiin (Tosin myös ihmiset tuntuivat harrastavan tarinoissa staalon syöntiä...) Koirasta mielenkiintoista oli se että jos koira jäi eloon niin se nuoli staalon haavat ja staalo palasi takaisin entistä vanhempana.

Useissa tarinoissa ihminen painii staalon kanssa. Staalolla on tapana vihellellä haastaakseen ihmisiä painiin. Jos staalon voitti niin sai tämän ominaisuudet (ei kerrottu sen tarkemmin) ja rikkaudet. Noitien (tässä tapauksessa staalojen vihollisten) kerrottiin hankkivan lisää voimaa ja vaurautta painimalla staalojen kanssa.

Painiotteluissa kävi ilmi, että staaloa ei voi tappaa sen omilla aseilla. Staalo oli tarjonnut painiottelun hävittyään omaa hopeista tikari millä sen voisi tappaa mutta voittanut painija oli tiennyt ettei staaloa voi tappaa sen omilla aseilla.

Zabbo

• Jäsen
« Vastaus #110 : 16.07.2004 klo 21:24:08 »
Perskeles! Kaksi viikkoa ilman nettiä ja kaikki hauska menee sivu suun...

Kysyn silti: vieläkö ehtii mukaan? Itseäni kiinnostaisi erityisesti  hahmosuunnittelu sekä luonnostelu. Myös väritys tulee kyseeseen jos se tehdään kompuutterilla.
- Jokainen eilinen on uusi huominen -

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #111 : 16.07.2004 klo 21:35:38 »
Voisin Zapon kohdalla tehdä tällä kertaa poikkeuksen, ellei joku sitten vastusta. Syynä se, että luonnostelijoita ja varsinkin värittäjiä on aika vähän.

Leo

• Jäsen
« Vastaus #112 : 16.07.2004 klo 21:42:28 »
Mukaan vaan! Mitä enemmän niin sitä hauskempaa. Ja  jos tuollainen on syy (netti rikki) niin ymmärrän hyvin Zappoa. Itsellänikin keväällä viikon netti rikki ja kirjastossa piti käydä ;D

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #113 : 16.07.2004 klo 22:10:19 »
Minä kannatan staaloa ja sen koiraa! Siihen vain tarinaa ympärille ja kunnon actionia!  8)

Eli tutkija, rajavartia, venäläinen ja pari muutta heppua jostakin syystä lähtevät lappiin (tutkimaan jotain?) ja staalon koira tulee hakemaan välipalaa. Koira saa siipeensä, mutta teilaa pari tyypiä porukasta. Staalolla napsahtaa, koska Mustilla on pipi kuonossa ja lähtee hyökäykseen ihmisjoukkoa vastaan. Tarvitaan saamelaistohtorin ja runsaan asearsenaalin apua, jotta kaveri saada voitettua.

Voisiko tarina olla jotain tuon suuntaista?

Onko Welzulla tai jollain muulla mitään virallista listaa siitä, että missä mennään? Lukkoon lyötyjä sivumääriä, tehtävän jakoja tai juoniratkaisuja?
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #114 : 16.07.2004 klo 22:16:23 »
Juonen osalta ei ole vielä mitään varmaa, mutta sivumäärä on maksimissaan 15 (taitaa tulla tällä menolla täyteen).
Ajatus oli, että maanantaihin asti vois kukin tahollaan suunnitella hahmoja. Maanantaina sitten ois ne valmiita ja lähdettäs tekeen tarinaa.

Tuuk42

• Jäsen
  • "En pidä minään"
« Vastaus #115 : 16.07.2004 klo 22:49:31 »
Nyt tekisi kyllä mieli kirjoittaa rumia sanoja. Sitä on kaksi viikkoa mökillä ja tulee sivistyksen pariin Tuska-festareiden ajaksi niin sitä on sitten väki ryhtynyt kehittelemään ties mitä mahtavaa.. ja tekstiä on tullut niin pirusti ettei kaikkea jaksa lukea sitten millään..

Päästän höyryjä:
"#¤%&/()=?"(=¤

No niin nyt helpotti.

Kannustusjoukoissa olen vaikka en itse projektiin ehtinytkään. No onneksi on omiakin sarjakuvaprojekteja kesken ettei aivan toimettomana ole.

En kyllä enää ikinä poistu neljää päivää pidemmäksi ajaksi verkkopäätteen lähettyviltä.
No minä otan sitten puolueettoman pilkunviilaajakriitikon roolin :)

8) Rock On

"Art Kills Creativity." - Douglas Adams Paint it Black!

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #116 : 16.07.2004 klo 23:15:07 »
No niin! Sainpahan tätäkin ketjua vähän tutkittua. Oikein mielenkiintoinen prokkis. Olin itse lapissa kesälomalla ja meni kokonaan ohi... Seurailen sivusta ja nautin työnne hedelmistä ilman vaivannäköä. Joskus näinkin.

Tsemppiä kaikille!

8)

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #117 : 16.07.2004 klo 23:23:09 »
Ai että oikein Lapissa. Siellä kai oli ihan lämmintäkin, eikös?

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #118 : 16.07.2004 klo 23:59:29 »
Ai että oikein Lapissa. Siellä kai oli ihan lämmintäkin, eikös?

Ja hyttysiä. Talon kokoisia. Olin kipeä koko reissun, joten ei kehumista. Liittäkää hyttyset siihen sarjikseenne, kun kerran tapahtuu lapissa. Ja mäkärät ja porot.

8)

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #119 : 17.07.2004 klo 00:00:52 »
Ei mutku se tapahtuu kai talvella. Halutaan kunnon lumimyrsky siihen tietenkin.