Kirjoittaja Aihe: Siveltimistä  (Luettu 72540 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mara

• Jäsen
Vs: Siveltimistä
« Vastaus #105 : 29.04.2011 klo 22:07:04 »
Höm höm... Olen menossa ensi viikolla Lontooseen, ja ajattelin ostaa sieltä muutaman siveltimen. Myydäänkö Winsor-Newton Series 7:ää miten yleisesti seudun taidekaupoissa? Osaatteko yleisestikin suositella joitain kauppoja, jossa myydään sarjakuvantekijälle sopivia tarvikkeita (juuri nyt kiinnostuksen kohteena olisivat sinikynät)?

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #106 : 30.04.2011 klo 21:22:22 »
Höm höm... Olen menossa ensi viikolla Lontooseen, ja ajattelin ostaa sieltä muutaman siveltimen. Myydäänkö Winsor-Newton Series 7:ää miten yleisesti seudun taidekaupoissa? Osaatteko yleisestikin suositella joitain kauppoja, jossa myydään sarjakuvantekijälle sopivia tarvikkeita (juuri nyt kiinnostuksen kohteena olisivat sinikynät)?

Kyllä luulisin, että useimmista löytyy. Itse muistan ainakin käyneeni esim. semmoisessa arvovaltaisen näköisessä vanhassa liikkeessä, joka on samalla kadulla kuin British Museum, siitä pari korttelia länteen. Sieltä ostin noita useamman kappaleen. (Hyvää seutua muutenkin: museota vastapäätä on sarjakuvakauppa Gosh ja siitä kulman takana pikkukadulla Cartoon Museum).

Mara

• Jäsen
« Vastaus #107 : 30.04.2011 klo 22:09:39 »
Kyllä luulisin, että useimmista löytyy. Itse muistan ainakin käyneeni esim. semmoisessa arvovaltaisen näköisessä vanhassa liikkeessä, joka on samalla kadulla kuin British Museum, siitä pari korttelia länteen. Sieltä ostin noita useamman kappaleen. (Hyvää seutua muutenkin: museota vastapäätä on sarjakuvakauppa Gosh ja siitä kulman takana pikkukadulla Cartoon Museum).
Kiitoksia kovasti neuvoista. Tuolla British Museumin viereisessä kaupassa tulee melko varmasti käytyä, kun ajattelin piipahtaa tuon varsin (kuulemani mukaan) suuren museon puolella.

Lokkiparvi

• Jäsen
« Vastaus #108 : 08.04.2013 klo 23:20:30 »
Heips! Onko kenelläkään tietoa voisiko musteeseen sekoittaa jotakin joka tekisi siitä paksumpaa? Ostin taidekaupasta kalliimmat siveltimet mutta kärki ei pysy kasassa musteella, sitten kun kokeilin kasvoväreillä helloweenina niin maalaaminen sujui hienosti. Koitin jo googlata mutta en oikein löytänyt vastausta paitsi että jotkut musteet on toisia paksumpia.

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #109 : 08.04.2013 klo 23:35:05 »
Heips! Onko kenelläkään tietoa voisiko musteeseen sekoittaa jotakin joka tekisi siitä paksumpaa? Ostin taidekaupasta kalliimmat siveltimet mutta kärki ei pysy kasassa musteella, sitten kun kokeilin kasvoväreillä helloweenina niin maalaaminen sujui hienosti. Koitin jo googlata mutta en oikein löytänyt vastausta paitsi että jotkut musteet on toisia paksumpia.

Sivellintä ei pidä kuivana musteeseen upottaa, eli olethan kastellut siveltimen kunnolla ensin ja sitten napauttanut kevyellä ranneliikkeellä teräväksi? Musteesta saa paksumpaa yksinkertaisesti jättämällä korkin auki. Jos on isompi purkki niin kannattaa kaataa pienempään, jottei tarvitse ikuisuuksia odotella. Lämpimässä paikassa esimerkiksi kylppärin peilikaapin lampun päällä pitäminen nopeuttaa paksuuntumista.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

OM

• Jäsen
« Vastaus #110 : 08.04.2013 klo 23:39:20 »
Hyvä Lokkiparvi,

ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ pilaa kalliita siveltimiäsi vääränlaisella musteella. Missään tapauksessa sinun ei kannata käyttää mustetta, jossa lukee waterbroof. Kaikki muste ei lähde pesemällä pois, vaan jonkinajan kuluttua pilaa siveltimesi herkän karvan. Käytä mustetta, jossa lukee non waterbfoof. Se lähtee hyvin pois pesemällä, eikä piinny karvoihin kiinni ja pilaa niitä.
Kirjoitin vain pienen vinkin, vaikkei liittynyt kysymykseesi mitenkään.
Minullakin on ollut ongelmia noiden musteiden kanssa mitä voisin käyttää. Kyselin neuvoja eräältä suomalaiselta sarjakuvapiirtäjältä noista musteista.
Käsittääkseni musteeseen ei kannata sekoitella mitään muita ei musteita ja muuta kamaa, sillä valmistustavat ovat erilaisia ja aineet saattavat reagoida ei toivotulla tavalla keskenään.
Voit kysyä asiaa Kivi Larmolalta.

« Viimeksi muokattu: 09.04.2013 klo 00:14:30 kirjoittanut Orjan May »

Lokkiparvi

• Jäsen
« Vastaus #111 : 09.04.2013 klo 00:54:45 »
Paljon kiitoksia arvokkaista vinkeistä Janne ja Orjan!

Nyt en edes löytänyt mustepulloa keskellä yötä mutta muistaakseni se oli pelikaania, en kuitenkaan muista nyt oliko se waterproofia. Pitää kokeilla pian uudestaan tussata siveltimillä, mutta tällä kertaa höyrytetyllä musteella :) Sivellintussit on kyllä mukavia mutta en tahdo saada niillä sitä hiushienoa viivan alkua.
« Viimeksi muokattu: 09.04.2013 klo 01:03:23 kirjoittanut Lokkiparvi »

Miha

• Vieras
« Vastaus #112 : 09.04.2013 klo 08:32:33 »
Hyvä Lokkiparvi,

ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ pilaa kalliita siveltimiäsi vääränlaisella musteella. Missään tapauksessa sinun ei kannata käyttää mustetta, jossa lukee waterbroof. Kaikki muste ei lähde pesemällä pois, vaan jonkinajan kuluttua pilaa siveltimesi herkän karvan. Käytä mustetta, jossa lukee non waterbfoof. Se lähtee hyvin pois pesemällä, eikä piinny karvoihin kiinni ja pilaa niitä.
Kirjoitin vain pienen vinkin, vaikkei liittynyt kysymykseesi mitenkään.
Minullakin on ollut ongelmia noiden musteiden kanssa mitä voisin käyttää. Kyselin neuvoja eräältä suomalaiselta sarjakuvapiirtäjältä noista musteista.
Käsittääkseni musteeseen ei kannata sekoitella mitään muita ei musteita ja muuta kamaa, sillä valmistustavat ovat erilaisia ja aineet saattavat reagoida ei toivotulla tavalla keskenään.
Voit kysyä asiaa Kivi Larmolalta.

Kyllä voi käyttää, mutta joudut käyttämään pientä sivellintä ja peseminen on hidasta. Temperasta saatava pink soap poistaa musteen aika hyvin. Ei se kuitenkaan ikuisesti kestä silloinkaan, vaan jossain vaiheessa joudut hankkimaan uuden.

Jollekin wally woodille oli ilmeisesti normaalia vaihtaa winsor newton uuteen vähän ajan käytön jälkeen. Jos ei itse väritä originaaleja suoraan kuten minä teen(ja siten joudu pingottamaan paperia mikä silloin VAATII vedenpitävän musteen), tai jos ei voi vähentää uusia siveltimiä verotuksesta, niin kannattaa toki pidentää siveltimen ikää musteella joka on vesiliukoinen.

Tennapelilla oli jotain ihan hyviä vinkkejä siveltimen pesuun.

OM

• Jäsen
« Vastaus #113 : 09.04.2013 klo 09:13:51 »
Miten siveltimen koko asiaan liittyy?

Ei pidä paikkaansa Miha.
Minulle juuri sanottiin kyseisestä asiasta Hakaniemessä sijaitsevassa taide liikkeessä, mis on myynnissä kaikenlaista piirtämiseen liittyvää.  On vaikeaa saada sivellin täysin puhtaaksi ylipäätänsä musteesta, mut silloin siveltimen pesemiseen on kiinitettävä äärettömän tarkka huomio ja tehdä se perustellisesti.  Eikä kannata käyttää silloin niitä kaikkein parhaimpii siveltimii mitä satut omistaan kun piirrät vedenkestävällä.
Ja  sitäpaitsi  toisessakin liikkeessä mulle on sanottu, ett jos on muita vaihtoehtoja niin mielummin kokeile sellaista, mikä ei ole vedenkestävää.
Sanoohan sen nimikin jo että VEDENKESTÄVÄ, että se tarttuu tiukasti eri pintoihin kiinni. Tässä tapauksessa paperi ja siveltimien herkkä karva.

Jos sinulla Miha on käytössä terästerä. Kokeile jättää vedenkestävä muste siihen joksikin aikaa niin näet. että se kuivuu tosi kovaa terään kiinni.  Heräsin asiaan kun ihmettelin, että miksi terät ovat niin vaikeita puhdistaa musteella tekemisen jälkeen. Meni muutama hyvä terä pilalle ennenkuin  havahduin asiaan ja menin kyselemään asiasta. Aivan sama asia on noissa siveltimissä. Sinä voit tietenkin käyttää omissa jutuissasi mitä mustetta haluat,  mutta minä en suosittele jos haluaa, että kalliit siveltimesi säilyvät hyvinä mahdollisimman pitkään.  Minulla on yksi Winsor&Newtonin sivellin #2 ja yritän kohdella sitä todella hyvin. Tällä hetkellä minulla ei ole varaa ostaa yhtään uutta Winsoria, koska se on tajuttoman kallis sivellin.   Eikä myyjät aivan omasta päästä keksi tollaisia juttuja mitä mulle sanottiin. Nimittäin meinasin ostaa vedenkestävän musteen ja siinä yhteydessä onneksi myyjä minulle mainitsi asiasta, kun kerroin käyttötarkoitukseni. Olen tästä hyvin kiitollinen.

Lokkiparvi......jos haluat ohutta viivaa sivellintussilla, joka on minusta kyl oiva keksintö, niin kokeile Akashiya Thinline-sivellintä. Maksaa aika paljon....miltei 9 euroo (en osta niitä enää hinna  takia), mut sillä saat tosi ihanaa ja ohutta viivaa aikaiseksi.  Joitakin värejä on vielä myynnissä Helsingissä jos liikut taideliike Snow Whitessa Hakaniemsesä hintaan 3 euroa/kpl. Musta on loppu. En tiedä millainen tuo Thin Linen uusi tussi on, johon vaihtui  muste  ihan vähän aikaa sitten ja joka on nyt kaikissa pigment-mustetta. Mulla on vain tota vanhaa mallia kotona ostettuna halvalla varastoon.  Mut ole tarkkana paperin kaa jos ostat tuota merkkiä. Siveltimen karva on hyvin ohut, joten se ei kestä pitkää käyttöä jos teet karhealle paperille. Olen kokenut.
Sitten on myös toinen hyvä sivellin-tussi jolla saat ohutta viivaa. Siinä on keltainen varsi ja jotain japani/kiina koukero kirjoituksii. Varsi on paksumpi.Sillä saa minusta myös kivan ohutta viivaa. Olen joskus kait laittanut kuvan siitä tänne kvaakkiin, mutta en jaksa muistaa minne. Enkä rupea tietoa senenempää kaiveleen täältä arkistoista.  
Ulkomailla on paljon sivellin-tussi merkkejä, joita ei saa Suomesta lainkaan.
Kvaakissa on käsitelty sivellin-tusseja hyvinkin seikkaperäisesti. Löydät halutessasi aineistoa täältäkin.
« Viimeksi muokattu: 09.04.2013 klo 09:53:01 kirjoittanut Orjan May »

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #114 : 09.04.2013 klo 12:50:19 »
Miten siveltimen koko asiaan liittyy?

Ei pidä paikkaansa Miha.
Minulle juuri sanottiin kyseisestä asiasta Hakaniemessä sijaitsevassa taide liikkeessä, mis on myynnissä kaikenlaista piirtämiseen liittyvää.  On vaikeaa saada sivellin täysin puhtaaksi ylipäätänsä musteesta, mut silloin siveltimen pesemiseen on kiinitettävä äärettömän tarkka huomio ja tehdä se perustellisesti.  Eikä kannata käyttää silloin niitä kaikkein parhaimpii siveltimii mitä satut omistaan kun piirrät vedenkestävällä.
Ja  sitäpaitsi  toisessakin liikkeessä mulle on sanottu, ett jos on muita vaihtoehtoja niin mielummin kokeile sellaista, mikä ei ole vedenkestävää.
Sanoohan sen nimikin jo että VEDENKESTÄVÄ, että se tarttuu tiukasti eri pintoihin kiinni. Tässä tapauksessa paperi ja siveltimien herkkä karva.

Jos sinulla Miha on käytössä terästerä. Kokeile jättää vedenkestävä muste siihen joksikin aikaa niin näet. että se kuivuu tosi kovaa terään kiinni.  Heräsin asiaan kun ihmettelin, että miksi terät ovat niin vaikeita puhdistaa musteella tekemisen jälkeen. Meni muutama hyvä terä pilalle ennenkuin  havahduin asiaan ja menin kyselemään asiasta. Aivan sama asia on noissa siveltimissä. Sinä voit tietenkin käyttää omissa jutuissasi mitä mustetta haluat,  mutta minä en suosittele jos haluaa, että kalliit siveltimesi säilyvät hyvinä mahdollisimman pitkään.  Minulla on yksi Winsor&Newtonin sivellin #2 ja yritän kohdella sitä todella hyvin. Tällä hetkellä minulla ei ole varaa ostaa yhtään uutta Winsoria, koska se on tajuttoman kallis sivellin.   Eikä myyjät aivan omasta päästä keksi tollaisia juttuja mitä mulle sanottiin. Nimittäin meinasin ostaa vedenkestävän musteen ja siinä yhteydessä onneksi myyjä minulle mainitsi asiasta, kun kerroin käyttötarkoitukseni. Olen tästä hyvin kiitollinen.

Lokkiparvi......jos haluat ohutta viivaa sivellintussilla, joka on minusta kyl oiva keksintö, niin kokeile Akashiya Thinline-sivellintä. Maksaa aika paljon....miltei 9 euroo (en osta niitä enää hinna  takia), mut sillä saat tosi ihanaa ja ohutta viivaa aikaiseksi.  Joitakin värejä on vielä myynnissä Helsingissä jos liikut taideliike Snow Whitessa Hakaniemsesä hintaan 3 euroa/kpl. Musta on loppu. En tiedä millainen tuo Thin Linen uusi tussi on, johon vaihtui  muste  ihan vähän aikaa sitten ja joka on nyt kaikissa pigment-mustetta. Mulla on vain tota vanhaa mallia kotona ostettuna halvalla varastoon.  Mut ole tarkkana paperin kaa jos ostat tuota merkkiä. Siveltimen karva on hyvin ohut, joten se ei kestä pitkää käyttöä jos teet karhealle paperille. Olen kokenut.
Sitten on myös toinen hyvä sivellin-tussi jolla saat ohutta viivaa. Siinä on keltainen varsi ja jotain japani/kiina koukero kirjoituksii. Varsi on paksumpi.Sillä saa minusta myös kivan ohutta viivaa. Olen joskus kait laittanut kuvan siitä tänne kvaakkiin, mutta en jaksa muistaa minne. Enkä rupea tietoa senenempää kaiveleen täältä arkistoista.  
Ulkomailla on paljon sivellin-tussi merkkejä, joita ei saa Suomesta lainkaan.
Kvaakissa on käsitelty sivellin-tusseja hyvinkin seikkaperäisesti. Löydät halutessasi aineistoa täältäkin.

Orjan hyvä,

myyjä puhuu sen pohjalta, minkä hän on itse taidetta tehdessään oppinut. Monilla myyjistä on Kuvataideakatemian, Vapaan Taidekoulun tai vastaavan tausta, eivät vaan sitten oo saaneet riittävää elantoa pelkällä taiteella.  Monilla myyjillä ei ole mitään koulutusta. Yhtään taidetarvikemyyjää en ole nähnyt, joka olisi piirtänyt sarjakuvia.

Sarjakuvia ei yleensä piirretä koskaan vesiliukoisella tussilla, ellei täytekynä sitä vaadi. (Esimerkiksi Rotring ArtPenin tussi on pakosta vesiliukoista). Tussin pitää nimenomaan jämähtää tiukasti kiinni ja kestää hankaamista, jopa hiekkapaperilla raapimista. Sen sijaan sarjakuvapiirtäjä saattaa piirtäessään ohentaa tussiaan tilkalla vettä pienessä kupissa, koska kyllä vedenkestävääkin tussia ohennetaan vedellä. Paras sarjakuvien piirtämiseen sopiva tussi mitä Suomessa myydään on Talens India Ink, se juoksee siveltimestä ja terästä hyvin, ja jos ei juokse, pitää tussia ohentaa. (Joskus vika on terissä, silloin ne pitää ajaa sisään kuumentamalla ja hiomalla mutta se on toinen juttu.)

Pöydällä pidetään sitten myös isoa vesiastiaa, ja jos teräskynä (terä+varsi) tai sivellin pysähtyy hetkeksikään, muutamaksi sekunniksikaan, ne upotetaan heti veteen. Tussaussiveltimen pitää myös olla paras mahdollinen, alan "standardi*" on Kolinskyn näädänkarvasivellin (sable = näätä eli soopeli) kokoa 3 tai 4, ja ammattilainen myös valitsee siveltimensä vertailemalla kaikkia tarjolla olevia yksilöitä ja valitsemalla niistä sopusuhtaisimmat. Sivellin pestään useita kertoja päivässä kylmällä vedellä ja pariisinsaippualla mutta raapimatta, siveltimen annetaan kerätä tussia tyveensä ja hyväksytään että se jäykistyy ajan mittaan enemmän kuin vesiväreille varattu sivellin. Tussauksessa loppuunkäytetty sivellin jatkaa taivaltaan korjausvärisiveltimenä.

Loppujen lopuksi mitä hyvä sivellin maksaa, 20? 30? ehkä jopa 40? euroa? Maksaahan paperiarkki jolle piirretään sekin varmaan kalleimmillaan nelisen euroa kappale. Pitää vain ymmärtää että se on ammatin vaatima kulu siinä kuin puusepän lautakasa tai laivanrakentajan teräslevyt. Ja sitten kun sivusta saa sen 300 euroa se ei enää tunnu niin pahalta :-)

Isojen alueiden tussaamiseen käytetään sitten isompaa ja usein halvempaa sivellintä, mutta hyvillä siveltimillä saa ihan yhtä ohutta viivaa siitä riippumatta onko sivellin iso vai pieni (isoon siveltimeen mahtuu enemmän väriä eikä sitä tarvitse kastaa yhä usein). Nuo thinline-siveltimet kuuluvat lähinnä miniatyyrimaalaukseen, jossa väri on paksumpaa ja vähemmän juoksevaa. Vain huonoilla siveltimillä tussi käyttäytyy eri tavalla #00-kon ja #3-koon siveltimissä.

Eli, Orjan hyvä, myyjä puhui sinulle oman taidepiirtämisharrastuksensa opettamana. Mutta vanhan koulun sarjakuvantekijät tekevät toisin :-D

Kaikkea hyvää, ja muista piirtää paljon, ihan millä työvälineillä sitten piirrätkin. Sen saa onneksi nykyään ihan itse valita millä piirtää, kiitos taidesarjakuvan ja avant-garden :-D

Kivi

*sivellinmieltymyksistään ovat keskustelleet mm. Eisner, Uderzo, Mézières, ja Kurzman, ja kaikkien sivellin oli just sama Kolinsky Raphaël -näädänkarva. Sen sijaan Hunt Emerson piirtää halvemmilla keinokarvasiveltimillä, ja yksinkertaisesti heittää siveltimen pois kun se kuluu kohta loppuun.
« Viimeksi muokattu: 09.04.2013 klo 12:57:37 kirjoittanut [kivi] »

Miha

• Vieras
« Vastaus #115 : 09.04.2013 klo 13:04:00 »
Kiitoksia Kivelle kun jaksoi selittää asiaa :)

Olen itse huuhdellut siveltimen välittömästi tussauksen lopetettuani, vaikka vain hetkeksikin, koska sivellin tuppaa vedessäkin lilluessaan menemään äkkiä huonoksi. Hyvä tietää ettei vesiliukoista mustetta kannata käyttää ollenkaan, olin jo vähällä hairahtua tuohon ideaan sillä se kuulosti lähestulkoon järkeenkäyvältä.

Sanottakoon vielä että DMoleykiä sain tussattua indian inkillä huolellisella käsittelyllä noin viitisentoista A3-arkkia, ja seitsemän A2-arkkia, winsor & newtonilla ennenkuin sen karvat alkoivat osoittaa harottamisen merkkejä, ja uusi on tilauksessa. Uskoisin seuraavan kestävän hieman kauemmin nyt kun alan puhdistamaan sitä varta vasten tarkoitetulla saippualla.

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #116 : 09.04.2013 klo 13:25:41 »
Kolinsky-siveltimet ovat parhaita länsimaisia siveltimiä minustakin, myös muut näätäsiveltimet, erityisesti punanäätä (Red sable) on hyvä. Pelkkä karva ei kuitenkaan takaa hyvää viivasivellintä, esimerkiksi monet kauppojen omat sivellinmerkit eivät pysy kasteltuinakaan hyvin terävinä. Suomesta saa Temperasta ainakin tuota Kivin mainitsemaa Raphaëlin sivellintä sekä Isabeyta, jotka ovat molemmat hyviä. Kokoihin ei voi aina luottaa pelkkien numeroiden perusteella, esimerkiksi Isabeyn nelonen vastaa varmaan Raphaelin kolmosta. Molemmat siveltimet ovat hyviä terävän viivan tekemiseen, Raphaël keskeltä paksumpana tuottaa vähän suurempaa vaihtelua viivan leveydessä.

Itse tykkään työskennellä pääsääntöisesti Raphaëlin kolmosella, omassa orginaalikoossani se riittää juuri sopivasti sekä ohueen että paksumpaan viivaan. Pienemmissä siveltimissä viiva on yksipuolisemmin ohutta ja muste tuppaa loppumaan nopeammin - suuremmissa kooissa taas tussaus on tullut tehtyä pääsääntöisesti turhan kapealla skaalalla siveltimen kärkeä. Mutta jokaisen täytyy tietysti löytää se oma juttunsa.

Vedenkestävä muste syö  siveltimiä aika tehokkaasti, mutta pigmentti on usein vesiliukoisia vahvempaa. Lisäksi esimerkiksi akvarellivärittäminen orginaaliin on helpompaa - tussityön voi tehdä ensin ja väreillä voi lotrata päälle tämän jälkeen. Ennemmin tai myöhemmin sivellin kuluu vedenkestävillä musteilla pilalle, mutta huolehtimalla siitä ettei mustetta pääse kuivumaan siveltimeen ja saippuapesulla lopuksi sivellin voi kestää päivittäiskäytössäkin vaikka puoli vuotta... :P
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

OM

• Jäsen
« Vastaus #117 : 09.04.2013 klo 13:38:20 »
Sen takia sanoinkin, että kysy Kivi Larmolalta kun vastasin Hollelle. Kivellä on pitkäaikainen ja laajaalainen kokemus ja tietämys  sarjakuva-alasta, tekniikoista ja välineistä. Kivi Larmolan kokenukseen voi aina luottaa.

Minä en ole asiantuntija tusseissa ja musteissa.
Tottakai tajuan, että sarjakuvia ei piirrä vesiliukoisella tussilla. En ole tyhmä. Kyse oli  nyt siitä, että kuinka vedenkestävä tussi syö välineitä puhdistuksesta huolimnatta noeammin kuin muilla materiaaleilla piirtäminen. Uskon siihen edelleen, koska olen itse sen kokenut.

Ja ei Thin Line sivellin-tussilla piirretä isoja pintoja olen sen sanonut ennenkin kauan sitten. Sillä saa ohutta vivaa aikaiseksi.  Ja  juuri siitä oli  kysymys millä saa ohutta viivaa. Ja Thin Linellä saa.  On aivan eriasia sitten, mitä kukin haluaa sillä tehdä.

Kaikki eivät elä leveää elämää nykyaikana kun kaikki kallistuu. Joillakin on varaa ostaa siveltimiä hintaan 40-70 euroa kpl tai maksaa paperiarkista 4 egee kpl. Minulla ei. Ja siksi yritän pitää niistä hyvää huolta.

On totta  mitä Kivi sanoi, että myyjät saattavat puhua omien taideopintojensa perusteella ja he eivät piirrä sarjakuvaa. Ja minä taas puhuin ja sanoin ainoastaan sen , mitä minulle sanottiin kahdessa liikkeessä myyjien taholta.

Kuten Janne T:kin mainitsi, vedenkestävä muste syö siveltimiä tehokkaasti ja ennemmin tai myöhemmin sivellin kuluu vedenkestävillä väreillä pilalle jokatapauksessa nopeamin..... sanoi sitten  Kivi mitä tahansa  >:D.   Mutta kuten Kivi sanoi, puhdistus jatkuvasti on kaiken a ja o. Kivi antoi hyviä neuvoja ja ohjeita siveltimien ja terien puhdistamisen tärkeydestä. Siinä ei kannata mennä helpomman tien kautta.
« Viimeksi muokattu: 09.04.2013 klo 14:05:45 kirjoittanut Orjan May »

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #118 : 09.04.2013 klo 15:11:15 »
Olisipa tämä näin yksinkertaista :-D

Mä tussaan tässä juuri uutta albumiani (tästä tulee hyvä!!!) ja paperia (Daler-Rowney 200g/m2) ja kyniä on käytössä seuraavasti:

1) piirrän ruutujen reunat huopatussilla. Mun valintani on Sharpie Fine Point, mutta vaikkapa Textmark 500 on ihan samanlainen. Tärkeintä että se ei ole yhtään rasvainen, ja kestää hankausta kun käsi vaeltaa paperin päällä seuraavissa vaiheissa.

2) tekstaan kuplat Pilot DR 0,5 kuitukärjellä. Tämäkin kestää kovaa käsittelyä, jota tulee vielä paljon...

3) piirrän puhekuplien reunat sivellintussilla. Tämä on joku sivellintussi, joka osoittautui huonoksi piirtämiseen mutta kestää hyvin hankausta, ja ajattelin että tässä se ei ole niin tarkkaa ja eipähän mee hukkaan. Laiskuutta, nyt jo harmittaa, koska parempi olisi ollut piirtää nämäkin suhteellisen jämäkällä terällä, esimerkiksi Nikkolla tai Sargent-Majorilla ja oikealla tussilla.

Tässä vaiheessa on aika käydä koko sivu vielä kerran läpi sinisen kynän kanssa, ja tarkentaa piirrosta tarvittavin osin. Käytän luonnosteluun vaaleansinisiä vesiliukoisia puuvärikyniä, esimerkiksi Rexel Cumberland Derwent Watercolouria tai Staedtler Karat Aquarell -kyniä. Ne ovat sopivan pehmeitä minulle, ja vesiliukoisuus tarkoittaa sitä etteivät ne onneksi tee kiiltävää tussia hylkivää pintaa kuten jotkut muut puuvärit.

4) tussaan päähenkilöiden hiukset Pentel GFKP -sivellintussilla. Hiukset on tärkeä tussata omana vaiheenaan jos ne aikoo tehdä eri työvälineellä kuin muu piirros, koska muuten käy niin että erehtyy piirtelemään hiuksia esimerkiksi teräskynällä "koska se on jo siinä", ja sitten ne näyttävät joka kuvassa erilaisilta.

5) nyt minulla on se GFKP kädessä, joten annan mennä vaan, ja piirrän ihmisten kasvot ja kädet. Ensin nenä, silmät ja suu, sitten korvat ja sitten muu pää. Piirrän valon puolen ohuemmin, ja annan siveltimen valua raskaammin varjon puolella. Varjon puolelle tulee myös vähemmän yksityiskohtia.

Nyt pitää huomata, että se mitä sanon GFKP:stä tarkoittaa työvaihetta jonka ennen tein #3 näädänkarvasiveltimellä, ja teen vieläkin jos pääsen aloittamaan koko projektin samoin työvälinein. Mulle on hyvin tärkeää että yksi albumi tehdään alusta loppuun samoilla välineillä, sitten seuraavaan albumiin tai novelleihin saa ja pitää kokeilla jotain muuta. Nyt vaan tää albari alkoi tilanteessa jossa matkustin ympäri maailmaa kevyin kantamuksin, siksi säiliökynät.

6) päähenkilön vaatetuksessa olen päätynyt ratkaisuun, jossa tämän mustat farmarit ja musta 50-luvun nahkatakki ovat syvän mustia, eivätkä heijasta valoa. Piirrän niistä sivellintussilla siis vain ääriviivan (luonnoksessa kyllä näkyy kaikki taskut ja vetoketjut, jopa rypyt ja laskokset) ja täytän ne mustalla: pullotussilla ja #11-koon siveltimellä homma sujuu nopeasti, tai sitten huopakynällä jos helppous on tärkeintä.

7) päähenkilön parhaan ystävän nahkatakki taas on haalistunutta antiikkinahkaa. "Väritän" sen Pilot DR 0,5 -kynällä, samalla jolla tekstasin kuplat, niin että siihen saa elävän pinnan. Samalla kun kuitukärki kerran on kädessä, piirrän sillä hyvin kevyesti päähenkilöille silmien yläluomen kaaren ja nenän ruston valon puolelle. Myös päähenkilön vaimon kevyt kietaisuhame saa tekstuurinsa samalla.

8) nyt päästään taustahahmoihin. Otan vasempaan käteen kimpun kyniä ja siveltimiä, joista tärkein on Rotring ArtPen BB, vesiliukoinen säiliökynä jolla olen piirtänyt useimmat sarjakuvani ja jota ei enää valmisteta. Vaikka yritän pitää näistä hyvää huolta, ne kuluvat kuitenkin loppuun, ja tiedän että kahden nyt käyttämäni ja toisten kahden varastossa odottavan, Amerikasta huutokaupasta ostamani BB:n jälkeen maailmassa ei enää ole enempää niitä, sitten pitää vaihtaa kynää. Onneksi ne kestävät kumminkin sen kymmenisen vuotta per kynä, ehkä ehdin kuolla ensin :-D

No, näillä eri kynillä ja siveltimillä sitten tussailen taustahahmot, taustan ja muut. Aloitan ihmisten kasvoista ja jätän vaatteet vielä piirtämättä, sen jälkeen autojen ja vastaavien muodot ja kromiosat, sitten vasta lopuksi ihmisten vaatteet- Vaatteita piirtäessä on tärkeää valita työvälinen sen mukaan kuinka painavaa kangas on. Päähenkilön "Pomolla" on silkkinen urheilutakki, se pitää piirtää kuitukärjellä tai ohuella terällä hyvin nopeasti, ja vasta lopuksi koskettaa siveltimellä varjokohtia.

Sivuhenkilöissä annan itselleni myös luvan piirtää kasvoja ja hiuksia eri työvälinein. Voin piirtää valon puolen terällä ja varjon siveltimellä. Lopuksi varjostan kuvat nopeasti yhdistellen terää ja kuitukärkeä.

Sitten, jos haluan että originaali myös näyttää joltain, otan valkoisen Pentel Fine Point -korjauskynän, ja teen sillä valkoista niihin kohtiin joissa alla on vesiliukoista tussia. Vedenkestävällä tussilla piirrettyihin kohtiin voi tehdä valkoisella guassilla ja siveltimellä, mikä olisikin parempi, mutta osin vesiliukoinen tekniikka pakottaa käyttämään korjauskynää. Lähinnä valkoista tulee joihtakin viivoja jonnekin, joku ääriviiva tai vastaava. Jos en aio antaa originaalia pois, teen nämä korjaukset Photoshopissa. Jos minulla on negatekstiä, valkoista tekstiä mustalla pohjalla, tai negapiirrosta, saattaa hyvin olla että se käännetään negaksi vasta tietokoneessa.

Tämän ei ollut tarkoitus olla mikään "tee näin" -ohjeistus, vaan yksinkertaisesti kuvaus siitä, mitä minä täällä nyt parhaillaan (siis heti kun lakkaan naputtamasta tietokonetta) teen. Kertomus kynistä jotka ovat tässä käteni vieressä pöydän kulmalla, tuhkakupin ja lempi-kahvimukini (tällä hetkellä se on punainen muki joka mainostaa creamware-audiolaitteita) vieressä. Juuri Sinulle paras tekniikka on varmaan jokin toinen, ja niin pitääkin olla.

Tärkeintä on, että piirtäminen on sen verran mukavaa, että sitä jaksaa tehdä silloinkin kun se ei ole kaikken hauskinta.

Työn iloa,
Kivi

tertsi

• Vieras
« Vastaus #119 : 09.04.2013 klo 15:35:31 »
Mulla on ollut huopakynällä ja brushpenillä seuraavia ongelmia:
Jos paperille jää pyyhkimättömiä lyijykynäviivoja, niitä ei saa photoshopissa pois, koska huopakynä on photoshopin mukaan yhtä harmaata kuin huopatussin jälki.
Siksi piirrän ruutujen rajat rotringilla, joka on hiukan hidasta, kun pitää odottaa että tussi kuivuu. Huopakynähän kuivuu sakamannopeasti.

Kas, huomasin vasta tekstin kirjoitettuani: Kivi luonnostelee sinikynällä. Sen voi häivyttää helposti photarilla. Pitää ehkä itsekin siirtyä siniseen.