Kirjoittaja Aihe: SARJAKUVA-FINLANDIA-PALKINTO 2011  (Luettu 48219 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
Vs: SARJAKUVA-FINLANDIA-PALKINTO 2011
« Vastaus #150 : 10.04.2011 klo 21:43:21 »
Ystävällisin kiitoksin koko käyttäjäkunnan puolesta.
Älä lähde yleistämään.
Minä en ainakaan yhdy noihin kiitoksiisi.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #151 : 10.04.2011 klo 22:55:39 »
Jiksikiö taas lässyttää tapansa mukaan. Mutta änikeis, tämä sk-Finlandiavuosikeskustelu on ollut parasta koskaan. Jos siis Numminen olisi ollut päättäjä viime vuonna, hän olisi valinnut Ilpo Koskelan "Paholaisen kuiskauksen". Ah. Tästä kyllä nautin.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #152 : 10.04.2011 klo 23:12:11 »
Tapasin Esa Mäkisen paikalla ja Heikki Paakkasen kanssa kysyimme häneltä mihin nyt pitää pystyttää kriisialttari suomalaiselle sarjakuvalle, mutta Mäkinen ei vastannut. Huopia ja teetä on luultavasti jaossa Helsingin Sarjakuvakeskuksella sekä traumakeskusteluseuraa.
Sytyttäkää kynttilät koska tamperelaiset ovat ajaneet sarjakuvamme tähän kriisiin. Kati Kovács ottaa osaa.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #153 : 10.04.2011 klo 23:22:36 »
En tunne Ville Rantaa henkilökohtaisesti enkä liene tavannutkaan. Pidän häntä kuitenkin yhtenä Suomen parhaista sarjakuvantekijöistä ja erittäin ilmaisuvoimaisena piirtäjänä.

Allekirjoitan vaikka voisi välillä piirtää vähän huolellisemmin kun kerta osaa. Olen Villen pari kertaa tavannut, mukavan oloinen sälli. Tähänkin farssiin se suhtautui huumorilla. Kvaak on äärimmäisen kova länsi.
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #154 : 11.04.2011 klo 09:59:27 »
Itse olisin valmis jättämään jatkossa Fingerpori-kokoelmat ehdokaslistan ulkopuolelle, mutta olen ajatellut sen olevan kustantajankin valinta, kun tähän markkinoinnillisiakin arvoja liittyy. En hevillä itse antaisi palkintoa strippikokoelmalle. Toisaalta en ole kauhean hyvä ottamaan vastaan kritiikkiä enkä jaksaisi jokavuotisia sarjakuva-Finlandiaan liittyviä kommentteja jotka tulkitsen helposti niin että tekeleeni ovat henkisesti jälkeenjääneitä Harlekiini-sarjoja. Jos strippikokoelmia ei otettaisi mukaan tähän mittelöön, en usko että se vaikuttaisi niiden toteuttamisen laatuun millään lailla, tosissaan niitä tehdään kulloisenkin kiireen asettamissa rajoissa.

Sivujuoni: Yle X soitti ja kysyi olenko nyt pahoillani Nummisen valinnasta. Sanoin mm. että "nämähän ovat subjektiivisia asioita joihin ei ole lopullista totuutta", "itse en ole lukenut tarpeeksi tämän ja viime vuoden albumeita kommentoidakseni vuosikertojen paremmuutta" ja "olisihan tässä hyviä ollut, kuten Paratiisisarja". Huvittavaa on että haastattelija kuulosti pettyneelta, ja totesi jotain "Jaha, no kiitos".
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

T.Kokkila

• Jäsen
« Vastaus #155 : 11.04.2011 klo 10:55:19 »
Kaupunkilehti Tamperelaisen juttu jakotilaisuudesta keskittyy enemmän itse Nummiseen, vaikka toimittajan huomiota yritettiinkin harhauttaa muualle.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #156 : 11.04.2011 klo 11:26:03 »
Toisaalta en ole kauhean hyvä ottamaan vastaan kritiikkiä enkä jaksaisi jokavuotisia sarjakuva-Finlandiaan liittyviä kommentteja jotka tulkitsen helposti niin että tekeleeni ovat henkisesti jälkeenjääneitä Harlekiini-sarjoja. Jos strippikokoelmia ei otettaisi mukaan tähän mittelöön, en usko että se vaikuttaisi niiden toteuttamisen laatuun millään lailla, tosissaan niitä tehdään kulloisenkin kiireen asettamissa rajoissa.
Ei varmaan toteuttamiseen mutta luulisi ehdokkuuden tai ainakin palkinnon vähän myyntiä avittavan. Itse en ainakaan muista näissä keskusteluissa kritisoidun mitään nimettyä strippisarjaa. Oma mielipiteeni liittyy lähinnä siihen että näiden kahden ilmaisun vertailu on hankalaa. Lisäksi tekijänä huomioni kiinnittyy luonnollisesti myös siihen miten eri pohjalta pitkää ja pätkää tehdään. Yksikään huono strippisarja ei lehteen edes pääse. (Huonolla tarkoitan sellaista joka ei puhuttelisi kohtuullisen kokoista yleisöä.) Sama yleisö joka on lukenut sarjoja sanoma- ja aikakauslehdistä tuntee siis ainakin nämä ehdokkaat ja se miten ne pärjäävät kisassa saattaa vaikuttaa heidän mielikuvaansa koko kilpailusta.

Novellisarjakuvien ja sarjakuvaromaanien kanssa kustantajat ottavat hieman eri tavalla (enemmän?) riskiä, samoin niiden tekijöillä saattaa olla tiukkojakin taiteellisia tavoitteita, itsenäinen teos suo tekijälle mahdollisuuden kokeilla jotakin aivan erilaista ja uutta. Erottavia tekijöitä näillä kahdella ilmaisun lajilla on paljon muitakin, mutta turha niitä on tässä listata.

tulkitsen helposti niin että tekeleeni ovat henkisesti jälkeenjääneitä Harlekiini-sarjoja.
Kun nyt näet asian tuossa kirjoitettuna niin huomaat varmasti itsekin miten tyhmältä väite kuulostaa.  :) Fingerpori on fiksu ja hyvin piirretty sarja, samoin Viivi ja Wagner. Tosiasiat eivät muutu miksikään, vaikka jollain foorumilla kuinka vinguttaisiin asiasta.

Sivujuoni: Yle X soitti ja kysyi olenko nyt pahoillani Nummisen valinnasta. Sanoin mm. että "nämähän ovat subjektiivisia asioita joihin ei ole lopullista totuutta", "itse en ole lukenut tarpeeksi tämän ja viime vuoden albumeita kommentoidakseni vuosikertojen paremmuutta" ja "olisihan tässä hyviä ollut, kuten Paratiisisarja". Huvittavaa on että haastattelija kuulosti pettyneelta, ja totesi jotain "Jaha, no kiitos".
Media elää rsitiriidoista ja kohusta. Tavallaan se on hienoa että sarjakuva on kunnostautumassa tälläkin saralla, mutta toisaalta median masinoimat skandalit ja julkisuuden henkilöiden pauhominen herättävät myös pahaa verta. Joidenkin mielestä se on sopiva hinta siitä että kohu kenties lisää myyntiä ja (tekijän)tunnettuutta. Arvostan sitä että et lähtenyt mukaan leikkiin.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #157 : 11.04.2011 klo 11:37:34 »
Njoo, ehkä näistä Finlandia-kommenttien ylitulkinnoistani ei pitäisi edes avautua. Sitä vain niin pelkää sitä päivää kun minua joku vertaa Timo Koivusaloon.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Miha

• Vieras
« Vastaus #158 : 11.04.2011 klo 11:46:32 »
Njoo, ehkä näistä Finlandia-kommenttien ylitulkinnoistani ei pitäisi edes avautua. Sitä vain niin pelkää sitä päivää kun minua joku vertaa Timo Koivusaloon.

Vertaisin itse Jarlaa ennemmin Gilbert Sheltoniin.

Itse pelkäsin aina sitä päivää että minua verrattaisiin Ed Woodiin. Se on hassua, vaikka kuinka ajattelee että tekee vain omaksi ilokseen eikä välitä muiden mielipiteistä, niin kyllä ne vain vaikuttaa.

Nanna

• satunnainen silminnäkijä
  • Jäsen
  • Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
« Vastaus #159 : 11.04.2011 klo 12:52:18 »
Mullekin tuli tätä keskustelua seuratessa lievästi sellainen fiilis, että keneltäköhän pitäisi pyytää anteeksi kun kehtaan piirtää strippisarjakuvaa ja olin vielä ehdolla, vaikka parempi olisi kun en olisi kynään edes tarttunut. En tullut edes ajatelleeksi, että jälkeenpäin kilpailua luonnehdittaisiin fiaskoksi (enkä tällaisena auvoisena henkilönä edes ymmärrä, että miksi se sellainen olisi ollut).

Myönnän toki, että strippisarjakuva ja pitkä sarjakuva ovat ihan eri juttuja. Ja taiteesta ja viihteestä usein väännetään, että kumpi nyt on parempaa ja missä se raja kulkee. Mun mielestä tärkeintä on se, että suomalaiset tekevät sarjakuvaa ja että sarjakuvan tekemistä tuetaan. Yksi hömelö Finlandia sinne tai tänne, who cares. Jos halutaan parempia palkintoja ja palkintokriteerejä, niin keksitään itse lisää.

Mä henk. koht. voin tarjota täysin subjektiivisin perustein hampurilaisen ens vuoden parhaalle sarjakuvantekijälle. Kilpailuun ei tarvitse erikseen osallistua, kyllä mä uusia sarjiksia luen minkä ehdin. Tuun sitten rimputtamaan voittajan ovikelloa. :D

Heippa

• Jäsen
« Vastaus #160 : 11.04.2011 klo 13:15:08 »
Hieman jäi harmittamaan se kun Numminen sanoi että olisi mielellään lukenut kaikki kilpailualbumit eikä vain esiraadin valitsemaa kymmenikköä. Koko satsista olisi voinut hyvin löytyä jakamatonkin ykkönen.

Samaa mietiskelin tuossa aiemmin. Enkä allekirjoita jonkun veistelyä siitä että esiraati olisi saman tien tarpeeton. Kyllähän esiraadin listaus saattaisi hyvinkin helpottaa päätuomarin työtä silloin kun valitsijana ei sattuisi olemaan Nummisen kaltainen voimakaasti itsenäisiä sarjakuvamieltymyksiä ja -näkemyksiä omaava henkilö vaan enemmän sen tyyppinen kuin joinakin aiempina vuosina esimerkiksi on ollut. En usko että palkinnon tai esiraadin uskottavuus mitenkään kärsisi siitä että päätuomarilla olisi laajemmat valtuudet.

Toisaalta, jos monia askarruttaneet esiraadin uskottavuusongelmat koostumuksineen ja työtapoineen sekä ihmettelyt ehdokkaiksi päätyvien teosten kokoonpanosta eivät hämmentäisi niin paljon, ei mitään tuollaisia sääntölisäyksiä tarvitsisi tässäkään edes spekuloida.

Itse olen sitä mieltä että jo ennestään julkaistujen strippi- ja muiden kokoelmien ymppääminen samaan sarjaan albumeiksi tehtyjen itsenäisten teosten, pitkien tarinoiden kanssa on huono asia. Molemmat ansaitsisivat oman sarjansa. Tuollaisen sillisalaatin kehittäminen missä muussa taiteenlajissa tahansa tuntuisi hölmöltä. Ja kas - niin se tuntuu sarjakuvassakin.

Tilanteen absurdiutta kuvastaa jo sekin että suosittuja lehtisarjakuvia tekevät jarlat ja nannat joutuvat kokemaan alemmuuskompleksia oltuaan edes ehdolla. Miettikää nyt vähän, Sarjakuva Finlandia -organisaatin tyypit! Ehkä JOTAIN muutoksia voisi tehdä.

samsoni

• Jäsen
  • Sanat eivät riitä kertomaan kuinka gsd sgiågi gjut
« Vastaus #161 : 11.04.2011 klo 13:27:31 »

Turha tuosta on huolehtia, pääasia että itse tiedät kuka olet, Timo Pertti.

Parhain terveisin ja kiitos viimeisestä,

Ere Samuli

tertsi

• Vieras
« Vastaus #162 : 11.04.2011 klo 15:10:58 »
Mulle kelpaa Sarjakuva-finlandia tällaisena nykyisen kaltaisena.
Toki palkkio voisi olla suurempi. Eri sarjoja voisi olla enemmän.
Mutta me paasikiven-kekkosen-linjalaiset otammekin huomioon vallitsevat tosiseikat.
Hyvä nykyiselläänkin, mutta  tulevaisuudessa toivottavasti vielä paremmin.

edit:
kaikki Sarjakuva-finlandia-palkitut on olleet mielestäni hyvin valittuja. Onneksi olkoon diktaattoreille ja esiraadeille.
« Viimeksi muokattu: 11.04.2011 klo 15:58:26 kirjoittanut Tertsi »

emakinen

• Uusi jäsen
« Vastaus #163 : 11.04.2011 klo 16:33:51 »
Tiistaina Norsuradiossa keskustellaan sarjakuvasta. Onko suomalainen sarjakuva huonotasoista? Miksi fanipojat tappelevat taidehiippailijoiden kanssa? Vieraana Harri Römpötti ja Ville Hänninen. Kello 12.00 @ Radio Helsinki.

Keskusteluun voi osallistua lähettämällä Shoutbox-viestejä Radio Helsingin nettisivulla, www.radiohelsinki.fi

Esa Mäkinen

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #164 : 11.04.2011 klo 20:36:29 »
Itse olen sitä mieltä että jo ennestään julkaistujen strippi- ja muiden kokoelmien ymppääminen samaan sarjaan albumeiksi tehtyjen itsenäisten teosten, pitkien tarinoiden kanssa on huono asia. Molemmat ansaitsisivat oman sarjansa.
Eipä meillä suomessa taida olla riittävän isoja markkinoita joille tuuttaisiin ulos niin paljon materiaalia että siitä jouhevasti riittäisi eri sarjoihin asti kuten Isossa Maailmassa TM. Vrt esms Eisnerit.

Eli kun kakku on kovin pieni niin ei sitä kannata enempiä lähteä viipaloimaan. Vaikka tosiaan materiaali ei nyt ihan luontevasti istuisikaan samaan kilpailusarjaan.

Palkinto ehdottomasti kyllä puoltaa paikaansa siksi että antaa lisää näkyvyyttä sarjakuville eri medioissa ja, ymmärtääkseni, kirjakaupoissakin. Mikä taisi olla se perimmäinen syy koko palkinnon masinoimiselle IIRC.