Minä kuvittelin, että Sarjakuva-Finlandian tarkoitus oli osaltaan motivoida suomalaisia sarjakuvantekijöitä tekemään laadukasta pitkää sarjakuvaa, mutta jos finaalissa on neljä (vai viisi?) kokoelmaa sanomalehdissä julkaistusta materiaalista, ei se taidakaan olla palkinnon tavoitteena. Toinen tavoite olisi saattanut olla vahvistaa julkista kuvaa suomalaisen sarjakuvan tasosta ja monipuolisuudesta,
Olen vuosittain laskenut (ja raportoinut näissä keskusteluissa

) 3-4 strippikokoelmaa. Joskus se on vähän makuasia kun muunkinlaisia (osin vähän vanhempia tai osittain uudelleenpiirrettyjä tai vaihtelevan pituisia töitä sisältäviä) kokoelmia julkaistaan. Voihan se ajatella niinkin että kun tämä monimuotoisuus on sarkakuvan piirre, niin miksei se saisi näkyä Finlandia palkinnossa?
Palkinnon tarkoituksesta on sanailtu lehdistötiedotteessa näin:
Vuonna 2007 julkaistiin noin 70 kotimaisin voimin toteutettua sarjakuva-albumia, mikä tarkoittaa 50 prosentin lisäystä aikaisempaan vuoteen verrattuna.
Tätä runsautta julkituomaan ja suomalaisen sarjakuvan arvostusta nostamaan
Tuo läppä 50% kasvustahan ei pidä ollenkaan paikkansa (vaan noin 60-70 vuosittaisen albumin taso vakiintui jo vuosituhannen vaihtessa) ja varmasti piilotettuja tavoitteita on muitakin, kuten vaikka Tampereen imagon kiillottaminen.
Nuo esittämäsi tavoitteet toteutuvat kenties välillisesti jos toteutuvat, mutta olet tainnut ne itse keksiä tai joku muu. Palkinnon jakajat niitä eivät artikuloi. Nostaako palkinto sitten sarjakuvan arvostusta? Ehkä. Sitä pitäisi kysyä joltain ummikolta, mutta veikkaan että kotimaisten julkaisujen runsaus on asia jota monkiaan ei tule ajatelleeksi. Myös kotimaisten töiden laadun parantuminen kyllä puolustaa ihan sinällään tällaisen palkinnon käynnistämistä.
Jokaisella kulttuurin saralla se on ollut alkuvaiheessa samaa hapuilua. Oma tuotanto ei välttämättä ole ollut heti ihan samalla tasolla kuin kansainvälinen, mutta siitä huolimatta palavasieluiset harrastajat ovat halunneet kulttuurityötä tehdä ja omaa häntäänsä nostaa.