Kommentoinpa tähän lehden avustajan roolissa. Olen siis töissä aivan muualla kuin media-alalla, mutta olen kolmisen vuotta kirjoittanut kirja-arvioita ja muitakin juttuja lehtiin, keskimäärin 1-3 juttua kuukaudessa. Avustan pääasiallisesti lappeenrantalaista Etelä-Saimaata, sen kautta juttuja julkaistaan myös ainakin Kymen Sanomissa ja Kouvolan Sanomissa.
Justnyt Etelä-Saimaan kirja-arviosivu on näköjään rikki, mutta tsekkasin omat tiedostoni. Vuoden 2010 aikana olen tehnyt noin 15 arviota, ja seuraavat lähettämäni jutut koskevat sarjakuvia:
- Vance - Van Hamme: XIII/9, Maria (Arktinen Banaani)
- Jacamon & Matz: Tappaja, osat 1-3 (Apollo Kustannus)
- Aiju Salminen: Potaatit (Sammakko)
- Kati Närhi: Saniaislehdon salaisuudet (WSOY)
Arvioiden laatua voipi arvioida joku ihan muu kuin minä, mutta kirjoittaessa arviooni vaikuttavat seuraavat asiat:
Merkkimäärä on rajattu 1500 merkkiin. Jokainen voi tarkastaa omalla tekstinkäsittelyohjelmallaan, minkä mittaisen tekstin tuohon voi mahduttaa. Noin 3-4 lyhyttä kappaletta. Joskus arviot ovat vieläkin lyhyempiä, noin 1000 merkkiä. Kovin pitkiä syväanalyysejä ei siis oikein voi kirjoittaa.
Jostain syystä koen, että maakuntalehden kohderyhmälle sarjakuva-arviot pitää lähes aina aloittaa jonkinlaisella "selittelyllä", tyyliin kuvataan lyhyesti että tämä sarjakuva sopii aikuisille, tai myös aikuisille, tms. rautalangan vääntöä. Toisin sanoen koetan julistaa, että sarjakuva on muutakin kuin Aku Ankkaa, se voi olla taiteellista, syvällistä, kirjallista ja kaiken ikäisille sopivaa. Saa nähdä missä vaiheessa tämä karsiutuu tyylistäni, vai karsiutuuko ikinä.
Etelä-Saimaa ei suinkaan julkaise kaikkia kirja-arvioita nettisivuillaan. Tämä on minusta iso ongelma. Nettiarvioiden näkyvyys on ihan toista luokkaa kuin pelkän paperilehden näkyvyys. Kysyin asiasta, ja lehdessä on tehty periaatepäätös, että kaikkea sisältöä ei jaeta ilmaiseksi nettiin. Kyllähän tällaisenkin näkökulman lehden kannalta ymmärtää.
Yleensä kaikki lähettämäni jutut on julkaistu, mutta joskus joku "epäkiinnostavampaa" teosta koskeva arvio on saanut odottaa vuoroaan kolmekin kuukautta.
Olen muutenkin yrittänyt poimia arvioitavaksi sellaista "ei-hienoa" kirjallisuutta, kuten lasten- ja nuortenkirjoja, romanttista viihdettä ja muuta kamaa, joka jää Finlandia-palkintokeskustelujen jalkoihin.
Mikäli joku haluaa oman paikkakuntansa lehden avustajaksi, kannattaa reippaasti väsätä muutama näytearvio ja tarjota niitä. Minulla on sellainen käsitys, että avustajien juttuja otetaan ihan mielellään vastaan. Palkkiohaarukka liikkuu minun kokemukseni mukaan jossain 80-125 euron tuntumassa.