Kirjoittaja Aihe: Story House Egmont  (Luettu 123663 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 232
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #210 : 25.09.2010 klo 21:27:44 »
Joo, kyllä sarjistilanne on monissa maissa Suomea huonompi, niin näkyvyydeltään kuin tarjonnaltaan. Silloin tilanne on tosiaan surkea monessa paikassa.

Vertailun vuoksi Egmontin tarjonnasta muissa Pohjoismaissa: Ruotsin, Norjan ja Tanskan lehtien tietoja mm. nimikkeistä, kohderyhmistä ja painos- ja lukijamääristä näkee osoitteessa http://www.annonsinfo.se/.

Suomen Egmontin tarjonta on paljon laajempi. Ei esim. mitään Korkeajännitystä, Ken Parkeria, Jonah Hexiä tai Ihmesarjaa (puhumattakaan kovakantisista eurosarja-albumeista) julkaista muualla Pohjoismaissa Egmontin toimesta.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #211 : 25.09.2010 klo 22:02:11 »
Ehkä Viivistä ja Wagnerista olis pitänyt tehdä AKU.:n ja Rocky Magasinen tyyliin lehti joka olis ollut "ett nytt koncept på tidningsmarknaden. Genom att blanda serier, krönikor, reportage, intervjuer, spel- och filmsidor har vi skapat det ultimata livsstilsmagasinet för 2000-talets unga män." Eli miesten elämäntapalehti, jossa on sarjakuvien joukossa kaikkea elämäntapasälää yms. Ja pussitetun lehden mukana "leluja", kondomeista maailmankuulujen rallikuskien autojen replikoihin.
 ;D

Timo
« Viimeksi muokattu: 25.09.2010 klo 22:04:03 kirjoittanut Timo Ronkainen »

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 10 120
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #212 : 26.09.2010 klo 05:06:21 »
Eli jos Suomi on edelläkävijä... äyh, mitä se kertoo sarjakuvan tilasta?
Emmätiä onko Suomi millään tavalla edelläkävijä (kuka meistä mallia ottaisi?  ;D ). Pikemminkin perässähiihtäjä. Mutta sarjakuvien kulutuskulttuuri on täällä ollut aina hyvin omanlaisensa. Vahva irtonumeromyynti niin kipareilla kuin erilaisissa kaupoissakin sekä Akkarin (ja monien tilausasiamiesten) luoma tottumus sarjakuvalehtien tilaamiseen kotiin. Ei missään muualla ole ollut semmoista! Loppupeleissä Suomi lienee ollut noin 40 vuotta hyvin sarjakuvasivistynyt maa. Kotimaisen sisällön tuotanto on kyllä ollut huonompaa.
 
Tai no, syy lienee pitkälti siinä ettei suomalaisia vain ole tarpeeksi.
Se on osasyy. Mutta sitä ongelmaa kompensoi vahva lehtien ja kirjojen lukemisen kulttuuri (jota monessa muussa isommassa maassa ei ole).
Toinen syy voisi olla vaikka "aikojen" ja lapsuuden muuttuminen. Sarjakuvan paikan noin 8-14-vuotiaiden lasten kulutuksessa ovat vallanneet muut mediat. Sarjakuva ei myöskään millään muotoa edusta enää kapinaa, eli se ei siten ole nuortenkaan juttu. (Mangan suosion nousuhan perustui osittain juuri kapinaan.) Jos ja kun tulee sukupolvi, jonka mielestä manga (ja anime) on väsähtänyt edellisen sukupolven juttu, niin sitten vasta heikoilla ollaankin.  :laugh: Koska lapset eivät lue sarjakuvaa (Akkaria lukuunottamatta) vain harvoista kasvaa sarjakuvan kuluttajia vanhemmalla iällä.

Iso osa sarjakuvasta (supersankarit, novellisarjakuvat, jne) on hyvää vauhtia museoitumassa tai muuttumassa taiteeksi eli marginaaliseksi pienen piirin toiminnaksi. Mutta osa sarjakuvasta voi edelleenkin hyvin. Huumorille, pilakuville ja satiirille on aina paikkansa - myös sarjakuvamuodossa. Egmont luopui esim. Myrkystä, mutta muita julkaisuja tulee tilalle. Myrkyn tyyppinen lehti keksitään aina uudelleen aikaansa sopivassa muodossa.

Paljon riippuu siitä minkä muodon sarjakuva ottaa verkossa? Mitä julkaisukanavia ja ansaintamalleja se webistä löytää? Verkosta tulee joka tapauksessa sarjakuvan ensisijainen julkaisukanava ja printti on tulevaisuudessa vain harvojen ja valittujen media.
Tätä murrosta on katseltu jo hyvän aikaa, mutta Suomi on kuitenkin toistaiseksi uinut jopa kehityksen vastavirtaan. Kun muualla kustantamoja ja lehtiä on lopeteltu, meillä varsinkin kotimaiset nimikkeet voivat edelleen hyvin. Ehkä Egmont seuraa jotain globaalia megatrendiä eikä pääkonttori hoksaa Suomen markkinoiden erityislaatuisuutta, mene ja tiedä...
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 332
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #213 : 26.09.2010 klo 08:31:03 »
Lainaus: Reima Mäkinen
Tätä murrosta on katseltu jo hyvän aikaa, mutta Suomi on kuitenkin toistaiseksi uinut jopa kehityksen vastavirtaan. Kun muualla kustantamoja ja lehtiä on lopeteltu, meillä varsinkin kotimaiset nimikkeet voivat edelleen hyvin. Ehkä Egmont seuraa jotain globaalia megatrendiä eikä pääkonttori hoksaa Suomen markkinoiden erityislaatuisuutta, mene ja tiedä...
[/quote]


Jos Suomalaisen sarjakuvan suuntaus on pelkästään kotimaisten nimikkeiden varassa, silloin sarjakuvan malli vääristyy. Pelkän kotimaisen sarjakuvan ylilyönti asema ei ole tervettä suuntausta minusta alkuunkaan. Ja tämä voi olla tulavaisuuden suuntaus sarjakuva-alalla. En ole aivan varma olenko oikeassa, mutta esimerkiksi Arktinen banaani julkaisee enemmän kotimaista kuin ulkomaista sarjakuvaa. Vai onko tilanne fifti fifti? Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä. Mutta pointtini on se, ettei kotimaisuuden astetta sarjakuvakentällä pidä nostaa hallitsevaan asemaan. Toisaalta ajateltuina suomalaisia sarjakuvan tekijöitä sehän olisi ihanne tilanne, mutta eivät kaikki sarjkuvaa lukevat potentiaaliset ostajat lue pelkästään suomalaista sarjakuvaa.

Minusta taas suomalainen sarjakuva ei saisi uida vastavirtaan jos tulos on se, että markkinat täyttyät suomalaisella sajakuvalla. Kustantajilla pitäisi olla uskallusta aloittaa uusia sarjakuvalehtiä ja tehdä tarkkaa tutkimusta siitä, mikä on juuri nyt maailmalla in. Ehkä he näin tekevätkin...luulisin. Mutta lopputulos ei näy sarjakuvan tarjonnassa millään tasolla. Maailma on täynnä hyvää sarjakuvaa. Rohkeasti haistelemaan uusia tuulia.  Luulen, että meillä suomessa tulevien vuosien aikana katoaa joitakin muitakin kustantamoja kartalta kuin Egmont ja sarjakuvan tarjonta kaventuu lopullisesti siihen tilanteeseen, että on enään muutama hassu nimike ja siinä se sitten on. Ehkä 10 vuoden sisällä Internetti on enään ainoa paikka, missä voidaan lukea sarjakuvaa sähköisessä muodossa ja fyysinen paperi-muoto on divari kamaa .
« Viimeksi muokattu: 26.09.2010 klo 09:15:32 kirjoittanut Orjan May »

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #214 : 26.09.2010 klo 13:17:51 »
Sarjakuva ei myöskään millään muotoa edusta enää kapinaa, eli se ei siten ole nuortenkaan juttu. (Mangan suosion nousuhan perustui osittain juuri kapinaan.) Jos ja kun tulee sukupolvi, jonka mielestä manga (ja anime) on väsähtänyt edellisen sukupolven juttu, niin sitten vasta heikoilla ollaankin.  :laugh:

Tuo on itselle pahin pelko, sillä mangan leimautuminen pikkutyttöjen kawaiiLOLyaoi-jutuksi on aiheuttanut sen, ettei moni mangaan koske koska se on jotenkin noloa. Ehkä tänne olisi pitänyt alusta asti markkinoida myös aikuisten mangaa? Oliskohan siitä ollut mitään hyötyä? Tosin länsimaista aikuisten sarjakuvaa markkinoidaan esim Suomen Kuvalehdessä, eikä tavallinen talliainen silti taida ostaa sarjakuvaa?

Jotenkin sitä toivoisi, ettei harrastusten aina tarvitsisi olla kapinaa, vaan että ihmiset lukisivat sarjakuvaa siksi että se on hyvää ajanvietettä...

No, tulin kyllä jo itse siihen johtopäätökseen, että paitsi että mangakulttuuri on erinäisistä syistä menossa metsään, ei ainakaan pseudomangapiirtäjän (että vihaan tota sanaa) urasta kannata kenenkään haaveilla. Paitsi jos on poikkeuksellisen hyvä. (edit: Pseudohan on aina ollut väliinputoaja, ja vaikka sillä ei ole pahemmin lukijoita mangapiireissä, se todennäköisesti häviää mangan mukana.)

Ehkä tulevaisuudessa jää kuitenkin markkinoita vakavammalle länkkärisarjikselle?
« Viimeksi muokattu: 26.09.2010 klo 13:21:17 kirjoittanut Aura »

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 16 014
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #215 : 26.09.2010 klo 15:22:41 »
Jos Suomalaisen sarjakuvan suuntaus on pelkästään kotimaisten nimikkeiden varassa, silloin sarjakuvan malli vääristyy. Pelkän kotimaisen sarjakuvan ylilyönti asema ei ole tervettä suuntausta minusta alkuunkaan. Ja tämä voi olla tulavaisuuden suuntaus sarjakuva-alalla. En ole aivan varma olenko oikeassa, mutta esimerkiksi Arktinen banaani julkaisee enemmän kotimaista kuin ulkomaista sarjakuvaa. Vai onko tilanne fifti fifti? Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä. Mutta pointtini on se, ettei kotimaisuuden astetta sarjakuvakentällä pidä nostaa hallitsevaan asemaan. Toisaalta ajateltuina suomalaisia sarjakuvan tekijöitä sehän olisi ihanne tilanne, mutta eivät kaikki sarjkuvaa lukevat potentiaaliset ostajat lue pelkästään suomalaista sarjakuvaa.


nyt en tiedä ymmäränkö alkuunkaan facebooktähteämme mutta jos se mitä koetit sanoa on että sarjakuvatarjonta rajautuu vain kotimaiseen sarjakuvaan ulkomaisen sarjakuvan kustannuksella.... olen kanssasi samaa mieltä että ei näin.

Minkä tahansa yhden lajityypin ylivalta markkinoilla on yhtä huono asia kuin tämänhetkinen tilanne jossa varteenotettavia sarjakuvakustantamoja on vain muutama.
Sanomamagazines jyrää puolisukeltajiensa voimalla muun vastarinnan ja saturoi kaiken ankoilla.
Egmontilla oli periaatteessa laajin ja kattavin valikoima Bdsta supersankareihin ja mangaan huumoria ja lapsia aliarvioivaa lelulehtiä myöten mutta se kortti on osakaskunnan myötä pelattu.
arktinen banaani pyrkii profiloitumaan laatuun ja pitkälti siinä onnistuu mutta sen voimanlähde on Viivi &Wagner ja Jeret yms marketeista löytyvä materiaali.
Kiki on oivallinen sarjakuva jota kehtaa kehua mutta ei myy kuin kauraa.

Itse soisin tilanteen olevan että sarjakuvamarkkinat pääsevät tasapainoon ja rajallisilta myyntisektoreiltamme löytyy tilaa niin kotimaiselle sarjakuvalle, mangalle, pseudolle, BDlle, PseudoBDlle, supersankareille, huumorille ja stripeille.
Samalla kuitenkin tajuan miten absurdi ajatus on sillä siitä huolimatta miten suvaitsevaista ja fiksuakin porukka sarjakuvapiireissä on ei vastakkain asettelun aika ole ohi, ne muut ovat AINA väärässä ja heidän tarpeisiinsa tehty sarjakuva on jostain pois ja rikos ihmiskuntaa vastaan.
Sopua ja kauniita puheita löytyy tasan niin kauan että voi puukottaa selkään.

Reiman kommentti kapinan puutteesta on osin paikkansa pitävä mutta ei minusta relevantti asia yhteydessä. Mangaa on pitkälti markkinoitu juurikin LolKawaiiyaoiihubaa-linjalla joka karkoittaa aika vahvasti ison osan lukijoita.
Mutta eihän rockmusiikkikaan ole pitkään pitkään aikaan ollut kapinaa ja kas kummaa elää yhä.
vastakulttuurimme on markkinoitu meille markkinoinnin toimesta.
Manga ja pseudo ovat jo pysyvä ilmiö kuten BDn pottunokat tai supersankarit. Niin paljon kuin ne joitakin tahoja ärsyttävätkin ne eivät mene pois.
Ei vaikka kuinka työntäisitte päänne pensaaseen ja hokisette LALALALALALALALAA.

Egmontin leikkuut henkilöstössä ja nimikkeissä eivät ole ensimmäisiä eivätkä varmasti viimeisiä ja niiden mahdollisia pitkäkestoisia vaikutteita on vaikea arvioida mitenkään varmasti.

Väliaikaisesti tämä on jonkin asteinen takaisku alalle, mutta aiheuttamiensa irtisanottujen työntekijöiden ahdingon lisäksi, ei liene sen suurempi ongelma kuin se jolloin VHSn saapuminen sai kaikki unohtamaan miten lukea.
Asiat on osattava myös laittaa perspektiiviin.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 162
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #216 : 26.09.2010 klo 15:51:34 »
Entä jos kriisi saakin aikaan sellaisen vaikutuksen, että albumi- ja pokkarisarjoja aletaan julkaista entistä enemmän? Tämä syksy ratkaisee varmasti sen. Sillaget, Blake & Mortimerit, Scott Pilgrimit, Incalit sun muut voivat olla se "uusi aalto" (jossa on vähän vanhaakin mukana).

Kovakantisia albumeita ja pehmeitä pokkareita, kiitos kyllä, Egmont.

Ei sille kerta kaikkiaan vain voi mitään, että supersankarit ja fantomit kituvat pois. On pikemminkin tainnut olla kustantajan pyyteettömyyttä, että niitä on näinkin kauan jaksettu pitää markkinoilla.

Mutta jos tilalle saadaan uudenlaista ja tasokasta sarjakuvaa, niin on se paljon, paljon parempi kuin ei-mitään. Tällainen strategia tietenkin vaatii asiantuntevia toimittajia, huomauttaisin.

tertsi

  • Vieras
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #217 : 26.09.2010 klo 15:56:17 »
Entä jos kriisi saakin aikaan sellaisen vaikutuksen, että albumi- ja pokkarisarjoja aletaan julkaista entistä enemmän?
Salli mun epäillä.
Mutta toivon totisesti, että olisit oikeassa.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 162
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #218 : 26.09.2010 klo 16:01:04 »
...toivon totisesti, että olisit oikeassa.

Niin minäkin. Ja niin on jo käynyt tänä syksynä.

Vai koittaako vielä kolkko ja niukka talvi sarjakuvan ystäville? Odottelemme.

tertsi

  • Vieras
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #219 : 26.09.2010 klo 16:03:11 »
Olet oikeassa, tämän vuoden aikana on ilmestynyt paljon hyviä ja/tai kiinnostavia sarjakuva-albumeita. Lompsa on huutanut hoosiannaa.

Kunpa nuo julkaisut olisivat löytäneet riitttävästi ostajia.

edit:
Blacksadia odotellessa.
« Viimeksi muokattu: 26.09.2010 klo 16:06:13 kirjoittanut Tertsi »

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 16 014
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #220 : 26.09.2010 klo 16:04:05 »
Lurker saa elää fantasiamaailmassaan aivan vapaasti.

sarjakuvalla on faneja mutta johtuen lehtiin ja muihin julkaisuihin kohdistuneesta julakisupolitiikasta on turha odottaa että täällä julkaistaisiin juurikaan mitään.
ja jos omistan jo alkukielisenä miksi hankkisin käänetyn version paitsi tukeakseni sarjakuvakenttää ylipäätään.
Teenkin näin mutta ostan valikoiden ja (muustakin kuin hintasyystä) jos mahdollista EN kovakantista vain kirjakauppohin tarjottua tavaraa.


Suomessa on hyviä erikoisdivareita ja mm. Fantasiapelien ketju nettikaupoista  puhumattakaan.
kaikki saatavilla mitä haluaa, koska julkaisulinja on ettei uutta kannata muutenkaan lanseerata ja tyydytään piehtaroimaan omissa hajuissaan.
Uusia lukijoita ei näin synny mutta eipä niitä kukaan toiminnan perusteella haluakaan.

tertsi

  • Vieras
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #221 : 26.09.2010 klo 16:07:03 »
Olen ihmetellyt Otavan ja WSOY:n vaisuutta albumimarkkinoilla.

tertsi

  • Vieras
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #222 : 26.09.2010 klo 16:08:53 »
ja jos omistan jo alkukielisenä miksi hankkisin käänetyn version
Minusta on mukavampi lukea suomea kuin vaikkapa englantia tai ranskaa.
Toki tuplakappaleiden ostamisessa on oltava joku raja.

tertsi

  • Vieras
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #223 : 26.09.2010 klo 16:11:21 »
Tällainen strategia tietenkin vaatii asiantuntevia toimittajia, huomauttaisin.
Mitä se asiantunteva toimittaminen on?
Oikeiden sarjakuvanimikkeiden valitsemista, kunnollista käännöstä, ammattitaitoisen taittajan valintaa?

edit.
Simpukka soikoon:
Tarkoitus oli lisätä nämä jorinat tuhon ekaan viestiin. Nyt tuli kolme viestiä peräkkäin.
Sörry, Folks.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 162
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #224 : 26.09.2010 klo 16:15:15 »
Lurker saa elää fantasiamaailmassaan aivan vapaasti.

No, esitin kyllä pieniä varauksia tulevasta. Ei nyt silti heitetä sitä kirvestä kaivoon ja voivotella ihan mahdottomasti. Uskon, tai siis haluan uskoa, että myös käännössarjakuvalla on Suomessa tulevaisuus. Suomalaisella sarjakuvalla se on uljaampi kuin koskaan.

Olen ihmetellyt Otavan ja WSOY:n vaisuutta albumimarkkinoilla.

WSOY on osoittanut selviä virkeyden merkkejä sarjakuvaromaanien rintamalla; olen vieläkin ymmyrkäisenä onnesta että Delislet saatiin suomeksi. Ah!

Cyril Pedrosan Kolme varjoa on loistojulkaisu tälle syksylle. Jeanin elämää saa jatkoa (suomalaisena erikoisjulkaisuna, jos oikein ymmärsin!), Rocan Ryppyjä ilmestyi jo ja sitten on ilmestynyt vielä pari laadukasta kotimaista. Ei huono.
http://wsoy.fi/yk/products/list?category=156&newProducts=true

Otava elää täydellistä hiljaiseloa sarjakuvien osalta. Se on hyvin hämmentävää. Karvista vain, ja sitäkin uusintoina?!? Voi hyvänen aika.