Kirjoittaja Aihe: Story House Egmont  (Luettu 123850 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 10 120
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #255 : 26.09.2010 klo 20:19:15 »
Nintendo-lehden ajoista alkaen sarjakuvat ja pelit ovat kuuluneet yhteen...
Ja egmont on ollut nimen omaan se taho joka tätä tekee Suomessa. Tuottaa markkinoille sarjiksia, jotka ovat osa pelien, leffojen tai tv-sarjojen tuoteperhettä. Mikäli olen oikein oivaltanut juuri tämä mediakonvergenssi nähdään Aasian suurissa sarjakuvamaissa sarjakuvan pelastuksena. Nykyään ei vain kertakaikkiaan riitä että jostakin tarinasta on olemassa vain sarjakuvaversio. Siis ei riitä kaupalliseen menestykseen, kannattavuuteen tai yleisön huomion saavuttamiseen. Pienen maan pienille pelureille tämä on tietenkin valtava haaste. Ja puhun nyt nimen omaan siitä miten sarjakuva saadaan kerrontamuotona säilymään suuren yleisön tietoisuudessa. Taiteilulle on aina oma tilansa ja omat harrastajansa, mutta se on tavallaan asia erikseen. Marginaalia. Ja sarjakuvan kyseessä ollessa marginaalin marginaalia.

Eniten minulla tulee ikävä Egmontin kotimaisia korkkareita. Ne ovat mielestäni parasta mitä firma on tuottanut. Voisi jopa sanoa tärkeitä teoksia. Niissä mielenkiintoiset aiheet ja tulkinnat sekä laatu yhdistyvät populaariin ja myyvään formaattiin. Temppu joka ei onnistukaan ihan keneltä tahansa.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #256 : 26.09.2010 klo 23:21:50 »
Pienen maan pienille pelureille tämä on tietenkin valtava haaste. Ja puhun nyt nimen omaan siitä miten sarjakuva saadaan kerrontamuotona säilymään suuren yleisön tietoisuudessa.

Se on aika kova haaste kun ottaa huomioon ettei se sinne tietoisuuteen ole koskaan kunnolla päässytkään.

Tuo on kyllä totta että esimerkiksi Japanissa kaikista vähänkään menestyneemmistä sarjoista tulee välittömästi TV-sarja ennen kuin koko sarja on edes saatettu loppuun asti. Ja peli ja elokuva ja oheiskrääsää ja halityynyjä ja ja ja...

Jollain Suomen kokoisella maalla ei yksinkertaisesti ole mahdollisuutta tähän vaikka täällä olisi kuinka paljon taitavia tekijöitä, joiden sarjakuvista saisi väännettyä vaikka millaisia leffoja tai videopelejä...

edit: Niin, tuskin muuten Scott Pilgrimiäkään olisi julkaistu suomeksi jos ei siitä olisi tehty leffaa.
« Viimeksi muokattu: 26.09.2010 klo 23:31:57 kirjoittanut Aura »

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 162
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #257 : 27.09.2010 klo 10:13:17 »
Egmont tavallaan lopettaa nyt Semicin.

Egmontin Tampereen konttuuri syntyi siitä kun Semic Egmontille Bonnierilta ostettiin. Näin olen ymmärtänyt.

Tampereen porukalla on myös ollut hyvät suhteet suomalaisiin sarjakuvantekijöihin, aikojen takaa. Siitä ne Suomi-Korkkaritkin taisivat syntyä. Sivukorvalla sarjisfestareilla kuultua: "Onneksi ehdittiin ne ajoissa tehdä".

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 890
  • Hornan kekäleet!
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #258 : 27.09.2010 klo 11:04:10 »
Mitä se asiantunteva toimittaminen on?
Oikeiden sarjakuvanimikkeiden valitsemista, kunnollista käännöstä, ammattitaitoisen taittajan valintaa?
Tuosta unohtui innovatiivisuus. Se väheni, ellei peräti loppunut, kun toimittajia potkittiin Egmontilta ulos.

Uskallan väittää, että Tex on innovatiivisemmin toimitettu kuin Mustanaamio. Vaikka mustiksen levikistä ei ole tarkkaa tietoa, 1980-luvulla nämä olivat melko tasoissa. Nyt Mustis lopeteaan ja Tex porskuttaa vahvemmin kuin koskaan. Mitä 80-luvun alun jälkeen Texille onkaan tapahtunut: kronikat, suuralbumit, maxit, Tex-kirjasto, kovakantiset... Entäs Mustis? Mieleen tulee lähinnä mustavalkoisuudesta luopuminen.

Sama innovatiivisuus pätee korkkariin, joka kitui 90-luvun alussa. Julkaisujen määrä väheni ja pahimmillaan tuli pelkkiä uusintoja. Kohta siirryttiin paksuihin pokkareihin, huolekkaammin valikoituihin tarinoihin ja erikoisjulkaisuihin.

Joten en jaa Lurkerin positiivuutta. Tuleehan niitä erilaisia julkaisuja juu, mutta se niihin liittyvä toimitustyö on jo tehty. Viiden vuoden kuluttua alkaa näkyä vaikutukset, veikkaan.
"Tex-tieteen yli-morisco"

Nikopol

  • Jäsen
  • Viestejä: 253
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #259 : 27.09.2010 klo 12:49:30 »
Tuosta unohtui innovatiivisuus. Se väheni, ellei peräti loppunut, kun toimittajia potkittiin Egmontilta ulos.

Uskallan väittää, että Tex on innovatiivisemmin toimitettu kuin Mustanaamio. Vaikka mustiksen levikistä ei ole tarkkaa tietoa, 1980-luvulla nämä olivat melko tasoissa. Nyt Mustis lopeteaan ja Tex porskuttaa vahvemmin kuin koskaan. Mitä 80-luvun alun jälkeen Texille onkaan tapahtunut: kronikat, suuralbumit, maxit, Tex-kirjasto, kovakantiset... Entäs Mustis? Mieleen tulee lähinnä mustavalkoisuudesta luopuminen.

Sama innovatiivisuus pätee korkkariin, joka kitui 90-luvun alussa. Julkaisujen määrä väheni ja pahimmillaan tuli pelkkiä uusintoja. Kohta siirryttiin paksuihin pokkareihin, huolekkaammin valikoituihin tarinoihin ja erikoisjulkaisuihin.

Joten en jaa Lurkerin positiivuutta. Tuleehan niitä erilaisia julkaisuja juu, mutta se niihin liittyvä toimitustyö on jo tehty. Viiden vuoden kuluttua alkaa näkyä vaikutukset, veikkaan.

Toki toimitustyöllä on iso vaikutus levikkiin erilaisten julkaisujen myötä, mutta pääasia lienee kuitenkin, toisen porskuttaessa ja toisen rypiessä pohjamudissa, olevan tarinoiden taso. Tex Willer rypi 80-luvulla samoissa pohjamudissa tarinoiden laadun suhteen kuin Mustanaamio on tehnyt suunnilleen aina. Paremmat tarinathan minutkin saivat Texin pariin palaamaan parin vuosikymmenen jälkeen. Mustanaamiota lähdin ostamaan vain kakkossarjojen takia, joista niistäkin vain neljäsosa oli laadukasta, lukukelpoista ja nykyaikaista materiaalia. Ja joku minua viisaampi tiesi kertoa, että oli se Tex Willerinkin pää pölkyllä joskus 90-luvun alussa. Nykyisellä julkaisuohjelmallaan tuskin Fantomen-lehtikään loputtomiin jaksaa porskuttaa. Päästäkää ne Wanhat Sarjat jo haudan lepoon, please. Nostalgikot voivat sitten käydä näitä hautoja ryöstelemässä muuta kautta.

Ja jottei nyt ihan pelkäksi haukkumiseksi menisi, niin taisi tänä vuonna yksi hyväkin Mustis-tarina tulla, eli "Epäpyhä liitto". Toivotan jatkoa ainakin hyville kakkossarjoille ja Mustiksen historiallisille seikkailuille, jossakin muodossa tulevaisuudessa.

Hannu

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 284
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #260 : 27.09.2010 klo 13:32:56 »
Onko näin, että vain nykyään tehdään hyvää ("lukukelpoista, laadukasta ja nykyaikaista") sarjakuvaa, joka menee kaupaksi? Ja että kaikki kymmenen vuotta vanhempi on auttamattomasti vanhentunutta ja kiinnostaa vain nostalgikkoja, jolloin näiden julkaiseminen on taloudellisesti kannattamatonta? Epäilen suuresti. Tex Willer värikirjaston ensimmäinen painos myytiin loppuun vuodessa, vaikka siinä olevat tarinat on alunperin julkaistu Italiassa 1948 (ja Suomessa 1953). Ja koskas ne kaikki Tintit ja Lucky Luket ja Asterixit onkaan tehty; ja yhä menevät kaupaksi ainakin päätellen siitä että jatkuvasti niitä on kaupoista saatavilla.
Kaikki on miltä se kulloinkin näyttää

Dennis

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 752
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #261 : 27.09.2010 klo 13:34:29 »
Jaahas taas SE suuri "saatana" >:D eli manga on syypää :laugh: voi itku näitä väitteitä. Tervetuloa vaan 2010-luvulle sieltä kumpujen yöstä!

Itse uskon että sarjakuvaLEHDET ovat nyt auttamattomasti out, jengi ostelee albumeja,  pokkareita ja sarjakuvakirjoja. Ja hyvä niin! Itse pidän nykyään kirjoista ja integraaleista, ei tartte ettiä jotain tiettyä läpyskää, kun voi ostaa kirjan johon on kerätty useita lehtiä tai kokonaisuuksia mm. Creepy.....

Sitten sarjakuvapoliittisesti epäkorrekti väite:
Ja manga on kyllä laajentanut mielestäni sarjakuvamaailmaa Suomessakin ja varmaan tuonut myös muillekin sarjisgenreille lisää lukijoita.

Lisäksi ns taidesarjakuva voi hyvin Suomessa, kuin myös kotimainen sarjakuva, itse olen sitä mieltä että suomalaiseen sarjakuvaan kaivattaisiin jo uusia näkökulmia, jopa ns. "kaupallista" näkökulmaa, tuo taidekenttä on jo hoidettu hyvin
Je suis alle kuuden euron pizza!

pertti jarla

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 915
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #262 : 27.09.2010 klo 13:51:42 »
Itse uskon että sarjakuvaLEHDET ovat nyt auttamattomasti out, jengi ostelee albumeja,  pokkareita ja sarjakuvakirjoja.

Lainaus
Ja manga on kyllä laajentanut mielestäni sarjakuvamaailmaa Suomessakin ja varmaan tuonut myös muillekin sarjisgenreille lisää lukijoita.

Lainaus
Lisäksi ns taidesarjakuva voi hyvin Suomessa, kuin myös kotimainen sarjakuva, itse olen sitä mieltä että suomalaiseen sarjakuvaan kaivattaisiin jo uusia näkökulmia, jopa ns. "kaupallista" näkökulmaa, tuo taidekenttä on jo hoidettu hyvin

Olen kaikista erittäin samaa mieltä. Oli vähän sääli nähdä, kuinka laadukas Viivi ja Wagner hautautui värikkäiden lehtihyllyjen kätköihin. Manga on selvästi tuonut mukaan nuoria harrastajia, ja nimenomaan kaupallinen sarjakuva maassamme laahaa taideosastoa pahasti jäljessä.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 162
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #263 : 27.09.2010 klo 14:03:45 »
Jaahas taas SE suuri "saatana" >:D eli manga on syypää :laugh: voi itku näitä väitteitä. Tervetuloa vaan 2010-luvulle sieltä kumpujen yöstä!

Mistä sinä tämän väitteen keksit?!?!?

Eihän moista tässä keskustelussa ole väitetty. Juuri manganhan katsottiin muutamassakin kommentissa pitävän nuorison sarjakuvaharrastusta yllä.

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #264 : 27.09.2010 klo 19:18:56 »
Eihän moista tässä keskustelussa ole väitetty. Juuri manganhan katsottiin muutamassakin kommentissa pitävän nuorison sarjakuvaharrastusta yllä.

Ja osa näistä kommentoijista piirtää itsekin mangaa.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 110
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #265 : 27.09.2010 klo 19:24:41 »
Lurker saa elää fantasiamaailmassaan aivan vapaasti.

Lurkerin tavoin minäkään en jaksa olla kovin pessimistinen.

Toki on harmi, että monet alansa kovimmat ammattilaiset tässä maassa saavat kenkää, mutta tarkoittaako se sitä että sarjakuva kokonaisuudessaan syöksyy laskukiitoon. En kykene katselemaan tulevaisuuteen näin negatiivisesti.

Kuvittelisin, että muutokset näkyvät mahdollisesti vuoden tai pari kirjakaupoissa, mutta ei lehtihyllyilllä. Mustanaamion poistuminen hyllyiltä on samaa kehityskaarta, mitä on tässä eletty jo vuosikymmenen ajan. Lehdet ovat out, pokkarit ovat in.

Erityisesti lehtihyllyjulkaisuna pokkari on täydellinen sillä sen edut ovat samat niin kaupan kuin kuluttajan kannalta:
* logistisesti helppo tuote <-> mukava kuljettaa mukana
* vie vähän tilaa lehtihyllyllä <-> kätevän kokoinen lukea ja käsitellä.

Nopeasti pohtien vain Willer-suuralbumit kulkevat tätä suuntausta vastaan, mutta ne ovatkin suosionsa asemasta aivan eri maata.

Kirjakauppojen suhteen muutoksia voi näkyäkin. Egmontin kovakantisten osalta toimitustyön laatu on ollut lähivuosina hurjaa, toivon mukaan taloon jää tätä osaamista riittämiin tulevia julkaisuja ajatellen.

Kustannusalaa lainkaan tuntematta  kuvittelisin, ettei mahdollisesti suurempi yksikkökate pienempään volyymiin yhdistettynä tee tämän tuoteryhmän julkaisuista mitenkään erityisen kannattavaa, mutta ehkä kuitenkin vähemmän riskialtista, artikkelia. Omilleen päästäkseen voidaan siis myydä vähemmän julkaisuja – sekä suhteellisesti että lukumäärällisesti – ja sekin pidemmällä aikavälillä.

Lisäksi manga on herättänyt melkoisen piirtämisharrastuksen kasvun ja nostanut myös aktiivisia uusia lahjakkuuksia, joten ei tältä osin tarvita niitä samoja sankareita, jotka 1980-luvun kasvateille olivat tärkeitä.

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #266 : 27.09.2010 klo 20:19:32 »
Lehdet ovat out, pokkarit ovat in.

Erityisesti lehtihyllyjulkaisuna pokkari on täydellinen sillä sen edut ovat samat niin kaupan kuin kuluttajan kannalta:
* logistisesti helppo tuote <-> mukava kuljettaa mukana
* vie vähän tilaa lehtihyllyllä <-> kätevän kokoinen lukea ja käsitellä.

Totta kyllä, pokkari on monella tapaa houkuttelevampi sijoitus kuin ohkainen ja suhteessa kalliimpi lehti.

Tosin siitä on näkynyt merkkejä että pokkaribuumi (ja nimenomaan mangan kohdalla) on aiheuttanut sen, että tekijöiltä vaaditaan nopeaa tahtia. Jotenkin kuvitellaan että mangapokkarin pystyy puhdetöinä vääntämään kasaan yksi ihminen kovalla aikataululla. Ja palkkio ei tietenkään vastaa työn määrää edes sen vertaa kuin lehteen tekeminen.

Pystyykö kovinkaan moni täällä kilpailemaan kansainvälisen materiaalin kanssa? Meillä kun ei ole kummoista teollisuutta sarjakuvan ympärillä, eikä avustajakulttuuria ole.

No, onneksi isomman kokoiset alpparit eivät nekään osoita merkkejä katoamisesta. Niissä kun ei vaadita kovaa ilmestymistahtia ja koko homman henki on jotenkin erilainen.
« Viimeksi muokattu: 27.09.2010 klo 20:25:22 kirjoittanut Aura »

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 16 014
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #267 : 27.09.2010 klo 20:32:44 »
Manga on ollut positiivinen tulokas sarjakuvamarkkinoillemme ja osasyy on formaatti :pokkari tai kuten sitä kutsutaan toisaalla Taskari tai Willeri.

ajattelette yltiöpositiivisesti mikä on tervettä mutta pokkarin etu on myös hinta-sivumäärä suhde.
Mangat myyvät myös koska aku ankkojen lisäksi muita saman hintaryhmän tuotteita  keskimäärin alle 10€/kpl ei käytännössä enää ole.

tämä on ollut joko markkinointi tai toimitusportaalta hyvä veto.

Lehtiformaatti ei ole aikansa elänyt mutta kun sitä vain ei ole. Kuluttajan on vaikea ostaa mitä markkinoilla ei ole.

sarjakuvien markkinointia ei tässä maassa tunnu osaavan kukaan, Arktisen banaanin bussimainokset ja ilmaispostikortit ovat hyvä alku mutta aivan liian vähän mutta ei toivoakseni liian myöhään.

Sarjakuvien sisällöllinen toimittaminen on yksi asia mutta jos tuotteen haluaa myyvän sitä on mainostettava.

Kehtaan väittää että potkujen sijasta egmont olisi isommalla mainosbudjetilla, niin että kaikki tietävät mistä on kyse, pitänyt työpaikkansa, myynyt enemmän sarjakuvaa ja joutunut palkkaamaan lisää, niin toimittajia kuin sarjakuvantekijöitäkin.

Mutta ainahan meillä on marginaalimme johon turvata.

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 890
  • Hornan kekäleet!
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #268 : 27.09.2010 klo 23:20:41 »

* logistisesti helppo tuote <-> mukava kuljettaa mukana
* vie vähän tilaa lehtihyllyllä <-> kätevän kokoinen lukea ja käsitellä.


Tjaa. En minä sarjakuvalehteä koe paljoakaan heikommaksi noilla kriteereillä arvioituna. Ainakaan minulla ei ole niin isoja taskuja, että pokkari sinne mahtuisi. Mini-Taskarit ovat poikkeus, mutta niitä en osta. Pokkari tai sarjakuvalehti menee ostoskassissa sinne samojen leipäpussien ja perunoiden joukkoon kuin kaikki muukin. Ja toivon, että kotona läpyskä ei ole kovin rytyssä. Molempien lukeminen on mukavaa.

Oikeastaan ainut lehtipistetuote, jonka lukeminen kotona ei ole erityisen miellyttävää, on Texin suuralbumi. Se painaa rutosti eikä se pysy hyvässä lukuasennossa.

Mielestäni sillä sisällöllä on enempi painoarvoa.
"Tex-tieteen yli-morisco"

EetuT

  • Jäsen
  • Viestejä: 390
Vs: Story House Egmont
« Vastaus #269 : 28.09.2010 klo 02:11:06 »
Marketit ja huoltamot ottaa varmasti mielummin myyntiin pokkarin kuin lehden, juurikin noiden Jiksin esittämien asioiden takia. Voisi kuvitella, että lehtipisteet suhtautuu asiaan samoin. Eli tässä ei välttämättä ole kyse siitä mitä sarjakuvan lukija haluaa, vaan siitä mitä suurimmat jälleenmyyjät haluaa. Albumi puolella käsittääkseni kirjakaupat toivoo nykyään, että tuotteet painettaisiin kovissa kansissa.
« Viimeksi muokattu: 28.09.2010 klo 02:12:37 kirjoittanut EetuT »
E.T