Kirjoittaja Aihe: Adele Blanc-Sec  (Luettu 16276 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lurker

• Valvoja
Vs: Adele Blanc-Sec
« Vastaus #30 : 27.08.2010 klo 10:17:52 »
Jalavalta tuli ensimmäinen suomeksi joskus jurakaudella. Ei mennyt kaupaksi.

Ei tainnut mennä.

Itse ostin nuo ruotsinkieliset Adelet muistaakseni Akateemisen kirja-alesta silloin monta vuotta (vuosikymmentä)  sitten, kun niissä vielä oli kunnon tavaraa tarjolla.

Olen pienestä pitäen ollut innokas Jules Vernen lukija, ja Adelet jotenkin mielessäni yhdistyivät samaan ranskalaiseen "universumiin". Kuvituskin oli vähän samaa tyyliä, varsinkin siinä viidennessä osassa. Oliko se viides albumi mustavalkoinen tai muuten värimaailmaltaan hillitympi? Näin muistaisin.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #31 : 27.08.2010 klo 10:51:53 »
Ishavets demon mulla on myös. Se on mustavalkoinen, mutta ei se ole Adèle-albumi. Adèlet ovat kaikki väreissä.

Kas, täältä löytyvät kannet ja vähän näytteitäkin, ranskaksi tietty.
http://www.bedetheque.com/serie-177-BD-Adele-Blanc-Sec.html

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #32 : 27.08.2010 klo 11:40:02 »
Kato kato kastemato, mun muistini toimi kerrankin (lähes) oikein. Höm höm. Onkohan mulla toi alppari? (retorinen kysymys) Taitaa olla jo keräilykamaa...

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #33 : 27.08.2010 klo 11:53:12 »
Enpä ole huomannut mitään erityistä arvonnousua tuolle. Ehkä elokuvan myötä kiinnostus herää...

Elokuva perustuu nimenomaan Adèle ja hirviöön.

Ja "Mumiernas återkomst":iin. Ranskaksi Momies en Folie.

Mutta Besson on ottanut kyllä "tiettyjä vapauksia" tarinan suhteen. Kermakakkuja ei sentään lentele mutta viikset kyllä väpäjävät kuin Keystone Copseilla. Jos ja kun ehdin niin kirjoitan elokuvasta tarkemmin. 
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #34 : 27.08.2010 klo 12:48:36 »
Enpä ole huomannut mitään erityistä arvonnousua tuolle. Ehkä elokuvan myötä kiinnostus herää...

Elokuva perustuu nimenomaan Adèle ja hirviöön.

Hyvä! Sittenhän sen voisi saada vielä jostain halvalla jos on nopia!

tertsi

• Vieras
« Vastaus #35 : 27.08.2010 klo 15:58:16 »
Joo, on mullakin joskus ollut se Jäämeren kauhu, vai mikä se nyt oli,

Ishavets demon ei ole Adele-albbu, vaikka sen henkilöt putkahtavatkin jossain vaiheessa keskelle Adelen seikkailuja. Vielä on kaksi ihan muuta pehmeäkantista Adelea tullut ruotsiksi.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #36 : 27.08.2010 klo 15:59:16 »
Tyhmää. Kaksi eri tarinakaarta.
Näinhän se on monesti kun sarjakuvaa "sovitetaan" leffaksi.

Ei hyvä, minustakaan.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #37 : 27.08.2010 klo 20:36:33 »
No niin, Adele katsottu Tennispalatsi 11:ssa klo 12.15.
Sympaattinen elokuva, täysin päätön juoni, mutta tarkoituksella. Hiukan kyllä egyptiläisten muumioiden yliluonnolliset kyvyt panivat minut ihmettelemään.

Nyt kun elokuvassa oli suomenkieliset tekstit, niin sain jo jotain sävyjäkin irti. Nauroin jopa pariin otteeseen ääneen, mikä on minulle elokuvissa aika harvinaista. Muuta yleisöä ei jostain syystä kauheasti naurattanut. Paikalla oli ehkä reilut 10 henkilöä.

Elokuvan miespuoliset henkilöt on maskeerattu erittäin tardimaisiksi. Adele on tyystin erilainen kuin sarjakuvan Adele: kaunis, kova puhumaan, nenäkäs ja itsevarma.
Louise Bourgoin  on uskomattoman hyvä roolissaan. Jokainen ilme ja ele on täysin nappiin. Ihan kuin Harrison Ford Kadonneen aarteen metsästäjissä. Adele käyttää leffassa kuulemma 18:aa eri asua, tämä oli minulle hienoinen pettymys ensimmäisellä katsomiskerralla. Olisin suonut hänen seikkailevan koko ajan tutussa pitkässä vihreässään.

3D-efektit ja muut trikit on loistavia, paitsi yksi kohtaus, joka on ihan kökkö. Älkäämme antako sen häiritä.

Itsenäisenä elokuvana Adele on pirteä ja viihdyttävä ilopilleri, hiukan hajanainen, mutta ehkä se on sitä "sarjakuvamaisuutta". Hengeltään ja temmoltaan  se on  tyystin erilainen kuin sarjakuva ja tarina ei kulje samoja polkuja kuin alkuperäisteoksissa. Minä olen kuvitellut sarjakuvat jotenkin kaurismäkiläisiksi hidastempoisiksi ja harmaasävyisiksi kertomuksiksi.

Ostan tämän elokuvan kun se on saatavana dvd:nä.

edit:
Älkää lähtekö salista ihan heti kun lopputekstit alkavat pyöriä.
« Viimeksi muokattu: 27.08.2010 klo 20:56:40 kirjoittanut Tertsi »

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #38 : 28.08.2010 klo 11:40:24 »
Ei se kahden tarinan miksaus niin haitannut, koska Besson on lisännyt ihan omat mausteensa soppaan. Ennen muuta Adelen siskon muodossa. Eli kovan luokan Tardi-fanit pysykööt kaukana elokuvasaleista.
Yllättävää sinänsä, että elokuvan päättömimmät juonikäänteet ovat suoraan Tardilta, Besson on vain laajentanut niitä. Kuten muumioiden hengailua Louvressa.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

tertsi

• Vieras
« Vastaus #39 : 03.09.2010 klo 13:08:08 »
Ettekö te ole käyneet katsomassa Adelen seikkailuja?
Vai eikö niistä ole mitään kirjoitettavaa?

h00k00

• Jäsen
« Vastaus #40 : 03.09.2010 klo 14:10:12 »
Ettekö te ole käyneet katsomassa Adelen seikkailuja?
Vai eikö niistä ole mitään kirjoitettavaa?
Kävin katsomassa - ei mitään kirjoitettavaa - olisi kannattanut jättää väliin.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #41 : 03.09.2010 klo 14:13:54 »
Odotan SuperPäivää. Sitten. Hintaan 5,50.

Timo

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #42 : 03.09.2010 klo 17:04:11 »
Odotukset oli trailerin jälkeen korkealla, mutta sangen kaksijakoinen fiilis tästä jäi kun paikoitellen toimi eri hyvin ja välillä taas vaan nilkutti eteenpäin. Ei huono, mutta oleellisesti parempaa lupasi.

Louise Bourgoin on kyllä aikamoinen hottis vaikka sarjakuvien Adele ei ole lähellekään moinen kaunotar. Likimain päiinvastoin.

xml

• Jäsen
« Vastaus #43 : 06.12.2010 klo 19:07:42 »
Jossain vaiheessa oli huhua että Adele ilmestyisi leffan imussa myös albumeina.
Onkohan tämä albumihanke lopahtanut tyystin?

Casterman Foreign Rights Guide 2011:n mukaan sarjan julkaisuoikeudet on myyty Suomeen.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #44 : 06.12.2010 klo 19:30:58 »
Casterman Foreign Rights Guide 2011:n mukaan sarjan julkaisuoikeudet on myyty Suomeen.

Kas, sieltähän se löytyy. Hakusanalla "finland" löytyy muutakin mielenkiintoista.
http://bd.casterman.com/docs/Contents/87/ForeignRights_Guide2011.pdf