Kirjoittaja Aihe: A4:lle piirtäminen  (Luettu 12893 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Juho

• Tadaa
  • Jäsen
  • Hän, joka yrittää osata piirtää.
A4:lle piirtäminen
« : 22.10.2009 klo 17:35:34 »
Pännii pahasti kun vanhemmat ei viitsi ostaa A3 skanneria vaikka rahaa olisikin. Joten joudun piirtämään sarjakuvani A4:lle. Millaista ruutukokoa suosittelisitte, (meinaan esim. 3x3 ruutua paperille) jotta niihin mahtuisi paljon yksityiskohtia ja asiaa? Jotenkin nämä minun aiemmat A4:lle piirretyt sarjakuvat tuntuvat hirveän ahtaaksi tungetuilta...  ??? :-\

Ps: Toivottavasti ymmärrätte mitä yritän sanoa, olen niin pirun huono kuvailemaan ja selittämään. :laugh:

PurPur

• Vieras
Vs: A4:lle piirtäminen
« Vastaus #1 : 22.10.2009 klo 17:40:44 »

Käännät sitä a4:sta 90 astetta, ja siinä sulla on a3:n ylä- tai alaosa.

Itse olen tavallisesti tehnyt kaksi ruuturiviä per a4, lopullisessa sivussa on siis neljä riviä.

AapoK

• Jäsen
« Vastaus #2 : 22.10.2009 klo 17:57:55 »
Jep, A4 on puolikas A3 ja kun sitten skannaa molemmat sivupuoliskot ja liittää koneella ne yhteen, tulee A3-kokoista jälkeä.

A4:lle tuollainen kuuden ruudun pääsäännöllinen käyttö on ihan hyvä, ruutukokoja voi sitten varioida hyvin paljon ja harkitusti (yhden ruuturivin kokoista maisemakuvaa, kolme pientä ruutua yhdellä rivillä jne.)
« Viimeksi muokattu: 22.10.2009 klo 18:01:44 kirjoittanut AapoK »

Juho

• Tadaa
  • Jäsen
  • Hän, joka yrittää osata piirtää.
« Vastaus #3 : 22.10.2009 klo 17:59:54 »
A4:lle tuollainen kuuden ruudun pääsäännöllinen käyttö on ihan hyvä, ruutukokoja voi sitten varioida hyvin paljon ja harkitusti (yhden ruuturivin kokoista maisemakuvaa, kolme pientä ruutua yhdellä rivillä jne.)

Meinaatko tuolla kuudella sitä että yksi rivi = kolme ruutua?

AapoK

• Jäsen
« Vastaus #4 : 22.10.2009 klo 18:01:30 »
Meinaatko tuolla kuudella sitä että yksi rivi = kolme ruutua?

Meinasin siis sitä, että yksi rivi olisi yleensä se kaksi ruutua ja näinollen kolmelle riville tulisi yhteensä kuusi ruutua.

J-S

• Vieras
« Vastaus #5 : 11.01.2010 klo 22:39:44 »
Itse piirrän nykyään lähes aina A4:lle. Ei vaan luonnistunut piirtäminen A3:lle, oli omastamielestäni liian iso. Itse käytän juuri tuota kuuden ruudun jakoa, kaksi ruutua rivillä ja kolme riviä.

Jos kuuteen ruutuun jaettua A4:sta vertaa 12 ruutuun jaettuun A3:een, ruutujen koko on lähes sama (n.90mmx90mm.
« Viimeksi muokattu: 11.01.2010 klo 22:44:01 kirjoittanut J-S »

Nanna

• satunnainen silminnäkijä
  • Jäsen
  • Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
« Vastaus #6 : 11.01.2010 klo 23:35:39 »
Itse saan ihan hyvin kaksi kolmen ruudun strippiä mahtumaan A4-paprulle. Tosin olen tottunut piirtämään aika pientä piperöä. Strippejä täytyy myös joskus aika rankasti korjailla jälkikäteen photarilla.

A3 soveltuu hyvin isommille linearteille, mutta niiden skannaaminen on aina yhtä riemupirtelöä, kun eivät mahdu kokonaisina kannen alle. Lisäksi niitä on lähes mahdotonta kantaa siististi mukana, ellei ryhdy taittelemaan.

bats

• Jäsen
« Vastaus #7 : 12.01.2010 klo 07:58:08 »
Minä piirrän aaneloselle. Ja saan vielä helposti mahtumaan 9 ruutua, kolme ruutua kolmella rivillä siihen. :D Mutta pitäähän siinä aika pientä piirtää. Itseäni ei haittaa, kun olen tottunut siihen.
"He ovat yhdistelleet eri lajeja ja luoneet hengittävää, sosiaalista norsun paskaa, jonka geeneistä on hyötyä ihan käytännössä."

- Jari Tapani Peltonen

M. K. Saarelainen

• Jäsen
  • Kahvia? Missä!
« Vastaus #8 : 12.01.2010 klo 08:40:13 »
Olen huomannut, että jos minulla on runsaasti tilaa käytettävissä, sorrun liiaksi piirtämään taustoihin triviaaleja yksityiskohtia. Yksityiskohtia, joita kukaan ei lopullisesta sarjakuvasta koskaan tule edes huomaamaan. Siksi siirryin piirtämään (lyijärillä) sarjakuvaoriginaalit A4 kokoon.

Varsinaisen tussaamisen teen sitten tietokoneen ja piirtopöydän avulla. Ja koska haluan, etteivät pikselien sahalaitareunat tule painetussa versiossa koskaan näkymään lukijalle, käytän tussatessa 1000 dpi:n resoluutiota. Zoomaamismahdollisuus on luonut minulle taas runsaasti tilaa nyhertää triviaaleja yksityiskohtia, joita kukaan ei koskaan tule erottamaan lopullisesta sarjakuvasta. Olen ratkaissut asian määrittämällä "siveltimelle" minimikoon, jota pienempää en sitten käytä koko projektin aikana.

Vaikka valmis tussattu sivu on mitoiltaan A4-kokoinen, mahdollistaa suuri resoluutio sen skaalaamisen A3 kokoon.

Jos nyt joskus haluan tarkastella kaikkia niitä triviaaleja yksityiskohtia, joita tussatessa ruutuihin tuli tungettua.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #9 : 22.01.2010 klo 16:30:39 »
Minä piirrän aaneloselle. Ja saan vielä helposti mahtumaan 9 ruutua, kolme ruutua kolmella rivillä siihen. :D Mutta pitäähän siinä aika pientä piirtää. Itseäni ei haittaa, kun olen tottunut siihen.

Niin minäkin lapsena ja nuorena tein, että olipa paperi minkä kokoinen tahansa, täytin sen piirustuksella, ja se piirustus oli sitten sen kokoinen kuin paperi. Monet muut huijasivat, piirsivät tarinan loppuun valtavan "loppu" -sanan saadakseen viimeisen kuvan osumaan juuri paperin loppuun, tai askartelivat tarinalle juhlavan otsikon, mutta en minä koskaan.

Tää ei kuitenkaan ole olennaista, eikä hyödytä kysyjää.

Se miten se tila vaikuttaa piirtämiseen pitää nähdä sen kautta, että kun tekee samanlaista työtä, esimerkiksi jatkuvaa sarjakuvaa ensin sata strippiä yhteen kokoon (niin että työhön todella tottuu, ja osaa ottaa paperin koosta kaiken irti), ja sitten sata strippiä muutaman sentin joka suuntaan isommalle paperille, niin kumpi jälki on keskimäärin parempaa? Ja silloin pitää muistaa että tilaa voi olla liikaakin, varsinkin valittuun kynään nähden. On yhtä kamalan näköistä jos viivat eivät täytä tilaa, kuin jos ne suttaisina valuvat toisiinsa.

Olen piirtänyt muutaman sarjakuvan tietoisesti väärässä koossa kun en ole halunnut vaihtaa lempikynästäni mihinkään. Esimerkiksi Puolan-matkakertomukset albumissa Saippuaa ovat näitä, samassa albumissa on myös muutama liian isona piiretty strippi. Julkaisukokokin on tärkeä, esimerkiksi albumini Parkkipaikka auringossa toimisi varmasti paremmin amerikkalaisessa kokoluokituksessa, hiukan pienempänä.

Mulla on tällä hetkellä tapana piirtää yksi sarjakuvan ruuturivi 30 cm leveäksi, 10 cm korkeaksi. Vaakapalkki on tasan sentin, pystypalkki 7,5 millimetriä. Julkaisukoossa sarjakuva pienenee sitten radikaalisti,  leveys jopa 16 millimetriin. Tämä tuntuisi tällä hetkellä hyvältä formaatilta piirtää. Ostin välillä pienilasisemman A4-skannerin ja yritin saada kaksi strippiä mahtumaan vaaka-A4:lle, se onnistui mutta monta kertaa jäi harmittamaan se yksi puuttuva senttimetri piirrostilaa.

Kivi

bats

• Jäsen
« Vastaus #10 : 22.01.2010 klo 22:04:15 »
Onhan se olennaista kun kerroin, että piirrän A4:lle ja pieneen ruutukokoon, ja ruutukoosta just aloittaja kyseli. Pointti oli että yhdeksänkin ruudun pusertaminen aaneloselle on mahdollista.

Olet varmasti tuossa ihan oikeassa, että isompaan kokoon piirtäminen kannattaisi.

En tosin ole kuvitellutkaan, että A4:lle piirtäminen olisi paras koko, mutta siihen olen jumittunut, koska olen tottunut siihen. Pitää kyllä kokeilla A3:lle piirtämistä ja siirtyä siihen kokonaan jossain vaiheessa.
« Viimeksi muokattu: 22.01.2010 klo 22:07:46 kirjoittanut misterhessu »
"He ovat yhdistelleet eri lajeja ja luoneet hengittävää, sosiaalista norsun paskaa, jonka geeneistä on hyötyä ihan käytännössä."

- Jari Tapani Peltonen

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #11 : 22.01.2010 klo 22:12:04 »
Onhan se olennaista kun kerroin, että piirrän A4:lle ja pieneen ruutukokoon, ja ruutukoosta just aloittaja kyseli. Pointti oli että yhdeksänkin ruudun pusertaminen aaneloselle on mahdollista.

Olet varmasti tuossa ihan oikeassa, että isompaan kokoon piirtäminen kannattaisi. En minä ole kuvitellutkaan, että A4:lle piirtäminen olisi paras koko, mutta siihen olen jumittunut, koska olen tottunut siihen. Pitää kyllä kokeilla A3:lle piirtämistä ja siirtyä siihen kokonaan jossain vaiheessa.

Pois se minusta että dissaisin koskaan, oppia ikä kaikki, ja 17-vuotiaana hyvä A4 oli minustakin juuri sopivan kokoinen. Oma kokemus on myöhemmin vain osoittanut että ainakin itsellä nuo originaalit tuppaavat aina vaan kasvamaan ajan myötä, nykyään kokosivuni on originaalina jo A2, tosin kahdelle A3:lle vaakatasossa, ja samantapaista formaattia olen nähnyt monien muidenkin käyttävän.

Toisaalta sitten taas suuresti kunnioittamani Miguelanxo Pradon originaalit olivat vain vähän julkaisukokoa suurempia, alle A3-kokoisia, vesiväreineen kaikkineen. Mutta kyllä me niitä porukalla ihmeteltiinkin.

Kivi

T.P

• Jäsen
  • omassa persoonassaan!
« Vastaus #12 : 23.02.2010 klo 16:39:26 »
Itselläni on sama ongelma että omistan vain A4 skannerin joten en voi tehdä A3 kokoista jälkeä vaikka itseäni huvittaisikin. On ihmeellistä että olen kuitenkin jo tottunut A4:jään tai A5:teen. Noh täytyy kai sellainen A3 skanneri jostain nettikaupasta onkia.  :-\

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Vastaus #13 : 23.02.2010 klo 17:07:09 »
Itselläni on sama ongelma...

... ja ihan sama neuvo pätee. Tee sivun yläpuoli yhdelle vaaka-A4 arkille ja alapuoli toiselle.
Yhdistät myöhemmin ja pärjäät A4-skannerilla.

OskuP

• Jäsen
  • Ihime Ihiminen
« Vastaus #14 : 11.04.2010 klo 20:27:36 »
Itsekkin teen miltei aina A4:lle. Se luonnistuu paremmin. Teen muutenkin suurimmaksi osaksi strippi sarjoja.  :)
"And thats all folks".