"Erkki Paju" ei todellakaan ole tämän henkilön oikea nimi, ja monet arvasivat sen jo alkuvaiheessa. Itsellä on jopa hyvä veikkaus kuka nimimerkin takaa löytyy, mutta ei siitä arvailusta sen enempää, koska hän ja hänen kaverinsa haluavat pitää asian salaisuutena.
Aika jännä kyllä, heti jos joku julkaisee jotain, oletetaan että tämän henkilön täytyy muuttua yli-ihmiseksi, jonka velvollisuus on ottaa kaikki paska niskaan mukisematta. Enkä nyt puhu negatiivisesta kritiikistä yleisesti. Kyllä ammattilainenkin saa joissain tapauksissa masentua hetkeksi murskakritiikistä, se, miten siitä sitten nousee ja yrittää uudelleen on se tärkein juttu. Eikä sillä ole mitään tekemistä negatiivisen kritiikin kanssa yleisesti. Ei kai tässä kukaan ole kivestä tehty, vaikka erehtyisikin julkaisemaan amatöörimäisen omakustanteen? Ja totesinhan jo, että moni blogin pointeista on totta, mutta esitystapa voisi olla joko pilkkablogi tai rakentavaa kritiikkiä tekijöille, ei molempia yhtä aikaa.
Miksei molempia samanaa aikaan? Nythän se on sellainen; ne, jotka tajuavat tuon perseilyn tasoa, ovat innoissaan ja kuten sanotuna, ovat jopa halunneet saada arvostelun kaverilta. Ne, jotka eivät...no, se ei nyt vain ole sitten heille mikään muu kuin yksinäinen trolli, jonka voi jättää oman onnensa nojaan silmiään pyöräyttämällä. Samalla tavalla kuin minä suljen selaimeni, jos päädyn eläinaktivisti/vegaanisivulle, koska minun moraalini ei kärsi eikä tuu koskaan kärsimään syödessäni pekonia ja broileria (mutta omaa sadistisuuttani luen feministi- kuin miesasiablogeja).
Mun mielestä yksi merkittävin huomio FDC:n kohdalla on tuo, että tekijä pistää itsensä likoon; "DUDE! I DRAW AWFULLY!" pitäs tulla nyt heti ekalta sivulta esiin, ja no, jos ei itse osaa todistaa, että haluaa kehittyä, pitäisi blogin tekijän arvomaailma luhistua kenelle tahansa lukijalle alta aikayksikön. Tietenkin, jokainen saa vetää omat arvionsa siitä, ajaako asioitansa _kirjaimellisesti_.
Missä Your Webcomic Is Bad-blogi ei hirveän paljon sinällään eronnut, se oli paljon aggressiivisemman oloinen paikka ihan vain sen takia, että haluttiin pysyä asiassa. Tietenkäänn ei näissä sisällöllistötyyppisesti ole hirveästi eroa sinällään, vaikka YWB:ssä oli varmaan paljon enemmän henk. koht. hyökkäyksiä johtuen nettisarjakuvan kommuunirakenteesta.
Se tässä ihmisiä enemmän ihmetyttääkin, että miksi loukkaantua siitä, että joku kehtaa tehdä noin internetissä ottaen huomioon tämän olevan yksiä malliesimerkkejä nettiperseilystä. Se, onko todellinen tarkoitus vaikuttaa tekijöihin vai vain kiukutella jalat ilmassa "ei näin!", on oma asiansa, mutta jos sillä saa viihdettä aikaiseksi, on kummallista ihmetellä, miten jotkut KEHTAA pitää tällaisesta. Netissä kun korrektiuden ja moraalisen reiluuden säännöt on sen verran monesta paikasta unohdettu, joten ei pitäisi olla tässäkään tilanteessa mikään yllätys, jos ketään ei säästetä.