Kirjoittaja Aihe: Vihaamasi sarjakuva?  (Luettu 136627 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Vihaamasi sarjakuva?
« Vastaus #60 : 25.04.2004 klo 17:22:04 »
Pahin ongelma Pikku Pikossa on se, että sïinä on kännyköitä ja muita nykyajan vempaimia, kun oikeasti sen pitäisi sijoittua jonnekin 60-70-luvulle.

Oikeastaan jonnekin viime vuosisadan loppuun, koska Spirou (eli Piko) luotiin 1938 ja jo silloin Piko oli tuommoinen nuori mies tai ainakin aikuisuuden kynnyksellä. Hotellin bell boyna toimi ja se univormu jäi.

Timo

Hege

• väsähtänyt
  • Jäsen
« Vastaus #61 : 25.04.2004 klo 17:41:46 »
Itse olen elänyt luulossa että Pikku Piko on Pikon poika. Mieleni sopukoissa on vieläpä visuaalinen luulo että jossakin ruudussa olisi näkynyt isukista lahkeen verran.  ???

Näin olisi aikajatkumokin kunnossa. Toisin kuin klassisessa käännöskukassa Young Indiana Jones = Indiana Jones Jr.

Lainaus
Luin juuri Robinson-koulun ja siinä oli todella taidokkaita kuvituksia, sellaista pikkutarkkaa viivaa, tuhansia aaltoilevia viivoja ja valoisat kohdat ilman viivaa, tummat kohdat tiheämpää tai sitten täysin mustaa.  Näytti erittäin työläältä tussityöltä.

Nuo on kyllä tehty kaivertamalla esim. kuparilaatalle, joka tuskin tekee työtä yhtään helpommaksi. Googlettamalla sanalla engravings löytyy paljon hienoja töitä.
But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #62 : 25.04.2004 klo 17:57:32 »
Itse olen elänyt luulossa että Pikku Piko on Pikon poika. Mieleni sopukoissa on vieläpä visuaalinen luulo että jossakin ruudussa olisi näkynyt isukista lahkeen verran.  ???

Siinähän on koko suku pukeutunu hotellin hissipojiksi. Eriskummallista, joo.

Timo

Lasse M.

• Uusi jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #63 : 26.04.2004 klo 15:30:34 »
Jaa...eipä tule mieleen mitä vihata, mutta Karvinen ja Tenavat on aika syvältä.
Mistä ihmeestä niitä uskovaisten sarjakuvia saa? Omistan 6 kappaletta niitä pikkuisia lipareita mitä esim. festareilla jaetaan. Eikö ole muita keinoja saada näitä sarjakuvia? Pitääkö minun seurata koko kesä uskovaisten festaribussia? Niissä on melkein yhtä upea taitto kuin vanhoissa länkkärisarjiksissa, tosin hieman omaperäisempi (se on huono asia, siis omaperäisyys.)
Nyt meni kyllä pahasti asian vierestä, mutta kun minulla ei oikeastaan ole mitään palavaa vihan kohdetta.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #64 : 26.04.2004 klo 15:49:16 »
Suurin osa oikeistokristillisyyden Walt Disneyn eli Jack T. Chickin tuottamuksista löytyy sivuilta www.chick.com
Ei pidä ottaa liian vakavasti, niissä on todellisia hulvattomuuksia ahdasmielisyyden alalta.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Tuuk42

• Jäsen
  • "En pidä minään"
« Vastaus #65 : 26.04.2004 klo 18:11:42 »

Näin olisi aikajatkumokin kunnossa. Toisin kuin klassisessa käännöskukassa Young Indiana Jones = Indiana Jones Jr.

Selittäkää minulle miten pirussa Indiana Jones jr.:n isän nimikin voi olla Indiana Jones, jos juniori sai nimensä lemmikkikoiransa mukaan? Joko tässä on epäloogisuuden multihuipentuma tai olen vain hiukan tyhmä.

Ja mitä vihaamaani (turhan vahva sana) sarjakuvaan tulee, niin ei sellaista oikein ole. Myrkyssä ollut ja aikoinaan Suomen Madissakin julkaistu Zoo juttu oli kyllä kauheaa kökköä. Myös Tom Bunkin yltiövisvaiset teokset ovat suurina annoksina vaarallista. Karvistakaan en oikein ymmärrä, se kun on mielestäni hirveän tylsä tusinastrippi. Moni sarja on pilattu jossain välissä aivan tolkuttomasti. Esim. Turtlesin järjettömät tulevaisuuden turtles sekoilut. Ei, ei näin.

Mitään sarjakuvaa en inhoa mutta moni on jota en ymmärrä tai josta en vain jaksa kiinnostua.

Täh? Miten niin Rip Kirby on p***a? ;D
Ei se sanomalehdessä toimi, mutta albumeina kylläkin.

Pikku Pikoa olen muutaman albumin lukenut ja onhan se ihan hauska kauhukakara sarjakuva, mutta sitä lukiessa kannattaa Iso Piko kyllä unohtaa.
"Art Kills Creativity." - Douglas Adams Paint it Black!

Hege

• väsähtänyt
  • Jäsen
« Vastaus #66 : 26.04.2004 klo 19:48:57 »
Joko tässä on epäloogisuuden multihuipentuma...

Juuri tällainen. Young Indiana Jones eli nuori Indiana Jones kääntyi MTV3:sen toimesta suomeksi muotoon Indiana Jones Jr. eli Indiana Jones nuorempi, mikä tarkoittaisi että juniorin isän nimi olisi ollut myös Indiana. Juniori kuitenkin seikkailee jo ensimmäisessä maailmansodassa. Jotta tämä toimisi ajallisesti elokuviin nähden täytyisi turvautua Kauniit & Rohkeat -tyylin juonikuvioihin, mikä olisi epäloogisuuden multihuipentuma   ;D
But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #67 : 26.04.2004 klo 20:09:52 »
Koira mikä koira, mutta eiköhän se nimi ole kuitenkin johdettu Nevada Smithistä?

En jaksa enää vihata edes Karvista, eihän miljardi kärpästä voi olla väärässä.
- Barack Obama

Samperi

• Jäsen
« Vastaus #68 : 26.04.2004 klo 20:17:09 »
Melkein kokonainen sivu vihaotsikon alla ilman mainintaa hänestä?
Ei onnistu.
Siis tässä taas mainintana avuttomin sarjakuva. Se, joka opetti minulle, että ilman kykyä ja näkemystä voi menestyä ja päätyä lehtien sivuille:

Mika Mokanen.

Onnea Mika, clipart-kuningas, nahkurin orsilla tavataan.
« Viimeksi muokattu: 26.04.2004 klo 20:18:13 kirjoittanut Samperi »
Se mikä ei tapa,
sattuu niin samperisti.

T.Kokkila

• Jäsen
« Vastaus #69 : 26.04.2004 klo 20:40:24 »
Lainaus
Juuri tällainen. Young Indiana Jones eli nuori Indiana Jones kääntyi MTV3:sen toimesta suomeksi muotoon Indiana Jones Jr.
Tästä tuli mieleen 60-luvun Teräsmiehen poika-lehti, joka on myös ylittämätön käännöskukkanen. Nuoresta Teriksestä kertova Superboy kääntyi jonkun kääntäjän (tai kustantajan) aivoissa Teräsmiehen pojaksi. Jopa minä, alle 10-vuotiaana, muistan tajunneeni että lehden nimessä on jotain vikaa.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #70 : 26.04.2004 klo 20:45:55 »
Tulipa semmoinenkin värialbumi Williamsilta, jossa Superboy ja Robin seikkailivat yhdessä. Jos en nyt taas väärin muista, niin hahmot oli käännöstetty Teräsmiehen ja Lepakkomiehen pojiksi!

Supersankarisarjoja on vaikea vihata kun ne ovat niin mainiota höttöntöttöötä muutoinkin, mutta Spawnista ja uudesta Hämähäkkimiehestä en kyllä tykkää. Spawn oli alusta alkaen silkkaa rahastusta ja mikä helvetian lötköpiirtäjä teki Spaikkaristakin lähes kasvottoman isoleuan.
- Barack Obama

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #71 : 26.04.2004 klo 23:55:47 »
Tulipa semmoinenkin värialbumi Williamsilta, jossa Superboy ja Robin seikkailivat yhdessä. Jos en nyt taas väärin muista, niin hahmot oli käännöstetty Teräsmiehen ja Lepakkomiehen pojiksi!

Tarkoittanet vuoden -74 lahjakirjaa jonka päätarinassa seikkailivat Teräsmiehen ja Lepakkomiehen "Superpojat". Pojat olivat ilmetyt isänsä puvuiltaan ja nimetkin olivat Clark ja Bruce, Superman Jr. ja Batman Jr. Suomennetussa albumissa käytetään kuitenkin hahmojen niminä Teräspoikaa ja Robinia! Siis Bruce pukeutuu Batmanin asuun mutta häntä kutsutaan Robiniksi. Joku suomentajan älynväläys lienee.

Super Sonsit seikkailivat World's Finest Comics -lehdessä 70-luvulla kymmenisen kertaa. Alkuperästä ei kaiketi puhuttu juuri mitään ennenkuin viimeisessä esiintymisessä (WFC 263), jossa hahmot selitettiin tietokonesimulaatioiksi.

Minäkään en tykkää Spawnista, nyky-Hämiksestä ihan kohtalaisesti kyllä. Supersankariroskaa ovat mielestäni Ultimate X-Men sekä kaikki mutanttijutut joita aikoinaan turmelivat panoksellaan Jim Lee, Rob Liefeld, Whilce Portacio ja Art Thibert.

Zippo

• Lueskelija
  • Jäsen
  • Sitä muuttuu jänikseksi...
« Vastaus #72 : 27.04.2004 klo 09:05:28 »
Joko tässä on epäloogisuuden multihuipentuma...

Juuri tällainen. Young Indiana Jones eli nuori Indiana Jones kääntyi MTV3:sen toimesta suomeksi muotoon Indiana Jones Jr. eli Indiana Jones nuorempi, mikä tarkoittaisi että juniorin isän nimi olisi ollut myös Indiana.

Uskoisin, että sarjan kääntäjä on muistellut kolmosleffaa, jossa isukki kutsui poikaansa junioriksi, koska heillä on sama etunimi:Henry

Harrison Ford .... Dr. Henry 'Indiana' Jones, Jr.
Sean Connery .... Professor Henry Jones, Sr.

Eli tv-sarjan nimen olisikin pitänyt olla "Henry Jones junior"  ;D

en muista selitettiinkö tuota lemmikkoirajutskaa leffassa mutta, oikeassa elämässä kyllä:

"I made up all the names except Indiana -- he's named after George's dog."
- Lawrence Kasdan, Writer, Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark

Ja niille, jotka haluavat enemmän tietoa niin..
http://www.indianajones.com/

Ja sitten otsikon mukaiseen keskusteluun:

Ei, en vieläkään ole löytänyt vihattavaa sarjakuvaa.
Aamulla kun heräsin otin vitamiinin, pillerin. Katsoin peiliin ja kauhistuin, kun korvat kasvoi ja mä kutistuin...

Ruutujätkä

• jauhaja
  • Jäsen
« Vastaus #73 : 27.04.2004 klo 16:40:16 »
Huu, kun taas Kvaakissa on hyvä keskustelu meneillään. Varsinkin tuo "mikä Espoon paikallislehti on paras?" -debaatti toi lisää iloa aurinkoiseen kevätpäivään :P

Mutta joo, nuo 90 luvun puolenvälin Image ja  Marvel -tusinasarjat saavat kyllä voimaan edelleenkin pahoin. Ei niinkään tarinoiden vuoksi, vaan sarjojen rytmin vuoksi. silloin kuin tuntu olevan muotia tuollainen progressiivinen "breakbeat" -ruutujako.
Ajan henki ja tyyliseikka, mutta kyllä meikäläinen lennähti kärryiltä aina aika pahasti (epileptiset kohtaukset eivät olleet kaukana)... Onneksi vuosikymmenen lopussa tuli enemmän pulp- ja retrojutut muotiin ja noi teknosarjat jäivät vähemmälle. (ai niin, ja  niiden sarjojen naiset, voi hyvänen aika!)

Niin, vihaan sarjakuvaa, jos sitä on hankala tai liki mahdoton lukea.

Mutta tuolla aiemmin oli mielenkiintoinen Altan -kommentti. Tosiaan itsekin vihasin ko. taiteilijan Adaa ja Macaota. Skippasin ne aina yli Tapiirista. Sitten päätin vain, syystä tai toisesta,  lukea ne kaikki yhteen putkeen ja avot! Nykyään herra Altanin nokkelan kyyniset ja samalla helevetin hauskat jutut kuuluvat meikäläisen top 10. Puhutaanpa dialogista ja alaviitteista! Ja yllättäen se taidekin upposi.

Pellefanttia en vihaa enää, nythän hahmo olisi t-paitana tosipop ja in (ainakin Helsingin Punavuoren kuppiloissa tai Tampereen Yo-talolla  :P)! Mutta lapsena se oli ehkäpä maailman vastenmielisin sarjakuva... Sellaista ei voi syntyä kuin ruotsissa, pellefantti on täysi kusipää ja kaikenlisäksi sillä pyyhkii hyvin. Ruotsalaista v*ttuilua, sanon minä, prkl!  
Miksei Palsan eläkeläinen voinut ottaa uhrikseen Pellefanttia, oi miksei? Olisi tullut kahvistelupikkuleivätkin kaupan päälle!     ;D
Minulla on kädet, miksi minä en ohjaa tätä laivaa?

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #74 : 27.04.2004 klo 21:30:00 »
Ja jos joku haluaa tutustua tuohon tarinaan, niin englanniksi sen löydät täältä.

Jaa tietokonesimulaatioita? Tuosta en ollut kuullutkaan. Sen olen kuullut että nuo tarinat tapahtuivat jossakin rinnakkaismaalmassa, Earth-E tai jotakin.

En mene vannomaan, luin tuon jutun Comics.orgista tai jostain. Ehkä linkittämältäsi mainiolta sivustolta löytyisi se viimeinen tarinakin, jos jaksaisi kahlata läpi.