Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvia netistä  (Luettu 141755 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

marko70

  • Vieras
Vs: Sarjakuvia netistä
« Vastaus #165 : 22.03.2008 klo 21:53:49 »
Mulla tulli on pyytänyt kuitin ebay-kaupasta ja sitten on paketti vielä avattukin.
Mutta pakkoko siihen pakettiin on kirjoittaa, että ebaystä ostettu...
Pitääkin olla skarpimpi ensi kerralla ja hieman keskustella myyjän kanssa.
Tämmöisiä ongelmiahan ei ole, jos ostaa eu:n sisältä, niin kuin yleensä teenkin.
Onkos toi tuorekkintapaus ja aika outo että ihan aukomaan ruetaan?

tertsi

  • Vieras
Vs: Sarjakuvia netistä
« Vastaus #166 : 23.03.2008 klo 00:08:09 »
Viime syksyltä on tuo tapaus.
Olin huutanut Modesty Blaise -planssin ebayltä amerikkalaiselta myyjältä.
Pari vuotta sitten tilasin piirustuspaperia niin ikään taas Amriikasta ja silloinkin tulliviranomainen pyysi avaamaan paketin.

tertsi

  • Vieras
Vs: Sarjakuvia netistä
« Vastaus #167 : 23.03.2008 klo 10:03:22 »
Tein pientä vertailua Amazon.fr:n ja Amazon.comin välillä.
Eräs cd-levy .fr:stä maksoi noin 23 ja .comista noin 18 euroa. Postimaksut on tuossa mukana.
Halpa dollari lienee syynä comin edullisuuteen.

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 828
  • Hornan kekäleet!
Vs: Sarjakuvia netistä
« Vastaus #168 : 10.06.2008 klo 09:55:43 »
Tilasin pitkästä aikaa Italian willereitä www.sergiobonellieditore.it sivuilta. Yllättäen siellä ei enää toiminutkaan englanninkielinen sivusto, joten tilaus oli tehtävä makaroonimaan omalla kielellä. Muutama vinkki niille, jotka eivät italiaa osaa:
- valitse haluamasi sarjakuvat arretrati osastolta
- klikkaudu ostokoriin
- valitse maksutavaksi bonificio bancario, niin maksaminen onnistuu helposti ilman lisäkuluja iban-numeroiden ja bic-koodin avustuksella
- Tilauslomakkeella pakollisiin kenttiin (tähdellä merkitty) kuuluu mm. maakunta. Siihen voi kirjoittaa mitä tahansa hölynpölyä, mutta jotain pitää kirjoittaa.
- ota lopuksi talteen TILAUSNUMERO
- vastaa kaikkiin esitettyihin kysymyksiin myöntävästi, niin tilauksesi lähtee
- ibanit ja bicit löytyvät sen jälkeen, kun klikkaa bonificio bancario
- sitten vaan maksamaan verkkopankin kautta ja mieluummin mahdollisimman pikaisesti, sillä tilaus peruuntuu, jos rahoja ei näy tietyn ajan sisällä. Ja näissä EU-maksuissa yleensä on mennyt liki viikko ennen kuin ovat perillä. Muista merkitä tilausnumero viestikenttään.

Nyt tuli tilaus perille alle kuukausi tilaamisen jälkeen. Ja sieltähän voi siis tilata kaikenlaista bonelli-kamaa, ei pelkästään Texejä.
"Tex-tieteen yli-morisco"

VilleM

  • Jäsen
  • Viestejä: 801
Vs: Sarjakuvia netistä
« Vastaus #169 : 10.06.2008 klo 20:13:43 »
- valitse maksutavaksi bonificio bancario, niin maksaminen onnistuu helposti ilman lisäkuluja iban-numeroiden ja bic-koodin avustuksella

Tuleekos tällä maksutavalla kuinka suuret postitus-/käsittelykulut paketille? Itse kun olen tilannut MasterCardilla, niin postimaksut ovat olleet suorastaan törkeitä (jopa 30e). Tosin kuljettavat silloin paketin kotiovelle asti. Mutta tietenkään ei haluaisi niin paljoa maksaa, jos huokeammillakin kulungeilla on mahdollista päästä.

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 828
  • Hornan kekäleet!
Vs: Sarjakuvia netistä
« Vastaus #170 : 11.06.2008 klo 09:43:13 »
Varmaan ihan samat maksutavasta riippumatta. Ostin paketin täyteen eli sallitun 10 kiloa (yli kymmenen kilon mennessä tulee teksti, että enää ei voi tilata). Postikulut taisivat olla jopa suuremmat kuin tuo 30 euroa, mutta siihen varmaan vaikutti paketin paino. Ja paketti tuli kotiovelle!
"Tex-tieteen yli-morisco"

Rikuturso

  • Jäsen
  • Viestejä: 12
Vs: Sarjakuvia netistä
« Vastaus #171 : 11.06.2008 klo 16:39:27 »
Täydennetään ja tarkennetaan Jansan Bonelli-shoppailuopasta hieman. Itse olen lääkinnyt Bonellin nettikaupan avulla lähinnä Dylan Dog -vieroitusoireitani, mutta suunnitelmissa on kyllä tilata muutakin kaikenkarvaisten jöllinkäisten lahtausta, kunhan vain säästöpossuni taas lihoo. Mutta olkaa tarkkana, editoren nettikauppa on sellainen pajatso, joka helposti imee koko kansaneläkkeen, jos sinne alkaa ropojaan neppailemaan.

     En ole vielä kehittynyt paljon amebasta ylöspäin, joten minulla on kokemusta vain pankkisiirrolla (bonifico bancario) maksamisesta, ja senkin olen käynyt konttorissa manuaalisesti täyttämässä. Luottokorttitilaajat ja nettipankkeilijat pärjätkööt niiltä osin omillaan. Luottokortilla (carta di credito) maksaminen on toisaalta suositeltavaa, jos läpyskän omistaa, sillä tähän mennessä eniten postitusta hidastavaksi pullonkaulaksi ovat osoittautuneet italialaiset pankkivirkailijat, joiden työaika ilmeisesti kuluu virka-asemaa pönkittävän univormun nappien kiillotukseen ja mukavien lärpättelyyn espresso-kupin äärellä. Mutta asiaan:

     - Bonellilta kannattaa aina tilata kerrallaan niin paljon kuin rahasäiliön röykkiöt antavat myöden, koska ainakin minulla postitus- & käsittelykuluja on joka kerta tilauksen koosta riippumatta veloitettu 34,50 euroa. Tilauskatto on tuo Jansan mainitsema 10 kiloa, ja tähän hivakkaan mahtuu jo melko määrättömästi laatuviihdettä. Itse olen keräillyt Dylan Dogin kuukausittain ilmestyvää perussarjaa (albo mensile / collana regolare) kymmenen ja kahdenkymmenen numeron erissä, joista pari esimerkkiä hinnanmuodostuksesta: normaali pehmeäkantinen, satasivuinen albbu maksaa 2,70 euroa kappaleelta, joten kymmenen albbua tilattaessa yhteishinnaksi postituskulujen kanssa tulee 61,50, jolloin yksittäinen irtonumero maksaa 6,15 euroa. Kun nostaa albumien tilausmäärän kahteenkymmeneen (tilauslasku 88,50 euroa), yhden albun hinta postituskuluineen putoaa jo n. 4,40:een euroon, mikä ei enää kirpaise enempää kuin päivittäisen tupakkiaskin osto, eikä hinnalla saatava hyödykekään haihdu savukiehkuroina ilmaan, vaan pysyy ja paranoo aina uusien lukukertojen myötä.

     - Maksun pitää olla saapunut Bonellin arretrati-palveluun 15 päivän sisällä, joten pankkisiirto on sinkautettava matkaan pikana, mieluiten heti tilauspäivänä, koska muuten Italian pankkien jähmeä byrokraattisuus ja hilpeä ”olen vain töissä täällä” -asenne saattavat tehdä tepposet. Näin ei minulle vielä ole käynyt, mutta parempi olla vitkailematta. Viimeksi tilatessani maksuni seilasi suomalaisen- ja italialaisen pankin sekä Bonellin nettikaupan välistä bittiavaruutta kahdeksan päivää. Pelivaraa jäi siis viikon verran. Maksuvarmistuksen saatuaan italialaiset heiluttelevat ihan kiitettävästi karvaisia käsiään Bonellin varastoilla, ja viime kerralla paketti hujahti perille viikon sisällä siitä, kun Bonelli oli sähköpostilla ilmoittanut pistävänsä sen matkaan. UPS:n sedät sitten tulivat kotiovelle pimputtelemaan ja kinuamaan kuittausta. Jos paketti vähän myöhästyy, syy on todennäköisesti italialaisissa postivirkailijoissa, joita nyt sinä päivänä on vain sattunut laiskottamaan. Mutta kyllä ne lopulta hommansa hoitavat. Niissä sopimusklausuuleissa, jotka netissä tilatessaan joutuu hyväksymään (accetto; jos haluat peruuttaa tilauksesi, klikkaa annullo), Bonelli sanoutuu normaaliin liiketaloudelliseen tapaan irti kaikesta vastuusta tuotteiden suhteen, kun ne heidän firmastaan on maailmalle pukattu. Mahdolliset postivirkailijoiden törttöilystä, vedenpaisumuksesta tai zombien hyökkäyksestä aiheutuvat taloudelliset tai aineelliset vahingot tilaaja saa siis kärsiä itse nahoissaan.

     - Vanhojen numeroiden (arretrati, oikeastaan pakitetut, jopa jälkeenjääneet numerot, mikä tietysti meitä viihteen ystäviä hyvin kuvaa) luetteloa (elenco) selatessa näkyy listan vieressä otsikko ”Come acquistare on line” (Kuinka ostan nettikaupasta). Klikkaamalla tätä esiin pomppaavat italiankieliset osto-ohjeet. Vaikka ei italiaa osaisi, sieltä löytyy kaksi tärkeää tietoa: Sergio Bonelli editoren pankkitilien iban- ja bic / swift-koodit sekä arretrati-palvelun sähköpostiosoite, johon voi reklamoida, jos ongelmia ilmenee. Täällä vastataan vain yksittäisiä tilauksia koskeviin kysymyksiin, ja tilaukseen pitää aina viitata nettikaupan lähettämällä tilausnumerolla.

     - Ekalla kerralla tilaukseni meinasi kariutua, kun en muistanut pankkiin lampsiessani laskun loppusummaa. Kun siis tilaatte, kirjoittakaa ennen tilauksen lähettämistä itsellenne muistiin laskun loppusumma ja se, mitä ja minkälaisia albbuja olette tilanneet, sillä tilauksen vahvistavassa sähköpostissa kerrataan ainoastaan tilausnumero. Tämä tilausnumero menee sitten laskussa kohtaan ”viesti maksun saajalle”, kuten Jansa taisi sanoakin.

     - Tavalliset albut maksavat 2,70 euroa, ja erikoisnumeroiden hintahaitari venyskelee välillä 4-6 euroa. Erikoisalbumit (Speciale-, gigante-, maxi-, almanacco jne.) eroavat tavallisista siten, että ne joko a) on julkaistu suuremmalla sivukoolla, b) niissä on enemmän sivuja, c) niissä on sarjan aihetta sivuavia artikkeleita tai d) niissä on kovat kannet. Väreistä ei muistaakseni tarvitse pulittaa ylimääräistä. Haluttu albbu lisätään ostoskärryyn klikkaamalla sen vieressä vilkkuvaa vihreää palloa, ja tilausta lähettämään edetään klikkaamalla itse ostoskärryä.

Tilaussanastoa, johon törmää Bonellin sivuilla:

     Il carrello = ostoskärry; proseguo gli acquisti = jatkan shoppailua; aggiorna il carrello = päivitä l. muokkaa ostoksiasi; svuoto il carrello = tyhjennän ostoskärryni; carta di credito = luottokortti; bonifico bancario = pankkisiirto; nome = etunimi; cognome = sukunimi; indirizzo = katuosoite; nazione = kansallisuus/kotimaa; CAP = postinumero; città = kaupunki; provincia = provinssi (tähän siis pitää vain keksiä jotakin kaksikirjaimista, itse laitoin siihen osan postinumerostani pikkukakkostyyliin ”33101 Tampere 10”); accetto = hyväksyn; annullo = nollaan l. peruutan tilaukseni.

Näillä eväillä pitäisi pärjätä, jos kaikki sujuu supsikkaasti.

Mon of Olay

  • Fakta-police
  • Jäsen
  • Viestejä: 897
Vs: Sarjakuvia netistä
« Vastaus #172 : 11.06.2008 klo 17:46:05 »
34,50 euroa postikuluja kymmenen kilon paketista kuulostaa itse asiassa halvalta. Kun olen tilannut Italian eBaysta roinaa, niin ne ovat yleensä tulleet Quick Pack Europena, joka maksaa 48 euroa silloin kun on 5-15 kilon painoinen. Eikä sikäläisessä postissa juuri ole halvempia pakettivaihtoehtoja, joten tuo UPS kuulostaa melkeinpä hyvältä, uskokaa tai älkää.

Pienempiä määriä tilatessa kirjatut kirjeet ovat ihan ok, niihin saa maksimissaan pari kiloa sarjakuvaa mahtumaan. Yli kympin sekin ilo tosin maksaa.   


VilleM

  • Jäsen
  • Viestejä: 801
Vs: Sarjakuvia netistä
« Vastaus #173 : 11.06.2008 klo 18:34:24 »
Tässäpä tulikin oikein rautaisannos tietoa Editoren tilaussysteemistä. Kiitokset etenkin Rikutursolle kattavasta ja hauskasta raportista.

Ehkä sitten porasin vähän turhaan Editoren 35 euron postikuluista. Kun on ennen tilannut ulkomailta lähinnä vain elokuvia, joista ei ole tarvinnut pulittaa mitään posteja, Editoren touhu rupesi tuntumaan silkalta rosvoukselta. Mutta tarkemmin ajateltuna tietysti ymmärtää painavien pakettien ja kotiinkuljetuksen aiheuttamat kulut. Vaikka ei niistä silti riemuissaan maksa kymmeniä euroja.

keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Vs: Sarjakuvia netistä
« Vastaus #174 : 11.06.2008 klo 20:53:17 »
Ehkä sitten porasin vähän turhaan Editoren 35 euron postikuluista. Kun on ennen tilannut ulkomailta lähinnä vain elokuvia, joista ei ole tarvinnut pulittaa mitään posteja, Editoren touhu rupesi tuntumaan silkalta rosvoukselta. Mutta tarkemmin ajateltuna tietysti ymmärtää painavien pakettien ja kotiinkuljetuksen aiheuttamat kulut. Vaikka ei niistä silti riemuissaan maksa kymmeniä euroja.
Ei ollut hauskaa lähettää ihan tavallista 620-grammaista 360-sivuista A5-kokoista pahviin paketoitua kirjaa kun Itella laskutti 8,5 euroa, kotimaassa. 10 kiloon noita menisi 16 kpl joten 35 on kohtuullisempaa kuin 136€.

VilleM

  • Jäsen
  • Viestejä: 801
Vs: Sarjakuvia netistä
« Vastaus #175 : 11.06.2008 klo 21:36:13 »
10 kiloon noita menisi 16 kpl joten 35 on kohtuullisempaa kuin 136€.

Tämä nyt ei kuulosta kovin osuvalta vertaukselta. Jos lähetät 10 kiloa ja 16 kirjaasi yhdessä paketissa, niin tuskin kulut ovat lähelläkään 136 euroa. Jos taas kuvitellaan, että Editore lähettäisi 16 kirjaa eri lähetyksissä, postikulut olisivat yhteensä 560 euroa.

Oma pointtini oli alunperin se, että minulla ei ole kovin laajaa kokemusta eri tavaroiden/firmojen postikuluista, joten äkkiseltään Editoren 35e tuntui kovalta. Nyt ymmärrän, että se on olosuhteisiin nähden kohtuullinen. Mutta ei se minusta silti anna aihetta pelkkään riemusta hyppimiseen. 35€ voi olla monelle iso raha.
« Viimeksi muokattu: 11.06.2008 klo 21:38:51 kirjoittanut Cheyenne »

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 828
  • Hornan kekäleet!
Vs: Sarjakuvia netistä
« Vastaus #176 : 12.06.2008 klo 12:34:52 »
10 kilon pakettiin mahtuu muuten rontti 50 sarjakuvaa. Eli eivät ne postimaksut nosta lehdykän hintaa kuin vajaalla eurolla, jos siis haluaa/pystyy lataamaan koko paketin täyteen. Kimppatilauksiakin kannattaa kokeilla.

Vielä yksi varoituksen sana Editoresta. Olen sieltä tilannut liki kymmenen kertaa sarjakuvaa. Nyt taisi olla ensimmäisen kerran paketin sisältö täsmälleen sitä, mitä tilasin.
"Tex-tieteen yli-morisco"

DotC

  • Eskapisti
  • Jäsen
  • Viestejä: 226
Vs: Sarjakuvia netistä
« Vastaus #177 : 12.06.2008 klo 14:48:38 »
En löytänyt mistään, että tästä olisi puhuttu. Eli: Amerikoista lehtiä tilanneille ja miksei muillekin, jos tietoa löytyy; Mikä on tulliraja käytetyille sarjakuvalehdille? Ei siis tradeille.

Lainsäädännän kiemuroita tuntuu olevan kovin vaikea tulkita. Toisaalta kirjan alv. on 8% ja tullia ei ole, jolloin raja olisi yli sata euroa. Toisaalta kausijulkaisua (määritelmän mukaan säännöllisesti ilman tietoa sarjan lopusta ilmestyvä ajankohdalla tai juoksevalla numeroinnilla merkitty julkaisu) ei lueta lain mukaan kirjaksi. Tällöin tulliraja olisi jotain 40 euron tienoilla (?).

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 047
  • <><
Vs: Sarjakuvia netistä
« Vastaus #178 : 12.06.2008 klo 14:57:05 »
Kai käytetyille lehdille on samat rajat kuin uusillekin lehdille.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

DotC

  • Eskapisti
  • Jäsen
  • Viestejä: 226
Vs: Sarjakuvia netistä
« Vastaus #179 : 12.06.2008 klo 15:07:34 »
Kai käytetyille lehdille on samat rajat kuin uusillekin lehdille.
...eli?

Yritin kysymyksellä hakea kirjan määritelmän rajoja, en eroa uuden ja vanhan välille - ne nyt vain sattuvat olemaan vanhoja mitä haaveilen ostavani.
« Viimeksi muokattu: 12.06.2008 klo 15:11:56 kirjoittanut DotC »