Kirjoittaja Aihe: Väkivalta sarjakuvan aiheena?  (Luettu 5813 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

zippie

• totinen tuhristelija
  • Jäsen
  • aah! päätä polttaa!
Väkivalta sarjakuvan aiheena?
« : 16.05.2008 klo 12:50:57 »
Olen tässä paripäivää jo miettinyt sarjakuvaani aihetta ja päädyin pilasarjakuvaan mutta minkälaiseen? Katsoin Simpsoneita eräs ilta ja siinä Bart ja Lisa katsoivat Tikkua ja Takkua, eli tunnetusti Tikku ja takku tekevät raakoja asioita esim. hakkaavat toisiltaan päät irti tai jotain vastaavaa. Eli mietin että onko liian raakaa tehdä jotain saman kaltaista? Olen itse hieman epävarma aiheesta...  ???
zippie

vauvakolibri

• Limingan Virallinen Ei-tyttö
  • Jäsen
  • Super-kolibri extraordinaire
Vs: Väkivalta sarjakuvan aiheena?
« Vastaus #1 : 16.05.2008 klo 13:11:36 »
Liian raakaa? Veikkanpa että sarjakuvan maailmassa on raaempaakin kuin Tikku ja Takku. Se kuitenkin on selvästi liioiteltua ns. "cartoon violencea" joka tekee siitä omalla tavallaan hyvin karmivaa, mutta jokaiselle omansa.
Tietenkin lukijoiden saaminen on eri asia mutta netissä saattaisi mennäkin ihan hyvin...
"Ei on uusi Ehkä."
www.putput.info

Immu

• Uusi jäsen
« Vastaus #2 : 16.05.2008 klo 14:07:47 »
Mielestäni tapa ilmaista väkivaltaa, että ottaako sen tosissaan vai ei, vaikuttaa sarjakuvan " raakuus-arvoon ". Itse en laittaisi vakavempaan sarjikseeni samanlaisia asioita kuin Megakuolemaan, enkä kumpaankaan tunkisi mitään
suolenpätkä -kohtauksia.. Hellsingin tai vastaavien väkivalta menee välillä yli ymmärryksen.

Kai se on jokin taitolaji tehdä väkivallasta sellaista, että se pysyy hyvien rajojen sisäpuolella.

Tosin täysin överiksi menevä on välillä aika huippua luettavaa...
« Viimeksi muokattu: 16.05.2008 klo 14:10:03 kirjoittanut Immu »

raju

• opiskelija
  • Jäsen
  • pienellä oleva teksti: "Kulta!!" "mwahh" "<3"
« Vastaus #3 : 16.05.2008 klo 16:35:06 »
itse olen ehdottomasti sitä mieltä että raaka väkivalta ei naurata, ei sitten tippaakaan. olen tässä suhteessa huumorintajuton. tällaiset sarjikset jätän suosiolla lukematta, mikä on aika harvinaista sillä yleensä olen kaikkiruokainen.
"Be like a bee; anything he heats is clean, anything he drops is sweet and any branch he sits upon does not break."
-Imam Hazrat Ali

zippie

• totinen tuhristelija
  • Jäsen
  • aah! päätä polttaa!
« Vastaus #4 : 16.05.2008 klo 21:12:50 »
Juu, päätin pysyä rajojen sisäpuolella enkä heitä aivan överiksi. Joitain pieniä suolenpätkä kohtauksia ja verisiä juttuja tietty pilasarjakuvamaiseen tyyliin.
En ole kyllä luonteeltani itsekkään mikään raakalainen, joten ihmettelen sarjakuvani aihetta.
zippie

Immu

• Uusi jäsen
« Vastaus #5 : 17.05.2008 klo 12:43:59 »
Kannattanee tehdä toimintasarjakuva, eikä nimenomaan " väkivaltasarjakuva ".
Pelkkä järjetön väkivalta ei välttämättä ole mikään parhain aihe, että kunnollinen juoni (tai päähenkilöt ainakin, riippuu siitä, tuleeko siitä strippisarjakuva, ei sillä, ettei stripeissäkin voisi olla taustajuonta) kannattaa kehitellä ja niin edelleen. Muutoin saattaa pahimmassa tapauksessa käydä niin, että väkivaltakohtaus loksauttaa suut auki ja kaikki ihmettelevät, että miksi ja mitä järkeä tässä oli, jos kyseinen vitsikkyys ei tule kunnolla ilmi.

Ninni

• Jäsen
« Vastaus #6 : 17.05.2008 klo 13:14:32 »
Omasta mielestäni "ultraväkivalta" voi olla hyvinkin hupaisaa fiktiossa sikäli kun touhu on vedetty niin överiksi, että kyseessä on selkeästi satiiri/parodia. Esimerkiksi Lobosta tykkäsin 90-luvulla kovasti, samoin Teräslilja (Teräspersiljasta puhumattakaan) on kestosuosikki. Preacher upposi myös lujaa aikanaan.

Korostettakoon nyt vielä, etten sinänsä tykkää väkivallasta väkivallan vuoksi, mutta jos taustalta on löydettävissä joku pointtikin, niin kyllä se saattaa vedota.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #7 : 17.05.2008 klo 13:26:07 »
Minusta väkivalta an sich on sarjakuvanaiheena se kaikkein tylsin. Mitä vitsiä siinä on? En tajua. Ja onhan se tehty jo niin monta kertaa muutenkin, ettei siinä myöskään ole yhtikäs mittään kekseliäistä tai uutta.

zippie

• totinen tuhristelija
  • Jäsen
  • aah! päätä polttaa!
« Vastaus #8 : 17.05.2008 klo 14:27:59 »
Voi olla että aihe on hieman erikoinen... Mutten luovuta! Teen kuin sinä Immu sanoit, ja teen jonkinlaisen juonen sarjakuvalleni. ;)
zippie

Immu

• Uusi jäsen
« Vastaus #9 : 17.05.2008 klo 15:08:55 »
Jep jep. :D
Omasta mielestäni väkivallan vitsikkyys toimii lähinnä silloin, kun se korostaa esim. päähenkilön jotain ominaispiirrettä, esim. superkykyä, vihaista luonnetta ym. esimerkiksi vaikkapa parodisoimalla.
On sitä tullut Happy Tree Friendseillekin naurettua, mutta senkin jälkeen tulee aina " ei Herran tähden... " -fiilis, eli kannattaa kytkeä se väkivalta tosiaan johonkin sitä itseään suurempaan asiaan, eikä tehdä väkivaltaa väkivallan vuoksi.

zippie

• totinen tuhristelija
  • Jäsen
  • aah! päätä polttaa!
« Vastaus #10 : 17.05.2008 klo 17:20:37 »
juu, juu... katotaan mitä syntyy.
zippie

ezuli

• Vieras
« Vastaus #11 : 17.05.2008 klo 18:46:53 »
Itchyssä ja Scratchyssä välivalta ei ole pääasia, vaan miten sitä tehdään.
Violencemanissa (vai mikä se oli) väkivalta oli itsenään pääasia ja se oli tylsä.

Tohtori

• Sarjakuvien röhvessöhri
  • Jäsen
  • työssään
« Vastaus #12 : 18.05.2008 klo 15:20:50 »
 Nyt on pakko pistää oma mielipide. Olen itse miettinyt sitä, että onko oikein käyttää väkivaltaa sarjakuvissa, kuoleminenhan on oikeasti tosi vakava aihe, jolla ei periaatteessa saa vitsailla. Toki väkivallalla saa ihan hyvät lukijamäärät ( 8-14 pojat), ja olen itse alkanut tekemään sarjakuvaa, jossa ihmisiä kuolee, tosin ei siiinä suolenpätkillä leikitä, vaan heidät pahimmassa tapauksessa ammutaan tai ajetaan autolla päälle. Suunnittelen myös toista sarjakuvaa, joka on mielestäni raaka. Partaterillä kurkkuja auki, naama revitään lasipirstaleella yms. MUTTA sarjakuvani taistelee väkivaltaa vastaan. Se on ikäänkuin huumelabyrintti, joka yrittää vieroittaa lapset  huumeista, ennenkuin pääsevät edes kokeilemaan. Tungen sarjakuvan täyteen filosofiaa väkivallasta, joten uskon että saan siltä puolin anteeksi.
Kalansilmät näkevät kaiken väärin ja vääristyneenä. Ne eivät huomioi mitään oikeasti tärkeää, vaan vaeltavat kylmyydessä.

kaltsu

• Jäsen

zippie

• totinen tuhristelija
  • Jäsen
  • aah! päätä polttaa!
« Vastaus #14 : 21.05.2008 klo 09:26:18 »
Kiitos kaikille hyvistä kommenteista!
zippie