Kirjoittaja Aihe: Tietokone kuvankäsittelyyn  (Luettu 8096 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MarkZero

• Jäsen
Vs: Tietokone kuvankäsittelyyn
« Vastaus #15 : 12.05.2008 klo 20:03:01 »
Olen nyt viikon totutellut Vistaan ja näyttää siltä että en totu. Siihen nyt sentään saisi kaksi näyttöä rinnan (toisin kuin XP Homeen)...
Itselläni on XP home ja kaksi näyttöä toiminnassa, mistäs tuo tieto on peräisin? Epäilen että kyse on pikemmin laiterajoituksista.

Eikä hyydy. Itsellä pari vuotta vanha kone ja CS3 pyörii ihan jouhevasti. Ei oo töissä muutkaa valittanu vaik kokoonpanoja löytyy vähän joka lähtöön.

Vistaki tuli hankittua ja hirmuisen hyvä käyttis on ollut. Linuxeista ja mäkeistä on pöllitty paljon hyviä asioita ja meikäläisen käyttökokemus on ollu tähän asti hyvin miellyttävä. Pyyhkii XP:llä lattiaa mennen tullen.
Johtuuko jouhevuus sitten siitä, kun teet vielä sitä "kuusnepa-graffaa"? ;P Mutta kerro ihmeessä pari tai kymmenen juttua missä Vista on parempi kuin XP. Ehkä ne on vain jääneet ihmisiltä huomaamatta.
« Viimeksi muokattu: 12.05.2008 klo 20:05:56 kirjoittanut MarkZero »

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #16 : 12.05.2008 klo 22:22:09 »
Johtuuko jouhevuus sitten siitä, kun teet vielä sitä "kuusnepa-graffaa"? ;P

Heh. Hyvä pointti. Mut tuleeha tolla muutaki ku pikseliä nyhrättyä ja usein kyllä kompensoin kuvien vähäpätöisyyttä kahdessa ulottuvuudessa sillä että mulla on kymmeniä layereita yhdessä tiedostossa ja kyseisiä tiedostoja useita auki samaan aikaan. Eikä tosiaan oo nuo printtipuolen jampat tahi 3D-apinatkaan mun mielestä koskaan marisseet.

On toki totta että CS3 vie enemmän konetehoja kuin edeltäjänsä (!) mut kyllä Reiman (kavereiden) väite siitä että "kaikki hyytyy vaikka olis mikä tykki alla" kuulosti mun korviin aika käsittämättömältä.

Onko teidän puljussanne ollut CS3:n kanssa jotain ongelmia?

Mutta kerro ihmeessä pari tai kymmenen juttua missä Vista on parempi kuin XP. Ehkä ne on vain jääneet ihmisiltä huomaamatta.

Paljon pieniä yksityiskohtia jotka sinänsä eivät paljoa merkitse mut tekevät yhdessä käyttökokemuksesta miellyttävempää. Käyttis on mun mielestä (pienen alkukangertelun jälkeen) vaan jotenki järkiperäisempi, kätevämpi ja nätimpi kuin XP:ssä ja mä oon onnistunu asentamaan kaikki tarvitsemani softat ja ajurit uskomattoman helposti.

Eipä noita muiden ihmisten ongelmia tietenkään sivuuttaakaan voi. Vistassa on selkeästi vikoja mut minusta on ihan huomionarvoista että itse en niihin ole törmännyt ja olen ollut hyvinkin tyytyväinen suurista ennakkoluuloista ja ihmisten kauhutarinoista huolimatta. Joskus näinkin.

MarkZero

• Jäsen
« Vastaus #17 : 12.05.2008 klo 23:27:58 »
On toki totta että CS3 vie enemmän konetehoja kuin edeltäjänsä (!) mut kyllä Reiman (kavereiden) väite siitä että "kaikki hyytyy vaikka olis mikä tykki alla" kuulosti mun korviin aika käsittämättömältä.

Onko teidän puljussanne ollut CS3:n kanssa jotain ongelmia?

No, mulle tuli tuossa pari kuukautta sitten uusi työkone vanhan tilalle ja laittoivat Vistan XP:n sijaan. Photarissa huomasin heti tökkimistä, vaikka vanha kone oli käheä pentium4 ja XP-käyttis. Tuon uuden quadcore-koneen pitäisi kuitenkin olla n. kolme kertaa nopeampi. Ja nyt Photarin isot tai eksoottiset (tai ei edes kovin isot) siveltimet saavat systeemin tökkimään ihan törkeästi ja jostain syystä nykyään kone pitää silloin tällöin henkisen tauon ties missä välissä. IT-tyypitkin on käyneet ihmettelemässä, mutta ei kai siinä mitään rautavauriotakaan ole, kun sain Ati-näytönohjaimenkin vaihdettua Nvidiaan.

Applen kopiointi vois olla hyvä idea jos ne tekis sen järkevästi. Nyt kopiointi on keskittynyt ulkonäköasioihin.

edit: taas ilmeni yksi vista-feature, joka on vaivannut useampaan otteeseen. Kun avasin photarin, wacom meni hiirimoodiin, eikä suostunut vaihtamaan siitä pois millään, vaikka kuinka wacom-asetuksia raplasi, piti rebootata, niin nyt taas toimii. Jes!
« Viimeksi muokattu: 13.05.2008 klo 11:28:21 kirjoittanut MarkZero »

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #18 : 13.05.2008 klo 00:06:42 »
Mikä sit lie: vista-vaio-koneen kera tuli fotarin elements jota aattelin ruveta käyttään keveenä ja sutjakkaana vaihtoehtona. No, rajaustyökalun valittua ei voi tehdä mitään pitkään aikaan. Aiva kestää käydä sähköpostilla ja lukemassa uutisia. Kun on palannu takasi, rajaustyökalu on toimintavalmis.

Ei tollasella pellevehkeellä mitään töitä tehdä.

(Eipä ruvennu cintiq muute pelaamaan ollenkaa joten kallis lelu lojuu odottelemassa että vanha kone palais korjaamolta.)

Pekka Salonen

• pekak
  • Jäsen
  • Ottiatuota
« Vastaus #19 : 13.05.2008 klo 20:56:12 »
On varmaan hyviäkin, mutta viittaan tähän uutiseen:
     "todellisuudessa MacBookeissa on 6-bittiset näytöt"

Keijo, olisit sitte kans oikeesti viitannu (linkittänyt) tohon "uutiseen".

Kai ymmärrät, että valtaosassa läppäreitä on 6-bittinen näyttö?

Niin MacBookissa kuin MacBook Prossakin. Ja sun PC-läppärissä. Lyönpä kanssas jallupullon hinnasta vetoa, että siinäkin on. Enkä edes tiedä, mikä sun läppäris merkki on. Senverran harvinaisia 8-bittiset näytöt on nykykannettavissa.

Nykyiset vippaskonstit ovat aika hyviä, joten hyvää 6-bittistä on vaikea erottaa 8-bittisestä. Koneista ei näy missään, mikä niiden näyttökomponenttien bittisyys oikeasti on. Pitää kaivaa jollain apusoftalla komponentin nimi, ja kaivaa komponentin ominaisuudet alkuperäisen valmistajan sivuilta.

Esim mäkillä lataa vaikka SwithResX:n (http://www.madrau.com/switchres/SwitchResXControl.zip), ja kattoo sillä näyttökomponentin koodin. Sitten kattoo valmistajan sivuilta komponentin speksejä. Esim SwitchResX kertoo, että  tän MacBook Pro-kappaleen näytön koodi on LP154WP2-TLA1.

LG.Philipsin LP154WP2 on oikein nätti 15,4-tuumainen LED-valaistu LCD. Ja on 6-bittinen.

Windowssissa voi vilasta Astra32:lla (http://www.astra32.com/download.htm), mitä kone on syönyt.

Vaan pöytäkoneissakin voi olla bitit kortilla: 20-tuumainen alumiini-iMacci on 6-bittinen. Toisin kun edeltävä valkoinen malli tai 24-tuumainen alumiininen.

Käytännössä 20-tuumainen alu-iMac on ihan kiva. Väriliu'ut ei näytä ollenkaan niin pahoilta, kuin numerojen valoissa odottaisi. Mut mut. Onhan 24:nen sitä parempi.

Jos 20:stä ajaa Windows XP:llä, niin sitten alkaa näyttää pahemmalta: jotkut pinnat värisevät ilkeästi. Ei ole ajurien vekslaaminen auttanut.

Irtonäytöistäkin nopeimmat ja halvimmat on helposti 6-bittisiä.