Author Topic: JYRKKÄ EI kotimaiselle vaihtoehtosarjakuvalle  (Read 13935 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
Vs: JYRKKÄ EI kotimaiselle vaihtoehtosarjakuvalle
« Reply #45 on: 25.04.2008 klo 12:42:17 »
Ennen kuin luin Anssin viestin, kuvittelin että äärimmäisen harva tekijä pyrkii mihinkään lokeroon. Ajattelin että useimmat yrittävät vain tehdä mahdollisimman hyvää jälkeä ja toivovat että se työ sitten koskettaisi jollain tavalla mahdollisimman montaa lukijaa.

Ei meidän tarvitse pyrkiä lokeroihin. Me vain haluamme tehdä töitämme. Ja mieluiten jotain sellaista, mistä maksettaisiinkin. Vielä ei ole onnistunut, mutta ehkä kymmenen vuoden päästä, jollei kuolema korjaa ennen.

Toisaalta, koska esteettinen silmäni ei ole edes nelikymppisenä kehittynyt, minulta ei odoteta mitään tulevaisuudessakaan. Se on tavallaan aika rauhoittavaa: saa tehdä sen puoleen rauhassa.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Reply #46 on: 25.04.2008 klo 13:43:55 »
halusinko tämmöistä piirtämällä erottua suomalaisesta nykysarjakuvasta. Vastasin, nähdäkseni aika nokkelasti, että en, pyrin pikemminkin mukautumaan perinteiseen ranskisbelgi - mainstreamiin.
Sori, tulkitsin ilmeisesti tuon jotenkin väärin. Vähän hassua enää palata tähän sillä eihän tuo edes ollut kirjoitukseni varsinainen pointti, kun kirjoittelin luokittelun tarpeesta yleensä.

Kiharaiseksi homma menee kyllä silloin jos pyrit tekemään sellaista mistä maksettaisiin, etkä sellaista millä olisi lukijoille merkitystä.  Silloin sinun täytyy jo miettiä sarjakuvaa lokeroiden (tilaajan ja lukijoiden maun) kautta. Edellinen viestisi myös viittaisi mielestäni siihen että Bsoporin helmi on tilaussarjakuva. Yksi termi lisää  :) Mutta saatoinpa edetä tulkinnassani taas liian pitkälle.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Reply #47 on: 25.04.2008 klo 15:03:39 »
Kiharaiseksi homma menee kyllä silloin jos pyrit tekemään sellaista mistä maksettaisiin, etkä sellaista millä olisi lukijoille merkitystä.  Silloin sinun täytyy jo miettiä sarjakuvaa lokeroiden (tilaajan ja lukijoiden maun) kautta. Edellinen viestisi myös viittaisi mielestäni siihen että Bsoporin helmi on tilaussarjakuva. Yksi termi lisää  :) Mutta saatoinpa edetä tulkinnassani taas liian pitkälle.

Aikoinaan Sarjakuvastimen puitteissa oli Outi Nyytäjän pitämä erinomainen dramaturgian kurssi. Aika alkuvaiheessa pohdimme mm. mitä lajityyppejä puuttuu suomalaisesta sarjakuvasta. Keksittiin mm. urheilusarjakuvat. Varmaan muitakin, mutta tuo urheilu jäi mieleen, koska aika pian kurssin jälkeen P.Kallio ja P.Otsamo alkoivat tehdä FC Palloseuraa. Tuskin se kurssiin liittyi (Pauli ei ollut siellä), mutta jäi siis tästä asiayhteydestä mieleen.

Tilaussarjakuva voi olla ihan hyvä lähtökohta. Voi omata jonkun erikoisalan tuntemusta ja voi haluta hyödyntää sitä sarjakuvissaan ja kaupata niitä alan lehteen, toisaalta ammattitaitoinen tekijä tekee toimivan jutun jotakuinkin aiheesta kuin aiheesta vaikkapa hyvin maksavaan erikoisalan lehteen (ainahan voin tehdä taustatutkimusta). Tämä vertautuisi muotoiluun /taideteollisuuteen janalla, jossa "taide"sarjakuvaa olisi sitten sellainen omaehtoinen tekeminen: teen mitä haluan ja toivon että jotakuta kiinnostaa? Taiteessa ajatellaan, että yksikin ihminen riittää yleisöksi, ja lukuisia kertoja on nähty, että aikalaiset eivät välttämättä ole se yleisö. Näin kuvataiteen puolella. Sarjakuvan historia on täynnä esimerkkejä siitä, että suurin osa sarjakuvista sijoittuu välimaastoon. Se, että sarjakuvia julkaistaan lehdissä ja lehtiä on valtava määrä erilaisia, mahdollistaan sen, että voi tehdä hyvinkin erikoistunutta juttua ja saada sille silti mukavasti julkisuutta ja ehkä rahaakin, tarvitsematta tehdä varsinaisia myönnytyksiä tilaajan suuntaan.

Itse teen sekä omaehtoisia että tilaustöitä, joten en kertakaikkiaan ole kummassakaan leirissä. Ja minunlaisiani on monta. Olisi silti mieletöntä käydä dissaamaan niitä, jotka ovat janalla lähempänä jompaa kumpaa ääripäätä. Se, mitä itse mieluiten luen, on toisen keskustelun aihe.

Täällä kvaakissa kirjoittelenkin enemmän sarjakuvan lukijana, näin tarkemmin ajatellen. Ja siksi minun on vissiin aika lailla ansiotta liitetty taidesarjakuvaleiriin. Kunpa se olisikin totta.
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

Illodiini

• Multikeskinkertaisuus
  • Jäsen
  • #MeHirviöt
« Reply #48 on: 25.04.2008 klo 15:35:02 »
Niin moni roskaksi ja/tai yhdentekeväksi tuomittu tekele on saanut hopea- ellei kultareunukset vuosien jälkeen. Kukapa olisi uskonut Marimekon unikkojen nyky-glooriaa?
Sydämellä ja intohimolla tehty paistaa aina lävitse ennemmin tai myöhemmin. Ja vaikka hyvällä markkinoinnilla saadaan hetkellistä tulosta, pysyy hengetön hengettömänä.
Peräänkuuluttaisin kyllä vielä suomalaisessa sarjakuvakentässä kärsivällisyyttä oppia ala. Huipulle harvoin hypätään suoraan, tai siellä ollaan ainakin sitten kovin vähän aikaa.
Moni suitsutettu kotoinen on varsin tylsää ja puuduttavaa tuherrusta, ja saanee taputuksia vain pieneltä sisäpiiriltä. Ja nekin jotka ovat löytäneet pysyvämmän kolonsa, pitävät rimaa valitettavan alhaalla. Onkohan kuvitelma, että rupusakille kelpaa ne maanantai-kanuunassakin huitaistut ideat?
Eli: Kuinka moni nk. hyvä kotimainen pärjää rehdissä vertailussa kovan kaupallisen ulkomaisen sarjakuvan kanssa? Kun en ole maininnut nimiä tähän mennessä, en tee niin nytkään. Mutta on niitä onneksi meilläkin muutama.

>:D Illodiini
"There's nothin' wrong with bein' a son of a bitch."

-- Gaspode the wonder dog (Terry Pratchett, Moving Pictures)

Asko AA

• Jäsen
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
« Reply #49 on: 25.04.2008 klo 15:55:13 »
Edellinen viestisi myös viittaisi mielestäni siihen että Bosporin helmi on tilaussarjakuva. Yksi termi lisää  :)

Ikävä kyllä, Anssi myötäilee nyt Markon kritiikkejä liiankin nöyrästi. Niistä tuo "tilaustyön" tuomittavuuden klangikin tulee (ainakin Finlandian suhteen). Siihen viitattiin albumikritiikeissä pariin kertaan. Johanna Sinisalon työ ja motiivit kyseenalaistettiin kahdestikin.

Myös ilmaisu "koska esteettinen silmäni ei ole edes nelikymppisenä kehittynyt" on sieltä peräisin. Minusta Rauhala on edennyt sarallaan juuri nyt näkyvästi nykyiseen pätevyyteensä (Bospori on ensimmäinen albuminsa, jonka olen heti ostanut), vaikka se ei ihan eri asennetta ja estetiikkaa vaativan silmään istuisikaan.

PS. Katja Tukiaisen Kisun ABC lienee myös luonteeltaan tilaustyö, mikä viimeistään todistanee, ettei asiassa ole yhtään mitään anteeksipyydeltävää!
« Last Edit: 26.04.2008 klo 10:16:38 by Asko AA »
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Reply #50 on: 25.04.2008 klo 16:12:25 »
Kiharaiseksi homma menee kyllä silloin jos pyrit tekemään sellaista mistä maksettaisiin, etkä sellaista millä olisi lukijoille merkitystä.

Jos sarjalla olisi lukijoille merkitystä, sitä ostettaisiin. Ei kovinkaan mutkikasta.

"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

Jukka

• Jäsen
« Reply #51 on: 25.04.2008 klo 16:25:43 »
Jos sarjalla olisi lukijoille merkitystä, sitä ostettaisiin. Ei kovinkaan mutkikasta.

Tuo on muuten jännä juttu tuo suosion ja myyntilukujen ainainen yhteen niputtaminen. En tiedä oonko sitten yksin, mutta mulle jostain sarjakuvasta, kirjasta, tm. pitäminen ei ole koskaan tarkottanut sen ostamista tai omistamista.
Sitä vaan pohdin, että onko minun kaltaisia ihmisiä enemmänkin, jotka tukeutuvat enemmän kirjastojen palveluihin kirjakauppojen sijaan.
Kai kirjastot jotenkin tilastoi mikä on niiden lainatuinta aineistoa. Sitä kautta vois löytyä toisenlaista näkökulmaa siihen miten suosittu joku teos on.
Eipä tämä tainnut aiheeseen liittyä. Tuli vaan mieleen.

Asko AA

• Jäsen
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
« Reply #52 on: 25.04.2008 klo 16:38:23 »
Sitä vaan pohdin, että onko minun kaltaisia ihmisiä enemmänkin, jotka tukeutuvat enemmän kirjastojen palveluihin kirjakauppojen sijaan.

Kirjastot ovat yllättävän vahva tekijä joissakin julkaisuissa täällä kaupallisella puolella.
Kotimaiset korkkarit kohensivat olemustaan juuri sen takia, että kirjakauppojen ja kirjastojen kanava houkutti myös. Puna/valkosodasta tehtiin kirjamainen kolmas painos ja sen jälkeen käytettiinkin kaikissa kunnon paperia ja tanakampia kansia.
Myös Tex Willerien suuralbumeille on ollut vastaavaa kysyntää ja lainaajakuntaa. Ilman sitä olisi varmaan jätetty julkaisematta jo kertaalleen normikokoon painetut (pienennetyt) alppariseikkailut.

Kirjastoissa voi todeta paljon muitakin esimerkkejä, vaikka aina välillä kuulee määrärahojen leikkauksista ja sarjakuvien alttiudesta jäädä ensimmäisten joukossa pois hankinnoista. Lainausmääriä olisi todella kiintoisa tietää. Vaikka ne noudattaisivat kärkikastissaan myyntilukuja, saattaa heti Top Tenin jälkeen olla vaikka minkälaista piilevää potentiaalia.
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

Emiliia

• Jäsen
« Reply #53 on: 25.04.2008 klo 17:02:10 »
Tuo on muuten jännä juttu tuo suosion ja myyntilukujen ainainen yhteen niputtaminen. En tiedä oonko sitten yksin, mutta mulle jostain sarjakuvasta, kirjasta, tm. pitäminen ei ole koskaan tarkottanut sen ostamista tai omistamista.

Aika paljon tuo varmaan riippuu itse kunkin taloudellisesta tilanteesta... Ja elämäntilanteesta muuten. Ite ainakin lapsena ja nuorena, jolloin oli aikaa vaan ei rahaa, notkuin kirjastossa melkein päivittäin ja sitä kautta löysin monta kiinnostavaa juttua ihan sattumalta. Ja nytkin tekis mieli käydä kirjastossa useammin, jos vain olisi sitä aikaa.. (öh, aikaa kyllä sitten taas on hengata täällä? hmm?)

Mutta mitä tulee sitten ostamiseen ja myyntilukuihin, niin sarjakuviin nyt liittyy vahvasti tämä keräilyluonne. Jos johonkin sarjaan on joskus tykästynyt ja alkanut keräilemään, niin uudet osat tekee mieli saada, vaikka ne eivät ehkä enää yhtä hyviä olisikaan. Toisaalta, ihan uusia hankintoja tulee sitten mietittyä tarkemmin (rahaa ja hyllytilaa on rajallisesti), moniin riittää kertalukeminenkin (kirjastossa, kaverilla, baarissa, kirjakaupassa...), mutta siinä vaiheessa kun tulee "tää on loistava, mun on pakko saada tää!!!" -fiilis, niin sitten on saatava omaksi. Oi omistamisen onnea!

Jukka

• Jäsen
« Reply #54 on: 25.04.2008 klo 17:20:14 »
Aika paljon tuo varmaan riippuu itse kunkin taloudellisesta tilanteesta... Ja elämäntilanteesta muuten.

Mutta mitä tulee sitten ostamiseen ja myyntilukuihin, niin sarjakuviin nyt liittyy vahvasti tämä keräilyluonne.

Näinhän se varmaan on monen kohdalla, mutta meinasin sitä että onko ihmisiä joilla ostamatta jättäminen on valinta vaikka rahaa olisikin? No, itsellä sitä nyt ei paljon ole, mutta vaikka olisikin niin en minä mitään ostaisi vaan kävisin kirjastossa kuten tähänkin asti.
Pelkkä myyntilukuihin katsominen tuntuu vain jotenkin rajoittuneelta suosion mittarilta varsinkin nykyään kun on nettisarjakuvat ja kaikki.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Reply #55 on: 25.04.2008 klo 17:49:33 »
Vuosisatoja taidetta tehtiin kirkon, hallitsijoiden, ylimystön, ja sittemmin porvareiden tilauksesta. Alemman keskiluokan vaurastuttua puhuttiin sisustustaiteesta, nykyisin yritysten tapauksessa vuokrataiteesta. Ei taiteen myymisen ja ostamisen historiassa - tai nykyhetkessä - ole mitään paheksuttavaa.

Ainahan sitä voi luokitella menestyksen kaupallisuudeksi ja riippumattomuuden tukien varassa elämiseksi, mutta on ummehtunutta paheksua näistä jälkimmäisen sijaan ensimmäistä.

Jukka

• Jäsen
« Reply #56 on: 25.04.2008 klo 18:16:28 »
Ainahan sitä voi luokitella menestyksen kaupallisuudeksi ja riippumattomuuden tukien varassa elämiseksi, mutta on ummehtunutta paheksua näistä jälkimmäisen sijaan ensimmäistä.

Öh, eikai mun viesteistä nyt semmoista mielikuvaa tule, että jotenkin paheksuisin ostamista. Jos tulee niin sitten tulee, mutta ei ainakaan tarkoitus ole.
Lähinnä vain päähän tullut ja ilmaan heitetty kysymys vaihtoehtoisista käyttäytymismalleista. Toimiiko kukaan muu samalla tavalla kuin minä. Jos toimii niin miten se vaikuttaisi esim. suomi lukee listoihin jos niihin laskettaisiin mukaan kirjastojen lainaukset.
Kerätäänhän musiikin puolellakin kai soitetuimpien kappaleiden listat monesta eri lähteestä, radiosoitoista, myynnistä, nettilatauksista ym.
Ei kaupallisuudessa mitään pahaa ole. Kyllähän minäkin omia julkaisujani tyrkytän ihmisille minkä ehdin, kusipää kun olen.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Reply #57 on: 25.04.2008 klo 18:21:54 »
Jos tulee niin sitten tulee, mutta ei ainakaan tarkoitus ole.

En minä suoraan kommentoinut kenenkään kirjoituksia, keskustelu nyt vain näytti kääntyvän perinteisille urille.

Kirjastoa olen käyttänyt säännöllisesti lapsesta asti.

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Reply #58 on: 25.04.2008 klo 19:03:04 »
Kuvataiteen ja kirjallisuuden tyylisuuntien nimet ovat syntyneet suhteessa lajiensa pitkään historiaan. Sarjakuvalla tai ainakin kuvallisella kerronnalla on vielä pidempi historia, mutta se ei ole ollut samalla tavalla tutkimuksen kohteena. Sen eroavaisuuksia ei ole ollut tarpeen nimetä. Ja tarvittaisiin omiakin termejä, aivan kaikkea ei voi muualta lainata, vaikka dadaismit ja tajunnanvirrat taipuvat vaihtelevasti kuvaamaan niin elokuvaa, kirjallisuutta kun maalaustaidettakin.

Elokuvapuolen ihmiset valittaa että' se on taidemuotona kuollut, ilmeisesti siksi että kuka tahansa voi nyt tehdä elokuvan kun se aikaisemmin oli kallista, nyt sellaista voi tehdä kuka tahansa. Sarjakuva on aina ollut halpaa tehdä joten se ei ole missään kriisissä, taidon puutetta ei niissä  voi peittää millään teknisellä kikkailulla. Itse asiassa sarjakuville ei voi ennustaa kuin hyvää tulevaisuutta kun ihmiset arvostaa käden taitoja ja hyvännäköisiä esineitä aikaisempaa enemmän (massasarjakuvalle tämä on tietysti ongelma mutta tulisin ihan hyvin toimeen ilman Ihmenelosia).

Poistettu.
Kvaakin käyttäjien ja muidenkin haukkuminen on kielletty. Ei tehdä niin enää. -ylläpito
« Last Edit: 25.04.2008 klo 21:51:25 by Veli Loponen »
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Reply #59 on: 25.04.2008 klo 21:54:15 »
Sinun luokittelusta:olen aina laittanut  lokeroon kovaääninen snobi femakkoemakko.

Mitä turhia, se oli vitsi. (Noi on suunnilleen omia sanojani viime torstailta.) Mäkin rakastan Anttia, pus!

Mulla on mielipiteitä, ilmaisen niitä kovaa ja tarvittaessa toistan.  ::)

Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.