Author Topic: Alempitasoiset miehet - Sarjakuva  (Read 5783 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Henry

• Uusi jäsen
  • Kvaak!
Alempitasoiset miehet - Sarjakuva
« on: 22.03.2004 klo 11:01:36 »
Piirtämäni sarjakuva Alempitasoiset miehet alkaa ilmestymään netissä. Saa arvostella.

http://www.freehomepages.com/ihenry/index.html

Janne Kuusinen

• Jäsen
  • I.L.S.J.K.P.(R)
Re:Alempitasoiset miehet - Sarjakuva
« Reply #1 on: 22.03.2004 klo 16:11:11 »
 En tahdo arvostella, arvioin mieluummin.

Sarjakuvantekijähän jättää aina paperille jäljen myös itsestään, eniten tietenkin silloin, kun käsikirjoitus ja ideat ovat omia. Vaarana on kuitenkin koko ajan se, että itsetilitys pääsee päällekarkaamaan lukijan silmille, sivuuttaen itse sarjakuvan. Näin ollen oman ajatusmaailman kuvaamisessa tai naamioimisessa eri hahmojen muotoon pitäisi pitää erityistä huolta siitä, että tietynlainen ironia ja ehkä myös oman näkemyksen kyseenalaistaminen on jatkuvasti läsnä. Katkera tilitys ja sarjakuvalliset palopuheet kääntyvät itseään vastaan alta aikayksikön.
 Mikä tiedoksenne ilmoitettakoon, sir, sillä olen itse paininut näiden samojen ongelmien kanssa, kun olen suunnitellut tulevan albumini häviäjäsarjoja. Tiettyä hengenheimolaisuutta olin havaitsevinani, ja se sai minut näppiksen varteen.

Kolmen stripin perusteella on vaikea sanoa vielä mitään, mutta pysytään kuulolla. Aika paljon hahmoja tuli kerralla eetteriin. Pystytkö hallitsemaan ne kaikki? Tarmo Koivistollakin on siinä nimittäin vaikeuksia, ainakin kriittisimpien Mämmilänsä lukeneiden mielestä.

Henry

• Uusi jäsen
  • Kvaak!
« Reply #2 on: 22.03.2004 klo 16:31:15 »
Kiitoksia arvioinnista. Taisin laittaa tuohon alkuun puolivahingossa alkuun kolme "häviäjästrippiä", mutta onhan niitä toki varastossa muitakin. Hahmojen hallinnasta en oikein osaa sanoa, mutta muuten ne edustavat tähän aihepiiriin soveltuviksi katsomiani stereotyyppejä. Sekin kannattaa muistaa, että tässä sarjakuvassa on mukana aimo annos ideologistakin piilosanomaa.

Muuten olen aika täydellinen amatööri, joten arvostuksenikin sarjakuvissa ovat amatöörin arvostuksia. Voisin kuvitella, että näitten palstojen "ammattilaiset" katsovat piirustuksia hiukan eri silmällä kuin kadulta repäistyt Karvisen lukijat, joille on olemassa lähinnä vain hauskoja ja tylsiä sarjakuvia.

Leo

• Jäsen
« Reply #3 on: 22.03.2004 klo 16:52:05 »
Hienoa sarjakuvaa. Itse en tuohon vielä pysty, mutta tuosta puuttuu vielä "se jokin" (kuten hahmoltasikin esittelyssä ;D ), jonka takia se eroaa ammattimaisesta (ei pahalla siis, jos harjoittelet niin kuka tietää...). Vitsit olivat ok. En nyt paremmin jaksanut arvioida.

Esa

• Jäsen
« Reply #4 on: 22.03.2004 klo 17:10:22 »
Tosi mielenkiintoiselta vaikuttaa! Ehkä vähän liikaa hahmoja ja kuten Jannekin sanoi on ehkä vaikea hallita jokaista eri persoonina, tai en tiedä. Kuvitus on hienoa ja mulle tuli mieleen niistä B.Virtasesta Pera Pervoon. Hauskoja juttuja. Yksi hyvä juttu olisi, että laittaisit strippien perään "seuraava" painikkeen, ettei tarvitse palata etusivulle etsimään seuraavaa strippiä. Jos jaksat tehdä tulee varmasti oikein hyvä sarja!
« Last Edit: 22.03.2004 klo 17:10:45 by eppu »

Henry

• Uusi jäsen
  • Kvaak!
« Reply #5 on: 22.03.2004 klo 17:38:59 »
Kiitoksia vaan kehujille!  :D

Selvennyksenä siis kerrottakoon, että olen piirtänyt nuo stripit jo muutama vuosi sitten ja nyt kun sain skannerin, niin laitan ne nettiin - aikataulu on vielä epäselvä. "Seuraava"-painikkeenkin laitan varmaan tässä kun noita tulee enemmän.

Strippejä on varmaan kuutisenkymmentä, suunnilleen samaa tasoa, jos kaikki vain löytyvät. Hahmojen kehitys oli sellainen, että alussa niitä oli nelisen kappaletta ja sitten pikku hiljaa  piirtämisen edetessä hahmojen määrä lisääntyi. Osa hahmoista ei esiinny kuin muutamissa stripeissä.

Ja ideologisesta taustasta sen verran, että yleensähän luuserit nähdään aika negatiivisessa valossa, mutta muutamat henkilöt, joille olen nämä stripit näyttänyt, ovat sanoneet, että heillä kävi oikein sääliksi näitten luusereitten puolesta. Kun heillä useimmissa stripeissä on aika kova kohtalo.

Esa

• Jäsen
« Reply #6 on: 22.03.2004 klo 19:24:49 »
Strippejä on varmaan kuutisenkymmentä, suunnilleen samaa tasoa, jos kaikki vain löytyvät. Hahmojen kehitys oli sellainen, että alussa niitä oli nelisen kappaletta ja sitten pikku hiljaa  piirtämisen edetessä hahmojen määrä lisääntyi. Osa hahmoista ei esiinny kuin muutamissa stripeissä.

Just. Mä luulin, että vasta alottelit piirtämistä ja ainoat valmiit olivat nuo kolme ja jo silloin sulla oli valmiina kaikki nuo hahmot. Sehän selittääkin jo paljon.

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Reply #7 on: 23.03.2004 klo 17:07:08 »
Hyvä aihepiiri, mutta ehkä turhan vaisusti käsiteltynä. Ainakin näihin esmierkkeihin olisin toivonut jonkinlaista julmuutta lisää. Vitsit olivat sinänsä toimivia, mutta hieman hiomattoman kuvituksen vuoksi ne eivät näyttäneet niin hauskoilta, kuin mitä olivat. Piirrosta ja hahomja saa siis viilata vielä.

Kyllä tässä oli enemmän otetta, kuin monessa ihan oikeassa levityksessäkin olevassa strippailussa. Hiomista toki tarvitaan, mutta ainahan sitä...
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

Esa

• Jäsen
« Reply #8 on: 23.03.2004 klo 20:00:17 »
Oikein hyvältä vaikuttaa näin viiden jälkeen. Toivottavasti taso pysyy samana- tai parempana loppuun asti! Vieraskirja olisi handy sivuillasi! Vähän vitosstripissä jumittaa sivu.

Henry

• Uusi jäsen
  • Kvaak!
« Reply #9 on: 04.04.2004 klo 12:32:44 »
Kymmenen uutta strippiä tarjolla.  8)

http://www.freehomepages.com/ihenry/index.html

Henry

• Uusi jäsen
  • Kvaak!
Vs: Alempitasoiset miehet - Sarjakuva
« Reply #10 on: 07.06.2010 klo 19:13:51 »
Vuosien jälkeen laiton lähes kaikki stripit nettiin. olkaa hyvä:  ;D

http://picasaweb.google.com/henry.laasanen/AlempitasoisetMiehet#

Shenanigans

• pii(pe)rtäjä
  • Jäsen
Vs: Alempitasoiset miehet - Sarjakuva
« Reply #11 on: 30.06.2010 klo 08:39:27 »
Nämähän ovat tosi hyviä! Velmu nousi suosikikseni. Trippi naisesta joka luetteli edellisten poikaystäviensä olevan hakkaajia ja rellestäjiä oli surullisen totta. Tuollaiset tilanteet kertovat tietenkin enemmän naisen isäsuhdeongelmista ("olenhan hyvä ja suloinen, olenhan??") kuin vastapäätä olevan miehen tylsyydestä.

Puhuttelevia!
"Be careful out there, all that blood can get slippery ya know."