Ja nyt tajusin että toi mun äskeinen viesti oli vähintäänkin ristiriitainen. En tiedä kuinka monelle muulle tämä on tuttu tilanne: stripit ja parin sivun jutut eivät tunnu toimivilta tai helpoilta tehdä, ja pitkä tarina tuntuu siltä omalta jutulta joka sujuu. Sitten sitä haluaisi tehdä pitkää ja siihen ei kuitenkaan ole kunnolla mahdollisuutta.
Tää on eri asteissaan tuttu tilanne kaikille jotka tekee sarjakuvaa työkseen: kertajulkaisulla ei elä, joten tarina pitää myydä ensi vaiheessa paloina ennen kuin se myydään kokonaisutena. Siihen pitää vaan keksiä erilaisia ratkaisuja joilla homma saadaan kannattamaan; lyhyiden tarinoiden tekijät tekevät strippiä, puolisivuista ja yksisivuista ensin lehdille, pitkien tarinoiden kanssa pitää joko löytää lehti joka voi tarjota vaikkapa 4-8 sivun jatkumon kerralla tai alkaa julkaista omaa sarjakuvalehteä.
Julkaisukanavien valinnassa kannattaa rohkeasti katsoa myös kotimaan rajojen ulkopuolelle.
Itse olen tehnyt melkein kaikki pitkät albumini ensin jatkosarjoiksi erilaisin kikkailuin; Nyt julkaisi Päällystakkia 2 sivua kerrallaan, IS julkaisi Parkkipaikkaa peräti 4 sivua kerrallaan, Saippuaa alkoi Contactorissa, jatkui IS:ssa ja sitten SK:ssa, novellikokoelma Lasikuula on suurimmalta osaltaan Ylioppilaslehden matskua...
Kun albumin perusrunko on kasassa, kiitos jatkuvien deadlinejen, ja siitä on saatu rahat pois, on hyvä hetki korjata kaikki virheet, siivota löysät pois ja antaa tarinalle se kokonaisuuden magia. Vaikka lopullinen albumi olisi sitten huomattavasti pdempikin, on perusosa työstä kuitenkin jo tehty ja maksettu.
Pelkkää sivumäärää on turha tuijottaa. Uudelleentaittamalla on mahdollista mydä 4-8 mangapokkarikoon sivua yhtenä eurooppalaisen standardin A4:nä, lopullista julkaisua varten ne voi purkaa ennalleen. Seuraavathan Alixin ja Blake&Mortimerinkin sivutaitot sellaista outoa muotoa jonka ajan sanomalehdet sarjakuvajatkiksille tarjosivat - samassa muodossa ilmestyivät yli satasivuiset Tintit jotka sitten karsittiin nykyiseen mittaansa värialbumeiksi. Kannattaa jo alun alkaen pyöritellä ruutusommitelmia paperilla sitä silmälläpitäen miten ne voi tarvittaessa uudelleentaittaa - mangan tapauksessa myös harkita kaikki liikesuunnat aukeamittain toimiviksi silloinkin kun lukusuunta on toinen.
Peruskauraa, sanois urheilutoimittaja. Aina löytyy tie, kun tahto on olemassa.
Kivi