Olet kuukaudessa tehnyt alvillista laskua vaikkapa sen verran, että alv:n osuus on 10 euroa. Olet myös ostanut jonkun työssä tarvitsemasi tuotteen, jonka alv-osuus on 30 euroa. Tuota koko kolmeakymppiä et tietenkään voi vähentää, kun et olisi alviakaan maksamassa kuin kympin (tämä yksinkertaistettuna). Sitävastoin jos olet alvia päässyt laskuttamaan vaikka satasen verran, voit tuon kolmekymppiä siitä vähentää ja tilittää verottajalle 70 euroa. Olet siis hyötynyt kolmekymppiä.
Eli siis alvin lisääminen hintaan on kannattavaa, jos pystyy lisäämään sen kuvituksesta laskuttamaan kokonaishintaan
-> Esimerkki alvittomasta laskutuksesta:
Veroprosenttini on 25%. Tienaan vuonna x kuvituksista hulppeat 5000 euroa, kuluja on tullut vaikkapa 700 euron hintainen printteri. Olen vähentänyt palkkiosta verotuksessa printterin 700,- -alv 100,-= 600,- ->minulle jää palkkiosta verotettavaksi 4400 euroa. Unohdetaan sosiaali -yms. höpöt ja tienasin karkeasti 4400euroa-(0.25x4400) + 600 euroa verotonta=
3900 euroa.
(Kulujen jälkeen jäisin voitolle tuonna vuonna 3900 euroa + printteri 700 euroa = 3200 euroa, mutta sama vähennys 700 euora tulisi muidenkin laskelmien loppusummaan, joten sen voi jättää huomiotta).Sama laskutus alvilla:
Veroprosenttini on 25%.
Lisään palkkiooni 5000 euroa alvin sanotaan lonkalta 400 euroa -> kuvitukseni hinnaksi muodostuu 5400 euroa, josta minulle edelleen 5000 kuten ennenkin. Vähennän printterin palkkiosta verotuksessa alvilla 700,- -> minulle jää verotettavaksi 4300 euroa ->tienasin karkeasti 4300-(0.25x4300) + 700 euroa verotonta =
3925 euroa. Jee, olen voitolla!
Mutta: Jos asiakkaat ovat valmiit maksamaan kuvituksistani 5400 euroa, kannattaa minun laskuttaa ne tuolla hinnalla suoraan ilman alvia. Vähennän printterin palkkiosta verotuksessa ilman alvia 600,- ->minulle jää verotettavaksi 4800 euroa -> tienasin karkeasti 4800-(0,25x4800) + 600 euroa verotonta =
4200 euroa.Jos asiakkaalla on palkkionmaksukäytäntö, jossa he maksavat lukkoonlyödyn x euroa + alv, kannattaa alv toki periä, mutta omakohtainen kokemukseni on ollut että asiakkaitani on kiinnostanut ensisijassa palkkion kokonaissumma, jolloin minun ei ole kannattanut pyytää alvia, sillä se olisi vain pois omasta palkkiostani.