Kirjoittaja Aihe: Toiminimellä laskuttaminen  (Luettu 52719 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
Vs: Toiminimellä laskuttaminen
« Vastaus #15 : 31.01.2008 klo 09:29:08 »
Onhan siitä alvista se lisävaiva, että se lisää paperitöitä mutta samalla kertaa se menee kirjanpitäjälle kuin muukin selluloosanjatke.
Hyötyä on siitä, että saa vähennettyä omien hankintojensa alvit. Koska toimeksiannot tulevat pääasiassa yrityksiltä ei tuosta alv-laskutuksesta ole haittaa. Siinä vain siirretään rahoja taskusta taskuun ja lopulta verokarhulle. Kuluttajan kukkarostahan se lopulta viedään.

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #16 : 31.01.2008 klo 09:46:48 »
Omissa laskuissani on rivi:
"Ei ALV:n alainen palkkio (tekijänoikeuksien myynti)."

Timo, myytkö aina suoraan tekijänoikeudet vai pelkän julkaisuoikeuden? Automaattisestihan tulee myytyä vain julkaisuoikeutta, tekijänoikeudet säilyvät itsellään... käytäntöjä on varmasti monenlaisia, mutta itse käytän tekijänoikeuksien myyntiä tarvittaessa ylimääräisenä kauppatavarana.

Onhan siitä alvista se lisävaiva, että se lisää paperitöitä mutta samalla kertaa se menee kirjanpitäjälle kuin muukin selluloosanjatke. Hyötyä on siitä, että saa vähennettyä omien hankintojensa alvit. Koska toimeksiannot tulevat pääasiassa yrityksiltä ei tuosta alv-laskutuksesta ole haittaa. Siinä vain siirretään rahoja taskusta taskuun ja lopulta verokarhulle. Kuluttajan kukkarostahan se lopulta viedään.

Verottaja sanoi minulle, ettei alv lisäisi saamiani vähennyksiä, sillä vähennyksissä huomioidaan, ovatko tuloni olleet alvilla vai eivät, laskutavat vain ovat erilaiset. Perustelut olivat liian monimutkaiset yksinkertaiselle mielelleni, mutta lopputulos on rahallisesti kuulemma sama. Näin ne väittivät.

On alvittomasta laskutuksesta se hyöty, että voi joko laskuttaa vähemmän netotakseen saman eli kilpailukyky paranee - tai tienata enemmän samankokoisella laskulla. Mutta tämähän ei siis päde mainoskuvitukseen jne. jos olen oikein ymmärtänyt, joka on alvin alaista.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

T.Kokkila

• Jäsen
« Vastaus #17 : 31.01.2008 klo 10:55:07 »
Niin... no, tekijänoikeuttahan siinä julkaisuoikeuden myynnissäkin kai myydään. Lähinnä olen lisännyt tuon kohdan siksi että se löytyy tuolla "tekijänoikeuden myynti" termillä alv-laista, jos joku ihmettelee. Eihän se tekijänoikeuden myynti tarkoita, että kaikki oikeudet myytäisiin.

Tarkennukseksi olen "mitä lasku koskee" kohtaan kirjoittanut esim:
"Värillinen sarjakuva Hilavitkutin-lehden numeroon 1/2008. Kertajulkaisuoikeus."
Tai "kaikki oikeudet", jos niin sovitaan, ei siinä mitään. Tai "vapaaseen käyttöön". Hinnassahan sen pitäisi sitten vähän näkyä. Usein ammattilehtien yms. sarjikset tai piirrokset on kyllä semmoisia että vaikea kuvitella niitä muualle saavansa kaupaksi. Ja toki voi määritellä vaikka että "vapaa käyttöoikeus molemmille osapuolille". Se on eräänlainen kompromissi, jota mm. Yhtyneet Kuvalehdet tarjoaa. En muista oliko sanamuoto ihan tuo, mutta ideana on että käyttöoikeudet jää molemmille.

En ole mikään lakimies, joten nämä on ihan omia kehitelmiäni. Käyttäkää omaa harkintaa, tilanteen mukaan.

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Vastaus #18 : 31.01.2008 klo 15:04:30 »
Niin... no, tekijänoikeuttahan siinä julkaisuoikeuden myynnissäkin kai myydään.

Minäkään en ole lakimies. Mutta kaiken varalta pari huomautusta, vaikkakin menettelytapojasi voitaneen pitää turvallisina, jos et ole ikinä joutunut hankaluuksiin niiden takia...

Lähinnä olen lisännyt tuon kohdan siksi että se löytyy tuolla "tekijänoikeuden myynti" termillä alv-laista, jos joku ihmettelee.

Arvonlisäverolaki ei sisällä termiä "tekijänoikeuden myynti", mutta pykälässä 45 (Esiintymispalkkiot ja eräät immateriaalioikeudet) lukee:

Lainaus
Veroa ei suoriteta:

[...]

4) tekijänoikeuslain (404/61) 1, 4 tai 5 §:ssä tarkoitetun oikeuden luovuttamisesta tai oikeuden perusteella saadusta korvauksesta.

Nyt on tärkeää panna merkille, että "oikeuden luovuttaminen" ja "oikeuden perusteella saatu korvaus" mainitaan kahtena eri asiana. Ja tämä on hyvä. Minusta ei missään tapauksessa kannata vahingossakaan antaa toiselle osapuolelle vaikutelmaa, että olen luovuttamassa hänelle tekijänoikeuteni, jonka määritelmä on siis

Lainaus
Tekijänoikeus tuottaa [...] yksinomaisen oikeuden määrätä teoksesta valmistamalla siitä kappaleita ja saattamalla se yleisön saataviin [...]

... ellen sitten aio tehdä juuri niin. Kunhan siitä saa paljon rahaa. Mutta tekijänoikeudessa on kyse oikeudesta määrätä. Tätä oikeutta käytetään, kun valmistetaan teoksesta kappale, mikä voidaan tehdä myymällä oikeus julkaista se. Suosittelisin pitämään nämä käsitteet mahdollisimman kaukana toisistaan, koska arvonlisäverolaki ei edellytä niiden yhdistämistä.

(Tai toisella tavalla sanottuna: Tekijällä ei ole tekijänoikeuksia, joista julkaisuoikeus on yksi. Tekijällä on yksi tekijänoikeus, joka heidät yöhön syöksee ja pimeyteen kahlitsee.)
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Esa Vehmassalo

• Jäsen
« Vastaus #19 : 31.01.2008 klo 15:51:54 »
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin julkaisuoikeus ikään kuin kuuluu tekijänoikeuteen yhtenä sen osana. Jos myyt / luovutat tekijänoikeuden teokseesi toiselle osapuolelle, voi tämä uutena teoksesi tekijänoikeuden haltijana kaupata sen julkaisuoikeuksia minne haluaa ilman, että saat siitä itse senttiäkään. Metreistä puhumattakaan.
Lainaus
Verottaja sanoi minulle, ettei alv lisäisi saamiani vähennyksiä, sillä vähennyksissä huomioidaan, ovatko tuloni olleet alvilla vai eivät, laskutavat vain ovat erilaiset. Perustelut olivat liian monimutkaiset yksinkertaiselle mielelleni, mutta lopputulos on rahallisesti kuulemma sama. Näin ne väittivät.
Olet kuukaudessa tehnyt alvillista laskua vaikkapa sen verran, että alv:n osuus on 10 euroa. Olet myös ostanut jonkun työssä tarvitsemasi tuotteen, jonka alv-osuus on 30 euroa. Tuota koko kolmeakymppiä et tietenkään voi vähentää, kun et olisi alviakaan maksamassa kuin kympin (tämä yksinkertaistettuna). Sitävastoin jos olet alvia päässyt laskuttamaan vaikka satasen verran, voit tuon kolmekymppiä siitä vähentää ja tilittää verottajalle 70 euroa. Olet siis hyötynyt kolmekymppiä.

Alv -velvollisenakin voi laskuttaa alvittomat julkaisuoikeudet ilman alvia. (Toivottavasti kirjanpitäjäni on oikeassa.)

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #20 : 31.01.2008 klo 16:25:57 »
Tuntuu niin voimattomalta lukea tämmöistä. En kommentoi itse maallikkona enää muullai kuin että hommatkaa nyt jostain juristi oikomaan paksuimmat väärinarvailut. Onhan sarjakuvantekijöillä pakko olla joku?

T.Kokkila

• Jäsen
« Vastaus #21 : 31.01.2008 klo 16:42:47 »
Oikeassa olet, Keijo. Tuo edellä esittämäni versio alv-laistakin näyttää olevan ihan puppua,tai sitten jotain ikivanhaa versiota. Eipä tosiaan laissa sanota niin kuin väitin. Toisaalta taas esim. free-toimittajien ohjeissa sanotaan näin:

"Arvonlisäverolain 45 §:n mukaan sellainen ei-työsuhteessa tehty työ, jossa syntyy tekijän-oikeudellinen teos, ei ole arvonlisäverollista. Rajanveto on sellainen, että kirjoittavan toimittajan tekemä lehtijuttu eli sen tekijänoikeuden luovutus on tämän rajauksen piirissä, ja siten arvonlisäverollisuuden ulkopuolella. Samoin alv-vapaata on piirroskuvien tekijänoikeuden luovutus. Kokonaisen julkaisun toimittaminen taas kuuluu arvonlisäveron piiriin, sillä se tulkitaan palvelun myynniksi. Valokuvaus ja taittaminen ovat arvonlisäverollisia."

Harhaluuloni lienee jostain tuollaisesta tekstistä peräisin.

No, muutan luultavasti laskujeni sanamuotoa kyllä...

Vaan en nyt oikeastaan koskaan ole varsinaisiin vaikeuksiin törmännyt näiden kanssa, vaikka tällai korvakuulolta olen aina seilannutkin.

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #22 : 31.01.2008 klo 20:43:48 »
Olet kuukaudessa tehnyt alvillista laskua vaikkapa sen verran, että alv:n osuus on 10 euroa. Olet myös ostanut jonkun työssä tarvitsemasi tuotteen, jonka alv-osuus on 30 euroa. Tuota koko kolmeakymppiä et tietenkään voi vähentää, kun et olisi alviakaan maksamassa kuin kympin (tämä yksinkertaistettuna). Sitävastoin jos olet alvia päässyt laskuttamaan vaikka satasen verran, voit tuon kolmekymppiä siitä vähentää ja tilittää verottajalle 70 euroa. Olet siis hyötynyt kolmekymppiä.

Eli siis alvin lisääminen hintaan on kannattavaa, jos pystyy lisäämään sen kuvituksesta laskuttamaan kokonaishintaan

-> Esimerkki alvittomasta laskutuksesta:
Veroprosenttini on 25%. Tienaan vuonna x kuvituksista hulppeat 5000 euroa, kuluja on tullut vaikkapa 700 euron hintainen printteri. Olen vähentänyt palkkiosta  verotuksessa printterin 700,- -alv 100,-= 600,- ->minulle jää palkkiosta verotettavaksi 4400 euroa. Unohdetaan sosiaali -yms. höpöt ja tienasin karkeasti 4400euroa-(0.25x4400) + 600 euroa verotonta=3900 euroa. (Kulujen jälkeen jäisin voitolle tuonna vuonna 3900 euroa + printteri 700 euroa = 3200 euroa, mutta sama vähennys 700 euora tulisi muidenkin laskelmien loppusummaan, joten sen voi jättää huomiotta).

Sama laskutus alvilla:
Veroprosenttini on 25%.
Lisään palkkiooni 5000 euroa alvin sanotaan lonkalta 400 euroa -> kuvitukseni hinnaksi muodostuu 5400 euroa, josta minulle edelleen 5000 kuten ennenkin. Vähennän printterin palkkiosta verotuksessa alvilla 700,- -> minulle jää verotettavaksi 4300 euroa ->tienasin karkeasti 4300-(0.25x4300) + 700 euroa verotonta = 3925 euroa. Jee, olen voitolla!

Mutta: Jos asiakkaat ovat valmiit maksamaan kuvituksistani 5400 euroa, kannattaa minun laskuttaa ne tuolla hinnalla suoraan ilman alvia. Vähennän printterin palkkiosta verotuksessa ilman alvia 600,- ->minulle jää verotettavaksi 4800 euroa -> tienasin karkeasti 4800-(0,25x4800) + 600 euroa verotonta = 4200 euroa.

Jos asiakkaalla on palkkionmaksukäytäntö, jossa he maksavat lukkoonlyödyn x euroa + alv, kannattaa alv toki periä, mutta omakohtainen kokemukseni on ollut että asiakkaitani on kiinnostanut ensisijassa palkkion kokonaissumma, jolloin minun ei ole kannattanut pyytää alvia, sillä se olisi vain pois omasta palkkiostani.
« Viimeksi muokattu: 31.01.2008 klo 20:45:38 kirjoittanut JanneT »
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Magnus

• Vieras
« Vastaus #23 : 04.10.2008 klo 11:17:11 »
Ok. Mutta itse ainakin suosittelen erillistä tiliä. Kulut eivät ole niin kovat, että niiden takia ei sitä voisi ylläpitämään (jos muutaman euron kuussa takia kokee konkurssin, niin eipä ole kummoinen yritys muutenkaan) ja on helpommin selvillä siitä mitä on saanut ja mitä maksanut.

En ymmärrä miksi pitäisi olla erillinen tili jos liiketoiminta on suht vähäinen. Minulla on vain yksi tili, ja kirjanpitohan on sitä varten että omat tulot ja yrityksen tulot pysyvät erillään.

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #24 : 04.10.2008 klo 11:29:06 »
En ymmärrä miksi pitäisi olla erillinen tili jos liiketoiminta on suht vähäinen. Minulla on vain yksi tili, ja kirjanpitohan on sitä varten että omat tulot ja yrityksen tulot pysyvät erillään.

Minun käsittääkseni toiminimellä pitää olla erillinen tili juuri kirjanpidon selkeyden takia. Minun elämääni toinen tili helpottaa kummasti. On firman rahat ja omat. Kirjanpito on helpompaa.

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #25 : 04.10.2008 klo 13:05:38 »
Erillinen tili ei ole pakollinen yksinkertaisessa kirjanpidossa, sanottiin verottajalta, mutta suositeltavaa selkeyden takia.

jahud

• Jäsen
« Vastaus #26 : 14.10.2008 klo 09:18:05 »
On firman rahat ja omat. Kirjanpito on helpompaa.

Kirjanpito nojaa tositteisiin (kuitteihin yms.), ja tiliote käy tositteesta. Jos omat ja firman rahat on sekaisin, tiliotteella on sitten kaikenlaisia tapahtumia, jolloin tositteen lukeminen on vaikeaa - ei mahdotonta, mutta vaikeaa. Tilinpäätöstä tehdessä erillinen tiliote on siunaus.

Jaszer

• Uusi jäsen
« Vastaus #27 : 10.09.2014 klo 15:14:21 »
Jos kaipaatte helppoa kirjanpito- ja laskutusohjelmaa toiminimelle
niin kokeilkaa Zervantia
http://www.zervant.com/fi/index.php sillä kirjanpito sillä on täysin ilmaista.
Laskutuspuoli on maksullinen vain, mikäli päätätä päivittää tilisi sellaiseen.

Holle

• Jäsen
« Vastaus #28 : 11.09.2014 klo 11:35:56 »
Jos kaipaatte helppoa kirjanpito- ja laskutusohjelmaa toiminimelle
niin kokeilkaa Zervantia
http://www.zervant.com/fi/index.php sillä kirjanpito sillä on täysin ilmaista.
Laskutuspuoli on maksullinen vain, mikäli päätätä päivittää tilisi sellaiseen.

Suosittelen myös.
Otin tuon tänä vuonna käyttöön ja varmaan päivitän vuodenvaihteessa maksulliseen.
Ohjelma on tehty käyttäjälle  eikä kirjanpidon ammattilaiselle tai atk-insinöörille.
« Viimeksi muokattu: 11.09.2014 klo 17:21:27 kirjoittanut Holle »
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

J Lehto

• Ulvova molopää
  • Jäsen
« Vastaus #29 : 11.09.2014 klo 11:46:34 »
Onkos kellään tiedossa ilmaisohjelmaa
2:nkertaiselle kirjanpidolle? Tiedän Tappion,
http://www.lahdenniemi.fi/jussi/tappio/
joka on rautainen, mutta kiinnostaisi kokeilla