Eihän tänne näköjään tarvitse mitään sanoakaan, kun täyttä asiaa tulee joka tapauksessa. Todella hyviä huomioita Mattipekka olet tehnyt, minä ainakin allekirjoitan useat esittämistäsi ajatuksistasi ja niitä joita en allekirjoita, en ole tajunnut itse vielä ajatellakaan.
Juuri tuo valkoisen ei-värin ajatus tuntuu kiehtovalta. Kun tarpeeksi kauan painetaan mustalla valkoiselle, niin kuvanluku saa varmaan tuollaisen ominaisuuden.
Vertaan nyt kirjaimiin: Mustavalkoisuus on tekstin ladonnassa järkevin vaihtoehto, koska suurin kontrasti tarjoaa selkeimmän luettavuuden. Oudot väriyhdistelmät korostavat yksittäisten merkkien muotoa ja ymmärrettävyys sekä samalla lukunopeus hidastuu. Tiedä häntä, onko tuolla vaikutusta siihen että musta viiva valkoisella pohjalla on se selkeimmin ymmärrettävissä oleva yhdistelmä myös piirroksessa.
Mattipekka totesi että värien myötä sarjakuvan lukunopeus saattaa hidastua. Väri-informaatio nostaa usein kuvasta esiin sellaisia häiritseviä yksityiskohtia, joihin katse tarpeettomasti tarttuu, vaikka ne eivät kerronnan kannalta olisikaan oleellisia. Mustavalkoisessa kuvassa satunnaiset "rökäleet" sivuutetaan nopeammin. Tarpeellinen informaatio löydetään jostain syystä nopeammin eikä lukeminen töksähtele. Väritys saattaa myös tappaa piirroksen "voimalinjat", sen oleellisen elementin mikä kuljettaa katsetta ruudusta toiseen. Pahimmassa tapauksessa väritys luo omia voimalinjojaan, jotka vetävät katsetta väärään suuntaan ja tekevät lukemisesta hyvin vaivalloista.
Väritys voi kuitenkin hyvin toimiessaan tukea täydennystä, josta olen naapurisäikeessä saarnannut. Kokija mieltää värin ansiosta nopeammin kahden kuvan esittämän elementin (olipa mikä tahansa; henkilö, esine, tausta...) samaksi, mikä vuorostaan helpottaa lukukokemusta. Esimerkiksi Tintin väritys usein tukee hyvin täydennystä. Miljöön värimaailma esitellään yleiskuvassa jolloin täyteenahdettuihin kuplaruutuihin riittää pelkkä taustaväri ilmaisemaan, että mikä paikka on kyseessä. No, vähän kökkö esimerkki, mutta tajusitte varmaan...
Väri litistää toisinaan kuvan, mutta varsinkin nuorempien lukijoiden silmissä väri tekee hahmoista konkreettisempia ja helpommin hahmotettavia, kun kuvanlukutaito ei vielä osaa jäsentää nopeasti mustavalkoisen kuvan hahmoja "käsinkosketeltavaan" muotoon. Minä ainakin muistan, että lapsena (josta ei ole vielä niin pitkä aika...) mustavalkoisen sarjakuvan kokeminen jäi vajaammaksi, kun piti oikein erikseen tehdä töitä sen eteen että kuvista todella hahmotti kolmiulotteisia objekteja. Vanhemmiten kun kaikki ajattelu ylipäätään siirtyy konkretiasta enemmän abstraktiin niin kuvienkin tulkinta muuttuu. No tämä on tietysti henkilökohtainen näkökulma. Minusta oli pitkään hankala lukea mustavalkoista sarjakuvaa. Nykyään onkin sitten sellainen Comes-mustelätäkkö-tyyli lähinnä sydäntä...
Sarjakuvassa, kuten mielestäni kaikissa ilmaisumuodoissa*, on tärkeää jännitteiden rakentaminen, ne luovat tärkeän osan teoksen ja tarinan "taikaa". Tarinassa pitää yleensä olla jonkinlaisia jännitteitä, että se edes olisi tarina. Mutta jännittettä voidaan luoda graafisesti ruudun sisäiseen sommitelmaan, kahden ruudun väliin, koko sivun ja aukeaman yli. (Miten, sen saavat viisaammat selittää) Jännitteiden synnyttämisessä värien käyttö on erittäin käytännöllistä, sillä koko aukeaman värit hahmotetaan jo ensivilkaisulla. Yksinkertaisimmillaan jännitys voi syntyä sillä että sivun viimeinen kuva on poikkeavan värinen, jolloin lukijalla on jotain odotettavaa sivua lukiessaan ja syntyy halu lukea eteenpäin!
(* kuvataiteessa, kirjallisuudessa, elokuvassa, musiikissa... Esimerkiksi tanssittavassa konemusassa on mielestäni tärkeämpää biisin sisäisten osien välinen jännite ja sen täyttäminen, kuin pelkkä melodia tai bassolinja. Ihan vaan irrallinen huomautus)