Mä en ole varma omakustannesarjakuvista, mutta olen joskus kysellyt verottajalta taiteen myynnistä. Tällöin sain vastauksen (ja olen jostain netistäkin juttua löytänyt), että pienimuotoista oman taiteen myyntiä saa tehdä verottomasti. En tuolloin kysynyt tarkennusta "pienimuotoiseen", koska tämä ei ole minulla todellakaan ylittänyt tuota pienimuotoisen määritelmää millään mittapuulla. Ehkä tilanne plusmiinusnollaperiaatteen omakustanteissa sama. MUTTA voi olla että täysin eri tilanne. Teen tällä hetkellä sarjakuvien rahoitukseen liittyvää gradua, ja näyttäisi siltä, että esimerkiksi verottaja kohtelee eri tavalla sarjakuvastrippejä, lehtimuodossa olevia albumeita ja kovakantisia albumeita (jotka luokitellaan kirjoiksi). Eli tutkimattomat ovat verottajan tiet, kannattaa kysyä ja arkistoida kaikki mahdolliset kuitit.
Mutta yleisesti ottaen on kai niin, että jos verokortti toimitetaan työn maksajalle/tilaajalle, niin tilaaja maksaa kaikki tarvittavat palkan sivukulut. Ei tarvitse sinun sitten huolehtia, onko työnantaja maksanut työkorvauksena, palkkana vai minä (kunhan toimittavat palkkaerittelyn, josta näkyy, että sivukuluja on maksettu). Kantsii tietty huolehtia siitä, että kertoo tilaajalle, että tekisit keikan verokortilla, ettei synny väärinkäsitystä siitä, että tekisit toiminimellä (jolloin olisi halvempaa työnantajalle, kun ei sen tarvitsisi sivukuluja maksaa, vaan olettaisi kaiken jo sisältyvän pyytämääsi hintaan).
Kantsii kysyä verottajalta, ei se pure!