Suomen jokamiehenoikeus perustuu aika lailla Ruotsin vastaavaan, mutta ainakaan täällä (siis Ruotsissa) ei kalastus kuulu jokamiehenoikeuteen (kun taas marjastus, sienestys yms kuuluu) vaan täytyy hankkia asianmukainen kalastuskortti.
Mutta kuten PTJ toteaa järjestelyssä tuskin on mitään outoa jos ottaa huomioon Japanin asukastiheyden...
Eihän Suomessakaan saa kalastaa kuin onkimalla ilman kalastuskorttia. Jos viehekalastus on mielessä, niin lupa pitää hankkia.
Ymmärrän, että asukastiheys Japanissa on hieman toista kuin täällä, joten käytännönjärjestelyissä on eroja. Edellisessä viestissäni ihmettelin vain kalojen "istuttamista" ongen eteen. Luonnollisemmalta tuntuisi, jos heillä olisi lampi, josta voisi käydä onkimassa istutettuja kaloja. Tällöin kalansaalis ei olisi niin itsestään selvä, joten kalastus tuntuisi minusta mielekkäämmältä. Jos tietää, että kalastaa juuri nuo kolme kalaa, jotka äsken pistin veteen, niin eikö samoin tein voisi pistää ne ostamansa kalat vartaaseen. Mitä niitä siellä joessa käyttämään. Youtsubassa lapset näyttivät kuitenkin olevan innoissaan, joten ehkä olen väärässä.
Itse olen vain tottunut siihen, ettei kalareissujen saaliit yleensä kovin suuria ole, joten silloin kun kalaa tulee, se tuntuu sitäkin hienommalta.