Kirjoittaja Aihe: Yotsuba&! Punaiselta jättiläiseltä  (Luettu 65456 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tmielone

• Il Dille
  • Jäsen
Vs: Yotsuba&! Punaiselta jättiläiseltä
« Vastaus #90 : 19.10.2008 klo 13:57:39 »
Enemmistön iloksi 4. osa havaittu jo kauppojen hyllyillä.
"Now there's only two things in life but I forget what they are"

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #91 : 24.10.2008 klo 13:59:51 »
Nelosessa onkin muutama suosikkini. :D Kolmosessa meno tuntui välillä hieman lässähtävän. Liekö Yotsuban kohtalo loppuvaiheessa? (Viitoseen asti olen lukenut englanniksi. Suomeksi aion ostaa loppuun asti.) Välillä tulee kyllä olo että sarja olisi toimivampi jos se olisi lyhyempi. Suosittujen sarjojen kirous... Kaikki fiilistelyt eivät aina tunnu ulottuvan lukijaan asti (ellei tämä ole vain meikäläisen ongelma), sarja onkin parhaimmillaan kuvatessaan hahmojen ....öööh... keskinäistä vuorovaikutusta, paremman ilmaisun puutteessa. (Siis sitä kun ne juttelee ja sählää ja huutaa toisilleen...)

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #92 : 25.10.2008 klo 19:37:33 »
Yotsubaan liittyen tuli tänään kirjamessuilla Libriconin osastolla puolitutulta myyjältä kun olin näki että olen ostamassa kolmea kappaletta Yotsubaa (ainoaa löytynyttä osaa eli ykköstä):

"Hetkinen, katsoinko oikein että sinulla on useampi kappale SAMAA numeroa?"

Kuten jo aiemmin taisin mainita, joululahjaksi hyvää fiilistä sukulaisille & tutuille...

echramath

• Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
« Vastaus #93 : 03.11.2008 klo 20:40:34 »
Jambon kalastusmenetelmät kyllä pistivät silmään. Totisesti japanilaiset ovat julmaa ja ilkeää kansaa.
I've got 99 problems, but luftballons ain't one.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #94 : 03.11.2008 klo 20:44:48 »
Jambon kalastusmenetelmät kyllä pistivät silmään. Totisesti japanilaiset ovat julmaa ja ilkeää kansaa.

Tuo pisti omaankin silmääni. Vaikken kalastusta harrastakaan, niin olen elänyt käsityksessä ettei täällä kaloja sentään varrasteta elävältä.

Laura Sivonen

• Tunteikas siili
  • Jäsen
« Vastaus #95 : 04.11.2008 klo 02:02:24 »
Tuo pisti omaankin silmääni. Vaikken kalastusta harrastakaan, niin olen elänyt käsityksessä ettei täällä kaloja sentään varrasteta elävältä.
Itse olen lapsena ollut isän kanssa paljon kalastamassa. Meidän kalastuskäytäntömme on ollut se, että heti koukusta irroittamisen jälkeen kala kolkataan halolla, niin että se kuolee välittömästi (tosin tälle tavalle lienee ennemminkin käytännöllisempi kuin humanistisempi syy - kala ei enää sätki ja sitä on helpompi käsitellä). Jotkut kalastajat puolestaan tukehduttavat kalan jättämällä kuiville tai laittamalla ämpäriin, jonka veden pieneen happopitoisuuteen kala ennen pitkää tukehtuu.

On äärimmäisen sadistista keihästää tai suolestaa elossa olevaa eliötä. Ja ihan käytännöllisistäkään syistä en koittaisi puukon kanssa käsitellä sätkivää kalaa - perkuuveitsi on tällä tavalla äkkiä pystyssä omassa kämmenessä.
Dusting is a good example of the futility of trying to put things right. As soon as you dust, the fact of your next dusting has already been established.

tmielone

• Il Dille
  • Jäsen
« Vastaus #96 : 04.11.2008 klo 08:03:38 »
Myös koko kalastusjärjestely vaikutti ihmeelliseltä pohjolan kasvatista. Ensin ostetaan kalat, jotka halutaan kalastaa. Sitten ne kaadetaan johonkin pikku lammikkoon tai joen pätkään, josta ne voi onkia pataan. Tai vartaaseen.

Sitten jos olit tosi pro, niin saatoit lähteä narraamaan ihan luonnonvaraisia kaloja. Aika mielenkiintoinen järjestely.

Hulluja nuo japanilaiset.

J. Suominen

• Jäsen
« Vastaus #97 : 04.11.2008 klo 17:21:50 »
Vaikken kalastusta harrastakaan, niin olen elänyt käsityksessä ettei täällä kaloja sentään varrasteta elävältä.

Paitsi tuulastaessa. Eli kyllä Härmän poika osaa häjyysti kalastamisen jalon taidon siinä missä muutkin.

Japanilaisten rakkaus tuoreeseen kalaan ei voi olla yllätys. Sushi saadaan pöytään raikkaana juurikin sen ansiosta, että kalat filerataan ns. mahdollisimman hyvässä hapessa.
« Viimeksi muokattu: 04.11.2008 klo 17:38:02 kirjoittanut J. Suominen »

Sunnikka

• Jäsen
  • Turha säheltäjä, ikuismyöhässä oleva iltaihminen.
« Vastaus #98 : 10.11.2008 klo 14:35:39 »
Pakko heittää mukaan myös oma mielipide kyseisestä mangasarjasta... :)

Tutustuin Yotsubaan Tampere Kupliissa, jossa erittäin innokas Punaisen Jättiläisen myyjä tyrkytti tätä sarjaa minulle. Alkuun tuo ei kiinnostanut, mutta myyjä vakuutti minulle sydämensä pohjasta että tulisin nauttimaan mangan tarjoamasta "hyvästä fiiliksestä". Joten päätin luottaa myyjäpoitsun sanaan ja ostin ekan volumen.

Täytyy sanoa, että oli myyjä oikeassa. Olen aivan koukussa Yotsuban energiaan ja sen lukemisen jälkeiseen "hyvään fiilikseen". Ei siitä pääse mihinkään hymyilemättä. Ja tarinan taustalla kerrotaan kuitenkin aika paljon juuri esim. japanilaisista juhlatraditioista, kuten vesipallon onginnasta, kultakalojen sieppaamisesta ja vaikka mistä. Näistä löytyy yllättävän vähän hyvää infoa netistä.

Samaten ruokakulttuuri pompahtelee siellä sun täällä. Japanilaista currya olen tehnyt itsekin (ja se on hyyyyvää!), samoin sushia, onigireja ja erittäin ruokaisaa lisäkeriisiä. Hitsi. Kauheet poltteet mennä tsekkaamaan tuo uuteen tilaan muuttanut Maruseki -.-'
Hulluja nuo suomalaiset.

PTJ Uusitalo

• Mediaholisti
  • Jäsen
« Vastaus #99 : 19.11.2008 klo 00:17:02 »
Sitten jos olit tosi pro, niin saatoit lähteä narraamaan ihan luonnonvaraisia kaloja. Aika mielenkiintoinen järjestely.

Hulluja nuo japanilaiset.

Japanissa pitää usein ajaa aikas monta tuntia suuntaan X, jos keskeltä kaupunkia meinaa päästä narraamaan luonnonvaraisia kaloja.

Ja mitenköhän lienevät jokamiehenoikeudet siellä päin?
« Viimeksi muokattu: 19.11.2008 klo 00:18:33 kirjoittanut PTJ Uusitalo »

rama

• Jäsen
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
« Vastaus #100 : 19.11.2008 klo 08:59:38 »
Japanissa pitää usein ajaa aikas monta tuntia suuntaan X, jos keskeltä kaupunkia meinaa päästä narraamaan luonnonvaraisia kaloja.

Ja mitenköhän lienevät jokamiehenoikeudet siellä päin?

Suomen jokamiehenoikeus perustuu aika lailla Ruotsin vastaavaan, mutta ainakaan täällä (siis Ruotsissa) ei kalastus kuulu jokamiehenoikeuteen (kun taas marjastus, sienestys yms kuuluu) vaan täytyy hankkia asianmukainen kalastuskortti.

Mutta kuten PTJ toteaa järjestelyssä tuskin on mitään outoa jos ottaa huomioon Japanin asukastiheyden...
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

tmielone

• Il Dille
  • Jäsen
« Vastaus #101 : 19.11.2008 klo 09:38:37 »
Suomen jokamiehenoikeus perustuu aika lailla Ruotsin vastaavaan, mutta ainakaan täällä (siis Ruotsissa) ei kalastus kuulu jokamiehenoikeuteen (kun taas marjastus, sienestys yms kuuluu) vaan täytyy hankkia asianmukainen kalastuskortti.

Mutta kuten PTJ toteaa järjestelyssä tuskin on mitään outoa jos ottaa huomioon Japanin asukastiheyden...

Eihän Suomessakaan saa kalastaa kuin onkimalla ilman kalastuskorttia. Jos viehekalastus on mielessä, niin lupa pitää hankkia.

Ymmärrän, että asukastiheys Japanissa on hieman toista kuin täällä, joten käytännönjärjestelyissä on eroja. Edellisessä viestissäni ihmettelin vain kalojen "istuttamista" ongen eteen. Luonnollisemmalta tuntuisi, jos heillä olisi lampi, josta voisi käydä onkimassa istutettuja kaloja. Tällöin kalansaalis ei olisi niin itsestään selvä, joten kalastus tuntuisi minusta mielekkäämmältä. Jos tietää, että kalastaa juuri nuo kolme kalaa, jotka äsken pistin veteen, niin eikö samoin tein voisi pistää ne ostamansa kalat vartaaseen. Mitä niitä siellä joessa käyttämään. Youtsubassa lapset näyttivät kuitenkin olevan innoissaan, joten ehkä olen väärässä.

Itse olen vain tottunut siihen, ettei kalareissujen saaliit yleensä kovin suuria ole, joten silloin kun kalaa tulee, se tuntuu sitäkin hienommalta.

Tarkkis

• Kirjastotätisetä
  • Jäsen
« Vastaus #102 : 19.11.2008 klo 13:35:43 »
Eihän Suomessakaan saa kalastaa kuin onkimalla ilman kalastuskorttia. Jos viehekalastus on mielessä, niin lupa pitää hankkia.

Onkimalla ja pilkkimällä, sekä jos on niin harvinaislaatuinen tilanne että omistaa koko vesistön, periaatteessa kait ihan millä tahansa. Kalastuskortin (joka on läänikohtainen) lisäksi pitää vielä maksaa kalastuksenhoitomaksu.
When the going gets weird, the weird turn pro! H.S.T

PJ

• Jäsen
  • AG / Punainen jättiläinen
« Vastaus #103 : 29.11.2008 klo 17:57:20 »
Vitonen tuli just painosta, joten Lehtipisteissä perjantaina 5.12. ja meidän nettikaupassa aina ja ikuisesti:
http://kauppa.punainenjattilainen.fi/
Muoto muuttuu, sisältö pysyy.
-Antero Ruusuvuori, 2007

Emppu

• Vieras
« Vastaus #104 : 08.02.2009 klo 03:04:07 »
Voi nyt yhden kerran! Oon divarit kolunnut läpi niin Turusta kuin Tampereelta ja joka pirun kirjakaupan ja kutosta ei näy missään. Mistä ihmeestä sen repäsis, kun ei toi PJ:n tilaushärpäkekään enää toimi?