Kirjoittaja Aihe: Mitä on vaikea piirtää?  (Luettu 158103 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hoppi

• Vieras
Vs: Mitä on vaikea piirtää?
« Vastaus #450 : 11.09.2011 klo 20:22:40 »
Naisen piirtäminen on vaikeaa. Antakaa vihjeitä!

judea

• Vieras
« Vastaus #451 : 11.09.2011 klo 22:05:06 »
Naisen piirtäminen on vaikeaa. Antakaa vihjeitä!

Kova kyselijä! No ei, vitsi vain! Eli siis naisen piirtäminen:

OTA HUOMIOON ETTÄ NAISIA ON ERILAISIA:

Miehen ja naisen vartaloissa on hyvin suuriakin eroja. Miehiin verrattuna naisilla
on yleensä kapeammat hartiat ja vyötärö, sekä leveämpi lantio. Nuorten hahmojen (1-11 vuotiaiden) vartaloissa, erot eivät näy niin selkeästi.

Jos haluat piirtää ns. kauniin naisen, sinun tulee tehdä hänestä melko pitkä, ei kuitenkaan mikään Goljatti. Naisille voi piirtää suuremmat silmät, jotka ja pienemmän nenän (tekevät hänestä viehättävämmän). Leuan terävöittäminenkin
auttaa monissa tilanteissa.

Luonteeltaan nainen oon yleensä iloisempi ja vauhdikkaampi (mistähän tuonkin vetäisin :) ) toisin kun mies on yleensä salaperäinen, hiljaisempi ja hieman öö... tyhmempi.

Vaatetuksesta en osaa oikein sanoa, sillä naisilla on vähän laajempi tyylitaju kuin miehillä. Jos haluat tehdä naisesta "ämmän" niin suosittelen vaikkapa mustaa T-paitaa, tupakkaa ja hiuksia vähän sotkuun ja vaikka ferkkarit jalkaan.

Tossa mun neuvoja, muut voitte korjailla.

--judea

© Markku Mujunen

Mara

• Jäsen
« Vastaus #452 : 12.09.2011 klo 09:20:24 »
Samperi, alan ymmärtää kun jotkut sanovat että internetissä kuvat alkavat elää omaa elämäänsä...

Referenssivalokuvia ei olla mainittu. Jos piirtää jonkun naispuolisen filmistaran valokuvasta parikin kertaa, niin luulisi siinä piirtäessä oppivan jotakin naisen piirtämisestä. Ei kannata tietenkään valita näitä plastiikkakirurgian ihmelapsia...

Emppu

• Känisijä
  • Jäsen
  • "I don't even believe in Jebus!"
« Vastaus #453 : 12.09.2011 klo 11:53:30 »
Yksi hyvä vinkki naisen kehon rakenteen hahmottamiseen on kuvitella miten numero kahdeksan sopii torsoon. Se helpottaa yksinkertaisempien, muotoihin perustuvien hahmojen suunnittelussa ja auttaa hahmottamaan aluksi, vaikkakin en nyt pidättäytyisi siinä säännössä ihan ykspuolisesti, jos halutaan todella realistisen näköistä. Anteeksi groteski kuva hahmottamaan, mitä tarkoitan, googlettamalla ei tahtonut löytyä tuota vinkkiä.

Hoppi

• Vieras
« Vastaus #454 : 12.09.2011 klo 14:42:06 »
Kiitos vinkistä! Pitääpäs kokeilla...

Shenanigans

• pii(pe)rtäjä
  • Jäsen
« Vastaus #455 : 14.09.2011 klo 09:52:22 »
Lyhyesti: miehet ovat kulmikkaita, naiset pyör.. pyöreä on väärä sana, ymmärtänette miten me naiset sen käsitämme. Sanon sulavalinjaisempia. Tämä sääntö toimii tosin vain stereotypioissa. Hauskempaa ja ennen kaikkea realistisempaa tulee kun tekee myös aivan päinvastoin.

Suosittelen lukemaan Desmond Morrisin kirjat "Eläin nimeltä ihminen" ja "Mies ja nainen". Sukupuolten erilaisten käyttäytymismallien tuntemisesta on paljon iloa eleiden ja asentojen piirtämisessä. Esimerkiksi kuten Judea juuri sanoikin, naiset todella ovat eläväisempiä ja nauravaisempia. Miehet ovat vähäeleisiä, koska eleettömyys on keino käyttää valtaa. Naiset taas ovat luonnostaan miellyttämisenhaluisempia ja haluavat välttää konflikteja ystävällisellä käytöksellä.

Judea: eikö pieni olekaan kaunista?  :( nimim. 158 cm.
« Viimeksi muokattu: 14.09.2011 klo 10:01:15 kirjoittanut Shenanigans »
"Be careful out there, all that blood can get slippery ya know."

judea

• Vieras
« Vastaus #456 : 14.09.2011 klo 18:46:13 »
Judea: eikö pieni olekaan kaunista?  :( nimim. 158 cm.

Hups.. tuota.. onpa kinkkinen tilanne. No tottakai on mutta tuon kopsasin Katy Coopen - Mangahahmojen suunnittelu oppaasta.  :angel:

CryingBlueRain

• Jäsen
  • "Rapistuva natsikolossi etsii pelastajaa"
« Vastaus #457 : 14.09.2011 klo 19:20:44 »
Suosittelen lukemaan Desmond Morrisin kirjat "Eläin nimeltä ihminen" ja "Mies ja nainen". Sukupuolten erilaisten käyttäytymismallien tuntemisesta on paljon iloa eleiden ja asentojen piirtämisessä. Esimerkiksi kuten Judea juuri sanoikin, naiset todella ovat eläväisempiä ja nauravaisempia. Miehet ovat vähäeleisiä, koska eleettömyys on keino käyttää valtaa. Naiset taas ovat luonnostaan miellyttämisenhaluisempia ja haluavat välttää konflikteja ystävällisellä käytöksellä.

Desmond Morrisista sen verran, että hän on aika kiistelty hahmo. Jotkut pitävät häntä käyttäytymistieteellisenä populistina, joka yksinkertaistaa ihmisen käyttäytymistä aivan liikaa. Itse olen lukenut vain Ihmisten eläintarhan, joka 1960-luvun teoksena on tietysti jo aikalailla vanhentunut puheenvuoro.

Yksilöerot, sosiaaliryhmien väliset erot ja kulttuurierot ovat hyvin suuria, myös kehonkielen tasolla. Käyttäytymismalleja ei välttämättä kannata määritellä ja kuvailla pelkän sukupuolen pohjalta.
« Viimeksi muokattu: 14.09.2011 klo 19:23:58 kirjoittanut CryingBlueRain »
Ilman kielioppia ja historiankirjaa
ei ole mitään,
yksitoista tyttöä, yksitoista pensasta
ei ole mitään.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #458 : 14.09.2011 klo 20:58:18 »
Desmond Morrisista sen verran, että hän on aika kiistelty hahmo. Jotkut pitävät häntä käyttäytymistieteellisenä populistina, joka yksinkertaistaa ihmisen käyttäytymistä aivan liikaa. Itse olen lukenut vain Ihmisten eläintarhan, joka 1960-luvun teoksena on tietysti jo aikalailla vanhentunut puheenvuoro.

Yksilöerot, sosiaaliryhmien väliset erot ja kulttuurierot ovat hyvin suuria, myös kehonkielen tasolla. Käyttäytymismalleja ei välttämättä kannata määritellä ja kuvailla pelkän sukupuolen pohjalta.

Ennen kaikkea 1960-luvun eleitä ja malleja ei voi enää soveltaa nykyhetkeen, käytös on ajan mukana muuttuva  suure.

Vaikka mitään Desmond Morrisin teeseistä ei kannata ottaa sokeasti totuutena, oli mulle sarjakuvanpiirtämisen alkuaikoina suuri apu erityisesti Morrisin teoksesta Eleet kertovat, ilmeet puhuvat" ja mahdollisesti myös Morrisin ihmiskuvauksesta "Alaston apina". Ensinmainitun mukaan rakensin erilaisia vaihtoehtoja sille, mitä sivulla näytetään ja mitä esimerkiksi kasvoista voi jättää pois, ja huomasin kuinka valtava ero on siinä, mistä kohtaa vaikkapa ylähuulen rajaa tai miten silmän pupillin piirtää. Varsinkin, jos juonen kannalta tarkoitus on saada lukija rakastumaan sarjakuvahahmoon, kannattaa käyttää kaikki pikku kikat mitkä oppii.
:)

Ylipäätään sosiologiaa ja folkloristiikkaa ym. aiheita kannattaa lukea jos haluaa saada sarjakuvan ja lukijan välille mahdollisimman suuren kosketuspinnan, samaistumisen ja yhteisen kokemuksen tunnun.

Kivi

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #459 : 15.09.2011 klo 12:33:20 »
Drawn to Life: 20 Golden Years of Disney Master Classes on kyllä kirja, jota suosittelisin jos piirtäminen tuntuu hankalalta. Se on tarkoitettu animaattoreille, mutta auttaa myös sarjakuvantekijää. Kirjasta on myös kakkososa.

Tuo on siis niitä Walt Stanchfieldin luentoja, jotka alun perin kiersivät kopioina ja myöhemmin pdf:änä animaatio-opiskelijoiden keskuudessa, ja nyt ne on koottu ihan oikeaksi kirjaksi jossa on matskuakin enemmän.

Itsellä on vaikea piirtää hahmoja luonteviin asentoihin, ja tuo tuntui selventävän ajatuksia jonkun verran. Jos vaikka oppisin jotain, huoh. :-\

Nirpi

• Jäsen
« Vastaus #460 : 24.10.2011 klo 17:44:21 »
Jaa-a, näitähän riittää! Kaikista vaikeimpia piirrettäviä ovat omalta kannaltani autot ja esim. moottoripyörät. Lentokone onnistuu mallista, samoin pyörä, jopa hevonen (kulkupelinä sekin kuuluu tähän) mutta mallistakaan piirtämällä ei autoista tule yhtään minkäänlaisia.  Olen tehnyt ainoastaan yhden siedettävän kuvan autosta (posliinityönä A4-laatalle). Vanhojen autojen piirtäminen on jonkin verran vähemmän vaikeaa kuin modernien ilmanvastus-sukkuloiden.

Toinen piirtämisen vaikeus liittyy sormiin ja kämmeniin. Olen kokeillut kaiken maailman lieriö- ja nivelmalleja, piirrellyt apupyörylöitä, luita, katsonut omia töppösormiani, mutta silti piirroksieni heikoin kohta löytyy yleensä hahmojen käsistä. Mutta we'll keep on trying.

Gothicus

• Jäsen
« Vastaus #461 : 25.10.2011 klo 13:41:00 »
Vanhojen autojen piirtäminen on jonkin verran vähemmän vaikeaa kuin modernien ilmanvastus-sukkuloiden.
Hauska huomio! Jos osaat piirtää koirankopin, osaat piirtää myös vanhan T-Fordin.
"Ihminen on ihmiselle kettu."

Korro

• Ja kumppanit.
  • Jäsen
« Vastaus #462 : 25.10.2011 klo 14:02:10 »
Itse olen törmmänyt muutamia kertoja taiteilessani siihen että jos itseluottamusta kyseisen objektin piirtämisestä ei ole, sitä harvemmin onnistuu.

Mallista toki on hyvä katsoa , aina. Mutta jos tahtoo tunkea sivutolkulla samoja tiiliseiniä taustoiksi , alkaa sekin puuduttaa. Itseluottamusta tarinoidentaustojen piirtäjänä on aika olematon.

Tätä varten käyn kait taidekoulua. Siellä tähän oppii konstit(?)
Kello- viiden- tee.

OM

• Jäsen
« Vastaus #463 : 25.10.2011 klo 14:47:42 »

Hei Nirpi,

Luin kirjoituksesi. Tässä sinulle apua. Olen saanut näistä ja muista sivuista paljon oppia itselleni, kuinka piirtää käsiä ja kämmeniä.

Tässä hyvä linkki:
http://www.drawninblack.com/2009/10/how-to-draw-hands-35-tutorials-how-tos-step-by-steps-videos-studies-poses-and-photo-references/

Huom! Tämä on vain yksi niistä monista turoriaaleista, joissa opetetaan piirtämään. Kannattaa tsekkailla internettiä. Löytyy todella  hienoja sivustoja, joiden avulla olen oppinut piirtämään.
« Viimeksi muokattu: 25.10.2011 klo 15:29:58 kirjoittanut Orjan May »

Nirpi

• Jäsen
« Vastaus #464 : 25.10.2011 klo 20:17:55 »
Onpa auttava ja kätevä sivusto. Kiitokset sinulle Orjan May!