Paria juttua polkupyöristä tuli mieleen, ajattelin nyt lähinnä sellaisen piirtäjän kannalta, joka haluaa piirtää jonkun semirealistisen pyörän hatustaan, kuten Timo tässä. Tekniikkahan on mm. muuttunut vähäsen, ja vaikka joku napojen laakerointi ei sarjakuvassa yleensä näykään, pari muuta asiaa ehkä näkyy.
Kammet: varsinkin vanhemmissa skandinaavipyörissä (ja muuallakin maailmassa) oli aikoinaan käytössä (
yksiosaiset kammet (kuten tuossa Timon jopontapaisessakin), nykyisin kammet ovat irto-osia, jotka kiinnitetään keskiöön
kas näin.
Ohjainkannatin: vanhoissa ja vanhoja aikoja fiilistelevissä pyörissä on yleensä tuollainen quill-mallia, uudemmissa kierteetön (kts.
Wikipedia)
Voimaansiirto: Jos pyörässä useampia rattaita takana .l ketjuvaihteet, siinä pitää olla myös
takavaihtaja. Edessäkin on usein useita rattaita, silloin vaaditaan myös
etuvaihtaja (joka ei tule toimeen ilman takavaihtajaa). Jos ei ole vaihteita (tai ne ovat navassa) riittää kaksi ratasta ja ketju niiden välille.
Yleensä on myös tapana, että kammet sojottavat toisiinsa nähden vastakkaisiin suuntiin ja eturatas on takaratasta isompi.
