Kirjoittaja Aihe: Mitä on vaikea piirtää?  (Luettu 158067 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Emppu

• Vieras
Vs: Mitä on vaikea piirtää?
« Vastaus #390 : 01.02.2010 klo 10:08:57 »
Perjantaisin voi ottaa alkoholia jos siitä tykkää ja piirtää rumia kuvia jotka illalla näyttää taiteellisilta, seur. päivänä roskalta.
Ja lauantaina krapulassa sarjakuvia, vai?

Silpoutuneet ruumiinosat. Ei ole vaikea hahmotella ihmisruumista peilistä/anatomiakirjasta, mutta siis se, että millaista se lihasmassa on, jos joku hervoton on purassu palasen. Ei hirveästi tekis mieli selata kyseenalaista materiaalia tämän takia.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #391 : 01.02.2010 klo 10:18:24 »
Silpoutuneet ruumiinosat. Ei ole vaikea hahmotella ihmisruumista peilistä/anatomiakirjasta, mutta siis se, että millaista se lihasmassa on, jos joku hervoton on purassu palasen. Ei hirveästi tekis mieli selata kyseenalaista materiaalia tämän takia

Yksikin numero esim Fangoria-lehteä riittää.

K

Valtteri

• Jäsen
« Vastaus #392 : 01.02.2010 klo 10:30:16 »
Mulla on tohon hyvä apu, kun eräs kaveri opiskelee antropologista arkeologiaa ja muita hassuja sanoja, ja sillä olis tsäänssi selviytyä esmes rikospaikkatutkijaks - sellaiseks kuin ulkomaisissa televisiosarjoissa, Suomessahan raatoja lääketieteellisesti tutkivat vain patologit aika kliinisissä olosuhteissa.

Niille opetetaan ihan älyttömät määrät kaikkea kauheaa, ja oppimateriaalista saa lisää. Kysyin kerran, että jos ihmistä ammutaan kiväärillä päähän, niin mihin suuntaan se tippuu. Alkuun tietty tuli tietoa että sisäänmenoaukko on pieni ja ulostuloaukosta tulee hyvinkin paljon tavaraa ulos. Sitten löytyi tutkimus, jossa todettiin, että vaikka ulostuloaukosta tulee aika paljon tarvaraa, ei jet effect eli vapaasti suomentaen suihkumoottoriefekti tunnu vaikuttavan kaatumissuuntaan, vaan enemmän on kiinni siitä, missä kohteen painopiste oli ennenkuin hermosto lopettaa tasapainottamisen. En oo vältsiin ainoa, jota tämä tieto auttaa.

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #393 : 02.02.2010 klo 14:01:43 »
Autojen ja laivojen tussaaminen siveltimellä on yhtä helvettiä.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #394 : 02.02.2010 klo 17:15:47 »

Niin onkin. Siksipä harva niitä siveltimellä tussaakaan, vaikka kaiken muun tussaisikin. Terällä sen sijaan menee mainiosti.

Ja maalatessa tietysti lattasiveltimellä.

Veikko Joonas Savolainen aikoinaan opetti kätevän vinkin, tussata (kaikesta) valon puoli terällä, varjon puoli siveltimellä. Toimii erinomaisesti erityisesti haettaessa sellaista perinteisempää Milton Caniff -henkistä realismia.

Kivi

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #395 : 02.02.2010 klo 23:13:30 »
Niin onkin. Siksipä harva niitä siveltimellä tussaakaan, vaikka kaiken muun tussaisikin. Terällä sen sijaan menee mainiosti.

Ongelma on tässä tapauksessa suuressa koossa -orginaali yli 300% julkaisukoosta eikä ainakaan minun tussiterästäni (joku Temperan g-terähärveli) tunnu löytyvän paksuutta riittävästi. Toisaalta raju pienennös antanee hieman anteeksi myös tussiviivan heikkouksia, eli eiköhän tästä jotenkin selvitä :P

Lainaus
Veikko Joonas Savolainen aikoinaan opetti kätevän vinkin, tussata (kaikesta) valon puoli terällä, varjon puoli siveltimellä. Toimii erinomaisesti erityisesti haettaessa sellaista perinteisempää Milton Caniff -henkistä realismia.

Kivi

Tuotahan on koetettava, kiitos mielenkiintoisesta vinkistä!
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

T.P

• Jäsen
  • omassa persoonassaan!
« Vastaus #396 : 23.02.2010 klo 16:57:11 »
Kaikki asennot ja eleet menevät minulla usein pieleen. Ratkaisuni nuorempana ongelmaan oli seurata ihmisten liikkeitä ja eleitä aivan normaaleissa paikoissa lentokoneessa, kauppakeskuksissa, kadulla jne.. Kuitenkin minulla oli tuossa välillä pitkä aika jolloin päästin taitoni ruostumaan ja unohdin ihmisten tekemisten seuraamisen. Nyt olen päättänyt ottaa kiinni vanhasta tavasta ja olen jo jatkanut paremmin piirtämistä ja taidot eivät ole enää niin ruosteessa.  :)

Emppu

• Vieras
« Vastaus #397 : 23.02.2010 klo 17:14:07 »
Ne maagiset yksityiskohdat, joita ei tosielämässä olisi siinä. Ei vaan hiffaa.

hannu lipponen

• Vieras
« Vastaus #398 : 26.02.2010 klo 17:11:47 »
Ei ole, vaan ihan yhtä nautinnollista kuin minkä tahansa muunkin tussaaminen siveltimellä. Ainkaskin mun mielestäni, mutta minäpä tykkään erityisesti autojen piirtelystä muutenkin.

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #399 : 26.02.2010 klo 19:00:32 »
Ei ole, vaan ihan yhtä nautinnollista kuin minkä tahansa muunkin tussaaminen siveltimellä. Ainkaskin mun mielestäni, mutta minäpä tykkään erityisesti autojen piirtelystä muutenkin.

Nojoo sun tyyli näyttäisikin olevan koneita myöten kivan pehmeää... neliskulmaisia kontteja ja konttienkuljetusaluksia piirrellessäni ei onnistunut näyttämään vakuuttavalta minulla ja piti vaihtaa Kivin neuvojen mukaisesti terään. Sivellin on kyllä kivempi, mutta ehkä ensi kerralla sitten.

hannu lipponen

• Vieras
« Vastaus #400 : 26.02.2010 klo 20:06:29 »
Mä olen huomannut, että tuollaisia kantikkaita objekteja tussatessani käteni tekee kulman kohdalla hetkellisen äkkipysäyksen ja jatkaa siitä sitten "tangentin" suuntaan. Terällä onnistuu tietysti, mutta kyllä se siveltimelläkin sujuu, lisää treeniä vaan. Tykkään tehdä kaiken siveltimellä osittain senkin takia, että näin työstä tulee harmonisemman näköinen. Varsinkin jenkkicomicseissa mua häiritsee eri välineellä piirretyt taustarakennukset, melkein kuin piirtäjä olisi vaihtunut. Sen takia en itse asiassa käytä viivoitinta rakennuksissakaan, muuten alkaa muistuttaa liikaa teknistä piirtämistä. Kuollutta sellainen-siis minun mielestäni.

hannu lipponen

• Vieras
« Vastaus #401 : 26.02.2010 klo 20:15:17 »
Sellainen lisäys, että siveltimellä tussaamisen etuihin kuuluu, että horisonttiin katoaviin viivoihin saa mukavasti paksuutta alkupäähän (lähempänä katsojaa) oheten kohti kaukaisuutta. MUTTA joskus kyllä piirrän kauempana siintäviä taustoja (metsää, rakennuksia) ihan tussikynällä. Tasapaksuisuus viivoissa horisontin lähellä toimii mulla ikäänkuin väriperspektiivin korvikkeena. Ja väritellessä sitten tietysti nuo kaukaisemmat viivat värittelen vaalemmiksi taustaa mukaillen.

Mutta kyllä mäkin välillä hermoilen, kun tiedän, että nyt pitäisi vetää piiiiitkä, kaunis, lyyrinen viiva...tarttee vain yrittää rentoutua ja vetää parit "kuivat", öh, vedot ilmaan ennen "tositoimiin" ryhtymistä. Parhaiten menee itseasiassa silloin, kun ei liiemmin mieti, mitä on juuri tekemässä. Go with the flow. Ja nämä neuvot siis mieheltä, joka aiemmin vannoi Rotringin nimeen, enkä ymmärtänyt siveltimestä mitään. Taisin tosissani alkaa näädänkarvailemaan vasta kolmenkympin korvilla. Siveltimellä vedellessä sattuu joskus myös onnekkaita erehdyksiä, jotka näyttää paljon paremmilta kuin ne tarkkaan harkitut vedot. Go figure.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #402 : 26.02.2010 klo 20:42:18 »
Sen takia en itse asiassa käytä viivoitinta rakennuksissakaan, muuten alkaa muistuttaa liikaa teknistä piirtämistä. Kuollutta sellainen-siis minun mielestäni.

Näinpä juuri. Mä käytän viivoitinta luonnostellessani, mutta harvoin lopullisissa viivoissa, ja silloin jos käytän, niin jotenkin hätäisen oloisesti. Itse asiassa tuntuu, että photoshopin vääntelytyökaluista voisi olla apua tuon viivoitinpelon voittamisessa.

Täytyy muistaa, että täällä on monen eri iän piirtäjää, ja pisimmän ajan vie että löytää ne itselleen sopivimmat työvälineet. Ei varmaan viime vuonna ostettu paraskaan terä tai sivellin ole vielä muuttunut omaksi. Ja joka työvälineelle pitää löytää oikea piirustusnopeus jokaista viivan tekstuuria kohden.

Mä diggaan Hannun jäljestä kovasti, siinä on sellaista helppoutta ja sujuvuutta jota ei yrittämällä tai harjoittelemalla edes saa aikaan, vaan se onnistuu vain silloin kun sydän on mukana kuvassa. Siis vaikka olisi kuinka hyvä piirtäjä noin muuten. Jos fiilis on väärä, niin ei vaan onnistu.

Tavallaan se on sitä, että pitää elää sen kuvan mukana. Silloin autot, laivat ja lentokoneetkin sujuvat, kun joka viivalla pyrkii ilmentämään liikettä ja kokemaan sen tunnun mikä on kun ajaa kovaa mutkaan, tai hyppää korkealta. Sarjakuvapiirtäminen on niin lähellä sitä että osaisi lentää, kuin maankamaraan sidottu ihminen vain voi olla.

Ja sitten joka viivalle on oikea työkalu. Ajatellaan vaikka puuta, lehvistö ja runko tulevat siveltimellä, mutta käkkyräiset oksat jyrkkine haarautumineen vaativat terän, ja sitten kun valo tulee lehvistön läpi ja hajottaa ääriviivat, pitääkin ottaa kuitukärki tai rapido avuksi ja lähteä hakemaan tekstuuria luonnonrasterista.

En nyt tiedä oliko tästä apua. Tuli vain mieleen sanoa.

Kivi

« Viimeksi muokattu: 26.02.2010 klo 20:43:59 kirjoittanut [kivi] »

hannu lipponen

• Vieras
« Vastaus #403 : 26.02.2010 klo 20:52:24 »
Kiitos kehusta [kivi]:lle.

Joskus piirsin sinikynällä perpektiivigridin taustalle, mutta suoraan sanottuna mulla meni horisontin ja pakopisteiden asettelu naurettavaksi jahkailuksi, joten luovuin siitäkin. Määrittelen pakopisteet nykyään silmämääräisesti. Ja mä alan muutenkin välittömästi henkisesti kangistumaan ja hieromaan, jos rupean käyttämään viivoitinta. En saa mitään aikaiseksi, rentous häviää tyystin. Sitäpaitsi, jos vetelee perspektiivejä viivottimella, pitää olla vähän helvetin tarkkana, pienikin lipsahdus näyttää pahalta lopputuloksessa. Siksi vedän vapaalla, se antaa enemmän anteeksi. Ja näyttää eloisammalta. Ehkä siksi tykkään piirrellä fantasiaa, pseudo-keskiaikaan kun ei seinätkään ollu ihan suorassa, hä hä!

hannu lipponen

• Vieras
« Vastaus #404 : 26.02.2010 klo 20:58:51 »
Esmes tää ruutu on piirretty ilman pakopisteitä. Tykkäsin helkkaristi piirtää tuota lakasukonetta, perustuu todelliseen vehkeeseen.