Ai joo... oman tilanteen kuvailu on tässä hässäkässä unohtunut täysin. Korjatkaamme vähitellen asiaa...
Itse olen tällä hetkellä ottanut hieman takapakkia näistä hommista, sillä en ole pariin vuoteen tehnyt paljoa mitään sen enempää pöytälaatikkoon kuin julkaistavaksikaan asti. Pari vuotta takaperin pullat oli vähän paremmin uunissa, mutta sitten väsähdin ja lopetin lähes kaiken. Masennuin syvästi ja tein kaikenlaista muuta. Se aika, se ei kuitenkaan mennyt täysin harakoille, sillä minulla oli yllin kyllin aikaa tutustua itseeni ja kuulostella itsestäni sitä syvää totuutta, mitä todella haluaisin tehdä. Nyt viimeisen puolen vuoden aikana suurin osa sarjakuvakenttään kuluttamani aika ja energia on mennyt uusien mahdollisuuksien kartoittamiseen ja itse ilmaisumuodon käytön uudelleenoppimiseen. Nyt siis lähdetään uuteen taisteluun hieman vakavammalta pohjalta. Olen käyttänyt melko paljon aikaa uusien ideoiden, strippisarjojen ja novellien sekä muiden sarjakuvamahdollisuuksien suunnittelulle ja ennakkovalmisteluille. Nyt tilanne alkaa olla sama kuin esim. Kitty Vanella, eli olisi tarkoitus vähitellen muuttaa nämä lukuisat hienot suunnitelmat paperille valmiiksi töiksi ja lähteä kentälle markkinoimaan...
Teen tällä hetkellä kokonaan uutta ja päivitettyä portfoliota, joka on jaettu osiin siten, että siitä voisi toimittaa mahdollisen asiakkaan mukaisesti räätälöityjä osaportfolioita. Koko portfolio on tarkoitus sitten vielä laittaa kokonaisuudessaan kotisivuille, jotka valmistuvat vuonna digi-tv ja tietokoneohjattu sähköauto...
Lisäksi mulla on työn alla muutamia erilaisia sarjakuvia, jotka on alunperin aloitettu tiettyä formaattia ja tahoa silmällä pitäen ja joita on määrä näille tahoille tarjota sitten, kun niitä (valmiita sarjakuvia) on kyllin monta, jotta niistä näkee ainakin suurin piirtein, mikä on homman nimi...
Lähitulevaisuuden tavoite on saada nyt ainakin lähes puolet tuloista sarjakuvin ja erilaisin kuvituksin. Loppujen on määrä tulla kirjoittamisesta sekä mun koulutuksen mukaisista biologian alaa ja sitä sivuavista hommista. Tämä olisi se ideaalein tilanne, johon haluaisin päästä, sillä en ole valmis luopumaan toisen hyväksi kummastakaan pääalueesta sen enempää piirtämisestä ja kuvittamisesta kuin biologiastakaan. Jätänpä kumman hyvänsä lähes olemattomiin osallistumisarvoihin, jätän samalla ison osan itseäni ja elämääni. Ison osan siitä, mikä minulle tässä elämässä ylipäätään on merkityksellistä ja arvokasta. Siksi näiden kahden välille on löydettävä jonkinlainen tasapaino... Ei varsinaista läpilyöntiä kummassakaan, mutta ainakin saan täyttää elämäni kummallakin rakastamallani asialla...

Eli... tilanneanalyysi:
Teen tällä hetkellä strippisarjaa espoolaisille. Lisäksi teen paria sunnuntaisarjaa pienelle paikallissanomalehdelle ja yhtä sarjakuvaa erikoisaikakauslehdelle. Lisäksi kuvitan epäsäännöllisesti näihin samoihin julkaisuiihin ja pariin muuhun pieneen lehteen. Näistä tulee tällä hetkellä tuloa keskimäärin noin 200 - 250 euroa/kk, joten sillä ei vielä elä, mutta se on jo ihan kiva taskuraha, jolla maksaa muutaman joutavan laskun. Suurin osa tuloistani tulee edelleen kirjoittamisesta ja opettamisesta, kuten monelle muullekin, mutta haluaisin silti tasoittaa näitä prosentteja toisiinsa nähden tasavertaisemmiksi, koska ensinnäkin kirjoittaminen on yksi asia, joka ei kovinkaan usein jaksa enää sytyttää ja toisaalta kunnianhimo kirjoittamisessakin tekee siitä usein melko työlästä (kerättävä aina vain tarkempia ja laajempia taustatietoja, kirjoitettava aina vain upeammin ja värikkäämmin..). Haluaisin siis vähentää kirjoittamista ja lisätä enemmän kuvittamista ja ennen muuta sarjakuvittamista. Opettaminen sen sijaan on enemmän sesonkiluonteista, eikä se ole kovinkaan tasaista ja varmaa tuloa tässä nimenomaisessa tapauksessa. sitä paitsi opettaminen vaatii myös valtavasti taustatyötä ja ennen muuta se sitoo ihmisen liian tiukasti paikalleen.
Olen aina haaveillut sellaisesta työnkuvasta, joka sallisi melko vapaan päätäntävallan siitä, missä milloinkin olen. Juuri siksi olen niin viehtynyt tähän freelance-elämään sen epävarmuustekijöistä huolimatta, sillä se sisältää parhaimmillaan valtavasti vapautta. Bestseller-kirjailijoilla sekä muilla vastaavilla menestyneillä kirjailijoilla on ehkä yksi kaikkein kadehdittavimpia ammatteja, jos asiaa katsotaan puhtaasti sen kannalta, millainen vapaus tekijällä on tulla ja mennä. Julkaisepa yksi todella hyvin menestyvä romsku, niin voitkin sitten kirjoitella seuraavaa osaa seuraavat pari vuotta vaikka Bahamalla... Ja koska minä inhoan Suomen talvea, suurin unelmani on järjestää tulevaisuuden työasiat siten, ettei minulla koskaan enää olisi edessä tilannetta, jolloin en tarvittaessa voisi mennä pariksi pahimmaksi kuukaudeksi jonnekin muualle luomaan... En nyt äkkiseltään muista nimeä, mutta joku kuuluisa ja kansainvälisesti tunnettu amerikkalainen strippipiirtäjä se nyt kuitenkin oli... No, joka tapauksessa kuitenkin The Comic Journalin mukaan tämä häiskä on valtavan tuottelias ja niissä työasioissa, joihin hän on tällä hetkellä sitoutunut, hän on aikataulusta noin kaksi vuotta edellä! Hän voisi siis ihan hyvin mennä vaikka vuodeksi reppumatkailemaan Afrikkaan, eikä se tuntuisi taloudessa missään! Ja silti hän olisi palatessaan yhä edelleen vuoden edellä... Tämä on sitä vapautta, johon niin harvalla tavallisella työntekijällä on tässä maailmassa mahdollisuutta... Rakastan yli kaiken matkustamista, kuten moni muukin, mutta yllättävän monella matkustelun vähäisyys ei ole kiinni rahasta vaan ajasta. Ei yksinkertaisesti voi lähteä, kun on oltava huomenna duunissa...
Ideaalein tavoitteeni tälle ja seuraavalle vuodelle onkin saada asioita siihen malliin läpi, että prosentit jakautuisivat parin vuoden sisällä jotakuinkin seuraavasti:
sarjakuvat, pilakuvat, muu kuvittaminen 40 %, kirjoittaminen 25%, opettaminen 25%, muu 10%.
Pitäkää mulle peukkuja!