Kirjoittaja Aihe: Retcon  (Luettu 25666 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Otto Sinisalo

• Jäsen
Retcon
« : 07.11.2007 klo 11:21:48 »
"Retroactive continuity or retcon is the deliberate changing of previously established facts in a work of serial fiction. The change itself is referred to as a "retcon", and the act of writing and publishing a retcon is called "retconning"."

Retcon on kaunis perinne yhdysvaltalaisessa sarjakuvassa, jossa sarjakuvanikkarit havahtuvat siihen tosiasiaan, että aiemmin kirjoitetut tarinat ovat nolostuttavan huonoja, muuten käsittämättömiä tai eivät vain sovi heidän suunnitelmiinsa. Tällöin he kirjoittavat tarinan, jossa suoritetaan poikkeuksellista juoniakrobatiaa, jotta menneet tarinat voidaan jollain tavalla mitätöidä, useimmiten tehden vielä enemmän vahinkoa konsepteille, joita yrittävät korjata.

Nyt kun Marvel sekä DC kirjoittavat taas uusiksi hahmojaan kysynkin foorumilta, mitä sinä, öh, retconaisit?

Minä aloitan. Tätä ei tapahtunut (Amazing Spider-Man #36):

Se oli Doombot. Itkemään ohjelmoitu Doombot.

Myös: eilen illalla menin ajoissa nukkumaan ja nukuin rauhallisesti hyvässä asennossa, jonka tähden niskani ei ole tänään kipeä.

Taavi Suhonen

• Jäsen
  • Don't dream it, be it
Vs: Retcon
« Vastaus #1 : 07.11.2007 klo 12:35:54 »
Eihän tuo WTC-numero edes ole jatkumoa, joten voiko sitä edes retconata?

Kapteeni Amerikan kuolemasta pitäisi päästä eroon jotenkin. Koska skrulleja harrastetaan Marvelilla, olisi se yksi tapa hoitaa homma, mutta uuden sukupolven LMD olisi lähemmin Kapun maailmaan sopiva ratkaisu.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #2 : 07.11.2007 klo 12:39:28 »
Minä retconnaisin 90-luvun alkupuolisikon (vähintään) pois. Ei Imagea ei Speculators boomia.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Tarkkis

• Kirjastotätisetä
  • Jäsen
« Vastaus #3 : 07.11.2007 klo 14:43:55 »
Itse kirjoittelisin Rob Liefeldin ja Todd McFarlanen ulos tästä universumista... hyi hyi hyi.
When the going gets weird, the weird turn pro! H.S.T

Feikki

• Jäsen
  • "Truth is revealed in the smallest detail"
« Vastaus #4 : 07.11.2007 klo 15:04:04 »
Tiedotus: Olen elänyt tynnyrissä ( <- metafora), joten saan kysyä; Mikä siinä Toddissa niin inhottaa?
Englanninkielisiä Transformers sarjiksia saa tarjota!

Tarkkis

• Kirjastotätisetä
  • Jäsen
« Vastaus #5 : 07.11.2007 klo 15:09:31 »
Tiedotus: Olen elänyt tynnyrissä ( <- metafora), joten saan kysyä; Mikä siinä Toddissa niin inhottaa?

Tjaa-a, ei enää mikään kun on jo kirjoitettu ulos nykyisen universumine jatkumosta ;)

Noh, en pidä herran piirrostyylistä, ylimielisyydestä (gaiman & rojaltit...) ja kaiken huipuksi Spawn on omasta mielestäni ehkäpä kaikkien aikojen surkeimpia sarjakuvahahmoja. McFarlanea ja Imagea (sittemmin olen kyllä ihastunut useisiinkin imagen sarjoihin) voidaan myös aika suurelta osalta pitää vastuullisena 90-luvun puolivälin tienoollaa tapahtuneesta supersankarisarjakuvan rappeutumisesta, jolle ei oikeastaan loppua näy vieläkään...

Nämä nyt siis vain allekirjoittaneen mielipiteitä, evätkä siis välttämättä nojaa mihinkään varsinaisiin faktoihin.

Taavi Suhonen

• Jäsen
  • Don't dream it, be it
« Vastaus #6 : 08.11.2007 klo 18:21:36 »
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

X-men

• Jäsen
  • Comics costs too much, damned!!!
« Vastaus #7 : 08.11.2007 klo 19:56:59 »

Kloonaus.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #8 : 08.11.2007 klo 21:24:12 »
McFarlanea ja Imagea (sittemmin olen kyllä ihastunut useisiinkin imagen sarjoihin) voidaan myös aika suurelta osalta pitää vastuullisena 90-luvun puolivälin tienoollaa tapahtuneesta supersankarisarjakuvan rappeutumisesta, jolle ei oikeastaan loppua näy vieläkään...

Image oli romahduksen suhteen suuressa roolissa, McFarlane ei niinkään.

Ja mitä tuohon loppumiseen tulee, mm. DC:ltä tulee ulos koko ajan laadukasta perussupersankarisarjakuvaa vastapainona näille kammottaville crossover-hirviöille.

Tarkkis

• Kirjastotätisetä
  • Jäsen
« Vastaus #9 : 08.11.2007 klo 22:27:13 »
Image oli romahduksen suhteen suuressa roolissa, McFarlane ei niinkään.

Ja mitä tuohon loppumiseen tulee, mm. DC:ltä tulee ulos koko ajan laadukasta perussupersankarisarjakuvaa vastapainona näille kammottaville crossover-hirviöille.

Jos McFarlane kuitenkin on yksi Imagen tukipilareista, niin miten voi sanoa ettei hänellä ollut isoa roolia romahduksessa? :D

Juu, kyllähän sitä hyvääkin kamaa vielä tulee, omasta mielestäni paljonkin. Silti ollaan menty aika kauas niistä ajoista, kun itse genreen rakastuin.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #10 : 08.11.2007 klo 22:48:18 »
Jos McFarlane kuitenkin on yksi Imagen tukipilareista, niin miten voi sanoa ettei hänellä ollut isoa roolia romahduksessa? :D

Oli Spawnista sarjana mitä mieltä tahansa, se ei ollut laadullisesti huonoimmasta päästä Image-lehtiä.

Imagen osa romahduksesta oli työntää suuret määrät heikkolaatuista tavaraa ulos. Erityisesti Liefeldin tallista tuli Youngbloodin ja Brigaden kaltaista tuubaa: heikosti kirjoitettu ja heikosti kuvitettu aina värimaailmaa myöten. Ja näitä sarjoja tuli julmetusti.

Vastaavasti Marvelilta ja DC:ltä tuli yhtä heikkolaatuista tavaraa ulos, Dark Horsenkin elokuvalisensseihin perustuvat tuotokset notkahtivat laadultaan. Ja muutkaan, kuten Valiant, eivät juurikaan tuottaneet mitään sen kummempaa.

Samaan aikaan kaikki työnsivät crossovereita hillittömällä tahdilla ulos.

Tarkkis

• Kirjastotätisetä
  • Jäsen
« Vastaus #11 : 08.11.2007 klo 22:50:17 »
Romahdus tapahtui kun keräilykupla puhkesi.

Imagen perustajat McFarlane, Lee, Larsen, Liefeld, Valentino, Silvestri ja Portachio (oliko muita, vedin ulkomuistista?) eivät olleet syyllisiä ainakaan tähän.

Oikein näyttivät nimet menevän, ainakin suuren ja mahtavan wikipedian mukaan.

Njuu, mutta kyllä siihen mielestäni ainakin jossain määrin vaikutti myös se, että esim. Marvelilla otettiin osittain linja jossa taiteilijoita suoranaisesti kehotettiin piirtämään mahdollisimman "imagemaista" matskua. Tämä oli tietenkin omiaan vieroittamaan vaikkapa vanhoja faneja? (Voi olla että harhailen nyt mailla ja mantuvilla joista en tarpeeksi muista tahi tiedä).

Tarkkis

• Kirjastotätisetä
  • Jäsen
« Vastaus #12 : 08.11.2007 klo 22:55:33 »
Image ei ole kuitenkaan kadonnut mihinkään, kuten vaikka samanaikainen kilpailija Valiant. Silloin Valiant oli minusta se parempi ja innovatiivisempi. Olin väärässä.

Itse asiassa Imagelta on tullut mahdottoman hyvää sarjakuvaa tällä vuosituhannella.

Juu, niin kuin aikaisemmin mainitsin, olen sittemmin imagen tarjontaan ollut ihan lääpälläni. Erityisesti The Walking Dead kuuluu suosikkeihini... mutta nyt mennään jo pahasti ohi threadin aiheista...

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #13 : 08.11.2007 klo 23:02:31 »
Eihän Image tai kukaan sen perustajista ole maan päältä kadonnut. Esim. Jim Leen Wildstorm on nyt DC:n siipien suojassa ja sieltäkin tulee hyvää tavaraa. Planetary (DC-spesiaali 3/2007) on sieltä kotoisin.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
« Vastaus #14 : 04.11.2008 klo 15:20:15 »
Pistäkää ihmeessä omat "suosikkinne"-listattuna, jos siihen saatte jonkun intuition. Sekä vanhat että uudet kelpaavat, mutta muistakaa "spoiler"-palkki.

Listaanpa itse Spiderman-lehden pahimmat:

1. Brand new day (8/08): Hämis teki Mefiston kanssa diilin MJ:n ja hänen avioliitosta. Sekä avioliitto että henkilöllisyyden paljastuminen kumottiin. Lisäksi Harry Osborn ja May Parker heräsivät henkiin. Hämis otti verkkorannekkeensa taas käyttöön.

2. Klooni-saaga 2 ja jälkimainingit (3/96-8/98): Koko tarina-kokonaisuuden aikana May-täti ehti kuolla, Norman Osborn herätä henkiin, Shakaali herätä henkiin ja kuolla, Ben Reily palata hämiksen elämään/ paljastua eläväksi ja lopulta kuolla, Peter ehti menettää voimansa ja saada takaisin, Peter ehti luulla olevansa klooni ja lopulta paljastua ettei ole ja Robottimestari onnistui palata henkiin jne.

3. Viimeinen luku: Tarinassa May heräsi henkiin ja Hämiksen synty-tarina uusittiin (Ja lopulta unohdettiin).

4. Mörkö-saaga: Alkuperäinen Mörkö ehti vaihtua 3x ennenkuin sopiva löyty.

5. Venom/ Carnage: Venom on ehtinyt kuolla 2x, unohtanut Hämiksen henkilöllisyyden ja syönyt Carnagen symbiootin. Kaikki nämä on korjattu.

6. Tohtori Mustekala: On ehtinyt saada 3x hämiksen henkilöllisyyden selville, kärsinyt hämis-fobiasta ja kuollut kerran. Kaikki tämä on korjattu.

7. Mysteerion, Kurpitsalyhty Kravenin ja Elektron kuolema: Kaikki nämä ovat kuolleet vähintään kerran. Tavalla tai toisella hahmot on tuotu takaisin.

8. Kameleontin esiintymiset: Kameleontti on herättänyt Peterin vanhemmat henkiin ja tapattanut heidät, Kameleontti on myös itse heränyt henkiin, lisäksi Kameleontti on ollut hullu, mutta on "parantunut".

9. Hiekkamiehen palaaminen rikollisiin hommiin.

10. Vihreä Menninkäinen: Hahmo on palannut aina takaisin tavalla tai toisella.
« Viimeksi muokattu: 22.09.2009 klo 04:37:17 kirjoittanut Michael Riddle »
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.