Kirjoittaja Aihe: Egmontin supersankaritarjonta vuonna 2008  (Luettu 48530 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
Vs: Egmontin supersankaritarjonta vuonna 2008
« Vastaus #60 : 07.11.2007 klo 19:28:41 »
Veli tuntee minut. Olemme tehneet yhdessä sarjakuvia. Minulla ei ole mitään yhteyttä Egmontiin eikä mihinkään muuhunkaan kustantamoon. Tai ainoa yhteys on kuluttajan yhteys. Jos olisin töissä siellä, miksi ihmeessä arvostelisin sitä täällä?! Suhtaudun Egmontiin samoin kuin muihinkin kustantajiin: sitä voi arvostella, jos perustelee asiat, mutta aiheen tullen sitä pitää myös kiittää. Mielestäni Egmont tekee hyvin monia asioita oikein. Monopoli ja tämä outo painosekoilu yhdistettynä tiedotuksen puutteeseen vain ärsyttävät.

Sisäpiiritietoa ei ole tässä päässä. Seuraan vain muutamia pohjoismaisia keskustelufoorumeita, koska kaikenlainen vertailu aina kiinnostaa. Moni muukin kvaakilainen lukee etenkin tanskalaisten www.superhelte.dk:ta, mutta jotenkin kai minä olen innostunut kirjoittamaan tänne infoa sieltä. Joitakin asioita arvailen ja päättelen. Joskus arvailut ovat menneet aivan pieleen. Sen olen oppinut viime aikoina, että Tanskan ja Suomen julkaisutilanteita ei voi suoraan rinnastaa. Jenkkilehdistä en tiedä mitään.

Jos muuten joku haluaa lukea alkukielisiä sivuja, täällä on norjaksi uutinen, että norjalaiset lukijat eivät pitäneet Spider-Manin ”Toisen” (The Other) jättämisestä kesken ja että Schibsted otti palautteesta onkeensa. http://www.serienett.no/article/542/the-other-til-norge. Kirja on myös Schibstedin omilla sivuilla. Ehkä Schibstedin tosissaan olevasta asenteesta kertoo jotakin sekin, että se puristi Norjassa ja Ruotsissa tänä vuonna ulos 12 Spider-Mania, vaikka se sai julkaisuoikeudet vasta maaliskuussa ja että niistä jopa kolme oli 84-sivuista numeroa. Tappiota saattoi tulla, mutta faneja miellytettiin ja tulevaisuutta rakennettiin. Tällaista kaipaamme Egmontiltakin.

Michael G. Nielsen kirjoittaa kovakantisista kahdessa viestissä täällä syyskuussa.
http://www.superhelte.dk/default.asp?ID=1315&root=157943&forum=14&page=2
Olennaisten kohtien käännös: ”Supersankarikirjat ovat laskeneet myyntimääriltään parin viime vuoden aikana (Tanskassa, huom.). Suurin osa toki ostaa niitä maahantuojilta tai netistä ja siksi olemme täysin päättäneet pudottaa kirjoja ja pokkareita.” Alempana Nielsen sanoo: ”Pitäydymme lehtiin…”.

Syiksi ei sanota tanskalaisten lukijoiden nuorta ikää tai G. Floydin tarjontaa, mutta olettaisi, että ne vaikuttavat osaltaan myös. Suomen Egmont voi kuitenkin löytää muita yhteistyömaita kuin Tanskan kollegan niin kuin varmaan kävi Ikuisissa.

J.M:salo

• Jäsen
« Vastaus #61 : 07.11.2007 klo 20:51:34 »
Outoa ajattelua. En tiedä teistä muista mutta minulle noissa pehmytkantisissa albumeissa (miksei kovakantisimmissakin) on matalampi ostokynnys kun vessapaperi-tilattavissa. Noista kolmesta lätystä jotka Egmont on julkaissut (Hämis/Musta Kissa, IN, Ikuiset) olen kaksi viimeistä ostanut (en jaksanut tilata ekaa ja Kirjamessuille mennessä teos oli jo lopussa) kun taas lehdistä olen aktiivisesti ostanut lähinnä DC-spesiaalia ja Ryhmä-X:ää (lopetin tilauksen eilen). Kovakantisista olen ostanut kaikki muutamaa lukuunottamatta (Loebin kirjat, Kingdom Come, Hämähäkkimies).

Tykkään siitä että saan kokonaisen tarinan yhdellä kertaa tarvitsematta miettiä muutoksen tuulia seuraavaan numeroon mennessä. Siksi rakastin Mega-Marvelia; sivumäärä oli valittu niin että siihen sai mukavasti yhden tarinakokonaisuuden. Megassa oli aina osa kaksi tai "jatkuu ensi kerralla". 

Nyt kun euron kurssi muuttuu koko ajan paremmaksi, minulla alkaa taas olla parin vuoden venaamisen jälkeen parempi rahatilanne (yay oikeita töitä!) ja tarinoiden kulkuja voi helposti seurata internetin kautta, on yhä helpompi tehdä valistuneita ostopäätöksiä. Kovakantiset ja TPB't ovat kaikki kirjahyllyssä ylpeästi esillä, esittelen niitä iloissani kavereille ja jopa kummivanhempani (ja vanhempi sukupolvi yleensä) ovat ymmärtäväisiä halustani saada tälläisiä hyllyyn.

Kun näytän yksittäisiä sarjakuvalehtiä, niin katse on lähinnä säälivä. Minulla on kaksi kaappia täynnä supersankarisarjakuvaa, enkä ole koskenut niihin pitkään aikaan -- osiin jopa lähes kymmeneen vuoteen (jos muuttopakkausta ei lasketa). Olen harkinnut niiden myymistä -- suurin osa kun on sitä huonoa paskaa mitä on. Parhaista osista on tullut englanniksi kokoomateoksia - ne ovat siistimpiä, niitä ei tarvitse piilottaa kenkälaatikkoon Playboyiden viereen ja niissä taiteesta saa jopa jotain selvää.

Ja Mail-Manin käännös ei revi minua kokonaan ulos tarinasta.

Ryhmä-X:n ja DC-Spesiaalin seuraaminen tuntuu vähän kuin pelaisi venäläistä rulettia kolmella patruunalla. UU! Josh Whedonia! Hyvä painolaatu, käännös, kuvitus ja käsikirjoitus. Ja sitten seuraavassa numerossa vessapaperia, kuvitus toteutettu asentamalla lyijykynä pakaranpuolikkaiden väliin ja käsikirjoitus tehty humalassa.

EDIT: Hullu minä olen kuin semmoista ostan. Totta puhuen ainoa syy ostamiseen on liukuva numerointi ja tilaus. Miksi petän itseäni? Ja mikä helvetti tämä yhteyspainatus on kun sillä saa melkein poikkeuksetta paskaa ulos? Luetaanko naapurimaissa lehtiä marihuanan ja LSD:n ristikäytön aikana?

Saisi Egmont julkaista vain pehmytkantisia. Niissä on ok hintataso, en näe miksei pidempiä tarinoita voisi julkaista useammissa osissa ja (oletettavasti) yhteyspainatus ei ole suoritettu jonkin jättiläismäisen mielisairaalan kanssa.
« Viimeksi muokattu: 07.11.2007 klo 20:59:30 kirjoittanut iJusten »

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #62 : 07.11.2007 klo 22:45:34 »
noissa pehmytkantisissa albumeissa (miksei kovakantisimmissakin) on matalampi ostokynnys kun vessapaperi-tilattavissa. Noista kolmesta lätystä jotka Egmont on julkaissut (Hämis/Musta Kissa, IN, Ikuiset)

Ikuiset ja Halo ovat tätä samaa Egmontin pehmytkantista formaattia. Yhteensä niitä on siis viisi.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #63 : 07.11.2007 klo 22:47:28 »
Ikuiset ja Halo ovat tätä samaa Egmontin pehmytkantista formaattia. Yhteensä niitä on siis viisi.
Koska lainauksestasikin selvästi käy ilmi, että iJusten listaa myös Ikuiset, on noita vain neljä. Mutta kyllä ehdottomasti korvaisi Megan, jos näitä tulisi jatkossakin 2-4 kappaletta vuodessa. Ja jos vain mahdollista, niin vielä vähän DC:ltäkin.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #64 : 07.11.2007 klo 22:50:09 »

Jaakko Pehkonen

• Jäsen
  • Kvaak *hik*
« Vastaus #65 : 08.11.2007 klo 00:54:43 »
Minkähän takia oikeastaan nykyään ollaan niin pirun tarkasti takerrettu tähän formaattihommaan ? Mega oli ja DC-spesiaali on 100-sivuinen, sillä sipuli ! Nykyäänhän tradet (ja sitä myöten tarinakokonaisuudet) ovat kuusiosaisia eli about 128 sivua. En nyt ihan kaipaa Marvelin aikaa kun sivumäärä seilasi 52:n ja 200:n välillä, mutta kai jonkinlainen joustovara olisi mahdollinen ?

Tämä tietysti korjautui kun Mega lopetettiin ja nämä pehmeäkantiset ovat nyt "tarinan paksuisia".

Jahka saan ne pikku skorpionit käsiini, niin koivumäen herra pääsee tanssimaan saksanpolkkaa heidän pieksämäellään!

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #66 : 08.11.2007 klo 10:47:25 »
Onhan siinä joustovaraa. Ikuisetkin on liki tuplasti paksumpi kuin Hämis/Musta Kissa tai IN: Loppu.
DC Spesiaalin, Megan ja X-menin suhteen se 100 on vain hyvä formaatti suht harvoin ilmestyville lehdille. Onhan Hämiskin joka kuukausi 52-sivuinen. Pysyvällä formaatilla saadaan aikaiseksi myös pysyvä hinta. Nykyäänkin jo hintaa valitetaan, saati sitten, jos hinta heittelisi numerosta toiseen viiden euron ja kymmenen euron välillä.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Jaakko Pehkonen

• Jäsen
  • Kvaak *hik*
« Vastaus #67 : 08.11.2007 klo 11:11:42 »
Ikuisten sivumäärää en tiennytkään koska ostan sen vasta kuun loppupuolella.

Joo, hinta kyllä hyppisi varmaan aika paljon, ehkä tilaushinnastakin tulisi suht hulppea jos muutama numero olisi vaikka 132-sivuinen. Mut tämä on tosiaan jo myöhässä olevaa spekulointia...
Jahka saan ne pikku skorpionit käsiini, niin koivumäen herra pääsee tanssimaan saksanpolkkaa heidän pieksämäellään!

Dennis

• Jäsen
« Vastaus #68 : 08.11.2007 klo 17:47:14 »
Vaikka olen amatööri supersankari-osastolla, niin työnnnän lusikkani tähänkin soppaan.

Itse tykkään kanssa lukea noi superit yhtenä tarinana , on sitten kyseessä kovat tai pehmeät kannet. Itse en noista wc-paperiversioista välitä, jotenkin on koko jatkumo helpompi lukea "koottuna", olen myös tilannut joitan sarjiskirjoja netin kautta.

Sitten vähän offtopikia, Satunnainen osui kirjoituksissaan minun mielestäni kahteen isoon ongelmaan Suomalaisessa sarjakuvakentässä, siis muussakin kuin supersarjiksissa.

1. Egmontila ei ole suurta kilpailijaa Suomessa, kuten on esim. muissa P-maissa, ja vastaus Sanoma Oy ei kelpaa, se on lähinnä yhden tuotemerkin julkaisija.

2. Kustantajien tiedotuspolitiikka on huonoa, kyllä noita tietoja saa kaivaa netistä tai nettikirjakaupoista, Kvaak on yksi lähde, samoin Perunamaa, mutta ei edes Sanomien politiikka voi kehua, kun ei tiedä mitä on tulossa ja milloin, Egmontin länkkärisarjoista saa tietoa kiitos Alasen, mutta muuten tää infon hankkiminen on kuluttajien käsissä.
Je suis alle kuuden euron pizza!

J.M:salo

• Jäsen
« Vastaus #69 : 19.11.2007 klo 22:32:54 »
1. Egmontila ei ole suurta kilpailijaa Suomessa, kuten on esim. muissa P-maissa, ja vastaus Sanoma Oy ei kelpaa, se on lähinnä yhden tuotemerkin julkaisija.

Lainaus käyttäjältä: Egmont-Kustannuksen nettisivut
Egmont Kustannus Oy Ab on tanskalaisen Egmontin ja Sanoma Magazines Finland Oy:n puoliksi omistama kustantamo.

X-men

• Jäsen
  • Comics costs too much, damned!!!
« Vastaus #70 : 20.11.2007 klo 17:53:23 »
Lainaus käyttäjältä: Egmont-Kustannuksen nettisivut
Egmont Kustannus Oy Ab on tanskalaisen Egmontin ja Sanoma Magazines Finland Oy:n puoliksi omistama kustantamo.

Juu että mikä kilpailu.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

J-Viilee

• Jäsen
  • Painajaismaista!
« Vastaus #71 : 01.12.2007 klo 17:27:20 »
Musta torni suomeksi
!
Hieno homma.
Mustat tornit on kyllä tosiaankin niin hyvää sarjakuvaa että Suomalaiselle kansalle sen suo.
Todennäköisesti ei myy ja sarja kesken lopetetaan, ikävä kyllä.
Pessimisti?  Minäkö?
Tilulilulii.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #72 : 01.12.2007 klo 17:55:23 »
Musta torni suomeksi
!
Hieno homma.
Mustat tornit on kyllä tosiaankin niin hyvää sarjakuvaa että Suomalaiselle kansalle sen suo.
Todennäköisesti ei myy ja sarja kesken lopetetaan, ikävä kyllä.
Pessimisti?  Minäkö?

Et siis pety.
Mutta oikeastihan tämä kannattaa koska Mustalla tornilla on yksi iso valtti hihassaan: Stephen King.
Jokainen kirjakauppias tunnistaa nimen ja tietää sen myyvän.
Ja jokainen Jae Leen jälkeä nähnyt osaa arvostaa sitä.
Epäinhimillisten oma albumi (P.Jenkins Jae Lee) olisi rautaa suomeksikin.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #73 : 01.12.2007 klo 18:24:13 »
Musta torni sarjakuvana? Pirun kallis, lieneeköhän kovakantinen. Sarjakuvaversio Kingin kirjasta ei kuulosta ajatuksena kannatettavalta, mutta ehkä tämä voi toimiakin. Jae Lee on hyvä. Ja Musta torni parempaa Kingiä.

Rac

• Jäsen
« Vastaus #74 : 01.12.2007 klo 18:27:09 »
Ja jokainen Jae Leen jälkeä nähnyt osaa arvostaa sitä.

Huu, hetken pelkäsin, että tämä oli se mies, jonka hirveetä jälkeä oli parissa tämän vuoden (vai oliko -06?) Hämiksessä, mutta se olikin Pat Lee.

Jae Lee roks ok.
"Excuse me. Have you ever danced with the devil in the pale moonlight?" -Batman