Veli tuntee minut. Olemme tehneet yhdessä sarjakuvia. Minulla ei ole mitään yhteyttä Egmontiin eikä mihinkään muuhunkaan kustantamoon. Tai ainoa yhteys on kuluttajan yhteys. Jos olisin töissä siellä, miksi ihmeessä arvostelisin sitä täällä?! Suhtaudun Egmontiin samoin kuin muihinkin kustantajiin: sitä voi arvostella, jos perustelee asiat, mutta aiheen tullen sitä pitää myös kiittää. Mielestäni Egmont tekee hyvin monia asioita oikein. Monopoli ja tämä outo painosekoilu yhdistettynä tiedotuksen puutteeseen vain ärsyttävät.
Sisäpiiritietoa ei ole tässä päässä. Seuraan vain muutamia pohjoismaisia keskustelufoorumeita, koska kaikenlainen vertailu aina kiinnostaa. Moni muukin kvaakilainen lukee etenkin tanskalaisten
www.superhelte.dk:ta, mutta jotenkin kai minä olen innostunut kirjoittamaan tänne infoa sieltä. Joitakin asioita arvailen ja päättelen. Joskus arvailut ovat menneet aivan pieleen. Sen olen oppinut viime aikoina, että Tanskan ja Suomen julkaisutilanteita ei voi suoraan rinnastaa. Jenkkilehdistä en tiedä mitään.
Jos muuten joku haluaa lukea alkukielisiä sivuja, täällä on norjaksi uutinen, että norjalaiset lukijat eivät pitäneet Spider-Manin ”Toisen” (The Other) jättämisestä kesken ja että Schibsted otti palautteesta onkeensa.
http://www.serienett.no/article/542/the-other-til-norge. Kirja on myös Schibstedin omilla sivuilla. Ehkä Schibstedin tosissaan olevasta asenteesta kertoo jotakin sekin, että se puristi Norjassa ja Ruotsissa tänä vuonna ulos 12 Spider-Mania, vaikka se sai julkaisuoikeudet vasta maaliskuussa ja että niistä jopa kolme oli 84-sivuista numeroa. Tappiota saattoi tulla, mutta faneja miellytettiin ja tulevaisuutta rakennettiin. Tällaista kaipaamme Egmontiltakin.
Michael G. Nielsen kirjoittaa kovakantisista kahdessa viestissä täällä syyskuussa.
http://www.superhelte.dk/default.asp?ID=1315&root=157943&forum=14&page=2Olennaisten kohtien käännös: ”Supersankarikirjat ovat laskeneet myyntimääriltään parin viime vuoden aikana (Tanskassa, huom.). Suurin osa toki ostaa niitä maahantuojilta tai netistä ja siksi olemme täysin päättäneet pudottaa kirjoja ja pokkareita.” Alempana Nielsen sanoo: ”Pitäydymme lehtiin…”.
Syiksi ei sanota tanskalaisten lukijoiden nuorta ikää tai G. Floydin tarjontaa, mutta olettaisi, että ne vaikuttavat osaltaan myös. Suomen Egmont voi kuitenkin löytää muita yhteistyömaita kuin Tanskan kollegan niin kuin varmaan kävi Ikuisissa.