Author Topic: Naiskuva kotimaisessa sarjakuvassa  (Read 14397 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gamma

• Jäsen
  • Miu
Re:naiskuva kotimaisessa sarjakuvassa
« Reply #30 on: 04.03.2004 klo 16:51:50 »
Ja kaikkein mielenkiintoisimmat naishahmot olen itse kehitellyt oikeastaan niin että olen yksinkertaisesti kuvitellut itseni naiseksi. Kokeilkaa.

No huh, en kyllä varmaan kokeile!

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Reply #31 on: 04.03.2004 klo 18:16:08 »
Vetävätkö tytöt siis herneen nenäänsä, kun pidän heille ovea auki tai pyrin muuten olemaan kohtelias?

No hei, yritäppä tarjota päivällinen niin saat turpiis. Voi tätä nykyaikaa.  :(

toivoo Nimim. "En ole katkera, mutta kuitenkin"
« Last Edit: 04.03.2004 klo 18:17:21 by Petteri Oja »

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Reply #32 on: 04.03.2004 klo 18:24:11 »
Tuo sarjakuvia tyttärille juttu pisti miettimään. Tytöille ei ole tarjolla kovin hääppöisiä sarjakuvia. Onko ikinä ollutkaan? Itse luin pienenä tavissarjakuvien (Akkarit, Asterix, Lucky Luke yms.) lisäksi Hevoshulluua. Siinä suurin osa sarjoista oli puuduttavaa kökköä, varsinkin kun en tykännyt sinänsä lehden keskitasoa paremmista huumorisarjoista Hirnu ja Polle, mutta Lena Furberg! Se nainen osaa kuulkaas piirtää sielukkaita arabeja ja kertoa koskettavia villihevoiskohtaloita. Vertailukohtana voisin kertoa että ahmin myös Jack Londonin kirjoja. Furberg vertautuu parhaimmillaan niihin. J.London ultra light.
Muumeja luin kanssa uudelleen ja uudelleen. Aika paljon kai nekin sarjakuvan valtavirrasta poikkeaa. Pepistä tehdyt sarjakuvat on kanssa ihania, se kuvittaja kuuluu suosikkeihini pienestä asti. Tietty en muista nimeä, höh. Näkömuisti.

Mutta surullisen usein tytöille tehdään Barbia tai Herttasarjaa. Kun ei olisi sitä pelkästään... Kuitenkin lastenkirjojen ja muiden puolella on paljon enemmän valinnanvaraa. Miksiköhän kukaan näistä nuorista naistekijöistä ei ole tehnyt sarjakuvaa tytöille? Itse tarjosin sellaista aikoinaan Koululaiseen. Ei mennyt läpi mutta kuvituspalstan sain. Saapa nähdä muuttaako suuri sarjakuvakilpailu tilannetta... Onko uudenlaisia ideoita ja meneekö ne läpi.

Nyt aloin kuvitella ihanaa sarjakuvalehteä tytöille jossa olisi ainakin Tukiaisen Katjan ja Ekebomin Terhin sarjiksia... Ehkä tuollainen ei olisi ihan mahdoton markkinoitava, tarkka kohderyhmän rajaus ja äidithän eli naiset ostaa paljon (naisten) lehtiä ja suhtautuu myönteisesti ja ennakkoluulottomasti kulttuuriin. Uusia lukijoita sarjakuvalle!
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

Justus

• Jäsen
  • Ralf on Kuningas
« Reply #33 on: 04.03.2004 klo 18:38:09 »
Onhan tytöille W.I.T.C.H ja Iines...

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Reply #34 on: 04.03.2004 klo 18:42:32 »

No niin mut onks ne nyt sit niin hyviä. Että jos niitä erilaisia roolimalleja haluaa hakea. En tiä kun en käytä enkä tunne sopivan ikäisiä joilta voisi kysyä.
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

jpan

• Jäsen
  • Kvaak!
« Reply #35 on: 04.03.2004 klo 19:18:02 »

No niin mut onks ne nyt sit niin hyviä. Että jos niitä erilaisia roolimalleja haluaa hakea. En tiä kun en käytä enkä tunne sopivan ikäisiä joilta voisi kysyä.

8 vuotias lukee Aku Ankkaa, Tenavia ja Nalle Puhia. 12-vuotias W.I.T.C.H :iä. Olen yrittänyt tyrkyttää kaikennäköisiä hyviä sarjiksia, mutta lukevat kuulemma mielummin kirjoja .  

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Reply #36 on: 04.03.2004 klo 21:11:17 »
Että jos niitä erilaisia roolimalleja haluaa hakea.

Elämmekö niin vaikeita aikoja, että roolimallit haetaan sarjakuvista? :P

No onneksi miehillä on sitten runsasta tarjontaa. Voisin ottaa mallikseni Kapteeni Kuolion tai vaikka 17-vuotiaan Reima Mäkisen. ;D Toki myönnan, että kykenen samaistumaan esim. Turvatarhan Reijoon tehokkaasti, mutta oikein roolimalleja?

Ensin tällä peräänkuulutetaan, että pitää olla naisia, jotka syljeksii, kiroilee ja mellastaa, mutta nyt pitäisi olla roolimalleja? Olen pihalla. ???

Ovatko nämä reilusti ylipainoiset, tatuoidut ja lävistety ("erilaiset") naiset sitten niitä hienoja roolimalleja, jos hyvä käytöksiset ja älykkäät eivät kelpaa...

Tuli yhtäkkiä mieleeni Nemi. Ei suomalaista, mutta tarjoilee aika kivan naishahmon. Ei mikään perus prinsessa, mutta ei kuitenkaan mikään sika tai öykkärikään.

...ja pyydän jo valmiiksi anteeksi jos olen vahingossa kirjoittanut jotain sellaista, mistä herkempi imaisee patongin sieraimeensa...
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Reply #37 on: 05.03.2004 klo 11:53:55 »
Ei woe mitn. Pakostakin tulee mieleen Jukka Murtosaaren piirustama sarja "Naarasparat" (Sarjainfo 4/93, Sarjainho-liite). Onneksi on aika muuttunut ja taipunut monella tapaa 10+ vuodessa.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Reply #38 on: 05.03.2004 klo 13:05:02 »
Muutama kommentti on tullut mieleen tätä säiettä seuratessa:

1) Tuntuu oudolta, että äijäporukoissa puhuttaisiin törkeyksiä vastakkaisesta sukupuolesta. Kai sitä armeija aikana muutamia rivoja juttuja tuli puhuttua, mutta kuitenkin. Ehkä me miehet olemme shokissa kun joku voi puhua niin rivoja kuin siinä mikä se nyt miljardööri jussissa . Oli kyse sitten miehistä tai naisista. Ehkä hieman kaukaa haettua. :) Ja toki sitä perinteistäkin stereotyyppistä mies kuvaa ympäristöstä löytyy.

2) Ihmetyttää miksi tytöille pitäisi varta vasten tehdä sarjakuvaa kun sitten olisi tyttöjen sarjakuvaa ja "oikeaa sarjakuvaa" joka olisi suunnattu kaikille. Aika vähän niitä varsinaisesti "poikien" sarjakuviakin on. Tai no onhan niitä mutta ei niidenkään taso päätä huimaa. Ainakin minulla ja siskollani on kautta linjan ollut aika samanlainen maku sarjakuvien suhteen. Tosin Manga on kolahtanut paljon enemmän kuin siskooni. En sitten tiedä onko hän aikuistunut minua nopeammin tai jotain. Eroavaisuudet laskisin johtuvan ihan muista syistä kuin sukupuolesta. Keskimäärin ajatellen melkein voisin väittää, että naiset vaativat parempia tarinoita kun miehet joille keskimäärin useammin tuntuu riittävän se että pari isoa roboa mättää toisiaan. Mutta minulla on vain sellainen kuva, että kun varta vasten lähdetään tekemään sarjakuvaa jommalle kummalle sukupuolelle niin siitä tulee aika huonoa kun sitten kuitenkin kaivetaan esiin ne stereotypiat ja kuvitellaan että tytöt on tällaisia ja pojat tällaisia. Toki mielelläni näkisin että joku kumoaisi epäilykseni.

3) Kyllä minun vaatimattoman näkökulmani mukaan aika erilaisia naiskuvia suomalaisessa sarjakuvassa tarjotaan. Ei niitä varmaan yhtäpaljoa löydy kuin erilaisia naisia ja osa on varmasti aika epäuskottavia. Aika harvassa ovat pahimmat supersankarisarjakuvien naiskuvat ja jos niitä löytyy niin kyse on yleensä ainakin vähän parodiasta esikuviaan kohtaan.

4) Toki tässä täytyy vähäisen tuotannon omiakin naiskuvia jäädä miettimään ja todeta, että aika kapea tuo oma naiskuva taitaa olla. Pitkät mustat hiukset. Joko konsoliropeltava laiska semigootti tai sitten hyvä papitar riippuen siitä minkälaisessa kulttuurissa ovat kasvaneet. Tosin kun kerran yleisesti ottaen fantasiasarjakuvia teen niin kai ne naiskuvat enemmän niitä ihanne yksilöitä ovat samoin kuin mieskuvat. Tai yleisemmin ottaen ihmiskuva. Ei niitä hahmoja aina välttämättä tartte sukupuolen mukaan kahteen karsinaan jakaa. Ainakin fantasiasarjakuvissa voi tehdä ihanteellisempia kulttuureja, jotka kasvattaisivat ihmiset käyttäytymään "sivistyneemmin." Omaan ihmiskuvaani toki kuuluu, että ihmiset ovat heman keskimääräistä rauhallisempia ja sovinnaisempia koska loppujen lopuksi on aika hankala tehdä uskottava hahmo, joka olisi täysin ristiriidassa tekijänsä kanssa. Uskoisin, että jos tekisin ryyppäävän rivoja huutelevan tatuoidun naisen ainakin sarjakuvan päähenkilöksi niin siitä tulisi teennäistä moskaa joka ei uppoisi kehenkään.

Minun neuvoni siihen, että saatte hyväksyttävämpi naiskuvia on, että kirjoittakaapas kymmenen vuotta live-roolipelejä. Yleensä ainakin puolet pelaajista on kauniimman sukupuolen edustajia ja he kyllä valittavat jos hahmo ei miellytä.  :)

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Reply #39 on: 05.03.2004 klo 13:12:21 »

Mitenköhän ois mennyt läpi semmoinen sarjakuva, etä Wagner ois nuori mies ja Viivi ois kana tai lehmä.
Oisko naiset diganneet...

Jos tekijä olisi nainen niin se olisi ihan ok. Itseään voi aina pilkata. Sitten kun alkaa tekemään pilaa muista niin seurauksena voi olla sarja syytöksiä ja lenteleviä kananmunia (viivin munia)...

jpan

• Jäsen
  • Kvaak!
« Reply #40 on: 05.03.2004 klo 19:27:29 »
Että jos niitä erilaisia roolimalleja haluaa hakea.

Ensin tällä peräänkuulutetaan, että pitää olla naisia, jotka syljeksii, kiroilee ja mellastaa, mutta nyt pitäisi olla roolimalleja? Olen pihalla. ???

Ovatko nämä reilusti ylipainoiset, tatuoidut ja lävistety ("erilaiset") naiset sitten niitä hienoja roolimalleja, jos hyvä käytöksiset ja älykkäät eivät kelpaa...

Tuli yhtäkkiä mieleeni Nemi. Ei suomalaista, mutta tarjoilee aika kivan naishahmon. Ei mikään perus prinsessa, mutta ei kuitenkaan mikään sika tai öykkärikään.

Hyvä Wilpuri,
kyse on yksinkertaisesti siitä, ihmiset voivat olla kunnollisia ja hyvätapaisia tai sitten jonkunsortin renttuja. Tai jotain siltä väliltä. Jokainen valitkoon itse osansa. Miehet (tai sarjakuvamiehet) voivat olla symppiksiä kuulumalla mihin tahansa  em. kategoriaan tahansa, mutta naisilla on ahtaampaa.

Asia jonka halusin tuoda esiin on se, että pitääkö sarjakuvapiirtäjien omilla töillään ylläpitää tällaista asennetta. Ja toiseksi voisiko sarjakuviin saada jotain uutta rikkomalla näitä rooleja.

Todettakoon vielä, etten ole minkäänlainen "feministi", vaan yksinkertaisesti haluaisin lukea sarjiksia, joissa asetelmat eivät ole aina niin kliseisiä.

Nemi on tosiaan erilainen nainen, mutta aloitin keskustelun parisuhteessa olevasta naismallista, jossa yleensä nainen on kunnollinen ja mies kunnoton.

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Reply #41 on: 08.03.2004 klo 18:49:14 »
Asia jonka halusin tuoda esiin on se, että pitääkö sarjakuvapiirtäjien omilla töillään ylläpitää tällaista asennetta. Ja toiseksi voisiko sarjakuviin saada jotain uutta rikkomalla näitä rooleja.

Me edistyksellisemmät jo luomme aikansa eläneet sukupuoliroolimallit ohittaneita hahmoja.

« Last Edit: 08.03.2004 klo 18:52:35 by Jukka Koivusaari »
----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

norpatti

• Guest
Re: naiskuva kotimaisessa sarjakuvassa
« Reply #42 on: 26.07.2006 klo 23:43:45 »
googletin lena furbergilla ja päädyin tänne. ai että mä rakastin (ja rakastan edelleen) sen sarjakuvia. mitään muuta en hevoshullusta koskaan jaksanukkaa pikkulikkana lukee. vieläki haaveilen et osais joskus itte piirtää joitain yhtä kauniita heppasarjiksia. pikkusena piirtelin niitä vaikka ja kuinka mutta ei enää riitä mielikuvitus, liian korkee itsekritiikki tjsp. mut ne lenan jutut ne oli oikeesti ihan omaa luokkaansa! luen niitä vieläki, uudestaan ja uudestaan vaan :) tietääkö kukaan muuten onko furbergilta ilmestyny minkäälaisia kokoelma-albumeita tai mitään? vai onko tyytyminen vanhoihin hevoshulluihin. sori, tais mennä vähä ohi aiheen.. :o

Warrio

• Jäsen
Re: Naiskuva kotimaisessa sarjakuvassa
« Reply #43 on: 28.07.2006 klo 20:20:18 »
minäkin allekirjoitan björklundin albumin kaksin. kun sen aikoinaan luin yllätyin erilaisesta naiskuvasta. en siinä vaiheessa ollut tullut ajatelleeksi, että se voi olla näinkin.

tuosta oven auki pitämisestä olen sitä mieltä, että saan sen auki kyllä itekkin. ei täällä mitään pikkunaisia olla.... mä en tykkää, jos mua kohdellaan naisena, kun olen ihminen

Kojocci

• Jäsen
  • Kyyninen Gubbe
Re: Naiskuva kotimaisessa sarjakuvassa
« Reply #44 on: 28.07.2006 klo 20:49:19 »
Olen joskus ajatellut että sarjakuvien piirtäjät kävelevät jonkinlaiset suodattimet silmillään ulkona ollessaan ja aiheita etsiessään. Yleensä nainen on alle kolmekymppinen sinkku ja hoikka. vaikka kadulla kävellessä näet ylipainoisia, lapsien kanssa käveleviä, yli kolmekymppisiä naisia. Nämä hahmot on pääsääntöisesti hävitetty täysin sarjakuvamaailmasta mutta oikeassa maailmassa he ovat enemmistönä.