Author Topic: Asterix-piirroselokuvat  (Read 25997 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rama

• Jäsen
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
Vs: Asterix-piirroselokuvat
« Reply #15 on: 22.04.2006 klo 18:04:23 »
Asterix heimoineen ei kuulunut romaanisten kielien perheeseen. Gallit eivät ymmärtäneet latinalaisia valloittajia.

Puhut asiaa, mutta kommenttini koski vastaustasi Blackwingille, joka viittasi laajalle levinneeseen latinankielen käyttöön mm kaupankäynnin yhteydessä.

Kyllä oli ainakin roomalaisten valloittamilla alueilla, saman tapaan kuin nykyisin englanti. Oppinut ihminen osasi aina vähintään latinaa ja kreikkaa, mutta tavallinen kansa puhui latinaa ja sitä käytettiin myös kauppiaiden kielenä.

Anteeksi, jos olin hieman epäselvä.
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Reply #16 on: 22.04.2006 klo 18:28:07 »
Puhut asiaa, mutta kommenttini koski vastaustasi Blackwingille, joka viittasi laajalle levinneeseen latinankielen käyttöön mm kaupankäynnin yhteydessä.

Asterixin aikaan. Silloin ei ollut olemassakaan muita romaanisia kieliä kuin latina. Niiden olemassaolo nykyään johtuu siitä, että Rooman valtakunnan tuhoutuessa latina oli Euroopan lingua franca, mikä on latinaa, ja tarkoittaa ranskan kieltä, joka siis ei ole se kieli, mitä gallialaiset puhuivat. Selvä? Selvä.
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

rama

• Jäsen
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
« Reply #17 on: 22.04.2006 klo 18:29:47 »
Asterixin aikaan. Silloin ei ollut olemassakaan muita romaanisia kieliä kuin latina. Niiden olemassaolo nykyään johtuu siitä, että Rooman valtakunnan tuhoutuessa latina oli Euroopan lingua franca, mikä on latinaa, ja tarkoittaa ranskan kieltä, joka siis ei ole se kieli, mitä gallialaiset puhuivat. Selvä? Selvä.

Eli paikallisista tavoista ääntää latinaa muodostuivat siis sittemmin romaaniset kielet? Roger that.

Voisit dropata tuon huomautuksesi Asterixin ranskankielisyydestä, en nimittäin missään vaiheessa ehdotellut hänen puhuvan ranskaa... harhaluuloni koskivat aivan muita asioita.
« Last Edit: 22.04.2006 klo 18:32:25 by rama »
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Reply #18 on: 24.04.2006 klo 20:54:06 »
Nyt ne puhuu myös suomea!

ASTERIX JA VIIKINGIT (PUHUMME SUOMEA!)
SUOMEN ENSI-ILTA 12.05.2006 40 KOPIOLLA!
Kesto 81min -K7- Huoltajan seurassa -K5-

Ohjaaja Stefan Fjeldmark ja Jesper Möller / suomenkielinen versio Mari Riikonen

Pääosissa / suomenkielisen version äänet:
MIKA NUOJUA on Asterix, MARKUS BÄCKMAN on Obelix, SAMUEL HARJANNE on Poppix, PAULA VESALA on Abba, PERTTI KOIVULA on Seismograf, MIKA ALA-PANULA on Pilaf, TITTA JOKINEN on Vikea, PASI RUOHONEN on Olaf ja SASU MOILANEN on Aladobix, muissa osissa PETRI HANTTU, ANTTI JAAKOLA, ELLA KERANTO, PEKKA LAIHO, HEIKKI NOUSIAINEN, JUHA PAANANEN, TERO PENNANEN, ANTTI PÄÄKKÖNEN, MARI RIIKONEN, HEIKKI SANKARI, NINA TAMMINEN ja MINNA TASANTO.

Käsikirjoitus
Stefan Fjeldmark, Jean-Luc Goossens, René Goscinny, Jesper Möller ja Albert Uderzo / suomennos Tuija Kokko / Mediaplant
« Last Edit: 26.04.2006 klo 17:06:57 by VesaK »
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Pässi

• Jäsen
« Reply #19 on: 26.04.2006 klo 21:46:32 »

Vinke

• Jäsen
« Reply #20 on: 12.03.2011 klo 12:02:39 »
Löysin vain yhden aiheen jossa keskustellaan Asterix-elokuvista, mutta sielläkin vain näytellyistä.

Asterix piirroselokuvia on julkaistu yhteensä kahdeksan.

1. Asterix - Pieni suuri mies Galliasta - 1967 (suomeksi myös Asterix gallialainen)
2. Asterix ja Kleopatra - 1968
3. Asterix valloittaa Rooman - 1976
4. Asterix - gallialaisten sankari - 1985
5. Asterix Britanniassa - 1986
6. Asterix ja suuri taistelu - 1989
7. Asterix Amerikassa - 1994
8. Asterix ja viikingit - 2006

Jotkut ovat sitä mieltä, että Asterix ei toimi valkokankaalla. Olen eri mieltä. Ne mitä olen nähneet ovat olleet varsin mainioita piirroselokuvia.

Olen katsonut itse noista kahdeksasta animaatiosta neljä, Asterix - Pieni suuri mies galliasta, Asterix - gallialaisten sankarin, Asterix ja suuren taistelun sekä Asterix ja viikingit. Oma suosikkini näistä on varmaankin Asterix- gallialaisten sankari, vaikka "Asterix - pieni suuri mies Galliasta" onkin minulle ehkä kaikkein tärkein ja legendaarisin Asterix-animaatio. Tosin "Asterix - gallialaisten sankari" sekä "Asterix ja suuri taistelu" ovat olleet minulla jo pitkään siinä vaiheessa että ne voisi katsoa uudestaan.

Mitä mieltä olette Asterix-animaatioista? Mikä on suosikki piirroselokuvasi, mistä pidit vähiten?

Jos samanlainen aihe sattuu sittenkin jostain löytymään, niin olisi kiva jos yhdistäisitte tämän siihen aiheeseen.

Edit: Virhe korjattu

« Last Edit: 12.03.2011 klo 12:10:10 by Vinke »

Henendo

• Jäsen
  • Kunnia myös hiirimestareille!
« Reply #21 on: 12.03.2011 klo 20:30:56 »
Tämän uusimman rainan eli Asterix ja viikingit olen nähnyt. Muista piirretyistä en itse asiassa tiennytkään! Tunsin ennestään vain näytellyt elokuvat. Pidän Asterix-sarjakuvasta, mutta elokuvaa Asterix ja viikingit en suosittele kenellekään Asterix-fanille. Animointi on laadutonta ja juonikin pilataan sillä, että itse päähenkilöt eli Asterix ja Obelix sivuutetaan röyhkeästi. Täysin turhia ja suorastaan ärsyttäviä hahmoja pidetään esillä koko esityksen ajan.

Vinke

• Jäsen
« Reply #22 on: 12.03.2011 klo 22:54:18 »
Tämän uusimman rainan eli Asterix ja viikingit olen nähnyt. Muista piirretyistä en itse asiassa tiennytkään! Tunsin ennestään vain näytellyt elokuvat. Pidän Asterix-sarjakuvasta, mutta elokuvaa Asterix ja viikingit en suosittele kenellekään Asterix-fanille. Animointi on laadutonta ja juonikin pilataan sillä, että itse päähenkilöt eli Asterix ja Obelix sivuutetaan röyhkeästi. Täysin turhia ja suorastaan ärsyttäviä hahmoja pidetään esillä koko esityksen ajan.

Ite pidin "Asterix ja viikingit"-elokuvasta, jotenkin kuitenkin poikkeaa muista animaatioista. Ja tosiaan, Abba ja Poppix ovat ehkä liikaakin esillä. Abba minuakin pisti välillä ärsyttämään.

Asterix valloittaa Rooman-kuvakirjan olen lukenut, ja se oli todella hyvä. Juonesta en enää muista kamalasti, voisi nyt vaihteeksi sen piirroselokuvan katsoa.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
« Reply #23 on: 12.03.2011 klo 23:02:08 »
Mikä näistä leffoista oli se jossa Asterix ja Obelix joutuivat muistaakseni byrokratian takia kävelemään pitkiä portaita? Se jossa he kohtasivat maailman suurimmat kauhut? Se oli minusta aika hauska.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

Vincent

• Jäsen
« Reply #24 on: 13.03.2011 klo 09:45:04 »
Mikä näistä leffoista oli se jossa Asterix ja Obelix joutuivat muistaakseni byrokratian takia kävelemään pitkiä portaita? Se jossa he kohtasivat maailman suurimmat kauhut? Se oli minusta aika hauska.

Asterix valloittaa Rooman. Minusta tämä on ainoa hyvä Asterix-leffa, noi muut menee perjantai-ilta viihteenä (paitsi viikingi-leffa, josta Henendo kertoi jo kaiken tarpeellisen)

Vinke

• Jäsen
« Reply #25 on: 13.03.2011 klo 13:09:48 »
Asterix valloittaa Rooman. Minusta tämä on ainoa hyvä Asterix-leffa, noi muut menee perjantai-ilta viihteenä (paitsi viikingi-leffa, josta Henendo kertoi jo kaiken tarpeellisen)

Asterix valloittaa Roomaa voisi jopa verrata sarjakuviin. Mitä kuvakirjan olen lukenut, niin todella viihdyttävää luettavaa.

Vincent

• Jäsen
« Reply #26 on: 13.03.2011 klo 14:20:15 »
Asterix valloittaa Roomaa voisi jopa verrata sarjakuviin. Mitä kuvakirjan olen lukenut, niin todella viihdyttävää luettavaa.

Asiaan voi vaikuttaa se, että Coscinny ja Uderzo vastasivat leffan käsikirjoituksesta, ohjauksesta ja kaiketi animoinnistakin. Leffan oli tarkoitus aloittaa kaksikon perustaman Studio Idefixin elokuvien sarjan, mutta Coscinnyn kuoleman myötä näin ei tapahtunut.

Vinke

• Jäsen
« Reply #27 on: 13.03.2011 klo 14:45:56 »
Asiaan voi vaikuttaa se, että Coscinny ja Uderzo vastasivat leffan käsikirjoituksesta, ohjauksesta ja kaiketi animoinnistakin. Leffan oli tarkoitus aloittaa kaksikon perustaman Studio Idefixin elokuvien sarjan, mutta Coscinnyn kuoleman myötä näin ei tapahtunut.

Ja eikös Pierre Tchernia ollut Goscinnyn ja Uderzon lisäksi käsikirjoittamassa elokuvaa? Ohjaus taidettiin tehdä yhdessä Pierre Watrinin kanssa. Tchernia on kait käsikirjoittanut monia muitakin Asterix-animaatioita, oli tässä uusimmassa (Asterix ja viikingit) kertojana (Ranskankielisessä versiossa).

Pirun typerä juttu se, että Goscinnyn sydän petti. Varmasti oltaisiin monet hyvät piirroselokuvat ja sarjakuva-albumit vielä saatu.

Pässi

• Jäsen
« Reply #28 on: 13.03.2011 klo 19:37:37 »
Asterix valloittaa Rooman on ylivoimaisesti paras Asterix-animaatioelokuva. Ja tämä on kiistatta Cosginnyn ja Uderzon henkilökohtaisen panoksen ansiota. Elokuvan paras puoli on siinä, että se on rohkeasti oma teoksensa, jolla ei ole mitään yhteyttä sarjakuva-albumien jatkumoon. Siksi siinä voi olla reippaan yliluonnollisia ja surrealistisia aineksia, ja siksi se voi tosiaan loppua nimensä mukaisesti niin, että Asterix ja kumppanit tosiaan valloittavat sen Rooman.

Roomalainen kynttilä

• Guest
« Reply #29 on: 13.03.2011 klo 20:28:10 »
Asterix piirroselokuvia on julkaistu yhteensä kahdeksan.

1. Asterix - Pieni suuri mies Galliasta - 1967 (suomeksi myös Asterix gallialainen)
2. Asterix ja Kleopatra - 1968
3. Asterix valloittaa Rooman - 1976
4. Asterix - gallialaisten sankari - 1985
5. Asterix Britanniassa - 1986
6. Asterix ja suuri taistelu - 1989
7. Asterix Amerikassa - 1994
8. Asterix ja viikingit - 2006

Olen nähnyt noista Kleopatran,Suuren taistelun ja Viikingit. Kleopatran animaatio oli välillä turhan yliampuvaa, ja Viikingeissä ihmetyttivät synkät taistelukohtaukset. Tai yksihän niitä taisi vain olla.
Suuri taistelu sen sijaan on varsin taidokas tekele.