Kirjoittaja Aihe: Paperin valinta  (Luettu 119858 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Reima Mäkinen

• Jäsen
Vs: Paperin valinta
« Vastaus #135 : 09.01.2010 klo 15:41:02 »
Onko paperilla väliä jos työn skannaa jokatapauksessa tietokoneelle?
Kysymys on hassusti aseteltu ja lyhyt vastaus siihen on: ei. Hyvä skanneri skannaa ihan yhtä lailla kaikkia papereita.  :) Sen sijaan piirtustusjälkeen kynä- ja paperivalinnat vaikuttavat. Väritykseen liittyen käsittelen paperinvalintaa jonkin verran myös Mangan värit - sarjakuvan värittäjän käsikirja -oppaassa. Tietyllä tavalla paperien kanssa sohlaaminen on hifistelyä, mutta kuten Janne T totesi, huono paperinvalinta saattaa olla myös ihan kynnyskysymys siinä että piirtäjä ei saa kunnon jälkeä aikaan. :)

Vai onko niille originaaleille muuta käyttöä kuin oma arkisto sen jälkeen?
Monet järjestävät näyttelyitä, jotkut myyvät tai yrittävät myydä originaaleja. Näissä tapauksissa materiaalivalinnoilla on ehkä merkitystä.

Ja toinen kysymys marginaaleista. Niinkuin Veli ekalla sivulla mainitsikin nehän voi tietokoneella tehdä, fotarissakin muutta canvasin kokoa niin siinähän ne marginaalit tulee. Mutta tarvitaanko niitä? Tommoisessa asettelussa kuva-alue ulottuu ihan sivun reunaan, joten mitään marginaaleja siinä ei ole.
Kuvailemiesi marginaalien tekoa havainnollistetaan monissa mangaoppaissa. Juuri nyt on kioskilla Sangatsun julkaisema Studio MANGA Sarjakuvantekijän tehokurssi 2. Katso sieltä (suurin piirtein sivulta 60 alkaen).

Tarvitaanko marginaalit silti painoa varten?
Kyllä. Ne voi kuitenkin tehdä vasta taittovaihessa (joka useimmiten sujuu nykyään koneella). Jos lähetät työsi johonkin lehteen, siellä ne tehdään (ja määritellään) "automaattisesti" ellet itse ole asiaa miettinyt.

Oiskohan Kvaakissa ihan oma ketju marginaaleista? Kannattaa käyttä Hakua. Myös netin Kupla-akatemiassa on perustietoa marginaaleista (luokassa 1D).
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #136 : 01.08.2010 klo 17:51:00 »
Selailin ketjua taaksepäin vuoteen 2004 asti löytämättä vastausta:

Tietääkö kukaan Cansonin Bristolia parempaa paperia tussiterälle? Tarttuu paprua koko ajan terään.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #137 : 02.08.2010 klo 17:43:17 »
Tietääkö kukaan Cansonin Bristolia parempaa paperia tussiterälle? Tarttuu paprua koko ajan terään.

Mulla ei ole ollut kummoisempia ongelmia kun olen käyttänyt Cansonin Illustration tai Deleterin Comic Book paperia. Jälkimmäinen tuntuu imevän tussia hieman tehokkaammin ja siitä tuntuu tarttuvan terään jotain helpommin kuin Illustrationista.

Tosin itse käytän Talensin India Inkiä ja G-terää, mikä taitaa olla suht turvallinen kombinaatio... En tiä mitä terää käytät, mutta mulla on ollut muiden terien kanssa ongelmia vähän paperilla kuin paperilla.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #138 : 02.08.2010 klo 18:22:40 »
Mulla ei ole ollut kummoisempia ongelmia kun olen käyttänyt Cansonin Illustration tai Deleterin Comic Book paperia. Jälkimmäinen tuntuu imevän tussia hieman tehokkaammin ja siitä tuntuu tarttuvan terään jotain helpommin kuin Illustrationista.

Tosin itse käytän Talensin India Inkiä ja G-terää, mikä taitaa olla suht turvallinen kombinaatio... En tiä mitä terää käytät, mutta mulla on ollut muiden terien kanssa ongelmia vähän paperilla kuin paperilla.
Bristol boardin (lehtiö) laatu heikkeni reilu vuosi sitten. se ei kestä edes kumittamista. Harmi, että suomesta ei  saa bristol illustration boardia. Sitä joka sanoo kop, kop...
« Viimeksi muokattu: 02.08.2010 klo 19:39:58 kirjoittanut Tertsi »

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #139 : 02.08.2010 klo 19:11:39 »

G-terällä minullakaan ei ollut juuri ongelmia, mutta nyt käytän Hunt 101-terää sekä Tertsin suosittelemaa Brausen EF-66-terää. Näillä saa leveämpää viivaa kuin G-terillä, mutta tökkäisee helpommin paperiin.  Ei voi vedellä samalla tavalla joka suuntaan.Täytyy varmaan vaan harjoitella kevyempää otetta ja loivempaa kulmaa yms...

Bristol boardin (lehtiö) laatu heikkeni reilu vuosi sitten. se ei kestä edes kumittamista. Harmi, että suomesta ei  saa bristol illustration boardia. ajoka sanoo kop, kop...

Joo, eikös se hintakin kasvanut Akateemisessa eurolla samoihin aikoihin?
Joskus ehdottelin Akateemiseen, Suomalaiseen yms. Strathmoren Bristol Boardien hankkimista, mutta minkäänlaista mielenkiintoa heiltä ei tuntunut löytyvän. Täytyy ehdotella joskus taas uudestaan.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

tertsi

• Vieras
« Vastaus #140 : 02.08.2010 klo 19:41:42 »
Strathmoren Bristol Boardien hankkimista, mutta minkäänlaista mielenkiintoa heiltä ei tuntunut löytyvän. Täytyy ehdotella joskus taas uudestaan.
Minäkin ehdottelin tällaista vajaa kuukausi sitten. Vastassa oli myyjän tyhjä katse.
Pitäisikö tuonne mennä joskus isommalla porukalla.

Mites Tuubi? Ne on joskus tilanneet mulle teriä.

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #141 : 02.08.2010 klo 20:05:01 »
Minäkin ehdottelin tällaista vajaa kuukausi sitten. Vastassa oli myyjän tyhjä katse.
Pitäisikö tuonne mennä joskus isommalla porukalla.

Mites Tuubi? Ne on joskus tilanneet mulle teriä.

Myös Hakiksen Taiteilijatarvikkeessa ovat kuunnelleet tilaustoiveita. Ehkä pitäisi kokeilla noita pienempiä... tai sitten mennä tosissaan suuremmalla joukolla ja tehdä tarjous, josta ei voi kieltäytyä.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #142 : 02.10.2010 klo 19:21:33 »
Onko Cansonin Illustration-lehtiön paperin laatu jotenkin muuttunut? En tiedä onko vika nyt G-terässä vai missä, mutta tuntuu siltä kuin se ei pelaisi paperin kanssa kuten ennen vaan tökkää välillä kiinni. Terän vaihtaminen ei auttanut. Ei se näin muistaakseni ennen mennyt...

tertsi

• Vieras
« Vastaus #143 : 27.11.2010 klo 13:18:09 »
Bristolia on paljon kehuttu. Minusta se on ollut ihan surkea. Talens Indian Ink leviää sen pinnalle todella rumasti. Eilen illalla tapahtui pieni ihme. Kokeilin joutessani Bristolille erästä toista tussia ja kas, jälki näytti ihan/oikein hyvältä. Eli sen lisäksi että papereissa on eroa, myös tusseissakin on eroja, jopa hyvin dramaattisiakin eroja!!!!    :(

Tuo Talensin Indian Ink on siitä hyvä tussi, että se on TODELLA mustaa. harmi että Bristol-paperi ei siitä tykkää.
« Viimeksi muokattu: 27.11.2010 klo 13:49:11 kirjoittanut Tertsi »

AapoK

• Jäsen
« Vastaus #144 : 27.11.2010 klo 13:52:49 »
Cansonin 1557 Dessin 180 g/m2  -paperi on ollut käytössä jo n. parin vuoden ajan, täyttänyt tarpeeksi hyvin harmaalaveerauksen vaatimukset. Lisäksi halpa hinta miellyttänyt, kaksi lehtiötä jopa saanut yhden hinnalla.

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #145 : 28.11.2010 klo 22:48:25 »
Olen kokeillut monia papereita vuosien mittaan.

Mainittu Cansonin 250 g bristol ("vihreän kolmion lehtiö") on ollut se yleisin väline. 2000-luvun alussa minulla tapahtui siinä sama juttu, mistä monet ovat puhuneet täällä: yhtäkkiä muste ja huopikset alkoivat levitä paperin kuituihin. Se säikäytti minut pois sen käytöstä vuosiksi, kunnes lopulta ostin uuden lehtiön ja ongelmaa ei enää ollut - kyse oli ilmeisesti yksittäisen erän valmistusvirheestä.
Cansonilla on bristolia myös irtoarkkeina. Pariisilaisessa taidetarvikeliikkeessä sain tämän selville, siellä sitä oli eri kokoisina ja eri paksuisina. Suomesta olen löytänyt sitä yhdestä paikasta, Lahdessa olevasta liikkeestä. Mutta huom: kyseessä ei ole aivan täsmälleen sama paperi kuin lehtiöissä. (Jos muistelen oikein, niin tämän mallin nimi Pariisissa oli Bristol Da Vinci tms.) Pinta on aivan aavistuksen verran karheampaa (mutta tosiaan ero on aika pieni) ja kun käyttää valopöytää, huomaa, että paperin läpi näkyy vähän epätasaisemmin. Lehtiöbristol on tosiaan läpipiirtämiseen erittäin hyvää: vaikka se on 250 grammaista, sen läpi näkyy oikein hyvin.
Minulle Cansonin bristol sopii erityisesti siveltimen käyttöön: kun pinta on aivan tasaista, sivellin liukuu sillä hyvin. Silloin saa aikaan erittäin tarkkoja viivoja. (Jos taas haluaa karkeampaa drybrush-jälkeä, pitää kokeilla jotain muuta).
Yksi tämän haittapuoli on, että näissä lehtiöissä reunat ovat todella epäsuorat. A3:n mitalla sivujen leveys saattaa heittää useamman millin, mikä on aika paljon. Että jos on tottunut mittaamaan marginaalit paperin reunasta, niin kuin minä, niin tässä siihen ei voi luottaa: täytyy käyttää suoraakulmaa mittojen ja suuntien varmistamiseksi.

Nyt minulle on tämän rinnalle noussut toiseksi suosikiksi tämä myös ketjussa mainittu manga/BD/illustration paperi. Se on juuri sopivalla tavalla vähän karkeampaa kuin bristol, niin että se sopii laajemmalle välineskaalalle: sivellin kulkee edelleen hyvin, mutta sille sopivat myös huopikset, terä, jopa sävyjen tekoon joku hiili tai liitu tyyliin Kari Suomalainen. Käyttötuntuma on aika erilainen kuin bristolissa, mutta minä olen ainakin pystynyt sopeutumaan hyvin. (Kuten jotkut ketjussa kommentoivat, itsekin olen pitänyt tavallisen kopiopaperin pinnan tekstuurista. Tämä on sitä aika lähellä, yhdistettynä siihen, että paperi on paksumpaa, joten ei kupruile). Nyt vuorottelen bristolin ja illustrationin välillä piirroksen mukaan. (Riippuen siitä, millaista viivaa ennakoin tarvitsevani kuvassa enemmän).

Myös muita bristoleita kuin Cansonin versioita on tullut käytettyä. Temperassa tosiaan aikaisemmin oli Schöllershammerin piirustuspapereita G4 ja G6. Vanhemman piirtäjäpolven tyypit ovat suosineet niitä - itse en koskaan päässyt niiden kanssa oikein sinuiksi. Niiden pinta oli jotenkin hyvin herkkä sottaantumaan: jos sormissa oli vähänkin mustetta tai grafiittipölyä, paperiin tarttui jatkuvasti sormenjälkiä, tai kämmenensyrjällä tuli sotattua jotain. Myös kupruilivat isojen mustepintojen alla enemmän kuin Canson. Timppa Mäkelä kehui näiden eduksi sen, että paperi on samanlaista myös pinnan alla: tussiterällä piirtämisen vanha korjausmetodi on raaputtaa pieleen mennyt viiva pois veitsellä. Nuo paperit ilmeisesti mahdollistivat piirtämisen myös kertaalleen raaputetulle pinnalle.
Noiden tilalle Tempera hankki Fabrianon bristolia F4. (*) (Niin se leima nurkassa muistaakseni sanoi). Ensimmäisen kerran kun näin, oli vaihtoehtoina 200g ja 300g, sitten tarjolla oli vain kevyempää. Se oli minusta käytännössä aivan identtistä sen Cansonin irtoarkki-bristolin kanssa. Melkein kuin lehtiö-bristol, mutta ei aivan yhtä kiiltopintaista (ja minun käytössäni, ei aivan yhtä hyvää). Mutta jos haluaa kokeilla isompaa kokoa kuin A3, niin noilla se onnistuu.

(*) itse asiassa nyt kun muistelen, niin siinä välissä taisi vähän aikaa olla vielä jotain kolmattakin bristol-tyyppiä, jota sitäkin kokeilin, mutta en nyt kyllä enää muista, mitä se sitten oli. Eroa tähän Fabrianoon ei ainakaan huomannut.

Amerikassa kokeilin Strathmoren bristoleja, mutta eivät ne ainakaan silloin minua vakuuttaneet. Päädyin takaisin tuttuun Cansoniin.
Mutta maininnan arvoista on, että amerikassa bristol-malleja on kaksi: plate finish ja vellum finish. (Kaikki valmistajat käyttävät näitä samoja termejä). Tämä meille tuttu on plate finish, siis äärimmäisen tasainen, lähes kiiltopintainen. Vellum on niin kuin mattapinta, hieman karheampi. Sitä vastaavaa meillä ei oikein ole tarjolla, tuo Canson illustration on ehkä lähin vastine.
Vai onko sittenkään? Kun jokin aika sitten pengoin Temperan hyllyjä, siellä oli vesiväripaperien joukossa eräs paperi, jonka minä tulkitsisin olevan Fabrianon vastine vellum bristolille.
Temperassa turhauttaa monikin asia, kuten esim. se, että kaikki myyjät tuntuvat olevan nuoria ja mistään mitään tietämättömiä, joilta on aivan turha kysyä mitään apua - ja tässä nimenomaisessa paperiasiassa se, että paperien mallinumeroita ei ole merkitty näkyville mitenkään systemaattisesti. Niissä on kyllä jotkin hyllykoodit, mutta ne ovat usein vain liikkeen omia merkintöjä. Jotta siis voisi varmistaa saavansa samaa paperia seuraavallakin kerralla, pitää ostohetkelle itse tietää kysyä, mikä on paperin valmistajan sille antava oikea merkkinumero ja kirjoittaa se itse muistiin!
Tämän paperin numero oli 21 HP, paino 300 g. Kuten sanottua, se oli vesiväripaperien joukossa, mutta pinta on niin sileä, että kyllä se akvarellikäytössä on aivan hyödytöntä. Kyllä se minusta piirustuspaperia on. Tämä on tekstuuriltaan lehtiö-bristolin ja Canson illustration välistä. Lähes sileä, mutta ihan pikkuisen tekstuuria.

Sitten vesiväripapereihin. Edellä minua siteerattiinkin valittamassa pahviin kiinnitetyn illustration boardin puutetta. Sen veroista en ole edelleenkään löytänyt. Kuten joku totesikin, yhdistellessä tussiviivaa ja vesiväriä, toisen laadusta joutuu lähes aina tinkimään. Ja todellakin: jostain syystä Suomesta on hyvin vaikea löytää sileitä vesiväripapereita, tarjolla on vain kaikkein karkeimpia malleja, rough tai extra rough (joiden perusteella voisi olettaa valmistajalla olevan sileämpiäkin malleja tarjolla). Minun veikkaukseni on, että niillä harrastelijat saavat tehtyä mielestään jotenkin "maalauksellisempaa" jälkeä. Ja onhan niitä ehkä mukavampi hypistellä sormissaan.

Kysyin Juanjo Guarnidolta tämän Suomen käynnillä, mitä paperia hän käyttää. Kun Blacksadin tuloksen perusteella se ainakin näyttää toimivan ihan hyvin.  :) Hän sanoi, että Archesin sileäpintaisinta vesiväripaperia, "grain satiné".
Archesin papereita ei Suomesta löydy. Satuin tämän jälkeen käymään Sveitsissä ja ajoin vartavasten ranskankieliselle alueelle näitä löytääkseni. Ostin kokeeksi muutaman arkin. Paperi onkin hyvin sileää, mutta ohuin malli (olisikohan sitten 200 g) oli ainakin sitten niin ohutta, että kupruili vielä helposti. Niin kuin joillain papereilla käy, se ei jotenkin tuntunut edes niin jämäkältä kuin painon perusteella voisi olettaa.
Temperasta löytyy saman paperin Fabrianon vastinetta, joka on piirroskäytössä aika samanlaista. Sen malli on kaiketikin 80 SP HP. Siinä on sama juttu kuin Archesissa: ohuin malli on vähän liian ohutta.
Mutta vasta myöhemmin löysin, että Temperassa oli myös tämän paperin paksumpaa versiota: sen paino on 640 g. Ja se on sitten jo mukavan tujua: siinä sopii läträtä veden kanssa oikein kunnolla.
Millaista sitä on sitten käyttää? Se tarjoaa parhaan tasapainon viivan tarkkuuden ja värin käytön suhteen, mitä tällä hetkellä olen löytänyt. Molemmista joutuu tinkimään jonkun verran, tässä tapauksessa väristä ehkä enemmän: pinta kantaa vettä hetken, mutta ei niin hyvin, kuin joissain toisissa akvarellipapereissa. (Tai kaipaamassani illustration boardissa). Isot tasaiset väripinnat - joita sarjakuvien kanssa kasvaneena piirtäjänä kaipaan - ovat vaikeita.
Galleriasivullani tämä kuva on sille tehty, samoin eräässä ketjussa näyttämäni toinen kuva.
Kevyellä Archesilla ja Fabrianolla sopii käyttää myös valopöytää, tällä paksulla kartongilla se ei enää ole mitenkään mahdollista.

Myös jonkinlaisena "arkipaperina" olen käyttänyt joihinkin pieniin nopeisiin väritöihin Fabrianon Academia -lehtiötä. Se on vähän niin kuin kopiopaperin pikkuisen fiinimpi versio, mutta kantaa vettä hiukan paremmin, painaa 120 g.
« Viimeksi muokattu: 28.11.2010 klo 23:01:54 kirjoittanut Jyrki Vainio »

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #146 : 28.11.2010 klo 23:04:58 »
Oli niinkuin tylsähkö ilta eikä mitään sen tärkeämpää tehtävää? Asiantuntevia näkemyksiä, joihin voin yhtyä niiltä osin, mitä olen itse päässyt kyseisiä laatuja testaamaan. BD/Illustrationista on tosiaan tullut lempipaperini, joskin luonnosteluun käytän halvahkoa mutta hyvälaatuista ilmeisesti Akateemisen jotain omaa 180g paperia, jota myydään mustakantisissa A3-lehtiöissä. Ei rypisty kumittaessa ja kestää käsittelyä.

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #147 : 28.11.2010 klo 23:13:12 »
Oli niinkuin tylsähkö ilta eikä mitään sen tärkeämpää tehtävää?

Au contraire: deadline painaa, välttelen töitä.
Eiku hetkinen, tämähän on julkinen foorumi? (luikkii takaisin pöydän ääreen).

Emppu

• Vieras
« Vastaus #148 : 04.01.2011 klo 04:20:48 »
Tarjoaako muuten mikään merkki bristolia sellaisessa lehtiössä, missä se paperi ois kiinni pitkältä sivulta? Tekisi mieli kokeilla "alusta loppuun" bristolilla, mutta ne muutamat lehtiöt, jotka on tullut ostettua, on se verran liirum laarum olleet pohjapahviltaa, ettei ole suoraan piirtäminen oikein maistunut.

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #149 : 04.01.2011 klo 07:00:47 »
Tarjoaako muuten mikään merkki bristolia sellaisessa lehtiössä, missä se paperi ois kiinni pitkältä sivulta? Tekisi mieli kokeilla "alusta loppuun" bristolilla, mutta ne muutamat lehtiöt, jotka on tullut ostettua, on se verran liirum laarum olleet pohjapahviltaa, ettei ole suoraan piirtäminen oikein maistunut.

Onko sen paperin pakko olla kiinni lehtiössä, silloin kun siihen piirtää? Ota arkki irti lehtiöstä ja kiinnitä se kulmista pöytään maalarinteipillä, silloin kestää käsittelyä ryttääntymättä.
Tai jos olet tottunut siihen, että paperia pitää voida käännellä eri asentoihin piirrettäessä, niin käytä sitten kiinnitysalustana jotain irtonaista levyä. (Matkusteleville piirtäjille se klassikko taitaa olla vaatekaapin tms. irtoava hylly).

P.S. "Alusta loppuun bristolille" tehdessä kannattaa varautua tiettyihin rajoituksiin: lyikkäriluonnos kannattaa tehdä aika kevyellä kädellä. Kovan lyijykynän kärki rikkoo muuten paperin tasaisen pinnan, pehmeää lyijykynää taas on vaikea pyyhkiä pois.