Kyllä oikea originaalikoko on ihan ehdoton edellytys sille, että jälki näyttää hyvältä. Sitä taas, mikä koko kenellekin on oikea, siinä ei voi auttaa, vaan se pitää kokeilla itse. Tuo kaksinkertainen koko on kai se tavallisin.
Muistan FoxTrotin piirtäjän joskus kertoneen, että hänen oli pakko pienentää originaalikokoa siirtyessään reprokuvauksesta skanneriin (tää ongelma lienee monille tuttu), ja seurauksena sarjakuvissa alkoivat hahmoilta leikkautua jalat ja päälaet pois - hän ei kerta kaikkiaan osannut pienentää lähikuvakokoa piirtäessään.
Enkä ihmettele, ettei osannut. Tietyn levyiset terät ja tietyn paksuiset siveltimet näyttävät yleensä parhailta just tietyn vahvuisilla viivoilla - juuri siinä tietyssä koossa. Ja se kynä, joka oli ihan mainio kaverin exlibristä piirtäessä on paras pistää kauas piiloon sarjakuvaa tehdessä, ettei suotta tuu sählättyä sen hiusviivoja kuvaan.
Opettelukysymys, josta ei sitten enää niin vain pääsekään irti. Mulla on varsinkin albumi-Saippuassa joitakin ihan väärään kokoon piirrettyjä sivuja, jotka jälkeenpäin ovat noloja ja kankeita, aivan muuta kuin mitä ne olisivat jos piirustuspaperi olisi ollut vakiokoossa.
Muuten, Suomen Kuvalehdessä ilmestyvän Saippuan originaalikoko on 320X210mm, eli vain pari milliä matalampi kuin skanneriini mahtuu. Julkaisukoko on 59%, ja suunnilleen tällä suhdeluvulla mun on henk koht helpoin työskennellä.