Äänestys

Äänestä mielestäsi Suomen paras sarjakuvapiirtäjä. Ehdokkaat on samannimisesetä ketjusta.

Jussi "Juba" Tuomola
Ilkka Heilä
Jii Roikonen
Jarkko Lehto
Juho Juntunen
Mauri Kunnas
Kaltsu Kallio
Mika Lietzen
Harri "Wallu" Vaalio
Veikko "Joonas" Savolainen
Otso Höglund
Jukka Tilsa
Christer Nuutinen
Tove Jansson
Ari Pirttisalo
Hannu Pyykkönen
Kati Kovacs
Petri Hiltunen
Kaisa Leka
Jope Pitkänen
Katja Tukiainen
Kari Leppänen
Timo Mäkelä
P.A. Manninen
Kari Korhonen
Timo Ronkainen
Ville Tietäväinen
Tarmo Koivisto
Jarkko Vehniäinen
Vilja "Tiitu" Takalo
Anssi Rauhala
JJ Nääs
Johanna "Roju" Rojola
Heikki Paakkanen
Marko Turunen
Ville Ranta
Milla "Siili" Paloniemi
Esa "Holle" Holopainen
Timo Kähkönen
Tapani Rytöhonka
Pertti Jarla

Kirjoittaja Aihe: Suomen paras sarjakuvapiirtäjä?  (Luettu 85049 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
Vs: Suomen paras sarjakuvapiirtäjä?
« Vastaus #345 : 15.04.2010 klo 13:37:12 »

Toisaalta Aura jaksoi piirtää viisi vuotta niihin lehtiin. Sitä ei ihan jokainen tee. 

No, jos ajatellaan kuinka moni ihan ammattimainen sarjakuvapiirtäjä on kymmeniä vuosia piirtänyt ilman palkkiota Tähtivaeltajaan tai Sarjariin...

Mitä julkaisuusi tulee, niin onnea sille. Mulla ei tosiaan tutka hälytä sanan Japani kohdalla, vaan mulle myös Japanissa tehty sarjakuva on nimeltään sarjakuvaa, ja lähinnä jotkut klassikot on tullut luettua ja katsottua läpi, en siis seuraa manga-aaltoa, ja ehdottomasti en katso lauantaisin piirrettyjä. En ole kohderyhmää.

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #346 : 15.04.2010 klo 13:53:28 »
Toki toki, mutta kun monet eivät muuta subbaakaan kuin luonnoksia ja olisi mielenkiintoista nähdä, millainen olisi se viimeistelty jälki.
Jep.
Minäkin olen jäänyt kaipaamaan muutakin kuin pinuppeja ja luonnoksia.

Enempi sarjakuvia galleriaan hyvät piirtäjät, jookos?

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #347 : 15.04.2010 klo 13:54:56 »

Joo, ja

;)
Kivi

OM

• Jäsen
« Vastaus #348 : 15.04.2010 klo 21:27:15 »

Nyt kyllä täytyy kopata Lönkkaa ja Kiveä. He ovat oikeilla linjoilla mielipiteissään. Tosiaan,,,enemmän sarjakuvia Galleriaan. Tunnustan tämän puutteen omissa tuotoksissani, mutta monella muulla taitaa olla sama ongelma. Sarjakuvan tekeminen on niin haasteellinen projekti ettei se ole aivan yksinkertainen juttu. Luulen, että useilla tämänkin bitti-maailman kirjoittajista suurin kynnys ja myös ehdottomasti vaikea sellainen on seuraava: pitää löytää käsikirjoitus ensiksi. Ei VOI piirtää jos ei ole kunnollista käsikirjoitusta. Eli tämä asia kyllä pitää ottaa huomioon  Minulla on ollut sama ongelma. Laittaisin heti sarjakuviani jos mulla olisi toimiva kässäri. Käsikirjoitukset osuudessa laitoin pari intiaaniaiheista ja olisin odottanut enemmän palautetta jotta olisin voinut oppia palautteista ja kommenteista. Molemmat asiat opettavat tulemaan paremmaksi. Kyllä minä osaan kirjoitta, mutta se, että siihen rupean, vaatii enemmän motivaatiota kuin piirtäminen. Ja uskon vakaasti, ettei monikaan tämän foorumin ihmisistä  koe kirjoittamista, ett tää on mun juttu. Kyllä siinä käy päinvastoin. Se on minusta syy, miksi sarjakuvien osuus kvaakkilaisten tuotannossa on niin suppea.
« Viimeksi muokattu: 16.04.2010 klo 18:59:33 kirjoittanut Orjan May »

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #349 : 16.04.2010 klo 13:01:39 »
Eihän tuonne Galleriaan (sen ruudulla antamaan tilaan) edes mahdu mitään kunnon sarjakuvasivua. Monikaan ei tee korkkariformaattin. Tyhmää alkaa mihinkään minikokoon juttujaan survomaankaan tämmöisen takia.  :) No, strippailijat on tietenkin erikseen.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Furin

• Pöhelö
  • Jäsen
« Vastaus #350 : 16.04.2010 klo 13:16:57 »
Eihän tuonne Galleriaan (sen ruudulla antamaan tilaan) edes mahdu mitään kunnon sarjakuvasivua. Monikaan ei tee korkkariformaattin. Tyhmää alkaa mihinkään minikokoon juttujaan survomaankaan tämmöisen takia.  :) No, strippailijat on tietenkin erikseen.

Tuo kokokysymys on kieltämättä ihan totta. Jätin muutamankin sivun mittaisen novellin julkaisematta, kun A4 -kokoon tehdyn sarjiksen tekstit menisivät ihan lukukelvottomiksi. A5 koko puolestaan toimii hyvin. Paperijulkaisun kannalta olisi vaan kiva tehdä työt vähintään B5-kokoon eikä A5:een.

Aiheeseen: Koivisto ehdottomasti.

OskuP

• Jäsen
  • Ihime Ihiminen
« Vastaus #351 : 17.04.2010 klo 22:52:08 »
Aluksi aattelin laittaa Jarlan mutta sitte ku näin Kunnaksen nimen oli pakko vastata se.  :D
"And thats all folks".

Miha

• Vieras
« Vastaus #352 : 18.04.2010 klo 10:45:45 »
Ketjun vitsi onkin tässä; suurimmalle osalle äänestäjistä lista ei oikeastaan olekaan se kuka on suomen paras piirtäjä (mikäli tällaisilla on mitään muuta virkaa kuin antaa tekosyy juupas-eipäs väittelyihin), vaan kuka on paras piirtäjä jonka sinä tiedät.

Joissain tapauksissa epäilen ihmisten äänestäneen sitä ainoaa piirtäjä jonka he tietävät..

OM

• Jäsen
« Vastaus #353 : 18.04.2010 klo 23:30:19 »
Toivon, ettei tälläistä epäjohdonmukaista ja  vääryyttä joillekkin sarjis-taiteilijoille tekevää äänestystä enään tulisi ainakaan tämän muotoisena. Oikeastaan kukaan meistä ei voi sanoa, kuka on Suomen paras sarjakuvapiirtäjä, koska kysymys on henkilökohtaisista mielipiteistä. Ja sehän tarkoittaa ihaan sitä, mistä itse pitää ja mitä sarjakuvaa lukee.
Huvittavaa, että suurin osa äänestäjistä on sanonut, että joo, se ja se on paras, mutteivat ole perustelleet miksi näin on? Miksi joku on paras ja mikä hänestä tekee sellaisen? Ne olisivat olleet hyvin tärkeitä pointteja kokonaisuutta ajatellen. Siksi pidän tätä  äänestystä koko kvaakin historian kvaakillisimpana fiaskona >:D :'(.

« Viimeksi muokattu: 18.04.2010 klo 23:33:37 kirjoittanut Orjan May »

Mara

• Jäsen
« Vastaus #354 : 19.04.2010 klo 12:20:24 »
Toivon, ettei tälläistä epäjohdonmukaista ja  vääryyttä joillekkin sarjis-taiteilijoille tekevää äänestystä enään tulisi ainakaan tämän muotoisena.
Nyt kiinnostaisi tietää, että mitä vääryttä tällainen lista tekee joillekin sarjakuvataiteilijoille? Onhan tällaisia listoja ja äänestyksiä vaikka miten paljon eri aloilta.

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
« Vastaus #355 : 19.04.2010 klo 12:28:45 »
Näitä äänestyksiähän on tosiaan netti ja muu media pullollaan, ja jos joku taiteilija hermostuu siitä ettei nimeä ole mainittu tällaisessa tai ei ole saanut tarpeeksi ääniä, niin ilmoittautukoon, lienee parempi että en edes lue kyseisen henkilön tuotoksia koska varmastikin lukisin niitä väärin.
Enkä myöskään oikein ymmärrä ajatusta että äänestääkseen tällaisessa pitäisi olla nähnyt jokaisen suomalaisen tekemiä sarjakuvia voidakseen sanoa absoluttiisesti että tässä se on, Suomen paras sarjakuvapiirtäjä (tai ymmärrän mistä se logiikka tulee mutta en pidä sitä järkevänä).

Nojoo, itse en edes äänestänyt vaikka keskustelua hieman lueskelinkin...

Jari Lehtinen

• Jäsen
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #356 : 19.04.2010 klo 12:35:18 »
Enkä äänestänyt minäkään. (Näytän äänestäneen joskus anno dazumal jotakuta, enkä sitä vakavasti ota)

Asiasta toiseen virinnyt keskustelu sen sijaan on ollut kiinnostavaa.
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

OM

• Jäsen
« Vastaus #357 : 20.04.2010 klo 11:37:42 »
Niin Mara. Haluan selittää mitä tarkoitan. Vääryyttä siinä mielessä, että jokainen noista listassa olevista  taiteilijoista ovat kyvyiltään ja taidoiltaan niin erilaisia ja tasoisia, että tässä mielessä on kyllä vääryys sanoa, että joku noista on paras. Tuo lista ei ole verrannollinen taiteellisessa osaamisessa kenenkään henkilön yhteydessä. Kuten totesin, he ovat niin eri tyylisiä graafisesti ja lahjakkudessa. Joku voi olla hyvä piirtämään, mutta se ei pelkästään riitä jos ei käsikirjoitus ole hyvä. Onko tämän listan tarkoitus siis kiinnittää huomio piirtäjän taitoihin (ilmeisesti otsikosta päätellen) vai pitäisikö kiinnittää huomiota kokonaisuuteen jossa arvioitaisiin koko teoksen välittämää informaatiota, johon sisältyy taide, käsikirjoitus ja itse albumi fyysisenä.

Ja toinen mitä tarkoitin oli se, jonka olen jo toistanut täällä. Listasta kyllä puuttuu nimiä, joiden soisin siinä olevan. Siksi koska lista on vanha ja minusta puutteellinen, äänestys tulos ei ole oikeudenmukainen. Se ei ole sitä nytkään niiden osalta, jotka ovat saaneet eniten %:teja. Toisaalta sellaisen listan tekemiknen olisi ollut vaikea ja haasteellinen tehtävä ja siitä olisi saattanut tulla hallitsemattoman pitkä. Hmm....olipa hyvä pointti!

Mutta ehkä tein sen virheen itsekkin, että äänestin...mutta tehty mikä tehty.

Sanon loppu kaneettina tähän hyvään topikkiin osaltani vaa sen, että taiteellisesti listan ehdoton ykkönen on Veikko "Joonas" Savolainen ja Tove. Olen jo perustellut miksi vannon Joonaksen nimeen. Kyllä se taiteellinen panos on aivan eri maata kuin yhdelläkään muulla tuossa listassa.

Mutta keskustelu on asian tiimoilta ollut asiallista ja rakentavaa. Hieno homma!
« Viimeksi muokattu: 20.04.2010 klo 12:19:43 kirjoittanut Orjan May »

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #358 : 20.04.2010 klo 12:22:32 »
Noo, eihän näitä tällaisia tarvitse niin vakavasti ottaa... Missä menee raja kuka on "ammattimainen" ja ketä ei lasketa piirtäjäksi? Ei sitä oikein voi vetää. Eikä kahdesta täysin erilaisesta piirtäjästä voi sanoa kumpi on parempi. Kaikista tällaisista äänestyksistä (oli ne sitten tehty tosissaan tai trollaustarkoituksissa) puuttuu aina ihmisiä jotka sinne kuuluisivat ja ne pyörivät aina äänestäjien mieltymysten ympärillä. Hauskuuden takiahan näitä äänestyksiä tehdään, samaa tasoa kuin ne "Mikä on paras mangasarja? a) Naruto b) Bleach c) Ranma 1/2 d) Salapoliisi Conan?"

Siitä olen kyl samaa mieltä että tässäkin ketjussa tuli mielenkiintoista keskustelua. :D

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #359 : 20.04.2010 klo 12:37:38 »
Niin Mara. Haluan selittää mitä tarkoitan. Vääryyttä siinä mielessä, että jokainen noista listassa olevista  taiteilijoista ovat kyvyiltään ja taidoiltaan niin erilaisia ja tasoisia, että tässä mielessä on kyllä vääryys sanoa, että joku noista on paras.
Tässä ketjussa kyse on subjektiivisesta mausta. Kuka sinun mielestäsi on paras sarjakuvapiirtäjä, ei universaalista totuudesta. Omilla mieltymyksillä ei välttämättä ole mitään tekemistä teknisten vaatimusten tai taitojen kanssa. Eikä tarvitse ollakaan.
Tämän ketjun tarkoitus on siis herättää keskustelua siitä, mistä itse kukin pitää. Se, että mukaan on ympätty äänestys, ei muuta tätä asiaa. Eikä se tee ihmisten valinnoista epäreiluja.
Äänestyksessä olen näköjään antanut ääneni Kari Leppäselle, joka varmaankin on ollut jonkinlainen kompromissiratkaisu. Suomalaisista piirtäjistä kun en kovinkaan paljoa pidä verrattuna amerikkalaisiin tusinataiteilijoihin. Mutta jos Tiitu piirtäisi supersankarisarjakuvaa, niin olisi kyllä kova sana.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva