Niin Mara. Haluan selittää mitä tarkoitan. Vääryyttä siinä mielessä, että jokainen noista listassa olevista taiteilijoista ovat kyvyiltään ja taidoiltaan niin erilaisia ja tasoisia, että tässä mielessä on kyllä vääryys sanoa, että joku noista on paras. Tuo lista ei ole verrannollinen taiteellisessa osaamisessa kenenkään henkilön yhteydessä. Kuten totesin, he ovat niin eri tyylisiä graafisesti ja lahjakkudessa. Joku voi olla hyvä piirtämään, mutta se ei pelkästään riitä jos ei käsikirjoitus ole hyvä. Onko tämän listan tarkoitus siis kiinnittää huomio piirtäjän taitoihin (ilmeisesti otsikosta päätellen) vai pitäisikö kiinnittää huomiota kokonaisuuteen jossa arvioitaisiin koko teoksen välittämää informaatiota, johon sisältyy taide, käsikirjoitus ja itse albumi fyysisenä.
Ja toinen mitä tarkoitin oli se, jonka olen jo toistanut täällä. Listasta kyllä puuttuu nimiä, joiden soisin siinä olevan. Siksi koska lista on vanha ja minusta puutteellinen, äänestys tulos ei ole oikeudenmukainen. Se ei ole sitä nytkään niiden osalta, jotka ovat saaneet eniten %:teja. Toisaalta sellaisen listan tekemiknen olisi ollut vaikea ja haasteellinen tehtävä ja siitä olisi saattanut tulla hallitsemattoman pitkä. Hmm....olipa hyvä pointti!
Mutta ehkä tein sen virheen itsekkin, että äänestin...mutta tehty mikä tehty.
Sanon loppu kaneettina tähän hyvään topikkiin osaltani vaa sen, että taiteellisesti listan ehdoton ykkönen on Veikko "Joonas" Savolainen ja Tove. Olen jo perustellut miksi vannon Joonaksen nimeen. Kyllä se taiteellinen panos on aivan eri maata kuin yhdelläkään muulla tuossa listassa.
Mutta keskustelu on asian tiimoilta ollut asiallista ja rakentavaa. Hieno homma!