Muut ovat jo osin kommentoineet mutta vielä:
Vaihtoehto hintojen korottamiselle on painosmäärien nostaminen. Tämä tietenkin edellyttäisi suurempia myyntejä mutta luulen että pienkustanteen myyntien nostaminen nykyisestä alle tuhannesta jonnekin reiluun 1500 kappaleeseen ei olisi mahdotonta. Helpompaa ainakin kuin totuttaa alennusmyyntiosteluun oppineet suomalaiset sarjakuvaharrastajat maksamaan 30 euroa sarjakuvakirjasta.
- Ja mistähän ne halvat alekirjat sielä loorassa tulee? No siitä, että on painettu liikaa albumia ja kukaan ei ole sitä ostanut sen pienen ja lyhyen "elinajan" aikana minkä se ehti kaupan hyllyllä olemaan. Eli vaikka saat kappalekohtaiset kulut alemmaksi, istut helposti lopussa valtavan ylijäämäkasan kanssa, joka pitää myydä alle omakustannehinnan. Puhumattakaan siitä että rahallinen sijoitus painokuluihin on aika hurja. Voi tulla hiki otsalle kun painolasku pitää kuukauden kuluttua maksaa ja olet myynyt vasta 10 kirjaa...
- Omakustanteen myyminen itse suoraan 1500 kappaleen verran on, kuten Ville jo totesikin, (lähes) mahdotonta, tai ainakin kestäisi loppuikäsi. Eli mukaan tulevat välittäjät ja kirjakaupat jotka leikkaavat 40-50% ulosmyyntihinnasta. Plus tietenkin kirjojen veroprosentti (8%). Silloin myynnin pitäisi olla aika korkea, että katetta jäisi itsellekkin.
- Jos kirja on kirjakauppamyynnissä, myyntiaika ei ole loputon, kirjan elinikä on nykyään todella lyhyt. Samasta tilasta hyllyllä tappelevat monet uudet kirjat. Jotta kauppa ottaisi kirjaasi lisää, sen pitää myydä jo aika hyvin. Itse voit tietenkin vuosikaudet myydä festareilla yms. kirjaasi (jolloin maksat pöydästä ja matkoista). Ja lähetyskulut maksat tosiaan itse, useimmat kaupat tilaavat vain pari kappaletta = posti syö rahasi.
- Positiivista: Toivottavasti digipainotekniikka kehittyy, niin että kirjaa olisi taloudellisesti mahdollista painaa pienissä määrissä, tarpeen mukaan ja näin uusintapainaminen ei maksaisi liikoja. Painolaadun pitäisi olla sarjakuville tietysti paljon parempi kuin mitä nyt.
- Hinnoista: Paksut uudet kirjat maksavat parhaimmillaan 25-30 euroa. Miksei sitten paksut sarjakuvaromaanit? Kyllä minä Villen Sateen mieluummin 30 eurolla ostaisin kuin Dan Brownin uusimman... Jota muuten myydään aivan s****nalliset määrät ympäri maailmaa, painosmäärä varmaan triljoona - ja silti maksaa noin paljon! Ja on vielä huono!