Kirjoittaja Aihe: Eisner ja antisemitismi  (Luettu 12136 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Antti Vainio

  • Karpaattien nero
  • Jäsen
  • Viestejä: 4 164
Eisner ja antisemitismi
« : 25.02.2004 klo 09:56:02 »
Will Eisnerin uusin työ kuulostaa peräti mielenkiintoiselta

http://www.nytimes.com/2004/02/23/books/23EISN.html
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

tomi

  • Vieras
Re:Eisner ja antisemitismi
« Vastaus #1 : 29.02.2004 klo 17:08:21 »
kerropa lisää, ihan suomen kielellä pyydän.
...kun ei viittis rekisteröityä tollekin saitille.
aiheena antisemitismi on mitä mielenkiintoisin ilmiö. osuvasti muuten tuon lehtesi nimi, väärinpäin luettuna SEMIT.
...vainoharhaako vai osa siionin viisaiden maailmanvalloitussalaliittoa?  ;D

J.M:salo

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 916
Re:Eisner ja antisemitismi
« Vastaus #2 : 29.02.2004 klo 19:44:36 »
Ei nyt välttämättä edes suomenkielellä, mutta jos edes pastaisi alkuperäisen artikkelin tähän. Rekisteröitymiseen pakottamine kuiteski o aika tylsää..

Hege

  • väsähtänyt
  • Jäsen
  • Viestejä: 944
Re:Eisner ja antisemitismi
« Vastaus #3 : 29.02.2004 klo 21:44:01 »
Kerronpa suomeksi lyhyesti, kun en itsekään ole tuonne rekisteröitynyt. Nuo jutut ovat kai kaikkien luettavissa vain julkaisupäivänä.

No kyseessä oli juttu juuri tuosta hieman ylemmässä viestissä mainitusta maailmanvalloitussuunnitelmasta.
Hra. Eisner törmäsi kyseisiin olikoniitänyt 12 väitteeseen juutalaisten suunnitelmasta valloittaa maailma jollakin arabisivulla, ja pienen penkomisen jälkeen useilla muillakin antisemitistisillä sivuilla.

Tästä hämmästyneenä hän päätti ottaa selvää mistä nämä väittämät lähtivät. Ja se olikin mielenkiintoista.
Kas 1800 luvun lopulla Venäjällä oli pienoisia vallankumouksellisia ajatuksia liikkeellä, joten heittääkseen kapuloita rattaisiin päätti Tsaarin salainen poliisi kehitellä nämä 12 kohtaa ja laittaa koko vallankumouksen juutalaisten piikkiin. Ja nämä kohdat saatiin tietoon salakuuntelemalla erästä salaista kokousta jossain salaperäisessä paikassa. Eli kehitellään kansakunnalle uusi vihollinen niin unohtavat nuo hassut vallankumousajatukset.
Nämä 12 ideaa taas on ryöstetty suoraan eräästä ranskalaisesta satiirista, jossa nälvitään Napoleon III:tta. Itse asiassa teksti on muutoin samaa mutta Napoleon III sanat on korvattu sanalla juutalainen.
Vielä mielenkiintoisemmaksi asian tekee se, että nämä vaäitteet todistettiin väärennöksiksi jo 1921 jonkin englantilaisen lehden toimesta (olisko ollu Times tms.).

On se ihme että paska se kelluu aina vain pinnalla.

Ja nyt sitten Eisner tekee sarjakuvan näiden 12 kohdan historiasta ja siitä kuinka hän törmäsi niihin ja onnistui ystäviensä/tutkijoiden avulla selvittämään niiden historian. Ja kertoo tämän sarjakuvana jotta se olisi mahdollisimman monien ymmärrettävissä.
(Monien ymmärrettävissä hyvinkin, mutta moniko lukee sarjakuvia, kas siinäpä dilemma.)

Sikäli huonoa lehtijutussa oli se, että se kertoi koko sarjakuvan tarinan, aivan kuten minä nyt tein.
But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.

J.M:salo

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 916
Re:Eisner ja antisemitismi
« Vastaus #4 : 29.02.2004 klo 22:45:03 »
Jaajaa, tuo on oikein mielenkiintoista, sarjakuva on varmaan kiva lukea :)

[ tässä oli pitkä vuodatus antisemitismistä, jonka poistin aiheeseen liittymättömänä. En edes postannut ja editoinut, huom ]

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 193
Re:Eisner ja antisemitismi
« Vastaus #5 : 29.02.2004 klo 23:08:15 »
Kyse on siis ns. Siionin viisaiden pöytäkirjasta, joka oli olevinaan selostus Baselissa 1897 pidetystä juutalaisten maailmankonferenssista, jossa muka oli suunniteltu koko maapallon saattamista juutalaisten valvontaan. Oikeasti pöytäkirjat naputteli venäläinen kirjailija nimeltä Nilus.

Hitler oli aikoinaan kovasti innostunut pöytäkirjoista. Hän sai niistä kovasti apua lietsoessaan kansalaisiin juutalaisvihaa, pöytäkirjat nimittäin julkaistiin natsismin nousun aikana Saksassa, ja ne käänsivät monta päätä Hitlerin kannalle. Vaikka tosiaankin kriittinen tarkastelu paljasti sepustuksen oitis väärennökseksi.

Kiintoisa sarjakuva-aihe.
« Viimeksi muokattu: 29.02.2004 klo 23:09:17 kirjoittanut Petteri Oja »

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Eisner ja antisemitismi
« Vastaus #6 : 29.02.2004 klo 23:15:17 »
Hitlerin isoäiti oli juutalainen Schickelgrüber. Se ei kuulu tähän, mutta tuli vain mieleen eilisestä The Believer -elokuvasta, jossa juutalaisesta tuli natsi. Ilmeisesti natsipuolueessa oli useitakin juutalaisia.
Olen myös kuullut jutun hitlerin piirtämästä Teräsmies-sarjakuvasta. Taitaa olla tarua.

Timo

FreakyMike

  • Taideseppä
  • Jäsen
  • Viestejä: 478
  • weird bastard
Re:Eisner ja antisemitismi
« Vastaus #7 : 29.02.2004 klo 23:33:11 »
Törmäsin joskus sivuun, missä oli kuvia Hitlerin nuoruudenaikaisista piirustuksista/maalauksista ja niiden joukossa oli joitakin aika taidokkaita kuvia varsinkin maisemien joukossa.
Vanha tarina kertoo, että Hitler alkoi vihaamaan juutalaisia juuri siitä syystä, koska hän ei päässyt nuorena johonkin juutalaisen pyörittämään taidekouluun etc.

Minkäköhänlainen tämä nykymaailmakin olisi jos Hitler olisi vain jatkanut niitä taideopintojaan ja jättäytynyt kokonaan pois politiikasta ja muusta sen semmoisesta?  ::)
Sarjakuvat: [ www.saunalahti.fi/~wfan/comixfreak ] - Kuvataide/esineet: [ http://astalo.deviantart.com ]

J.M:salo

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 916
Re:Eisner ja antisemitismi
« Vastaus #8 : 01.03.2004 klo 00:31:05 »
Puna-armeja olisi lähtenyt liikkeelle joka tapauksessa. En voi kuvitella että Stalin olisi vain rakentanut armejaa turhanpäiten.

Antti Vainio

  • Karpaattien nero
  • Jäsen
  • Viestejä: 4 164
Re:Eisner ja antisemitismi
« Vastaus #9 : 01.03.2004 klo 11:08:12 »
sori, en muistanut että tämä vaatii rekisteröitymisen. tuossa on ne olennaiset tästä haastattelusta, Hege ne kyllä jo ihan asiallisesti tuossa referoi

February 23, 2004
Will Eisner Draws a Rebuttal
By STEVEN LEE BEEBER
 

This latest work, called "The Plot," tells the story behind the creation of "The Protocols of the Elders of Zion," the infamous Russian forgery that purported to reveal a Jewish plan to rule the world. Mr. Eisner, the son of Jews who fled Europe, has reached into the past to say something about the present: a time, he says, when anti-Semitism is again on the rise.

"I was surfing the Web one day when I came across this site promoting `The Protocols' to readers in the Mideast," said Mr. Eisner, 86. "I was amazed that there were people who still believed `The Protocols' were real, and I was disturbed to learn later that this site was just one of many that promoted these lies in the Muslim world. I decided something had to be done."

Sitting in his studio-office, surrounded by the paraphernalia of 70 years in comics — honorary plaques, statues in the shape of a certain cartoon mouse, an Al Hirschfeld drawing of his profile — Mr. Eisner began his research. It did not matter that he was in a strip-mall office building outside Fort Lauderdale, while other elderly former New Yorkers trooped by on their way to the dentist. He was fighting for justice in a bleak world, the way his most famous comic-book character, the Spirit, did in American newspapers throughout the 1940's.

Soon Mr. Eisner realized that the story behind "The Protocols" was too confusing and myth-ridden to rely on the Internet. Enlisting the help of N. C. Christopher Couch, who teaches a course on graphic novels at the University of Massachusetts, Amherst, the two began piecing together the facts, helped by a French comic-book fan, Benjamin Herzberg.

Historians say "The Protocols," first published in 1903, were fabricated in Russia by the czar's secret police as a way of undermining a growing social reform movement. Jews figured prominently in this movement, and the police theorized that they could discredit it by making it appear to be a front for a sinister Jewish agenda. Mathieu Golovinski, a propagandist, concocted the 24 fraudulent "protocols" or minutes, of an international meeting of Jewish bankers, journalists and financiers outlining a purported Jewish-Masonic plot to dominate world affairs.

The forgery was revealed in 1921 when the Times of London published a series of articles demonstrating that the actual source for the text was a a French political satire published in 1864 by Maurice Joly, in which Machiavelli and Montesquieu discuss a plan for world domination by Napoleon III.

"Golovinski simply took sections from Joly's `Dialogue in Hell' and claimed they were conversations from this alleged secret meeting," Mr. Eisner said. "In many cases he merely copied large segments of Joly's satire verbatim while substituting the phrase `the Jews' for `Napoleon III."

In "The Plot," which is about 100 pages, Mr. Eisner reveals this fabrication through three different methods that draw on all phases of his 70-year career. In a short introduction he provides an account of how he came upon "The Protocols" and learned the truth behind them.

In the main body of the work he depicts the creation and unmasking of "The Protocols" through a comic-book-like series of panels and text. In the concluding section Mr. Eisner displays numerous excerpts from "The Protocols" alongside examples from the text in Joly's satire.

Like other Jewish artists Mr. Eisner entered comics in the mid-30's because he was restricted from more respectable fields like graphic design or illustration. Yet once he was there, he introduced ambitious techniques and themes. From this platform he developed his new genre to take on more serious and personal subjects. In many of these later works he dwelled on the anti-Semitism that had shaped him. His most recent work "Fagin the Jew," published last year by Doubleday, was an effort to construct a back story to "Oliver Twist" in which Fagin's struggles as a Jew help turn him into a criminal.

Denis Kitchen, Mr. Eisner's agent and onetime publisher, described "The Plot," which is still being inked, as more subtle and intellectual than his other creations. "It's closer to a documentary" than an action film, he said.

One sequence of panels depicts a fateful meeting at a Constantinople cafe between a bearded, valise-toting "White Russian émigré with something to sell" and a mustached, pipe-smoking patron with a newspaper sticking out of his pocket, who turns out to be Phillip Graves, the correspondent for The Times of London who exposed the fraud.

"The great irony of `The Protocols' ' continued existence is that they were proven to be false as early as 1921," Mr. Eisner said, remarking that by now the real story had been relegated largely to the realm of scholarship. "I wanted to create a work that would be understood by the widest possible audience."


"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Janne Kuusinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 924
  • I.L.S.J.K.P.(R)
Re:Eisner ja antisemitismi
« Vastaus #10 : 01.03.2004 klo 19:56:18 »
Lainaus
Hitler oli aikoinaan kovasti innostunut pöytäkirjoista. Hän sai niistä kovasti apua lietsoessaan kansalaisiin juutalaisvihaa, pöytäkirjat nimittäin julkaistiin natsismin nousun aikana Saksassa, ja ne käänsivät monta päätä Hitlerin kannalle. Vaikka tosiaankin kriittinen tarkastelu paljasti sepustuksen oitis väärennökseksi.

Kiintoisa sarjakuva-aihe.

Ja vielä kiintoisampi Indiana Jones-elokuvan aihe!

tomi

  • Vieras
Re:Eisner ja antisemitismi
« Vastaus #11 : 02.03.2004 klo 12:36:24 »
tuo juutalaiskysymys on niin polttava aihe, että siitä tuskin koskaan pystytään keskustelemaan objektiivisesti ilman kiihkoilua suuntaan tai toiseen.

...niin, siionin kongressin pöytäkirja varmaankin on pötyä mutta mutta se, miksi juutalaiset ovat aina herättäneet vastustusta siellä missä liikkuvatkin ei varmasti ole. olivathan juutalaiset ensimmäisiä, jotka alkoivat tuputtaa omaa uskontoaan muille pakanakansoille ja aikaansaivat eripuraa jo muinaisen Persian valtakunnan sisällä. Myöhemmin muun muassa Euroopassa juutalaiset vastasivat pitkälti rahanlainaamisesta ja viljan varastoinnista jolloin he pääsivät hyötymään heikko-osaisten asemasta koronkiskonnallaan. niin ikään viinan myynti, huumekauppa sekä prostituutio olivat heidän käsissään.
syyttä ei siis ole ihmetelty, miksei holokaustin kaltainen ilmiö ole toteutunut jo aiemmin.

nykyäänhän juutalaisten minkäänlainen kritisointi on antisemitismiä tai natsismia. -olkoon vain. minua kiinnostaa se, miksi lehdistö niin kärkkäästi asiaan puuttuu. vastaus on yksinkertainen, lehdistö on juutalaisten käsissä, ainakin maailmalla ja osin suomessakin.

...en näe itseäni antisemitistinä. antisiionistina ja mediakriitikkona kylläkin.

Otto Sinisalo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 292
Re:Eisner ja antisemitismi
« Vastaus #12 : 02.03.2004 klo 12:46:57 »
vastaus on yksinkertainen, lehdistö on juutalaisten käsissä, ainakin maailmalla ja osin suomessakin.

Hm. Maallikkona en koe tuota uskottavana.

Näin perstuntumalta voisin sanoa, että media ainakin Suomessa tuntuu olevan enemmän esimerkiksi palestiinalaisten "puolella" kuin israelilaisten, jotka nähdään useammin miehittäjinä eikä suinkaan uhreina. Toisinhan oli 50-luvulla, jolloin Israel oli altavastaajana.

Ennen kuin mainitset pommi-isku-uutisoinnit: asiaahan ei oikein voi uutisoida muussa kuin negatiivisessa valossa. Esimerkiksi tätä "turva-aitaa" voi käsitellä halutessaan eri näkökulmista.
« Viimeksi muokattu: 02.03.2004 klo 12:47:57 kirjoittanut "Tricky Dick" Sinisalo »

Antti Vainio

  • Karpaattien nero
  • Jäsen
  • Viestejä: 4 164
Re:Eisner ja antisemitismi
« Vastaus #13 : 02.03.2004 klo 13:02:56 »
nykyäänhän juutalaisten minkäänlainen kritisointi on antisemitismiä tai natsismia. -olkoon vain. minua kiinnostaa se, miksi lehdistö niin kärkkäästi asiaan puuttuu. vastaus on yksinkertainen, lehdistö on juutalaisten käsissä, ainakin maailmalla ja osin suomessakin.

...en näe itseäni antisemitistinä. antisiionistina ja mediakriitikkona kylläkin.

inhoan Sharonia siinä kuin kuka tahansa normaali ihminen mutta yhtään enempää en ymmärrä tämäntapaisia heittoja joita itseään vasemmistointellektuelleina pitävät harrastavat nykyään
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Tero Mäntylä

  • Peliohjelmoija?
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 074
Re:Eisner ja antisemitismi
« Vastaus #14 : 02.03.2004 klo 13:07:22 »
puuttuu. vastaus on yksinkertainen, lehdistö on juutalaisten käsissä, ainakin maailmalla ja osin suomessakin.

On ne juutalaiset kovaa väkeä kun koko lehdistöä hallitsevat myös täällä piskuisessa Suomessa. Myönnetään että yhdysvaltain juutalaisilla on aika paljon sananvaltaa paikallisissa medioissa. Yleisesti ottaen kuitenkin juutalaisiin suhtaudutaan hyvin objektiivisesti tai oikeammin varsinaisesti ei edes niputeta sitäkin kansaa / uskontoa kokonaisuutena yhdeksi ryhmäksi. Israelin politiikkaa osataan kritisoida ja objektiivisesti muistetaan mainita miten se juutalainen pieni fundamentalisti osasto muistaa aina silloin valittaa että heitä sorretaan esim. eräässä Kristus elokuvassa. Ei kuitenkaan tuomita kaikki juutalaisia Sharonin tai juutalaisten etujärjestön perusteella tai tehdä heistä valtavaa globaalia salaliitto joka tuhoaa maailman. Jooko? Mutta vapaasti Charles Xavieria mukaillen arvioidaan ihmisiä heidän tekojensa perusteella, ei rodun, ihonvärin, uskonnon, geenipoikkeaman tai minkään muun vastaavan perusteella.