"Hitlerin maalaus"
Akvarelli mikä akvarelli. Mutta mikä on viiniköynnös, joka kulkee joen poikki (kosken niska?), mikä siinä heittää tuon varjon jokeen, ja mikä on lehmäjono, joka kulkee kukkulan juurta linnanraunioiden editse kuvan poikki oikealle? Rivitalo?
Olen samaa mieltä kuin Aatun opettajat taidekoulun pääsykokeessa: töistä puuttuu kolmiulotteisuus, ne ovat kuin näyteikkunaan ladottuja yksityiskohtia ilman läsnäolon tuntua. Muistaakseni se meni osapuilleen noin.
Katsopa, miten lähemmän jokirannan puut tuntuvat olevan riviin istutettuja voikukkia lähimmän töyrään reunassa, ja miten oikean etualan pensas on muodostanut ylivoimaisen esteen nuorelle taiteilijalle, joka on tappanut sen liian vahvalla värikerroksella. Melkeinpä epäilen, että pensas kätkee alleen myllyrakennuksen, joka ei ole aivan onnistunut.
Vastarannan puut ja rantatörmä kuvan vasemmassa laidassa ovat ihan hyviä. Mutta värit pysyvät samoina, oli kohde lähellä tai kaukana.