Kirjoittaja Aihe: Ken Parker ratsastaa jälleen!  (Luettu 403402 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

mkivimaki

• Willeristi
  • Jäsen
  • Hari hari, Aryman!
Vs: Ken Parker ratsastaa jälleen!
« Vastaus #840 : 25.09.2012 klo 09:59:16 »
Berardilta tullut karkea virhe (tai sitten Milazzo tulkinnut kässärin pieleen) sivulla 20. Kamoose tähtää hirveä ja Ken kysyy: "Niillähän ei ole vasoja tähän aikaan vuodesta, eikö niin?" Kamoose katsoo Keniä kuin hullua "Okay, okay, kunhan kysyin..." vastaa Ken. Kuvassa on kuitenkin hirvisonni. Entisenä ammattimetsästäjänä Kenin luulisi tietävän, että vasat kulkevat hirvilehmän mukana ja eikä sonni ole millään lailla kuvioissa mukana parittelun jälkeen.
Kiinnitin huomiota samaan. Aika pöhlö virhe  :P

Bastard

• Jäsen
  • Kakkaa kansalle!
« Vastaus #841 : 25.09.2012 klo 13:32:12 »
Se on kuin jouluaatto aina kun uusi Ken Parker ilmestyy. Koitin "säästellä" uutta pokkaria mutta lähes yhdellä istumallahan sen luki läpi. Mielestäni kaikki tarinat olivat loistavia ja Fanny mahtava uusi nemesis Parkerille. Fannyn mukana tarinoihin tuli myös mukaan lisää seksiä mikä ei ainakaan itseäni haittaa lainkaan vaan sopii hyvin Parkerin maailmaan joka on kuitenkin asteen verran aikuisemmille suunnattu kuin vaikkapa Tex.
Jos ihmiset tietävät onnenpyörän ratkaisut, he eivät jaksa katsoa sitä ja ryntäävät kaduille ryöstelemään!

Hannu

• Jäsen
« Vastaus #842 : 25.09.2012 klo 18:42:50 »
.. Parkerin maailmaan joka on kuitenkin asteen verran aikuisemmille suunnattu kuin vaikkapa Tex.

Tuohon ei voi muuta vastata kuin että se on vain Parkerin lukijoiden omaa onanointia (alunperin kirjoitin tähän vähän räväkämpää mutta luovuin niistä ettei tule hankaluuksia ylläpidon kanssa). Turhaa vastakkainasettelua.

En ole mikään Ken-fani, ostin ne (oliko 6 vai 8) ekaa, ja sitten luovutin. Tämä uusin tuli ostettua hetken mielijohteesta. Sinänsä kelpo juttuja, mutta tuossa viimeisessä tarinassa erityisesti junakohtaus oli aika (vai erittäin) kaoottinen. Mitä tapahtuu? Kuka ampuu ketä? Piirroksesta oli aika mahdoton saada mitään tolkkua, ainoa joka oli selvästi tässä tilanteessa tunnistettava oli se lihava madam (samaa voi sanoa kyllä monesta muusta kohdasta). Kaiketi tuo formaatti on aika lähellä sitä Italian alkuperäistä (ei siis mitään pulppia, onneksi), mutta minusta tuo toimisi paljon, paljon paremmin isossa albumimuodossa, niinkuin Tex-suuralbumit. Kuvitus näyttää todella taitavalta, miksi se pitää kutistaa tälläiseen?

Kaikki on miltä se kulloinkin näyttää

ernotam

• Tex Willer-suurkuluttaja
  • Jäsen
« Vastaus #843 : 25.09.2012 klo 20:35:17 »
Kaiketi tuo formaatti on aika lähellä sitä Italian alkuperäistä (ei siis mitään pulppia, onneksi), mutta minusta tuo toimisi paljon, paljon paremmin isossa albumimuodossa, niinkuin Tex-suuralbumit. Kuvitus näyttää todella taitavalta, miksi se pitää kutistaa tälläiseen?

Mulle on joskus kulkeutunut yksi kipale Ken Parker Magazinea, ja se on kooltaan 195x260mm. Numero 27. Eli sen mukaan nyt julkaistut numerot 1-5 voisivat olla alunperin suurempia... Jos tuo Ken Parker magazine on pysynyt koko julkaisuaikansa samankokoisena?

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #844 : 26.09.2012 klo 09:16:55 »
Tavallista yksityiskohtaisemmalta piirrosjälki näyttikin, että isompaa alkuperäiskokoa itsekin ounastelin. Paljonko yhdessä KP-lehdessä sitten oli itse Keniä? Ja mitä muuta lehdessä oli? Näissähän taitaa riittää tavaraa vielä useampaan pokkariin. Oi onnea!

Timo

J.T.Chance

• Jäsen
« Vastaus #845 : 27.09.2012 klo 13:24:55 »
Parkerin esipuheessa oli kiinnostavaa tietoa kronologiasta. Ollaankin siis jo vuodessa 1880. Se, että Parker törmäsi taas hunkpapa-dakotoihin on uskottavaa, sillä Istuva Härkähän oli heimonsa kanssa Kanadassa paossa aina vuoteen 1881 saakka. Ehkä Parker tapaa jatkossa itse suuren päällikön?

Olen Hannun kanssa samaa mieltä siitä, että kolmannessa tarinassa ollut junakohtaus oli kieltämättä hyvin sekava. Kuvittajan taso on ainakin kaukana Milazzosta. Hupaisaa, että palstalla aina ajoittain nähdään Tex vastaan Parker asetelmaa. Molempia western-sarjakuvia tarvitaan. Mielestäni Tex edustaa eskapistista lännenfantasiaa ( mies on tappanut yli tuhat intiaania, mikä merkitsee neljäsosaa intiaanien kaikista kaatuneista preeriasotien ajalta 1860-1890) ja Parker syvällisempää realistisuutta (josta ajoittain kyllä lipsutaan). Kerään itse molempia. Olen ostanut jopa Texin kirjastot, vaikka en ole toistuvista yrityksistäni huolimatta saanut niitä juurikaan luettua (Tex näyttää niissä yhtä elävältä kuin kuollut lahna ja juonetkin pääasiassa enemmän tai vähemmän pöyristyttäviä). Tex on mahtava sarjakuva, poislukien ne järkyttävät ensimmäiset 10-15 vuotta.

Hannu

• Jäsen
« Vastaus #846 : 27.09.2012 klo 14:37:58 »
Tex on mahtava sarjakuva, poislukien ne järkyttävät ensimmäiset 10-15 vuotta.

Makuja on monenlaisia. Minulle tuo alkuaika - eritoten suomessa 1953-1965 liuskoina ilmestyneet seikkailut - on sitä kaikkein rakkainta aikaa. Lapsena liuskalehdistä luetut seikkailut ovat lähtemättömästi syöpyneet mieleeni, ja minulla on yhä tallella kaikki ne jo -60-luvulla hankkimani Texit (tosin suurimman osan -50-luvun lehdistä onnistuin hankkimaan vasta  myöhemmin). Tex Willerin julkaisemisen alettua 1971 hieman myöhästyin lähdöstä; havahduin vasta numeron 4 kohdalla. Siitä lähtien olen ostanut kaikki numerot uunituoreina, ja nuo kolme ensimmäistä divarista.

Ken Parkeriin olen perehtynyt vasta nyt, näiden uusien julkaisujen myötä, eli siis hyvin myöhäisnuoruudessa (vai varhaisseniori-iässä). Osaltaan kiinnostukseeni tutustua KP:iin vaikutti täällä Kvaakissa käyty (ylistävä) keskustelu, osaltaan tuo keskustelu on myös aikaansaanut aika varauksellisen asennoitumisen. Väitteet siitä, että KP on "aikuisemalle" lukijalle suunnattuja, ovat mielestäni aika kökköjä, ellei tällä sitten viitata musiikista tuttuun AOR käsitteen tapaisiin asioihin.

Texiä on moitittu pyssyjen paukkeesta; no, eipä Ken Parkerissa - ainakaan uusimmassa - tässä asiassa kyllä huonommaksi jäädä.

Kyllä Parkerissa kiinnostavuutta on, mutta eivät nuo tarinat aina niin suurta intoa minussa herätä. Ja edelleen, kyllä minusta se suurin puute näissä uusissa julkaisuissa on tuo pieni koko. Vaikka Curtvile (vaiko Lurker) minulle toisessa yhteydessä suositteli optikolla käyntiä ja suurennuslasin käyttöä, niin minusta kyllä suurempi julkaisumuoto olisi pelkkää plussaa.       

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #847 : 27.09.2012 klo 14:46:48 »
Vaikka Curtvile (vaiko Lurker) minulle toisessa yhteydessä suositteli optikolla käyntiä ja suurennuslasin käyttöä, niin minusta kyllä suurempi julkaisumuoto olisi pelkkää plussaa.       

Olinko se minä?  Tarkoitus ei siis tosiaankaan ollut mitenkään loukata. Pahoittelen, jos sait tällaisen vaikutelman. Saattoi liittyä siihenkin, että itse tosiaankin kävin taannoin optikolla ja hankin (taas) tehokkaammat rillit, jotta saisin selvää Keneistä, Texeistä ja varsinkin Pulpeista!

OM

• Jäsen
« Vastaus #848 : 27.09.2012 klo 14:50:54 »
" Ja edelleen, kyllä minusta se suurin puute näissä uusissa julkaisuissa on tuo pieni koko. Vaikka Curtvile (vaiko Lurker) minulle toisessa yhteydessä suositteli optikolla käyntiä ja suurennuslasin käyttöä, niin minusta kyllä suurempi julkaisumuoto olisi pelkkää plussaa.      
[/quote]

Olen samaa mieltä täysin mitä Hannu mainitsi! Miksi aina pitää julkaista kaikki helkkarin  pienessä koossa jolloin  taiteellinen informaatio eli taiteilijan kädenjälki hienoine hiusviivoineen jne katoaa tyystin.
Ken Parkereistakin voisi julkaista jonkinlaisen isomman version vaikkapa joululahjaksi kaikille tilaajille tai jotain.
Sain juuri italiasta kirjan nimeltä  Guerrieri Del West joka on vuonna 1981 julkaistu speciaali  Storia Del West eli   A4 kokoinen kahdesta Länne tie sarjan jaksosta koostuva sepciaali julkaisu, joista toisen on piirtänyt mestari Gino D`antonio ja toisen piirtäjää nyt en muista. Vertasin tuota mahtavaa kirjaa tavalliseen Suomenkieliseen lännentiehen ja ero oli kyllä radikaalinen. Tuossa kirjassa taide pääsee todella loistamaan suurissa ruuduissa hyvän painojäljen ja värien kanssa.

Mutta turha näistä sarjakuvalehtien koko  asioista on puhua kun se ei johda mihinkään. Minua sapettaa noi pienikokoiset pulp-julkaisut jne.
« Viimeksi muokattu: 16.02.2013 klo 22:47:34 kirjoittanut Orjan May »

Hannu

• Jäsen
« Vastaus #849 : 27.09.2012 klo 16:05:27 »
Olinko se minä?  Tarkoitus ei siis tosiaankaan ollut mitenkään loukata. Pahoittelen, jos sait tällaisen vaikutelman.

No hätä, en minä tuollaisista ole moksiskaan, enkä suin surminkaan ajatellut että sinä (eikä muutkaan) pyrkisit loukkaamaan. Että älä suotta pahoittele! Oltiin vaan eri mieltä pulpeteista.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #850 : 27.09.2012 klo 22:33:39 »

Kyllä Parkerissa kiinnostavuutta on, mutta eivät nuo tarinat aina niin suurta intoa minussa herätä. Ja edelleen, kyllä minusta se suurin puute näissä uusissa julkaisuissa on tuo pieni koko. Vaikka Curtvile (vaiko Lurker) minulle toisessa yhteydessä suositteli optikolla käyntiä ja suurennuslasin käyttöä, niin minusta kyllä suurempi julkaisumuoto olisi pelkkää plussaa.       

hep, minähän se. Jäljellä olevassa on erinomainen näkö, sitten kun heikkenee hankin monokkelin.
Ja suurennuslasin.

Isompi koko olisi tietty hyvä. Minustakin olisi mukavaa jos voisi valita ostaako tuotteen kovakantisena vai pehmytkantisena.
Minä ostaisin 99,99% pehmytkantisena , kovakantinen alkaa olla mielestäni validi vaihtoehto vasta a) yli 400 sivun paksuudessa ja b) sivukoon alkaessa ylittää koon A2.
Kysyntä ja tarjonta eivät kuitenkaan kohtaa.
Markkinoiden koko ei siten mahdollista tätä kaupallista vaihtoehtoa. Sarjakuvissa kun se kaupallinen puolikin on olennainen tekijä.

Eli peruste on sama kuin omissa töissä "kyllä semmoinen voidaan tehdä mutta sitten se ei maksa XXXX €uroa vaan XX XXX €uroa"
ja aika usein asiakkaat ei sitten ota sitä meidänkään vaan palkkaavat virolaiset kaverit tekemään sen XXX €urolla.
Mikä ei ole virolaisten vika missään määrin, joko he tai me korjataan se sitten muutaman vuoden päästä ja maksaa sitten toiset XXXX €uroa.

Eli vika on siten sälytetty meidän, kuluttajien harteille: ei ne ole valmiita maksamaan niin paljoa sarjakuvasta.

Näin on osa kustantajista kokopuolen perustellut yhdistettynä siihen että myyntipaikat eivät ota jollet ole valmis ostamaan ja asentamaan omalla kustannuksellasi omia ständejä tuotteita varten myyntipaikkoihin.

Itse pidin kyllä rinnastuksestasi

Ken Parkeriin olen perehtynyt vasta nyt, näiden uusien julkaisujen myötä, eli siis hyvin myöhäisnuoruudessa (vai varhaisseniori-iässä). Osaltaan kiinnostukseeni tutustua KP:iin vaikutti täällä Kvaakissa käyty (ylistävä) keskustelu, osaltaan tuo keskustelu on myös aikaansaanut aika varauksellisen asennoitumisen. Väitteet siitä, että KP on "aikuisemalle" lukijalle suunnattuja, ovat mielestäni aika kökköjä, ellei tällä sitten viitata musiikista tuttuun AOR käsitteen tapaisiin asioihin.

aikuisemman rinnastaminen AOR:n kanssa on aika lunki huomio.

Itse sanoisin että Tex on Jerry Lee Lewisia, Chuck Berrya, Animalsin rokkia tai sen jälkeläisiä kun taas Ken Parker on selkeästi Simon & Garfunkel, Police linjaa.
Molemmilla on aikansa ja paikkansa.
Willerissä on yhä 1950-lukulaisuutta kun taas Ken Parker on enemmän 60-lukulainen ote kerronnassa.
Niille joille 50-luku on yhtä kuin matsaaminen Teddyjen kanssa tai viimeinen arkaiinen aika on Tex tietty "vanhoillisuuden pesäke".
Se että 60-luvusta on tehty "kaiken hyvän alku™" on siis usein juurikin syy miksi vastaavia arvomaailmoja kuvaava kerronta on "aikuisemmalle" lukijalle suunnattu.

J.T.Chancen arviosta syvemmästä realismista en puhuisi Parkerin kohdalla, Ken Parkerien vaikute kun löytyy 60-luvun amerikkalaisesta lännenelokuvasta ja Tex Willer 50-ja 70-lukujen amerikkalsita lännenelokuvaa.
(omaan makuuni olisi spagettiwesternien kerronta, sitä harvoin saadaan)
Willer taas on sarjakuvassa myös pelastanut niin paljon intiaaneja että tuolla perustein näiden pitäisi edustaa 35% USAn nykyväestöstä.
Ken Parker ei ole tosin kohdannut ulkoavaruuden olentoja tai vampyyreja tahi zombeja. Saati ampunut dinosauruksia sukupuuttoon.

Molemmista sarjoista olen löytänyt aivan loistavia tarinoita ja niitä joita lukiessa ei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #851 : 27.09.2012 klo 23:02:54 »
Lännenelokuvista löytää parhaimman vertailun, siinä missä Tex menee 40-50-luvun fordilais-hawksilaisissa ja vähän wylerilaisissakin tunnelmissa, Ken Parker on lähempänä 70-luvun amerikkalaisia "social western"-tyyppisiä länkkärifilmejä; Mies hevosena, Pieni suuri mies, Jeremiah Johnson. Penn, Pollack, Altman et al.

Timo

J.T.Chance

• Jäsen
« Vastaus #852 : 28.09.2012 klo 10:59:39 »
En hirveästi näe Parkerin seikkailuissa yhtymäkohtia 60-luvun westerneihin (muita vaikutteita 60-luvulta kyllä, mutkattomampi suhtauminen seksiin ym.). 1970-lukuun kylläkin (juuri edellämainitut elokuvat oivia esimerkkejä). Onhan Parker-tarinoiden elokuvallisuus tälläkin palstalla jo todettu tosiasia. Willerin alkupään tuotantoa voi verrata 20-luvun westerneihin, joissa isohattuiset pyssymiehet paukuttelivat studiolavasteissa. Myöhempi Willer-tuotanto muistuttaa enemmän 40-50-lukujen b-westernejä. Tosin joissakin Bosellin tarinoissa on mielestäni erityisesti kiintoisien sivuhenkilöiden ansiosta modernimpia "neuro-westernin" vaikutteita. Fordin kanssa olisin varovaisempi, mutta onhan mm. elokuva "Hyökkäys erämaassa" antanut varmasti aihioita useisiinkin Tex-tarinoihin (viimeisintä Tex-albumia lukiessani tuli mieleen tv-sarja Bonanza).

Hannu

• Jäsen
« Vastaus #853 : 28.09.2012 klo 15:22:27 »
Eli peruste on sama kuin omissa töissä "kyllä semmoinen voidaan tehdä mutta sitten se ei maksa XXXX €uroa vaan XX XXX €uroa"
Eli vika on siten sälytetty meidän, kuluttajien harteille: ei ne ole valmiita maksamaan niin paljoa sarjakuvasta.

Uusin maxi-tex (iso formaatti, sama kuin italiassa, sivuja 300 ja risat) maksaa Bananassa 8.95 €
Ken Parker no 8 (pienempi koko, sivuja 208) maksaa Bananassa 8.90 €

Kuinkahan paljon kalliimmaksi tulisi jos Parkeria suurennettaisiin tuohon Maxi-Tex kokoon? Ilmeisesti painos on Parkerissa pienempi, mutta jos tuon suuremman koon hinta olisi 1-2 euroa enemmän, niin kuinka monen ostospäätökseen se vaikuttaisi? Vai menisikö enemmän kaupaksi, kun lukukokemus on hienompi? 

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #854 : 28.09.2012 klo 15:25:44 »
Psykologinen hintaraja on varmaan alle kympin. Jos siitä menee yli niin moni jättää ostamatta.