Kirjoittaja Aihe: Ken Parker ratsastaa jälleen!  (Luettu 403394 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Lurker

• Valvoja
Vs: Ken Parker ratsastaa jälleen!
« Vastaus #210 : 16.12.2007 klo 10:29:48 »
Tavallaan harmittaa, että moinen mestariteos on piilotettu kakkostarinaksi enemmänkin keskinkertaisen stoorin jatkeeksi.

Ei se ole kakkostarina vaan rinnakkaistarina... tai oikeastaan kumpikin on osa jatkuvaa sarjaa. Voi meitä. Aina löytyy jotain huonoa hyvästäkin. Pitäisikö siis "keskinkertaisia" osia jättää pois Ken Parker -sarjasta jotta sitä voisi ostaa?

Juppe

• Vieras
« Vastaus #211 : 16.12.2007 klo 15:40:41 »
Ei se ole kakkostarina vaan rinnakkaistarina... tai oikeastaan kumpikin on osa jatkuvaa sarjaa. Voi meitä. Aina löytyy jotain huonoa hyvästäkin. Pitäisikö siis "keskinkertaisia" osia jättää pois Ken Parker -sarjasta jotta sitä voisi ostaa?

Älä nyt käsitä väärin, minä vannouteena Ken Parker fanina tulen ostamaan kaikki uudet tarinat, vaikka ne julkaistaisiin tupakka-askin takakannessa ja oli ne kenen tahansa piirtämiä. On kaikenkaikkiaan hieno asia, että tätä materiaalia saadaan vihdoinkin taas Suomeksi.

Tarkoitin vain, että tuo Adah on niin hieno, että jos se olisi omassa paketissaan, olisin varmasti kääräissyt Joulupakettiin esimerkiksi siskolleni, joka ei sarjakuvista mitään ymmärrä. Olisi taatusti tykännyt, kuten varmasti moni muukin, joka ei perinteisesti lännensarjakuvaa tai sarjakuvaa ylipäätänsä lue.

Nälkä kasvaa syödessä, näinhän siinä aina käy.

tmielone

• Il Dille
  • Jäsen
« Vastaus #212 : 17.12.2007 klo 08:10:11 »
Taas voin olla tyytyväinen, kun uskoin vanhojen jäärien hehkutusta. Adah todisti, että Parker todellakin on erinomaista sarjakuvaa. Sitä edeltävät kolme tarinaa olivat oikein viihdyttäviä, mutta eivät ne saaneet minua vielä täysillä innostumaan sarjasta. Sitten tuli Adah, joka räjäytti pankin. Lisää tällaista!

Alussa epäilin ratkaisua, että ensin julkaistaan osat 1-2 ja seuraavaksi osat 45-46 (tai sinne päin), sillä pelkäsin tarinan kronologian kärsivän, mutta onneksi pelkoni osoittautui vääräksi. Jos osat 3-4 ovat edelleen peruskauraa, ja ne olisi julkaistu toisena niteenä, niin mahdollisesti sarjani seuraaminen olisi jäänyt siihen. Nyt olen päässyt lukemaan kuinka tasokkaaksi sarja yltää, enkä enää voi jättää yhtäkään nidettä ostamatta. Toivon vain, ettei sarja jää neljään albumiin.
"Now there's only two things in life but I forget what they are"

Wade

• Jäsen
« Vastaus #213 : 17.12.2007 klo 14:21:59 »
Äärettömän tyytyväinen tässä vaiheessa. Kiitokset, Egmont- Kiitos Asko! Täytyy kahvin kanssa nauttia Adah, ja kertoa kommentsit sitten.
Wade Koivurinne

Dennis

• Jäsen
« Vastaus #214 : 17.12.2007 klo 16:47:10 »
Hiano  homma, todellinen kulttuuriteko Egmontilta. Minusta juuri tämä tuplajulkaisumuoto vain parantaa tätä hommaa,  tuplasti enemmän saa irti. Kiitos vielä ja terkut Askolle, well done  ;)
Je suis alle kuuden euron pizza!

VilleM

• Jäsen
« Vastaus #215 : 19.12.2007 klo 19:17:30 »
Ken Parker - Giancarlo Berardi - Ivo Milazzo - Adah. Tämä yhdistelmä tarjosi sellaisen sarjakuvaelämyksen, jollaista en ollut ennen kokenut. Sataan sivuun oli saatu mahtumaan koko elämä, suuria tunteita ja väkeviä tapahtumia ilman että ne olisivat tuntuneet yhtään hätäisiltä tai kliseisiltä. Hienoja teemoja Berardi oli tähän tarinaan sisällyttänyt. Eikä piirros hävinnyt käsikirjoitukselle tuumaakaan, vaan tuki sitä todella hienosti. Huikeita kuvia ja visuaalista tyylittelyä riitti sivu sivun jälkeen, ja monista yksittäisistä ruuduista voisi painattaa vaikka postikortteja. Mitä enemmän Milazzon tarinoita luen, sitä enemmän häntä arvostan.

Adah ei ole mitenkään perinteinen lännentarina. Myöhäisessä vaiheessa astui näyttämölle myös Ken, mutta olihan hänellä siinä lopun tapahtumissa sentään ihan merkittävä rooli. Sen sijaan Cochitan naisessa Parkerin rooli tuntui olevan vieläkin vähäisempi. Manteron ja Ambrosinin tarina oli paljon perinteisempi lännentarina, joka ei kuitenkaan kovin suuria tunteita herättänyt paatuneessa lukijassa. Myöskään Ambrosinin taide ei loppujen lopuksi vakuuttanut. Mielestäni siinä oli hätäisyyden ja hutaisun leima.
« Viimeksi muokattu: 19.12.2007 klo 19:19:24 kirjoittanut Cheyenne »

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #216 : 21.12.2007 klo 08:55:01 »
Olen ihan samaa mieltä kuin muutkin. Adah on yksi komeimpia lännen tarinoita koskaan!!! Eikä se Manteronkaan tarina todellakaan huono ollut.

Kaiken ylistyksen keskellä muutama kriittinen huomio. Niin iloinen kuin olenkin kaikista 'ekstroista' sarjakuvajulkaisuissa, niin harvoinolen lukenut yhtä pitkästyttäviä esittelyjä julkaisun tarinoista. Hymistelyä, superlatiiveja sekä itsestäänselvyyksiä. Juuri sellaista tekstiä italialaisissa julkaisuissa useasti on ja itse asiaa saa etsiä suurennuslasin kanssa. Monta kertaa meinasin hypätä suoraan sarjakuvaan. Tietysti on hyvä, että nämäkin jutut julkaistaan, sillä monta kertaa niissä on hyviäkin pointteja. Ei ole toimituksen vika, että nyt ei ollut. Siankarlon esipuhe sen sijaan oli todella mielenkiintoinen.

Soisin, että Ken Parkerin 'intiaaninimi' palautettaisiin alkuperäiseen (ja oikeaan) muotoonsa. Pitäisi olla Pitkä Pyssy, nyt se oli Pitkä Piilukko. Harmitti!
"Tex-tieteen yli-morisco"

Asko AA

• Jäsen
  • "I Lost My Heart In A Drive-In Movie"
« Vastaus #217 : 21.12.2007 klo 10:50:19 »
Soisin, että Ken Parkerin 'intiaaninimi' palautettaisiin alkuperäiseen (ja oikeaan) muotoonsa. Pitäisi olla Pitkä Pyssy, nyt se oli Pitkä Piilukko. Harmitti!

"Lungo Fucilen" kääntämistä kahdella eri tavalla voi tietysti harmitella, mutta jos ensimmäisen suomennetun seikkailun kannessa lukee "Pitkä piilukko", sen voinee katsoa alkuperäisimmäksi muodoksi.
Minulle käy kumpikin ja rinnakkainkin. Itse ihastelenkin ilman harmin häivää tuota yhdyssanamuotoa sen luontevasti "kipinöivän" informaatioarvonkin vuoksi. Siihen tiivistyy sekä aikakausi että asetekniikka ilman kummempia pohdintoja. Siinä on myös puhekielellinen alkusointu.

Artikkeleista olen samaa mieltä. Niin kuin muuten Moogikin, joka puhelimessa marmatti samasta asiasta. Eihän niitä meinaa jaksaa lukea muuten kuin loikkimalla kursivoiduista avain-nimikkeistä toiseen seulomatta tarkemmin muuta hölinää. Mietinkin vakavasti Tex-albumien kaltaista artikkelien toimittamista, joissa Renne kääntää ja toimittaa niistä asiasisällöt varsin vapaasti.

Moog muuten huomautti aivan oikein, että Adahissa mainittu "carpetbag(ger)"-sana juontuu halvoista mattokankaisista matkakasseista, joita etelävaltioita sodan jälkeen kuppaavat kauppalopot käyttivät. Halveksiva symbolinen merkitys tulee siitä, että näillä hyväksikäyttäjillä ei ollut aikomustakaan vakiintua seuduille, vaan kantaa kasseissa käteistä paikan päälle ja kiikuttaa suhteeton määrä kituhinnalla lunastettuja omistus- & kauppakirjoja takaisin päin. Termi on jäänytkin vastaavassa symbolimerkityksessä kuvaamaan helpon taloudellisen tai poliittisen hyödyn hakemista ahdinkoon joutuneilta tahoilta.
"Rahapussi"-suomennos on sinänsä kuvaava, mutta tuo mieleen ennemminkin kukkaron. Asiaa ei kuitenkaan kannattanut ruveta sarjakuvatekstissä pitemmin selostamaan, koska näiden luikurien kuvaus on muuten kohdallaan.
« Viimeksi muokattu: 21.12.2007 klo 11:23:17 kirjoittanut Asko AA »
Asko A. Alanen
Sarjakuvatoimittaja
Sarjakuvaneuvos
Akolinna, Tampereen Tammela

tmielone

• Il Dille
  • Jäsen
« Vastaus #218 : 21.12.2007 klo 11:21:36 »
Minun pitää tunnustaa, etten ole lukenut yhtäkään esittelyä. Joitakin pätkiä silmäilin sieltä täältä, mutta mielenkiintoni ei herännyt, joten päätin säästää aikaa ja hypätä suoraan itse asiaan.

Ehkä seuraavalla lukukerralla luen nuo esittelyt lukukokemuksen syventämiseksi, jos parempaa lukemista ei ole jo jonossa.

Molemmista albumeista löysin vain pari typoa, joten kääntäminen/toimittaminen on ollut erinomaista. Vielä kerran kiitos asianosaisille!
"Now there's only two things in life but I forget what they are"

Janne

• Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #219 : 21.12.2007 klo 14:13:17 »
Pahus, totta kai olen nähnyt kannen satoja kertoja ja sen nimen siinä. Vaan eipä ole mennyt tajuntaan asti tuo piilukko Parkerin intiaaninimenä. Vetäisen siis tuon vähäisen marmatuksen pois. Italiaksihan tuo sana on muistaakseni muodossa fucile, mikä tarkoittaa kivääriä. Toivottavasti teksteihin ei ilmaannu nyt enää kolmatta versiota samasta nimestä  :).

W

• sarjakuvaduunari
  • Jäsen
« Vastaus #220 : 21.12.2007 klo 18:46:44 »
"Esittelyt" luen itse vasta tarinoiden jälkeen.
Ne spoilaavatkin pahasti. Koomiseksi tämä ainainen ylistyslaulu alkaakin muodostua.
Mutta oli pakko myöntää että oli tuossa Adah tarinassa tyyliä.
Kerrottu hartaasti ja kiirehtimättä koko tarina.
Kaunista.

Mr. Font

• Jäsen
« Vastaus #221 : 22.12.2007 klo 19:22:18 »
Ken Parker - Giancarlo Berardi - Ivo Milazzo - Adah. Tämä yhdistelmä tarjosi sellaisen sarjakuvaelämyksen, jollaista en ollut ennen kokenut. Seli seli...
Mielestäni tämä tarina on täysin yliarvostettu. Siis, hieno sarjakuvaelämys, se toki oli, ja sai paikoitellen jopa voimakkaitakin tunnetiloja lukijassa aikaan, mutta oliko tämä sitä mitä halusin?  Ei. Halusin länkkäriä, perinteistä villiä länttä. Tämä ei ollut länkkäriä, tämä oli huoran elämäntarina. En oikeasti ymmärrä tämän tarinan ylistäjiä. Siis jos menet kauppaan ostamaan lännensarjista, valitset Ken Parkerin, et sitä saa. Uskon, että niille, jotka eivät perinteisestä länkkäristä niin välitä (Tex, Hex, Blueberry), tämä tarina tarjosi erittäin hienoja hetkiä, mutta itselläni meinasi välillä kiinnostus loppua, kun nimenomaan luulin tämän olevan LÄNNENSARJA.

VilleM

• Jäsen
« Vastaus #222 : 22.12.2007 klo 23:29:46 »
Mielestäni tämä tarina on täysin yliarvostettu. Siis, hieno sarjakuvaelämys, se toki oli, ja sai paikoitellen jopa voimakkaitakin tunnetiloja lukijassa aikaan, mutta oliko tämä sitä mitä halusin?  Ei. Halusin länkkäriä, perinteistä villiä länttä. Tämä ei ollut länkkäriä, tämä oli huoran elämäntarina. En oikeasti ymmärrä tämän tarinan ylistäjiä. Siis jos menet kauppaan ostamaan lännensarjista, valitset Ken Parkerin, et sitä saa. Uskon, että niille, jotka eivät perinteisestä länkkäristä niin välitä (Tex, Hex, Blueberry), tämä tarina tarjosi erittäin hienoja hetkiä, mutta itselläni meinasi välillä kiinnostus loppua, kun nimenomaan luulin tämän olevan LÄNNENSARJA.

Seli seli.

Maisteri Font pettyy, kun yksi Ken Parker-tarina ei ole "lännensarjista". Eivätkö sisällissota, mustaihoiset ihmiset (myös orjat), plantaasit tai vaikkapa huorat kuuluneet millään tavalla 1800-luvun Länteen? Ja edelleen, jos näitä aineksia sisällyttää lännensarjakuvaan, niin ihan pöpelikköön menee, vaikka muuten toteutus olisi aivan huippuluokkaa? Vaativa on Mr. Fontin maku.

Kun itse ostan kaupasta Ken Parker-nimistä sarjakuvaa, haluan saada nimenomaan Ken Parkeria enkä Texiä, Hexiä tai Blueberryä. KP:ta on mainostettu erilaiseksi lännensarjakuvaksi, ja nyt neljän tarinan verran esimakua saaneena totean omasta puolestani, että ehdottoman hyvä ja lupaava sarja on kyseessä. Eikä vähiten Adahin takia.

Janne

• Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #223 : 23.12.2007 klo 00:17:02 »
Tuota Adahia jälkeenpäin miettiessäni tuli mieleen, että tarinan lopetus ei ollut oikein uskottava. Minulla on sellainen uskomus, että plantaasinomistajaa tms. rikaista ja vaikutusvaltaista miestä 1860-luvulla Yhdysvaltain etelässä ampunut musta joutuisi takuuvarmasti hirteen, jos jää kiinni. Sanokaa, että olen väärässä!

tertsi

• Vieras
« Vastaus #224 : 23.12.2007 klo 01:43:28 »
Olen aikoinani pitänyt Texistä ja pidän edelleen Blueberrystä.

Mutta en halua aina sitä samaa.
Haluan että tututkin sarjakuvat yllättävät minut aika ajoin.

En tietenkään riemastu jos kolmessa seuraavassa Parkerissa on taas "Huoran tarina". Mutta vähän luulen että Parker tarjoaakin jatkossa jotain ihan muuta.

Vaihtelu virkistää.