Whoa, mitämitä? Melkein säikähdin kun yhtäkkiä kilahti vastausilmoitus sähköpostiin. Hassua sinänsä, sillä aiemmista viesteistä ei mielestäni ole tullut ilmoitusta.
Kiitos Marjutille arvostelusta, ja Keijolle linkistä.

Täällä on näköjään paljon keskustelua hahmoista ja heidän samankaltaisuudestaan. Kyllä, olen samaa mieltä, mutta VP ei alunperinkään ollut hahmovetoinen sarjakuva. Ainakaan aluksi. Hahmot piti keksiä kun piti kertoa tapahtumia opiskelijaelämästä ja nuorten aikuisten ongelmista. Jossain vaiheessa konseptointia mietin, että hahmot olisivat joka kerta vaihtuneet, eli olisin tehnyt sarjakuvaa ilman minkäänlaisia päähenkilöitä.
Mitä samankaltaisuuteen tulee, itse koen jotenkin vaivaannuttaviksi sarjakuvat tai tv-sarjat, missä on ympätty messiin mahdollisimman erilaisia hahmoja (gootit ja lesbot ja jeesus-hihhulit ja sovinistit samaan kaveripiiriin), joten VP:n posse on tietoisesti samanhenkistä porukkaa. Tämä osaltaan vaikeuttaa ihmisten lokerointia, mutta väitän että kun strippisarjaa lukee, sieltä alkaa puskea eri kavereiden persoonat pikkuhiljaa läpi. Mutta myönnän, ei tämä mikään Masi olekaan.
Mutta kuten joskus olen sanonut, teen VP:tä itselleni, tosin lukijoiden kannustamana. Sen verran on tullut myös palautetta hahmojen kehityksen suhteen, että olen tuonut nyt enemmän punaista lankaa ja jatkumoa strippeihin.
Muutamia vastauksia vielä aiempiin viesteihin!
Wilpuri > Kvaak kvaak -jutun aikaan meikäläisellä oli TET:tiläinen harjottelemassa, joten annoin hänen tehdä mitä lystää yläosaan, täydentäen stripin alaosan sitten omalla osiollani. Ei ihan helpoimmasta päästä strippejä, mutta kun on mahdollisuus kokeilla erilaisia asioita viikottain, ajattelin että what the hell, menkööt. (Osaltaan voi muuten olla että strippien taso vaihtelee senkin takia, että teen tätä lähinnä itselleni. Eli perinteinen strippiformaatti punch-lineineen yms. joutaa romukoppaan.)
Keijo > Kiitos rehellisestä ja kovastakin kritiikistä. Katsotaan alkaako hahmoihin jatkossa kehittyä enemmän lihaa luiden ympärille. Se mitä tulee tekstaukseen, kasvonpiirteisiin yms. siitä en lähde väittelemään, tykkää ken tykkää. Itsesensuurista sen verran, että voihan sitä kaikenlaista valtalehtiin tarjota, toinen asia kuinka pitkään niitä sitten saa tehdä. Nyt lienee taas aika vetäytyä jonnekin sohvan taakse itkemään itsensä uneen.