Watchmenin olen lukenut viimeksi yli vuosi sitten, ja tällä hetkellä se on lainassa kaverilla, joten saatan muistaa osan sarjakuvasta väärin.
Odotukset olivat korkealla trailerin nähtyäni ja kaikesta hypetyksestä ("paras sarjakuvaelokuva") kuultuani. En pettynyt, Watchmen oli etenkin muihin sarjakuvaelokuviin verrattuna saatanan hyvä. Sin City ja Watchmen todistavat sen, että tehdäkseen hyvän sarjakuvaelokuvan on paras seurata alkuperäisversiota. Yllätyin posiitiivisesti dialogin noudattaessa niissä muistettavimmissa kohtauksissa uskollisesti alkuperäisteosta. Olen samaa mieltä Jiksin kanssa siitä, että lopun rukaaminen oli hyvä juttu, sillä se sopi paremmin kokonaisuuteen.
Visuaalinen ulkoasu oli hieno. Erityisesti alkukuvaelmasta annan plussaa. Jotain nillitystä olen kuullut slowmotionin käytöstä, mutta IMO näyttävä sarjakuvatappelu vaatii hidastuksia (vrt. The Dark Knightin lopputaistelu, hohhoijahkaa), jottei se muutu vapaapainitylsyydeksi.
Soundtrack-valinnat (no hitto jokuhan ne aina valitsee) upposi muhun. Oli virkistävää, että elokuvassa on musiikkia joka ikäänkuin aluksi särähtää korvaan. Esimerkiksi alkumusiikkiin tuli kiva tunnelma erilaisella musiikkivalinnalla.
Seuraavista kohtauksista löysin valittamista:
- Alkutappelu oli ihan hyvin rakennettu, mutta sarjakuvassa hakkaaja on vaikeammin tunnistettavissa, mikä tuo enemmän jännitystä. Murhaajan siluetin/hanskattoman käden yms. näyttäminen on elokuvissa ja tv-sarjoissa aina heikko suoritus. Lisäksi hakkaaminen oli pitkitettyä ottaen huomioon, että tavoitteena lieni vain Koomikosta eroonpääsy eikä kiduttamisella nautiskelu.
- Elokuvasta ei selvinnyt kunnolla, miksi Jon yllättäen vaihtoi kellosepän ammatin ydinfysiikkaan.
Pientä vihjausta tosin oli ("isäni lopetti kellosepän työt kuullessaan ajan olevan suhteellista"), mutta miksei muistelujaksoon voinut sisällyttää sarjakuvassa ollutta isän mielenmuutosta? Nyt näytettiin ihan turhaan Jonin kellonrakenteluharrastusta, koska siihen ei myöhemmin eikä aiemmin viitattu.
- Saatan muistaa vankilapaon väärin, mutta muistelin että
Rorschach oikeasti kävi vain kusella, kun taas elokuvassa hän kävi vessassa nistiäkseen kääpiögangsterin.
Ehkä olen vain missannut jotain oleellista sarjakuvasta, mutta mielestäni tuo kohtaus oli sellaisena kuin sen muistan hauskempi. Korjatkaa toki jos olen väärässä, jotta pääsen tästä epätietoisuudesta eroon.
Täytyy käydä katsomassa Watchmen vielä uudemman kerran elokuvateatterissa, sillä se on kuitenkin lame DVD:ltä katsottuna (kuten TDK).