Kirjoittaja Aihe: Watchmen/Vartijat (elokuva ja tv-sarja)  (Luettu 145624 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
Vs: Watchmen/Vartijat (elokuva)
« Vastaus #225 : 02.03.2009 klo 14:48:22 »
Syy miksi sarjakuvafilmatisointeja mm. Watchmen on enemmän kuin selkeä:
sarjakuvissa kerrotaan tarinoita jotka kiinnostavat ihmisiä.

Se voi olla ehkä syy ko. elokuvan menestykseen, mutta ei välttämättä syy sen tekemiseen... Minun kuulemistani selityksistä sarjakuvaelokuvabuumiin uskottavimmat kaksi liittyvät molemmat alan taloudellisiin mekanismeihin:

Aikakautena, jolloin uutisoidaan jatkuvalla syötöllä, montako miljoonaa mikäkin elokuva on tehnyt milläkin aikavälillä, elokuvan taloudellisen menestyksen kannalta keskeisimmäksi on tullut vain ja ainoastaan avausviikonloppu. Perinteisesti elokuva on voinut menestyä, jos ensimmäiset katsojat ovat todenneet teoksen hyväksi ja sitten kertoneet siitä kavereilleen ja nämä ovat sen perusteella menneet katsomaan sen itse vähän myöhemmin. Tällöin väliä on elokuvan laadulla ja se pyörii teattereissa pitkään, mahdollisesti jopa kasvattaen suosiotaan esitysten edetessä (tällä hetkellä Jenkeissä Clint Eastwoodin Gran Torino on tehnyt tällä tavalla). Mutta elokuvissa, jossa kaikki paino on avausviikonlopussa, laadulla ei ole oikeastaan väliä, koska sana ei siinä ajassa kuitenkaan juuri ehdi leviämään; tärkeintä onkin vain elokuvan herättämä ennakkokohu, ennakko-odotukset varsinaisesta toteutuneesta laadusta riippumatta.
Ja tähän liittyvät sarjakuvafanit:

1) Tehokkaimmin elokuvien ennakkokohuun reagoivat katsojaryhmistä nuoret miehet. He seuraavat mitä elokuvia on tulossa ja jos ovat jostain innoissaan kertovat siitä kavereilleen ja haluavat nimenomaan olla juuri elokuvan ensimmäisissä näytöksissä mukana, voimakkaammin kuin muut katsojaryhmät.

2) Sarjakuvafaneilla on tehokkaat yhteydet toisiin alan harrastajiin. Niinpä ennakko-odotusten, hypen, lietsonnassa he tarjoavat valmiin verkoston ja koneiston, joka oikein hyödynnettynä tarjoaa elokuvastudiolle suuria etuja. Sarjakuvafanit ovat tottuneet siihen, että kun jostain asiasta innostuvat, kirjoittavat siitä sitten alan foorumeille (mot) ja blogeihinsa ja levittävät tietoa festareilla. Vastaavan tiedon leviämisen aikaansaaminen pelkällä rahalla olisi tuhottoman kallista. Tämän takia siis San Diegon festareista on tullut paikka, jossa Hollywoodin kannattaa kosiskella yleisöä ja antaa faneille pieniä exclusive-makupaloja tulevista projekteista: he tietävät, että sieltä tieto lähtee leviämään välittömästi ympäri maailman, tavalla, joka on heille hyvin hyödyllistä ja huokeaa markkinointia.

Eli siis elokuvia tehdään toisaalta aivottomien nuorten miesten ja toisaalta hieman varttuneempienkin sarjakuvanörttien ehdoilla sen takia, että he ovat elokuvien ennakkomarkkinoinnissa sekä merkittävä osa sen koneista, että itse myöskin sen tärkeintä kohdeyleisöä...

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Vastaus #226 : 02.03.2009 klo 14:50:18 »
Vesallakin on oikeus kirjoittaa, spekuloida ja tehdä virheitä yksityishenkilönä, minkä hän tekeekin ellei erikseen mainitse että kyse on AB:stä tai Sarja-Infosta.

On oikeus tehdä virheitä, mutta ei virheen tehtyään ole oikeutta teeskennellä, että sitä ei tapahtunut.

Tottahan tämä on sikäli, että ilman elokuvaa Wartijoiden suomennos olisi jäänyt harvojen huviksi, jos olisi moista koskaan laisinkaan nähty...

Korostus minun.

Vasta sitten, kun valkokankaille alkaa ilmestyä Watchmenin menestystä apinoivia teelmiä parin vuoden sisällä useampikin, olo alkaa tuntua tukalalta.

Nyt kun J. Michael Straczynski on tavoittanut Hollywoodin aikuisten (eli Clint Eastwoodin ikäluokan) huomion Changelingin käsikirjoituksella, ehkä joku päättää rangaista meitä myöntämällä rahoituksen Rising Stars -filmatisoinnille, jonka JMS tietenkin itse kirjoittaa, tuottaa ja ohjaa. Siitä tulisi vähintään yhtä hyvä kuin siitä viimeisimmästä suoraan DVD:lle menneestä Babylon 5 -produktiosta...

Mutta vakavasti, nyt ollaan pelottavalla tavalla lähestymässä Hollywoodin sarjakuvasovituksissa samaa tilannetta, mikä vallitsi 80-luvun lopulla jenkkien sarjakuvateollisuudessa. Mitä muuta Yön ritarin (paluun) ja Vartijoiden vanavedessä voidaankaan odottaa kuin pinnallisten ja väkivaltaisten supersankaritarinoiden irvikuvien tulvaa? Viime vuonnahan Warnerilta kantautui sensuuntaisia tietoja, että kaikista DC:n supersankarisovituksista haluttiin yhtä mustanpuhuvia kuin Yön ritari -- riippumatta siitä, kuinka se hahmoihin sopii -- koska kyseisen elokuvan menestyshän oli selitettävissä ainoastaan tuolla yhdellä piirteellä.

Rotten Tomatoesin arvostelukokoelma Watchmenistä sisältää tällä hetkellä enimmäkseen genrekamaan suuntautuneiden nettisivustojen arvioita, joiden reaktiot ovat olleet pääasiallisesti positiivisia ("tuoreus" 81%). Artikkelissa tehdään yhteenvetoa siitä, miten elokuva on arvostelujen mukaan onnistunut eri osa-alueilla. Se, mihin ei jostain syystä kuitenkaan kiinnitetä huomiota, on elokuvallinen kokonaisuus. Nopean vilkaisun perusteella muutamat negatiiviset arviot (5 kpl) ovat kokeneet juuri tämän puolen puutteelliseksi.

Kun yrittää sovittaa elokuvaksi niinkin massiivista teosta kuin Vartijat, miten voi olla samaan aikaan niin uskollinen alkuperäismateriaalille kuin Snyder on selvästi pyrkinyt olemaan, ja silti saada kokonaisuus toimimaan toisessa välineessä? Elokuvalla täytyy olla oma rytminsä, ja elokuvantekijän täytyy käyttää rakennusaineinaan materiaaleja, jotka palvelevat ensisijaisesti lopputulosta, ei lähdeteosta.

Siksi hyväksyn täysin ne mielivaltaiselta vaikuttavat muutokset, jotka Wachowskit tekivät V niin kuin verikostoon, siitä huolimatta että se suurelta osin kuitenkin pyrki olemaan hyvin uskollinen sovitus. Tekijöiden täytyy tehdä teoksesta omansa, ja silloin kaikkiin ratkaisuihin ei välttämättä ole ulkoisia, pakottavia perusteita.

Tässä vaiheessa minua siis pelottaa enää se, että Watchmen tuntuu sarjalta hyvin toteutettuja kohtauksia, eikä kokonaiselta toimivalta elokuvalta. Mutta tämä on hyvin subjektiivinen asia, ja monet ovat jo elokuvan nähneet kokematta tällaista ongelmaa, joten voin aika turvallisin mielin sanoa, että Snyder on onnistunut siinä, mitä niin monet väittivät mahdottomaksi.
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #227 : 02.03.2009 klo 15:01:44 »
...ja lisään vielä edelliseen viestiini, että joo: kaiken kuulemani hypen perusteella olen valmis oitis lähtemään perjantaina mukaan kvaakilaisten massavaellukseen Watchmeniä katsomaan! Ilmoittakaa aika ja paikka. ;)

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #228 : 02.03.2009 klo 15:45:13 »
...ja lisään vielä edelliseen viestiini, että joo: kaiken kuulemani hypen perusteella olen valmis oitis lähtemään perjantaina mukaan kvaakilaisten massavaellukseen Watchmeniä katsomaan! Ilmoittakaa aika ja paikka. ;)

Saattaisin lähteä messiin ellen olisi jo toisen porukan kanssa menossa. Mut tiedä vaikka osutaan samaan näytökseen! Jälkeenpäin koko konkkaronkka kaljalle kiistelemään sarjakuvasta löytyvien syvällisyyksien selluloidille siirtymisestä tai siirtymättömyydestä.

Noh noh, pitäydy yhdessä tunnuksessa, Kaltsu.

Hehe olihan se melkein kuin mun näppäimistöllä naputeltua. Emmä kuitenkaan tylsäks paskaks Watchmenia haukkuis. Ihan mieluustihan ton lukee, ylenpalttinen suitsutus vain jotenkin saa mun aivosoluissa nykimään.

J.M:salo

• Jäsen
« Vastaus #229 : 02.03.2009 klo 16:13:29 »
Lainaus käyttäjältä: VesaK
Tottahan tämä on sikäli, että ilman elokuvaa Wartijoiden suomennos olisi jäänyt harvojen huviksi, jos olisi moista koskaan laisinkaan nähty...
Korostus minun.
Se lauseen ydinosa oli ennen pilkkua. Joskus ihmisillä on tapana laittaa pilkun jälkeen epätodennäköinen kärjistys. Olet varmasti nähnyt sitä käytettävän aiemminkin.

Tässä tapauksessa se ydinasia oli että alkuperäinen 1500 kpl* painos olisi jäänyt ilman elokuvaa myös ainoaksi.

*Joku väitti että tämä olisi ollut painosluku, voin olla väärässä.

EDIT:
Aikakautena, jolloin uutisoidaan jatkuvalla syötöllä, montako miljoonaa mikäkin elokuva on tehnyt milläkin aikavälillä, elokuvan taloudellisen menestyksen kannalta keskeisimmäksi on tullut vain ja ainoastaan avausviikonloppu.
Amerikassa elokuvat pysyvät teattereissa vain joitain viikkoja; joskus vähemmänkin (tämä Rami, oli kärjistys). Olen kuullut Suomessa asuvilta amerikkalaisilta, kuinka uskomatonta se on että elokuvan näkemiseen teatterissa ei ole kiire, kun ne kerran pyörii joskus puolikin vuotta, ellei kokonaisen vuoden (KÄRJISTYS!).

Kun suuressa maailmassa ne kuitenkin pyörii vain muutaman viikon, niin avausviikonloppu on huomattava osa tuloista. Se antaa hyvän arvion siitä montako viikkoa leffa nyt lopulta pyörii. Menetelmä ei toimi Suomen markkinoilla, kun ensi-illan merkitys ei ole kovin korostunut. Mutta tietenkin noita juttuja kirjoitetaan ja ne raportoidaan ilman taustan selitystä, jos on toimittajille itselleenkään selvä (kärjistys).

EDIT: Lisäsin synonyymien käyttöä ja tein tekstiä luettavammaksi.
« Viimeksi muokattu: 02.03.2009 klo 16:23:05 kirjoittanut J.Salo »

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Vastaus #230 : 02.03.2009 klo 17:24:07 »
Se lauseen ydinosa oli ennen pilkkua. Joskus ihmisillä on tapana laittaa pilkun jälkeen epätodennäköinen kärjistys. Olet varmasti nähnyt sitä käytettävän aiemminkin.

Mutta kärjistys mistä? Siitä, että potentiaalisella elokuvalla olisi ollut jotain vaikutusta suomennoksen julkaisupäätökseen.

Minä en missään nimessä tarkoittanut, että elokuvalla, tehtiin se tai ei, olisi mitään merkitystä Watchmenin suomalaiseen versioon.

Jätän sinut setvimään tämän asian Vesan kanssa.

EDIT:Amerikassa elokuvat pysyvät teattereissa vain joitain viikkoja; joskus vähemmänkin (tämä Rami, oli kärjistys).

Kärjistys, jonka ansioksi on laskettava se, että se pitäytyy faktoissa. Joillekin elokuville on järjestetty sopimusvelvoitteiden vuoksi ensi-iltaesitys teatterissa, mutta ei sen enempää.

Mutta harvemmin teattereita pakotetaan vetämään menestyvää elokuvaa pois kankailta. Ne elokuvat väistyvät muiden tieltä, jotka eivät kerää katsojia. Ja ensi-ilta tietenkin kerää aina katsojia enemmän kuin myöhemmät näytökset, joten syntyy noidankehä, jossa teattereihin syötetään materiaalia, joka on suunniteltu myymään hyvin ensi-iltaviikonloppuna, aivan kuten Jyrki kuvaili.

Sarjakuvateollisuudessa on sama ilmiö, kun lehdet saavat huikeita myyntilukuja ykkösnumeroillaan, mutta sitten myyntiluvut alkavat laskea, jolloin ne lakkautetaan, ja samalla markkinoille lykätään taas uusia ykkösnumeroita.

Mutta myös dvd-myynnillä on väliä. Siinä vaiheessa, kun dvd-julkaistaan, elokuvalle on jo muodostunut maine, joten elokuvan laadulla on edelleen taloudellista merkitystä.

Paitsi että leffan puutteitahan voi aina kompensoida hehkuttamalla sitä, kuinka hyvät ekstrat dvd:llä on, ja vieläpä elokuvan erikoispitkä, leikkaamaton versio, joka on paljon parempi kuin se teattereissa näytetty silvottu versio.

Esimerkiksi Watchmenistähän tullaan julkaisemaan ultimaattinen dvd-versio, jossa Tales of the Black Freighter on leikattu elokuvaan mukaan...
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Watchmen/Vartijat = paskaa (mutta elokuva ei välttämättä)
« Vastaus #231 : 02.03.2009 klo 20:37:44 »
On oikeus tehdä virheitä, mutta ei virheen tehtyään ole oikeutta teeskennellä, että sitä ei tapahtunut.

Noh voihan tämän
Lainaus

lukea ihan hyvin niinkin että Vartijoiden suomennos olisi jäänyt hyvin hyvin vähälle huomiolle ilman tätä elokuvaa (jos ignoroi sivulauseen. öhöm). Nyt halukkaiden lukijoiden määrä kasvoi huimasti ja uusi painos tuli.

Heh:
Lainaus
even if you believe "Watchmen" qualifies under this auteur category (it was created by two people rather than one, for instance), it's simply bizarre to assert that, as an illustrated literary narrative, it rivals in artistic merit, say, masterpieces like Chris Ware's "Acme Novelty Library" or almost any part of the witty and brilliant work of Edward Gorey. [....] This isn't high culture and it doesn't pretend to be. It's good, juicy pulp fiction with a little nuclear apocalypse thrown in.
http://online.wsj.com/article/SB123569333628588197.html?mod=googlenews_wsj

Timo

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #232 : 03.03.2009 klo 09:02:59 »
Haluaisin tehdä selväksi että kvaakissa on erikseen itse sarjakuvan ketju
Vartijat (Watchmen)
ylläolevaa linkkiä klikkaamalla voi jatkaa sarjakuvasta siellä.

tämä ketju on varattu sarjakuvasta tehdyn elokuvan spekuloinnille ja arvionnille, miten se onnistuu tai epäonnistuu kenenkin mielestä.

Alan Moorella on oma ketjunsa joka löytyy hakutoiminnolla tai tutkimalla toimintasankarit osiota.

kaikkien ei tarvitse pitää samoista asioista, yhtä virallista totuutta ei ole.

henkilökohtaisena kantana Watchmen on liki kaikki ylisanansa ansainnut sarjakuvan puolella ja elokuvasovitus on oivallinen (jos kohta kaipaan muutamia ymmärrettävästi poisleikattuja osia mm. Malcolm Longin osalta)

Gothicus

• Jäsen
« Vastaus #233 : 03.03.2009 klo 09:48:26 »
Onhan niitä oikeita romaanejakin. Lue Sota ja Rauha, saat varmasti enemmän rispektiä kuin sillä että luet Watchmenia ja huutelet "kuinka postmodernia!".
Onko siinä varmasti sitten kans kuvia? Jos kuitenkin silti katsoisin tuon Watchmen-leffan, niin eiköhän sillä ala rispektiä tippua. Se on varmasti ihan älyhyvä.

"Ihminen on ihmiselle kettu."

Otto Sinisalo

• Jäsen
« Vastaus #234 : 03.03.2009 klo 14:59:28 »
Pitäisiköhän Helsinkiin sopia vaikka ensi perjantaille jonkinlainen Kvaak-nörttien Kellomies -kokoontumisajo johonkin tiettyyn näytäntöön?

Fasilitoiko tätä vigilante-kokoontumista joku? Jos näin, niin laskekaa minut mukaan ja tiedottakaa ketjussa, kuinka toimia.

J.M:salo

• Jäsen
« Vastaus #235 : 03.03.2009 klo 15:21:10 »
Fasilitoiko tätä vigilante-kokoontumista joku? Jos näin, niin laskekaa minut mukaan ja tiedottakaa ketjussa, kuinka toimia.
Mä yritin viime miitissä, mutta Rami oli estynyt, Jarkko ei jaksanut polkea keskustaan ja Jarmo piti päänsä kiinni. Vesa oli ilmeisesti jo leffan nähnyt. Homma poksahti siihen.

Olen kyllä itse varannut liput Tennariin varttia vaille 21 näytökseeen.
« Viimeksi muokattu: 03.03.2009 klo 15:23:37 kirjoittanut J.Salo »

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #236 : 03.03.2009 klo 16:44:20 »

Jotan tämän tyyppistä olin ajatellut:
Olen kyllä itse varannut liput Tennariin varttia vaille 21 näytökseeen.
Eli kiinnostuneet voisivat pyrkiä saapumaan johonkin ennalta sovittuun näytäntöön. Tuo J. Salon mainitsema lienee yhtä hyvä kuin mikä tahansa muukin.

Ja leffan jälkeen varmaan kaffelle tms muulle virvokkeelle.
Mutta minne? Tennarin suhteellinen läheisyys lienisi Hyvä Homma TM, eikö?

Ruutujätkä

• jauhaja
  • Jäsen
« Vastaus #237 : 03.03.2009 klo 19:36:07 »
Juu, ennakossa tuli Watchmen nähtyä. Aika hämmentävä kokemus sinänsä. Kyllähän toi sarjakuvan lukeneille on aika selkeä juttu, mutta oikeasti kiinnostaisi kuulla sitten niiden kommentteja, jotka eivät ole Watchmenia lukenut (niitä ei varmaan Kvaakista löydy).
Tuolta linkin takaa löytyy meikäläisen pitempi (ja astetta sekavampi) sepostus elokuvasta. Ja tähtiäkin tuli jaettua.

http://ylex.yle.fi/kuvat/ylexweb/watchmen

Siis ainoa mistä olisi voinut vielä nurista, niin henkilöohjauksesta. Aika rutiininomaista oli toi repliikkien suoltaminen paikotellen.
Minulla on kädet, miksi minä en ohjaa tätä laivaa?

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #238 : 04.03.2009 klo 00:50:39 »
ruoskikaa minua

Jos kohde tykkää siitä, se menettää tarkoituksensa.

Katsoin paikkatilannetta perjantaille: 20.45 näytöksessä enää rivinpäitä jäljellä. Edeltävässä viiden näytöksessä hiukan enemmän paikkoja, mutta yleistilanne ei olennaisesti erilainen. Iltapäivänäytökseen olisi sitten tilaa vaikka kuinka.
(Tämmöinen työtön freelancer kun olen, voisin jopa itse suunnistaa siihen. Halvempikin on!)

Lättä

• Innostunut sonni
  • Jäsen
  • Ei ole yhtään hyvä tämä.
« Vastaus #239 : 04.03.2009 klo 09:30:50 »
Jos kohde tykkää siitä, se menettää tarkoituksensa.

Katsoin paikkatilannetta perjantaille: 20.45 näytöksessä enää rivinpäitä jäljellä. Edeltävässä viiden näytöksessä hiukan enemmän paikkoja, mutta yleistilanne ei olennaisesti erilainen. Iltapäivänäytökseen olisi sitten tilaa vaikka kuinka.
(Tämmöinen työtön freelancer kun olen, voisin jopa itse suunnistaa siihen. Halvempikin on!)
Turussa ainakin eilen, kun oman lippuni kavereitten kanssa varasin, oli vapaina kummassakin perjantain näytöksessä yli 450 paikkaa viidestä sadasta. Mikseivät lukemattomat turkulaisvartijafanit ole jo varanneet omiaan?