Yllätyn kerrankin siitä, että niin monet arvostelijat ovat innostuneet suitsuttamaan tätä niin paljon. (Kerrankin niin päin!) Tavalliseen tapaan elokuva ei minusta ollut suunnaton pettymys, eikä myöskään suunnaton onnistuminen, vaan jotain siltä väliltä.
Minusta alkuperäismateriaalille oltiin ihan riittävän uskollisia, enkä minä myöskään osannut nähdä toimintakohtausten vauhdikkuutta ongelmana, niin kuin monet ovat täälläkin kommentoineet. (Mihin ehkä vaikuttaa myös lapsuuden sarjakuvakokemukset, kun itse pidin aina enemmän räiskyvämmästä Asterixista kuin hillitymmästä ja arvokkaammasta Tintistä). Enemmänkin ongelmana on, että jotenkin tietokoneella tehtyinä ne toimintakohtaukset eivät jotenkin vaan tempaa täysin mukaansa, vaan jäävät tuntumaan jotenkin etäisiltä ja kliinisiltä. Kun kaikki on kuvanteossa mahdollista, niin mikään ei oikein enää tahdo tuntua miltään...
Motion capture oli parempaa kuin esim. karmeassa Beowulfissa, ongelmista aletaan päästä yli, mutta ei vielä kokonaan. Huomasi, että kun esim. hahmojen mittasuhteita oli muutettu sarjakuvamaisemmiksi (etenkin päitä oli suurennettu), niin eleet ja liikkeet eivät sittenkään tuntuneet täysin luontevilta, kun samaan aikaan esim. kädet oli jätetty lähes täysin realistisiksi. Nyt näytti jollain tasolla siltä, että kuitenkin katsoi näyttelijöitä, jolla oli paksut lateksimaskit päässä. (Etenkin Dupondtien pulloposket aiheuttivat tämän tuntemuksen).
Mutta, parempi kuin pelkäsin, ei ollenkaan semmoisen kiukun arvoinen kuin mitä esim. Guardianin arvostelu sanoi, mutta ei sarjakuvan lukijalle myöskään ehkä kaiken saamansa suitsutuksen veroinen myöskään.
Niin... ja kun nyt sarjakuvayhteyksistä puhutaan, niin laittoiko Spielberg tähän elokuvaan Hergén lisäksi myös oman Carl Barks -tribuuttinsa? Barksin juttujahan hän ilmeisesti tunsi itse ihan oikeasti, Tintistä oli vain kuullut ohimennen. Nimittäin eikös vaan Barksin tuonut mieleen se, että
lopun satamanosturijakso oli melkein kuin Akun ja Roopen taistelu höyrykaivinkoneilla?