Author Topic: Tintistä elokuva  (Read 87035 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vekka_of_savo

• Jäsen
Vs: Tintistä elokuva
« Reply #195 on: 25.10.2011 klo 15:15:51 »
Murskakritiikkiä saanut maailmalla. Mm. The Guardian ja The Telegraph lyttäävät pahasti yksinkertaistettua tarinaa joka on hukannut täysin sarjakuvien hengen, "Tinttiä idiooteille".

Jotain tälläistä osasi kyllä odottaakin. Spielberg ei ole enää vähään aikaan ollut menneiden vuosiensa iskussa.

Lurker

• Valvoja
« Reply #196 on: 25.10.2011 klo 15:22:56 »
Murskakritiikkiä saanut maailmalla. Mm. The Guardian ja The Telegraph lyttäävät pahasti yksinkertaistettua tarinaa joka on hukannut täysin sarjakuvien hengen, "Tinttiä idiooteille".

Vaan onpa niitä kehujakin tullut.

Kelpo analyysiä ja yhteenvetoa tässä artikkelissa:
Will Europeans like Spielberg's 'Tintin' less than Americans?

Silmät! Silmät! Ne ovat monista pelottavat näillä liikkuvilla mallinukeilla...

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Reply #197 on: 25.10.2011 klo 16:09:07 »
Guardian kaksi tähteä viidestä *****

EDIT: Guardianin kolumnisti Nicholas Lezard lyttää ihan paskaksi.

Coming out of the new Tintin film directed by Steven Spielberg, I found myself, for a few seconds, too stunned and sickened to speak; for I had been obliged to watch two hours of literally senseless violence being perpetrated on something I loved dearly. In fact, the sense of violation was so strong that it felt as though I had witnessed a rape. I use this comparison not as a provocation or to cause unnecessary offence: I am using it in honour of a very good joke made by an episode of South Park, in which the cartoon's children watch the final Indiana Jones film and are so traumatised by what they have seen that they go round to the police station and try to get Spielberg and his colleagues charged with the crime.

Timo
« Last Edit: 25.10.2011 klo 16:20:24 by Timo Ronkainen »

Lurker

• Valvoja
« Reply #198 on: 25.10.2011 klo 18:43:45 »
Hyvin monilla eurooppalaisilla näyttää olevan se reaktio, ettei tämä ole se minun lapsuuteni Tintti. Ymmärrettävää.

Spielberg ei ehkä luottanut siihen, että tunnelmaa voi luoda muullakin kuin pitämällä koko ajan vauhtia yllä.

tertsi

• Guest
« Reply #199 on: 25.10.2011 klo 18:47:55 »

Jotain tälläistä osasi kyllä odottaakin. Spielberg ei ole enää vähään aikaan ollut menneiden vuosiensa iskussa.
... ja Spielberg on aina maalannut hyvin erilaisella paletilla kuin Hergé.

Pässi

• Jäsen
« Reply #200 on: 25.10.2011 klo 19:28:40 »
Eri arvioita lukiessa on voinut havaita selkeän jakauman:

• Ne arvostelijat jotka eivät ole koskaan kuulleetkaan Tintistä tai ovat lukeneet sitä viimeksi pikkulapsena, kehuvat
  • Ne jotka ovat faneja tai muuten omistautuneita Tintille, pettyvät ja haukkuvat

Kumpaan joukkoon sinä kuulut?

Memmil

• Jäsen
« Reply #201 on: 25.10.2011 klo 20:45:26 »
Tintit luin joskus muutama vuotta sitten ja tykkäsin niistä nimenomaan sen takii että tarinat olivat hyviä ja "fiksuja" eivätkä edenneet jatkuvalla sähellyksellä.

En siis pidä elokuvaa kovin hääppöisenä sovituksena. Olisi luullut että itseään faniksi väittävä Spielberg olisi osannut ottaa paremmin huomioon alkuperäismateriaalin. Lieneekö Jacksonin ohjaama Tintti sitten paljonkin erilainen?

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Reply #202 on: 25.10.2011 klo 21:03:10 »

Rotten Tomatoes linkittää aika monia kehuvia arvosteluita, mutta Guardianin juttu on kyllä kovaa kieltä.

J Lehto

• Ulvova molopää
  • Jäsen

Maryanne

• Jäsen
« Reply #204 on: 26.10.2011 klo 01:39:34 »
Mielenkiintoisen kahtiajakautunutta reagtiota. Itselläni ei tietenkään ole vielä mitään mielipidettä, koska en ole vielä rainaa nähnyt. Ainut mistä olen jo tässä varhaisessa vaiheessa vakuuttunut on kuvan ja audion laatu. Tarinan ja hahmojen onnistuneisuus on täysi kysymysmerkki. Täytyy yrittää unohtaa kaikki pelot ja toiveet ja mennä vain katsomaan huolettomana ja avoimena leffaa. Muuten menee eurot ja popparit hukkaan.

Olen jo kauan sitten oppinut ettei elokuva-arvostelu, tai oikeastaan mikään arvostelu, ole viime peleissä käyttökelpoinen. Ei kiittävä eikä haukkuva. Elokuvan, kirjan, sarjakuvan... sen voi kokea ja ymmärtää vain itse. Tarinan seuraaminen ei ole mikään suoritus jossa joko onnistuu tykkäämällä "oikeasta" asioista ja dissaamalla "vääriä" asioita, vaan kuvien, äänien ja liikeiden puhetta, alitajuntaista kieltä, josta joko saa jotain irti tai sitten ei. Mitä joku toinen ymmärtää siitä ei välttämättä kerro yhtään mitään siitä, mitä minä itse olisin ymmärtänyt samasta elokuvasta/sarjakuvasta. Toinen ei voi kokea sitä puolestani.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Reply #205 on: 26.10.2011 klo 05:20:01 »
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
« Reply #207 on: 26.10.2011 klo 19:16:44 »
Kumpaan joukkoon sinä kuulut?

Minä olen lukenut Tinttejä muistaakseni viimeksi teininä, ja olen omistautunut sarjakuvalle. Siispä käytän todennäköisesti Tintti elokuvaa jälleen yhtenä esimerkkinä epäonnistuneesta sarjakuvaelokuvasta. En epäonnistuneena Tintti elokuvana.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

Mambrinon kypäri

• lukee, myös sarjakuvia
  • Jäsen
« Reply #208 on: 26.10.2011 klo 20:05:05 »
Hyvin monilla eurooppalaisilla näyttää olevan se reaktio, ettei tämä ole se minun lapsuuteni Tintti. Ymmärrettävää.

Miten muuten elokuva on otettu vastaan ei-englanninkielisen maailman kriitikkojen parissa? Englanninkieliset Tintti-käännökset ja niiden lukijat ovat aina epäilyttäneet minua...  :D (Milou on Milou eikä mikään "Snowy", väkipyörä kalloni murskatkoon!)

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Reply #209 on: 27.10.2011 klo 14:41:01 »
No, mulla on vain yhdestä numerosta ja yhdestä kirjaimesta muodostuva koko leffan kankaalla katsomisen estävä asia jonka täällä varmaan jokainen jo tietääkin: 3D. Ei pysty. Joten jos tavallisena ei mene hyvään aikaan millään kankaalla, odotellaan devaria. Eikä trailerikaan kyllä oikein vakuuttanut, jäykähkön näköistä menoa.