Kirjoittaja Aihe: Apuva! Tarvitsen...  (Luettu 5630 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J.A. Laivamaa

• Piirtäjä 4 Life
  • Jäsen
  • Rahat vai kolmipyörä? Rahat vai Kolmipyörä?
Apuva! Tarvitsen...
« : 14.05.2007 klo 15:33:27 »
Hei, aloin tekemään uutta sarjistani ja sen on tarkoitus
olla sellaista film noir -dekkaria, mutta mulla olisi pari kysymystä;

1. Mikä on hyvä tussi synkän ympäristön tekemiseen?
2. Mikä olisi hyvä paperi? (olisi hyvä jos se sopisi tavalliseen kopiokoneeseen?)
3. Hahmottelukynä?
4. Kumi?
5. Muuta tähän tarkoitukseen?
Alibi, motiivi, murha.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
Re: Apuva! Tarvitsen...
« Vastaus #1 : 14.05.2007 klo 16:15:22 »
Oikeastaan näistä kaikista kysymyksistäsi on omat keskusteluketjunsa. Pienellä selailulla tai haulla löydät ne heleposti.

Esim. otsikko: Paperin valinta on pari ketjua alaspäin... Samoin tussausvälineet... tässä välineet ja oppaat osiossa.

8]
« Viimeksi muokattu: 14.05.2007 klo 16:17:24 kirjoittanut Hazart »

Neittis

• Jäsen
  • Sitä sattuu.
« Vastaus #2 : 14.05.2007 klo 16:33:05 »
Oikeastaan näistä kaikista kysymyksistäsi on omat keskusteluketjunsa. Pienellä selailulla tai haulla löydät ne heleposti.

Esim. otsikko: Paperin valinta on pari ketjua alaspäin... Samoin tussausvälineet... tässä välineet ja oppaat osiossa.

8]
Aevan varmasti on, mutta eipä ole sellaista missä kysyttäisiin näitä kaikkia yhdessä.
Heitetään halit!

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #3 : 14.05.2007 klo 16:37:17 »
Aevan varmasti on, mutta eipä ole sellaista missä kysyttäisiin näitä kaikkia yhdessä.
Eikä sellaista välttämättä tarvitakaan. Kuitenkin yleisiä ketjujakin on. Ihan pikaisella haulla löytyi nämä kaksi:
Apua keltanokalle
Aloittelijoille vinkkejä
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #4 : 14.05.2007 klo 16:40:18 »
Väärän kumin valinta voi kaataa koko hankkeen. :o

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Vastaus #5 : 14.05.2007 klo 18:56:35 »
Väärän kumin valinta voi kaataa koko hankkeen. :o

Se mitään kaada, mutta itse olen kyllä kovasti tykästynyt niihin muovailtaviin, sinitarran näköisiin pyyhegummeihin, jotka kiitettävästi irrottavat pehmeähkön (2B) lyijyn jäljen paperista. Myös esim. 160- tai 180-grammaisesta kopiopaperista, jota olen joskus käyttänyt ihan oikeisiinkin töihin. Ainakin Canonin kopiopaperivalikoimassa on noita tanakampia ihan konttoritarvikehyllyissä saatavilla.

Ja laajoja mustia alueita varten ei ole mitään parempaa kuin kunnon sivellin ja pullollinen piirustustussia (itselläni on aina vain suosikkina se Pelikan A numero 17 Schwarz, vaikka toiset suosittelevat muita merkkejä ja vaikka mitä Indian Inkkejä).
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

Rami Selin

• Jäsen
  • Uskon kaiken
« Vastaus #6 : 12.06.2007 klo 01:50:12 »
Jos paperilla on aikomus saada mustaa ja paljon, on Anssin suosittelema instrumentti oiva valinta. Itsellä on yhä käytössä kolme (no, 2,5 ehkä) vuotta vanhat Raphael 8404-sarjan siveltimet, jotka ovat kyllä hintansa jo maksaneet takaisin. Tussimusteena toimii Talensin Indian Ink. Minulle se on kelvannut, mutta ehkä parempaakin on tarjolla. Pelikanista (muistaakseni se oli merkki) on huonot muistot ainakin hajun perusteella.

Aikoinaan kehuin Cansonin papereita täällä, mutta nyt olen tykästynyt Lanan 1590 Esquisseen, jota saa akateemisesta A3:na kohtuu hintaan (A4 on porvareille). Toimii vesiväreilläkin loistavasti. Bristolin kiiltopapereita en ole koskaan ymmärtänyt. Ehkä joku piirtäjä osaa arvostaa niitä, ehkä.

Hahmotteluun tuo 2B on hyvä valinta. Itse en lyijikyniä sarjakuvia piirtäessä käytä, mutta uskaltaisin väittää, että 4B:kin olisi ihan käytökelpoinen, mutta tämä kaikki riippuu niin paljon omasta työskentelystä ja tyylistä.

Kumi? Ne ovat sellaisia pikkuisia objekteja, jotka tuhraavat paperit ja roskaavat koko työpöydän. Suosittelen siis käyttämään luonnosteluun sinikynää eli tavallista sinistä värikynää, jota skanneria ei ota siirrettäessä sarjakuvaa digimuotoon. Säästää aikaa turhalta kumittamiselta.

Tarvitsetko muuta tähän tarkoitukseen? Rauhaa. Sitä ei aina helpolla löydä, mutta näinä yön pikkutunneilla se saattaa ryömiä kolostaan. Onnea mestäksykseen!

J.Vehnä

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #7 : 12.06.2007 klo 09:04:47 »
Itsellä on yhä käytössä kolme (no, 2,5 ehkä) vuotta vanhat Raphael 8404-sarjan siveltimet, jotka ovat kyllä hintansa jo maksaneet takaisin.

Ah, siinäpä ihQ sivellin! Itse käytän pelkästään tuota raphaelin 8404 kun en ole parempaa vielä löytänyt. Niitä on mennyt varmaan jo semmoset 20-25 kpl.
Musteena pelikaania. Paperina tällä hetkellä sellaista mitä lie paperia, jonka lehtiön kannessa lentelee joutsen. Näkyy olevan vieläpä vesipaperia.

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #8 : 12.06.2007 klo 09:25:36 »
Kumi? Ne ovat sellaisia pikkuisia objekteja, jotka tuhraavat paperit ja roskaavat koko työpöydän. Suosittelen siis käyttämään luonnosteluun sinikynää eli tavallista sinistä värikynää, jota skanneria ei ota siirrettäessä sarjakuvaa digimuotoon. Säästää aikaa turhalta kumittamiselta.

Eipäs tuomita kumeja. Hiilikumi (sellainen sinitarramainen) on kaikki mitä tarvitset. Paitsi joskus sellainen kynämäinen kumi, jossa se kumi on varsin karkeata. Sillä saa raapustettua tussimokia pois ja tarkempia alueita.

Rami Selin

• Jäsen
  • Uskon kaiken
« Vastaus #9 : 19.06.2007 klo 01:00:11 »
Eipäs tuomita kumeja.

Eihän täällä ketään/mitään tuomita, mutta eikö sinikynä ole kuitenkin kätevämpi. Ei tarvitse nähdä lainkaan vaivaa, kun skannaa sivut.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #10 : 19.06.2007 klo 01:58:58 »
Eihän täällä ketään/mitään tuomita, mutta eikö sinikynä ole kuitenkin kätevämpi. Ei tarvitse nähdä lainkaan vaivaa, kun skannaa sivut.
Olisin samalla kannalla. Lyijykynistä ja kumeista on vain haittaa.

Vaan olipa hankala netistä tilata lyijytäytekynään sinisiä lyijyjä. Lopulta löytyi vain 0.5-millisiä jotka katkeilee yhtä mittaa. No, värikynä parempi.

Rami Selin

• Jäsen
  • Uskon kaiken
« Vastaus #11 : 19.06.2007 klo 06:19:20 »
Vaan olipa hankala netistä tilata lyijytäytekynään sinisiä lyijyjä. Lopulta löytyi vain 0.5-millisiä jotka katkeilee yhtä mittaa. No, värikynä parempi.

Lyijytäytekynä...
Kyllä sen pitää olla semmoinen, jota joutuu vähän väliä teroittamaan. Tulee sellainen tekemisen meininki mieleen ;)
Nuo 0.5-milliset normilyijyt ei mua kiusaa katkeilemisilla, liekö siniset veljensä jotenkin heikompia.
No, enpä rupea tuollaisia kumminkaan tilaamaan netistä, kun käytän sinikynää vain ruuturajojen hahmottelemiseen. Vanhat kaapin perukoilta löytyvät sveitsiläiset siniset puuvärit kelpaavat tähän käyttötarkoitukseen varsin mallikkaasti.

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #12 : 19.06.2007 klo 09:38:24 »

Mulla 3h-lyijykynän jälki häviää kokonaan kun piirrän päälle tussilla ja skannaan bitmappina. Yleensä kyl tussaan lyijykynäluonnoksen pohjalta toiselle paprulle valopöydällä. Silloinhan se lyijykynä voi olla vaikka kuinka pehmee jos haluan. Suosittelen.
« Viimeksi muokattu: 19.06.2007 klo 10:11:05 kirjoittanut pertti jarla »
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Wiljami

• Jäsen
« Vastaus #13 : 19.06.2007 klo 16:46:00 »

Tämä on minua aina ihmetyttänyt. Miten sen sinisen saa näkymättömiin? Tarvitaanko erityisen hieno skanneri tai jokin tiettty asetus? Itse tätä nimittäin joskus huvikseni kokeilin ja ei ne siniset mihinkään kadonneet. Tiedän, että se toimii, mutta miten?

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #14 : 19.06.2007 klo 16:56:39 »
Skannerissa tai sitten Photoshopissa häivytetään sininen. Ei siinä minun mielestäni ole yhtään sen helpompaa kuin lyikkäreilläkään (ainakin mulla lyikkärit katoavat suht helpolla ja nopealla käyrien säädöllä).
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva