Kirjoittaja Aihe: Markku Kivekäs  (Luettu 29112 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Matti Käki

• Barksisti
  • Uusi jäsen
Vs: Markku Kivekäs
« Vastaus #30 : 03.06.2008 klo 13:28:03 »
Seuraavassa Ilta-Sanomien keskustelupalstalle kirjoittamani lyhyt muistelo:

Tunsin Markun 70-luvun alusta saakka. Hän auttoi minua Aku-Ankka -kokoelmani haalimisessa. Ajelimme pitkin maita ja mantuja Akkareita ostelemassa. Markku Kivekäs oli ehtymätön tietopankki jos halusin tietää jotain nyansseja Akusta. Markku innostui asiasta kuin asiasta ja pystyi luennoimaan loputtomasti aiheesta joka sivusi Aku-Ankkaa tai ylipäätään Disneyn elämää ja taidetta.

Osallistuin Markun innoittamana MTV:n Tupla tai Kuitti -kilpailuun vuonna 1975 aiheena Carl Barksin Suomen tuotanto. Pääsin viimeiseen kysymykseen saakka, joka sisälsi 11 puhekuplan tekstiä ja minun piti kertoa kuka sanoi, kenelle ja missä tilanteessa. Selvitin osan niistä mutta kysymys oli niin yllättävä etten ollut osannut siihen lainkaan varautua. Jälkeenpäin Markku sanoi, että kyllä puhekuplat kuuluvat Barksiin vaikka ne ovatkin suomeksi käännettyjä. "Varsovan laulu piiloon, tullinuuskija paapuurin puolella!" yhtenä parhaista mainitakseni. Sen kyllä muistin. Markkua taisi hieman harmittaa kun en voittanut. Oli kuulemma koko keskiaukeama varattu Ilta-Sanomissa. Toinen puoli Carl Barksista ja toinen puoli minusta.

Sain vielä muutama vuosi sitten pojaltani lahjaksi Kupla tai tuutti -kirjan, johon Markku oli omakätisesti kirjoittanut minulle terveisensä: "Matille Tupla-muistoissa". Olisi ollut mukava vielä tavata Markku mutta valitettavasti myöhästyin.

Matti Käki

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #31 : 03.06.2008 klo 17:34:13 »
Osallistuin Markun innoittamana MTV:n Tupla tai Kuitti -kilpailuun vuonna 1975 aiheena Carl Barksin Suomen tuotanto.

Kehno, mun pitäisi periaatteessa muistaa tuommoinen, kyllä Tupla tai kuittia tuli seurattua just noihin aikoihin, olipa siellä melkeen kuka vaan millä aiheella vaan, mutta en muista. Ankka-fanihan olin jo tietty, että sikäli oon varmaan huomannu aikanaan ja pitäisi muistaa.  ;D
Tuskinpa noitakaan on tallessa missään nauhoilla?

Timo

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #32 : 03.06.2008 klo 18:10:28 »
Muistan että kysyttiin "Vanhan linnan salaisuuden" pääpahiksen nimeä. Tom Killinhän se. Heh, taisipa olla niin että Rautiainen oli tilannut kysymykset Akun toimitukselta...

Kivekäs oli vahvasti - ainakin hengessä - mukana kun laadittiin Aku Ankan 50-vuotisjuhlien kunniaksi tietokilpailua, joka sitten ratkesi Kemin Sarjakuvapäivillä 2001. Sen tuloksena syntyivät sitten myöhemmin Kupla & Tuutti -kirjatkin. 
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #33 : 03.06.2008 klo 18:17:44 »
Jukka Lindfors, Ylen Elävän arkiston toimittaja ja Aku Ankankin parissa toiminut tiedottaa:

YLE Elävä arkisto: Ankistien ankisti Markku Kivekäs
http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=24&t=145&a=5606

Markun haastatteluja Carl Barksista, Walt Disneystä ja Mikki Hiirestä.

Mikähän TV-ohjelma lienee ollut "Viittä vaille", josta Jan-Eric Nyström kertoo Disney, Aku ja minä -kirjassa (s. 66)? Olikohan YLEn ohjelmaa? Ko. ohjelmassa Kivekäs kertoo Prinsessa Ruusus-leffasta ja Nyström esitteli omaa animatiotyötään. Jos oli YLEn, voisi toivoa tuonne jatkoksi.

Timo

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #34 : 03.06.2008 klo 18:25:17 »
Mannerheimin elämä -aihe oli sitten taas varattu sotaveteraaneille.

Heh, pitäsköhän nyt yrittää tuolla...

Yksi Kivekäs-muistelma lisää, Jyrki Jantunen kertoo käynnistään Ankan Annankadun toimituksessa.
Ollakseen sangen privaatti persoona, Markku Kivekäs ehti tehdä vahvan vaikutuksen lukemattomiin ihmisiin. 
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

vesa saarinen

• Jäsen
« Vastaus #35 : 03.06.2008 klo 21:25:26 »
Työskentelin Aku Ankan palkkalistoilla huhtikuusta 2004 aina tämän vuoden alkukevääseen asti. Vaikka tein pääasiassa etätöitä Turusta käsin, kävin aina silloin tällöin lehden toimituksessa Helsingissä menoa ihmettelemässä.

Markku Kivekäs, jota toimitusreissuilla toisinaan tapasin, oli vähintään kymmenen kääkin arvoinen henkilö. Ulkomuodoltaan mörrimöykkymäinen, perinteisen toimittajan oloinen Kivekäs oli ihminen, jolla oli suuri sydän - ja valtava, käsittämätön tietomäärä Disney-tuotannosta.

Muistan, kun vuonna 2006(?) olimme toimituksen porukalla (täydennettynä ankkatietäjä T. Kyhyräisellä) vetämässä nettichattia, teemana "emme tiedä mitään, mitä emme tiedä Aku Ankasta". Ensimmäinen Kupla tai Tuutti -tietokirja oli juuri ilmestynyt. Chattaajilta tuli kysymyksiä tolkutonta tahtia; kymmeniä minuutissa.

Suurin osa kysymyksistä oli hyvin helppoja; "minkä väriset lakit ankanpojilla on", "koska tulee uutta Don Rosaa", "mikä Iineksen nimi on ruotsiksi"? Mukana chatissa oli kuitenkin joukko todellisia ankkatietäjiä, tai detaljikeppostelijoita, jotka halusivat löytää kysymyksiä, joihin toimitus ei osannut vastata.

Sellaisia ei löytynyt, pitkälti kiitos Markku Kivekkään, joka oli ehtymätön tietolähde erityisesti klassisia animaatioelokuvia ja varhaisia Disney-sarjakuvia käsittelevissä kysymyksissä. Kivekäs, joka ei tietokoneen näppäimistön ääressä niin viihtynyt, istui mielellään vähän syrjemmässä ja vastasi kysymyksiin sanallisesti. Kirjoittajaton työnjakomme toimi mukavasti: esitin kysymyksen ääneen, Kivekäs vastasi ääneen. Vaikka olen nopea kirjoittaja, oli iso työ pysyä kaikkien niiden kymmenien yksityiskohtien perässä, joita Kivekäs muististaan uudelleen ja uudelleen kaivoi.

- -

Oli suuri ilo ja kunnia saada työskennellä Aku Ankassa vielä niinä vuosina, jolloin Kivekäs oli menossa - vaikkakin verkkaiseen tahtiin - mukana. Ei vähiten siksi, että oma sarjakuvaharrastukseni alkoi juuri Kivekkään päätoimittaman Aku Ankan aikaan.

R.I.P.
"Maailman turhien asioiden joukossa sarjakuvat edustavat kärkipäätä! Kaiken lisäksi ne ovat kalliita."
-Roope Ankka

Wierdo

• Närkästynyt kuluttaja
  • Jäsen
  • Hard Duck Halitulihei!
« Vastaus #36 : 06.06.2008 klo 12:42:32 »
Voih!

Minulla on ollut muutenkin huono päivä ja nyt sitten kuulin tämän:
"Markku Kivekäs on kuollut!"
Taas osa lapsuuttani on kadonnut ikiajoiksi pois. En vain osaa tottua siihen ajatukseen. Markku Kivekäs oli niitä ihmisiä, joiden luulee elävän ikuisesti. Sitten aika taas muistuttaa kulustaan tällaisilla tapauksilla.

Ei sinällään, kyllä Markkua muistellaan vielä pitkään ja hartaasti täällä Suomessa. Niin kauan, kun Aku Ankka -lehti on olemassa, niin kauan Markku Kivekäs on ikuisesti olemassa työnsä kautta.

Rest in Peace.  :'(

Wierdo surullisesti kuittaa.

Matti Käki

• Barksisti
  • Uusi jäsen
« Vastaus #37 : 07.06.2008 klo 22:31:53 »
Minulle tuli ihan samanlainen Dejavuu kun kuulin Markun kuolemasta kuin miten tapahtui Speden kohdalla. Tunsin Speden ja Loiri totesi todella hyvin: "Mitä? Eihän Pasanen voi kuolla." Sama juttu jotenkin Markunkin kanssa. Ei todellakaan odottanut tätä vaikka näki, että vuodet olivat verottaneet ulkonäköä.

Kun Markku kilpaili Tuplassa tai Kuitissa, MTV:llä ei ollut vielä omia kuvanahureita. Ne olivat yleensä suoria lähetyksiä.

Myöhemmin Tupla tai Kuitti -kilpailut nauhoitettiin kahdella kuvanauhurilla yhtaikaa varmuuden vuoksi mutta MTV tuhosi nauhat varsin pian jyräten ne ja käyttäen uudelleen. 60-luvulla YLE:kin oli jyrännyt jonkun tuiki tuntemattoman kitaristin Helsingin konsertin. Joku Jimi Hendrix. 

Barksi

• Jäsen
« Vastaus #38 : 08.06.2008 klo 17:50:51 »
Tämä uutinen todentotta pysäytti.

Itse olen sen verran nuori, että tuo Oma Nurkka ei ole minulle ollut niin merkittävä. Muistan kyllä, kuinka kymmenen- vuotiaana luin vanhojen Ankkojen Omat Nurkat ja poimin kaiken mahdollisen tiedon Carl Barksista. Etenkin kiinnosti se, missä lehdissa on julkaistu Barksia, mitä minulla ei vielä ollut. Sen avulla sitten kiersin divarit ja kirppikset etsien Koralliluolan kummitusta ja Vanhan linnan salaisuutta.

Vuonna 2003 tapasin Markun Päivälehden museossa. Arvatkaa vain, oliko se kova juttu. Taisin olla 11-vuotias silloin. Siinä sitten kyselimme toisiltamme kaikesta Disneystä. Muistan, kuinka Markku kysyi minulta ja ystävältäni, montako tarinaa Barks käsikirjoitti ja piirsi uransa aikana. Tottahan tuo pitää tietää, joten ilman miettimistä sen sitten Markulle kerroin. Markku äimisteli, että sehän tuli kuin apteekin hyllyltä. Se lämmitti mieltä.

On jotenkin vieläkin vaikea ymmärtää, että Markku ei enää seuraa tekemisiämme.

Ankkalinnake.org:n kanssa päätimme muistaa Markkua jotenkin. Markku on kuitenkin sellainen vaikuttaja että oksat pois. Päätimmekin kerätä Disney-harrastajien ja Markun ystävien kirjoittamia eräänlaisia muistokirjoituksia sivullemme. Oli ilo nähdä, kuinka mielellään kaikki olivat asiassa mukana. Ja mikäs siinä ollessa, Markku ansaitsee kaiken tämän huomion. Osa kirjoituksista onkin jo julkaistu sivullamme, jonne pääset tästä:

http://Ankkalinnake.org/markkukivekas.php

Lepää rauhassa, Markku...

OM

• Jäsen
« Vastaus #39 : 02.07.2008 klo 11:33:32 »
Voih!

Minulla on ollut muutenkin huono päivä ja nyt sitten kuulin tämän:
"Markku Kivekäs on kuollut!"
Taas osa lapsuuttani on kadonnut ikiajoiksi pois. En vain osaa tottua siihen ajatukseen. Markku Kivekäs oli niitä ihmisiä, joiden luulee elävän ikuisesti. Sitten aika taas muistuttaa kulustaan tällaisilla tapauksilla.
]

OM

• Jäsen
« Vastaus #40 : 02.07.2008 klo 11:35:00 »
Heips,

Totta mitä Wierdo kertoi Markusta.  Elämämme on kaikilla yhtä katoavaista. Koskaan ei tiedä mitä seuraava päivä tuo tullessaan. Siksi en ole kerännyt maalista mammonaa, koska siitä joutuu luopumaan kuitenkin kun kutsu omalle kohdalle  tulee. Kaikki tässä nopeatempisessa ja kiivastahtisessa  elämässä on vain lainaa. Pidämme jotakin tavaraa hetken ja joudumme sitten siitä luopumaan.

Niin. Mitä tulee Markku Kivekkääseen. Hän oli oikein sympaattinen mies. Tapasin hänet joitakin kertoja. Myin hänelle Disney tavaraa vuosia sitten. Ja jos jotakin kysyttävää tuli Aku Ankkaan tai Disney animaatioon liittyvää, häneltä sai aina infoa. Ja Disney animaatioista Prinsessa Ruususesta juttelin hänen kanssa usein. Sattui olemaan myös minun suosikkini kaikkien aikojen parhaana animaatio elokuvana.  Markulla oli loistava kokoelma kaikenlaista Disney materiaalia.  Markku kertoi minulle, että  osti aikoinaan Disney animaatio kalvoja  hyvin halvalla.  Ne maksavat nykyään omaisuuksia. Minulla ei ole niitä varaa ostaa eikä tule olemaan. Mutta siunausta Markulle matkalla jossain ikuisuuksissa. Ehkä joskus kohtaamme.

t: redman

[/quote]

Jezberg

• Uusi jäsen
  • Live the life.
« Vastaus #41 : 02.07.2008 klo 13:27:55 »
Ei ole tullu uutisia luettua, joten kuulin asiasta vasta tänään akkarissa.. Kyllähän se pysäytti ja veti aika vakavaks näin kauniin kesäpäivänä...

Lepää rauhassa. Osanottoni kaikille Markun ystäville.
 :'(

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #42 : 02.07.2008 klo 15:51:19 »
Markku saatettiin matkaan kauniisti: siunaustilaisuuden alussa soi Bachin Toccata ja Fuuga, lopussa Ave Maria - siis Disneyn Fantasian alku ja loppu. Hyvin asiaankuuluvaa, sillä sen parissahan Markku vietti elämänsä, Disneyn fantasian.
Ja vielä huipennuksena arkun siunaamisen jälkeen soi When You Wish Upon A Star. Mikäpä muukaan siihen olisi sopinut paremmin?
Mietittiin, että eipä varmaan urkuri ollut sitä ennen soittanut, ainakaan vastaavassa tilanteessa. Mutta oikeastaan sekin vain kertoo Markun elämäntyön kattavuudesta ja vaikutuksesta: hän on tuonut Disneyn tuotannon niin jokapäiväiseksi osaksi suomalaista elämää, että nyt tämmöinenkin musiikkivalinta tuntuu täysin sopivalta ja mahdolliselta. Hänen aloittaessaan Aku Ankassa moinen ei varmasti olisi tullut kirkossa kuuloonkaan.

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #43 : 18.02.2011 klo 19:43:09 »
Laitanp tännekin tiedon:
Markku Kivekkään juhla-muisto-haastattelukirja Disney, Aku & minä Ankkalinnan kaupan super-alessa vain 3€!!
Kirja on kaikille populaarikulttuurista kiinnostuneille ehdoton tietopläjäys!

Timo

K.I.P

• Jäsen
  • Kyseenalaisia™ näkemyksiä
« Vastaus #44 : 18.02.2011 klo 21:41:52 »
Kiitos vinkistä ja linkistä !
Ollutkin ostolistalla kun tulee vastaan.
Tuolla hinnalla ei tarvi miettiä.....